کد خبر 485127
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰

فرماندار ویژه شهرستان خوی گفت: مرز رازی خوی سومین مرز زمینی بزرگ ایران با ترکیه بعد از دو ماه تعطیلی به دلیل مشکلات امنیتی بازگشایی شد.

به گزارش مشرق، حسین سیوانی اصل صبح پنجشنبه در مراسم بازگشایی این مرز رسمی با بیان اینکه مرز رازی خوی به علت مشکلات امنیتی کشور ترکیه از دو ماه قبل بسته شده بود اظهارداشت: در پی برقراری امنیت نسبی در مناطق مرزی ایران و ترکیه، روز گذشته مرز رازی - کاپی کوی بعنوان سومین مرز مشترک ایران و ترکیه، به دستور وزارت امور خارجه این کشور مجددا بازگشایی و تردد مسافر از آن آغاز شد.

وی ادامه داد: فعالیت این مرز در مدت زمان مذکور از طرف ایران تعطیل نشد ولی کشور ترکیه به خاطر مشکلات امنیتی مرز را تعطیل کرده بود که با بازگشایی فعالیت مجدد این واحد گمرکی و مرزی به طور رسمی آغاز شد و طبق روال گذشته خدمات مسافری و همچنین واردات و صادرات کالا از طریق بازارچه رازی انجام می گیرد.

فرماندار خوی یادآور شد: مرز رازی خوی یکی از پایانه های مهم مرزی کشور ایران با کشور ترکیه و به عنوان سومین مرز رسمی ایران و ترکیه در آذربایجان غربی است که از سال ۱۳۹۰ با حضور مقامات عالیرتبه ایران و ترکیه فعالیت خود را آغاز کرد.

سیوانی اصل اضافه کرد: در چهار سال گذشته فعالیت تجاری و مسافری رشد بسیار چشمگیری داشت و رونق اقتصادی و معیشت مرزنشینان دو کشور را در پی داشت در این راستا از سرگیری فعالیت این پایانه مرزی برای ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرماندار خوی تاکید کرد: به خاطر مشکلات امنیتی احتمالی که در خاک کشور ترکیه وجود دارد، از مسافران درخواست می شود چنانچه ضرورتی نداشته باشد از سفر زمینی به ترکیه پرهیز کنند و بیشتر مسافرت های خود را از طریق هوایی انجام دهند.

سیوانی اصل در ادامه با اشاره به وضعیت پایانه مرزی رازی خوی اظهارداشت: مرز رازی خوی به دلیل دسترسی به بازارهای اروپایی از اهمیت زیادی در کشور برخوردار است و هم اکنون طرح جامع مرز رازی خوی در دست تهیه و بررسی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اقدامات تملک اراضی محدوده مرز رازی در راستای اجرایی شدن طرح جامع این مرز در دست انجام است و پیش بینی می شود پس از بررسی و تصویب این طرح در سالجاری سال آینده وارد فاز اجرایی شود.

مرز رازی در ۲۰۰ کیلومتری شمال غربی استان آذربایجان غربی واقع است و سومین مرز رسمی کشورمان با کشور ترکیه در آذربایجان غربی است که با برخورداری از راه ریلی و زمینی نقش بسزایی در توسعه و رونق تجارت بین دو کشور ایران و ترکیه ایفا می کند.

مرز رازی - کاپی کوی به عنوان دروازه اتصال ایران به اروپا بوده بطوریکه بر اساس اسناد تاریخی جاده ابریشم نیز در گذشته دقیقا از این منطقه عبور می کرد که هم اکنون شهرستان خوی و این مرز در شمالغرب کشور به محلی برای صادرات کالا به اروپا تبدیل خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس