کد خبر 485049
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

العالم - نمایندگان ائتلاف حاکم عراق و گروه های داوطلب مردمی اعلام کردند که به دنبال موفقیت های روسیه درنبرد با داعش در سوریه، از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، خواسته اند که از مسکو برای اجرای حملات هوایی علیه داعش دعوت کند تا کار تروریستها را در این کشور نیز یکسره کند.

به گزارش مشرق، ژنرال دانفورد، رییس ستادمشترک ارتش آمریکا، پس از دیدار با حیدر العبادی نخست وزیر و خالد العبیدی وزیر دفاع عراق،اظهار داشت که آنها به من گفته اندتاکنوناز روسها برایکمک به عراق در زمینه حمله به داعش درخواستی نکرده اند، اماالعبادی درخواستی از سوی"ائتلاف ملی عراق" (ائتلاف حاکم)مبنی بر اجرایحملات هواییاز سویروسهاعلیه مواضع گروه تروریستی داعش درمناطق عراقدریافت کرد.

سایت روسیا الیوم در مطلبی به قلم " عمر عبد الستار" تحلیل گر مسائل سیاسی نوشت: این خواسته ائتلاف حاکمبیانگر شدت یک گرفتاری است که العبادی با آن روبروست؛ العبادیاز یک سو با درخواست امریکا برای ماندن در قالب ائتلاف بین المللی به دور از روسها روبروست و از سوی دیگر ائتلاف ملی عراق که العبادی خود به آن وابسته است، خواهان مراجعهبه روسیه است و برای العبادی غیرممکن است که یکی از آن دو درخواست را اجرا کند بدون آنکهدیگریرا ناراحت کند.

نخست وزیر عراقکه با رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا،تحولات میدانی جنگ علیه داعش در الانبار و بیجی و افزایش کمک به عراق در جنگ باتروریسم را مورد بحث و بررسی قرار می داد، ژنرال امریکایی برای فرار از مسوولیت کوتاهیواشنگتن در زمینه مبارزه با داعشگفت: برخی چالشها در عراق ساختاریاست و دستگاه های امنیتی این کشور خود دچار چنددستگی هستند.

اما خالد العبیدی وزیر دفاع عراق در دیداربا دانفورداظهار داشت: عراق نمی پذیرد که عرصه ترکتازی هرگونه درگیری بین المللی باشد.

در همین حالکرملینتاکید کرد کهتبادل اطلاعاتی و هماهنگی میان مسکو و بغداد درخصوص عملیات هوایی روسیه در سوریه در سطوح مختلف ادامه خواهد یافت.

همچنین دو عضوپارلمان عراق تاکید کردند که نخست وزیر در خصوصدرخواست از روسها برای سرکوب تروریست هادر عراق، از جانب ائتلاف ملی حاکم تحت فشارهای شدیداست.

برخی اعضا در پارلمان عراق وائتلاف ملی حاکم اظهار داشتند که در نشست هفته گذشته درخواستی رسمی به العبادی در زمینه وارد کردن روسیه به صحنه نبرد با تروریست های داعش در عراق ارایه شد اماوی هنوز پاسخ نداده است.

درخواست برچیده شدن پایگاه های آمریکایی درعراق

هادی العامری، دبیر کل سازمان بدر و فرماندهگروههای داوطلب مردمی در عراق، با اشاره به این که حاکمیت عراق، فراتر از هر چیز دیگری است، خواهان برچیدن پایگاه های آمریکایی در عراق و خروجتمام نظامیان موجود در این پایگاهها به دلیلپایان نیاز کشور به خدمات آنها شد.

امل عطیه، نماینده پارلمان عراق و عضوفراکسیون بدر، نیزگفت: ائتلاف چهارجانبه سوریه، عراق و ایران به رهبری روسیه، دروغین بودن ادعاهای امریکا درباره مبارزه با گروه جنایتکار داعش و ناتوانی آن رادر نابودی داعش طی این سالهابرملا کرد.

وی با تاکید بر این که روسیه در جنگباتروریسم صادق است، افزود: عراق برای مشارکت دادن ائتلاف چهارجانبه در زمینه هدف قرار دادنمواضع داعش تلاش می کند.

اقدام موفق اسد دروارد کردن مسکو برای نبرد با داعش

عطیه خاطرنشان کرد که اقدام بشار اسد در زمینه درخواست از مسکو برایمشارکت در حملهبهمواضع داعش،بهترینانتخابو گزینه ممکن بود و عراق نیز به چنین تصمیمینیاز دارد.

این عضوفراکسیون بدر افزود:حملات روسیه بسیار تاثیرگذار است و توانست زیرساختهایداعش را فقط درچند روز به طور اساسی هدف قرار دهد امابرعکس ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکادر صددبزرگنمایی داعش برآمدو اعلام کرد کهسرکوب این گروه تروریستی تا10 سال دیگر امکان پذیر خواهد بود.

درخواست رسمی از روسیه برای بمباران داعش در عراق

با توجه به افزایش موج فشار ائتلاف ملی از لحاظ میدانی و سیاسی بر حیدرالعبادی برای مراجعهبه روسها به منظور اجرایحملات در عراق، موفق الربیعی، نماینده ائتلاف دولت قانون، پیش بینی کرد که پارلمان عراق قبل از پایان ماه جاری درباره درخواست رسمیمبنی بررجوع به روسها برایحملات بهمواضع داعش رای گیری خواهد کرد.

در برابرفشارائتلاف ملی بر حیدر العبادی نخست وزیر عراق برای پیوستن به ائتلاف چهارجانبه،ائتلاف نیروهای عراقی مواضع متضادی اتخاذوبافشار بهالعبادیراه حلهایمتفاوتی مطرح کرده است. ائتلاف نیروهای عراقی بار دیگر مخالفت خود با پیوستن عراق به ائتلاف چهارجانبه را مطرح کرد و خواستار مطرح شدن متن توافقنامه امنیتی ائتلاف چهارجانبه در مجلس نمایندگان شد تا از موافقت همگانی برخوردار شود.

نگرانی واشنگتن از رجوع عراق به روسیه

در این شرایط روشن است که العبادی و دولتش و همچنین گروه هایداوطلب مردمی، از روند ناموفقحملات آمریکا بهداعش به تنگ آمده اند وازقصد خود برای رجوع به مسکو سخن می گویندکه این امر نگرانی واشنگتن را برانگیخته است.

اگر چهواشنگتن پیشروی نیروهایعراقی از جمله نیروهای داوطلب مردمی را درروزهای اخیر در بیجیستود، اما به نظر می رسد که نیروهای داوطلب مردمی باتاکید بر دستاورد آزادسازی شهر بیجی و پالایشگاه آن از سیطره داعش،می خواهد از این دستاوردبه عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر العبادی برای پشت کردن به آمریکا ورجوع به روسیه استفاده تا کار داعش را یکسرهکنند.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • صالحی ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    اقا این چه وضع تایپ کردن خبر اخه .ادم کلافه میشه از خوندنش .اه اه
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    العبادی عاقل تر از این حرفهاست
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    بعضی کلمات رو به چسبیده مینویسی. مثل پاراگراف آخر و......
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    این یعنی خبر قبل انتشار ویراستاری نمیشه!
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    بعضی کلمات رو به چسبیده مینویسی. مثل پاراگراف آخر و......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس