نگاهی به گردش مالی شرکتهای خودروساز بورسی و نحوه هزینه کرد، عمق فاجعه را در این صنعت وارداتی و مونتاژکار نشان می‌دهد.از هزینه کرد تزئین خودرو عروس تا هزینه کفن و دفن و ۸۲۲ میلیون تومان کارت هدیه برای مدیر عامل دیده می‌شود.

به گزارش مشرق، در حالی که موضوع تحریم‌ و عدم دسترسی آسان به مواد اولیه در شرکت‌های مادر در کنار مشکل نقل و انتقال ارز به عنوان اصلی ترین مشکل خودروسازان داخلی مطرح و باعث تحقق زیان در پایان عملکرد دوره‌های مالی آنها یاد می‌شود، اما نگاهی به گزارش مالی آنها و نحوه هزینه کرد درآمد، نشان از عمق فاجعه در این صنعت مبتنی بر مونتاژ و واردات خودرو دارد.

این موضوع نشان می دهد که آنچه امروز به عنوان پایان راه صنعت و مواجهه با رکود فزاینده در فضای کسب و کار یاد می شود، بیش از آنکه ناشی از کمبود نقدینگی و سیاست های کنترل تورم و یا حتی بهانه کمپین های نخریدن خودرو باشد، ناشی از سوء مدیریت، تحمیل نیروی مازاد در خودروسازی و پائین بودن بهره وری و بالا بودن قیمت تمام شده تولید خودرو است.

از طرفی ریخت و پاش هایی که در صنعت خودرو مرسوم است که برخی مدیران نمی خواهند یا نمی توانند که قبول کنند مدیریت مالی با مدیریت سنتی در تناقض است.

به دور از واقعیت نیست که اغلب مدیران عامل بنگاهها و واحدهای اقتصادی کشور برگرفته از مدیریت سنتی و متکی بر دیدگاههای حجره‌داری کار می‌کنند که با وجود اینکه دایره ای از مشاوران و کارشناسان با نفوذ و یا اقتصادی آنها را احاطه کرده‌اند، اما همچنان با موضوع مدیریت مالی و صرف بهینه درامد و هزینه علمی بیگانه اند.

در این رابطه نگاهی به صورت های مالی یک شرکت خودرو حاضر در بورس می تواند به گوشه ای از این تناقض ها اشاره داشته باشد.

شرکت یاد شده که در پایان عملکرد 12 ماهه سال مالی 93 خود مبلغ  357میلیارد و 844 میلیون تومان زیان خالص را برای سهامداران خود محقق ساخته، اما در گزارش حسابرسی شده خود از صورت هزینه هایی تحت عنوان هزینه های رفاهی کارکنان یاد کرده که در نحوه صرف این هزینه‌ها از سوی این شرکت خودرو ساز زیان ده در نوع خود جالب توجه است.

در حالی که شرکت خودرو ساز برای سرمایه در گردش خود با کمبود نقدینگی به میزان 727 میلیارد و 393 میلیون و 300 هزار تومان مواجه است، اما در عملکرد سال مالی 93 خود هزینه هایی را افشاء کرده که معلوم نیست در قبال کدام عملکرد مثبت و یا حمایت از حقوق صاحبان سهام است.

مطابق با گزارش های دریافتی از سایت کدال و بورس تهران، شرکت خودرویی مزبور در حالی سرفصل  مدیریت بر هزینه های آموزش و برگشت هزینه ها به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان عنوان شده که مجموع هزینه های رفاهی این شرکت در سال 93 مبلغ  27 میلیارد و 588 و 323 هزار و 680 تومان بوده است.

در صورت هزینه رفاهی کارکنان این شرکت زیان ده ارقامی همچون پرداخت هدیه کارت مدیرعامل به مبلغ 822 میلیون تومان،  پرداخت حدود 50 میلیون تومان تحت عنوان تزیین خودرو عروس و حدود 552 میلیون تومان به عنوان هزینه های ترحیم و تدفین تعیین شده است.

 زیان انباشته این شرکت خودروساز برای پایان عملکرد سال مالی 93 به طور خالص مبلغ 692 میلیارد و 462 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده است، در حالی که سرمایه پایه این شرکت 677 میلیارد و 385 میلیون و 300 هزار تومان است.

سرمایه این خودروساز در سال مالی قبل از 93 مبلغ 200 میلیارد تومان بوده که در پی افزایش سرمایه به 677 میلیارد تومان تبدیل شده است.

از 822میلیون تومان کارت هدیه مدیران خودروساز تا هزینه ماشین عروس در صورتهای مالی

 قیمت هر سهم این خودروساز در بورس رقمی نزدیک به 92 تومان است و این در حالی است که با احتساب زیان انباشته این شرکت می توان گفت به هر یک سهم این شرکت مبلغ 102 تومان از زیان انباشته تعلق می گیرد.

به عبارتی هر سرمایه گذاری که یک سهم این خودروساز را در بورس خریداری کند، باید در قبال خرید 92 تومانی این سهم مبلغ 102 تومان نیز به عنوان جریمه سهامداری خود در این شرکت زیانده به گردن بگیرد.

جریمه ای که به نظر می رسد در قبال نحوه مدیریت هزینه های سرسام آور پرسنلی و مالی از جیب سهامداران بخت برگشته این شرکت پرداخت می شود.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • رامین ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    یعنی این همه سال با کارشناسان خبره که تحصیلات عالیه دارن چرا هیچ وقت شکل و ظاهر خودروهای ما مثل چینی ها تغییری نکرد . ( بحث کیفیت نیست ) ؟ چرا قیمتشان طی دو سال 3 برابر افزایش پیدا کرد ؟
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    با چشم و هم چشمی خودمون رو بدبخت کردیم
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    شرکت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
  • محمد ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    1-چرا دولت سهام خود را به شركت هاي بزرگ خودروسازي بزرگ دنيا واگذار نمي كنه؟ 2- همين كار رو هند انجام داده و البته حداقل سهم خارجي ها رو 51 درصد گذاشته و ببينيد اين صنعت چه اندازه در هند رشد كرده كه ساليانه صدها هزار دستگاه صادرات دارند. 3- اين در حاليه كه وضعيت فساد ادراي در هند تقريبا هم رده ما هم هست. 4- با اين روش تقريبا تمامي برند هاي مطرح دنيا در هند توليد دارند و اشتغال زايي عجيبي ايجاد كردند. 5- به غير از اين، شركت هاي بزرگ هندي، برندهاي مطرح دنيا، مثل جگوار، لندكروز، ساب و سانگ يانگ كره را هم خريدند.
  • محسن ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    باید کسانی که سرمایه و وقت و عمر ملت را با خودروی بی کیفیت به بازی گرفتند، دستگیر و محاکمه شوند بعضی از مدیران بی لیاقت خودروسازی، تولید داخلی مارا به سخره گرفته و مملکت را درگیر کمپین نخریدن خودرو کرده است.
  • محسن ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    باید به مردم گفت که اشتباهات این مدیران خودروسازی چه بوده است فقط نمی شود سکوت کرد در همه جای دنیا هرکس در هر مقامی اگر خیانت کند، باید محاکمه شود تولید داخل و اقتصاد مقاومتی را از لوث وجود برخی مدیران نالایق در صنعت خودروسازی پاک کنیم
  • بیژن ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    ای خدا کشور مارو ببین
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    چیزی نگم بهتره
  • بیژن ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    چی میگی؟؟
  • بید ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    شیب؟ باک؟ خودرو؟؟
  • یوسف ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    واقعاً متاسفم که بدلیل اهداف سیاسی و یا عدم آگاهی کافی از مسائل مدیریتی خودرو سازی مطالب بدور از واقعیت رو در اینجا نوشتید.بدور از انصاف است که هزینه های رفاهی پرسنل برای 7000 نفر کارگر و هزینه کمک کفن و دفن اقوام درجه یک پرسنل و . . . که در متن آمده رو جزء فاجعه مدیریتی آورده اید.خود شما هم می دونید این هزینه ها برای انگیزش پرسنل بوده و در تمامی سازمان ها و ارگان ها رواج دارد.بهتره این عینک بدبینی رو از چشمتون در بارید.با این گزارش باید منتظر حذف کمک خرج کمی که از بابت بن کارت به پرسنل میشد باشیم و . . .
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    مشرق جان یه مقدار انصاف داشته باشید , این پول هایی که میگید مقدار ناچیزی کمک خرجی به 7000 نفر پرسنل شرکت در طول یک ساله که بصورت بن کارت و دیگر موارد رفاهی به پرسنل داده میشه . کاش بعنوان خبرگزاری با دقت بیشتر و مطالعه بیشتر این مطلب رو مینوشتید تا صدمه ای به قشر ضعیف کارگر نزنید.با انصاف , این مسائل رفاهی در همه سازمان ها حتی تو خود خبر گزاری شما .یعنی شما از این خرج ها ندارید؟
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    اگر بدون دخالت و سیاست گذاری قیمت و کیفیت توسط مافیای داخلی - شرکت های بنام خارجی و صاحب برند بتوانند در داخل کشور تولید و عرضه نمایند بعد میفهمیم که طی چندین سال چه کلاه بی سر وتهی سر مرم رفته است. که نه کیفیت تولیدات داخلی این مملکت با اینهمه جوان تحصیل کرده در شان یک ایرانی است و نه قیمت . اگر این تولیدات را به یک کشور مثل امیریکا بخواهند بفروشند ، ایا حرفی برای زدن دارند؟و ..
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    مشرق به این امام حسین و ابوالفضل قسمت میدم نظرات سانسور نکن به شما که نظرها را اعلام میکنی هم هستم اگر مومن هستی و مسلمانی
  • ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    سلام برادران این پاداش 800 میلیونی برای چیست؟ مسولین بازرسی کجایید. ویزیر صنعت کجایی؟ آیات محترم و عزیز عظام . من چند روز پول نداشتم فرزند سه شب گرسنه بود خوابش نمیبرد. رفتن غذای نذری گرفتن وقتی بچه خورد 20 ساعت به خواب رفت. خدای من پاداش 822 میلیونی کجا گرسنگی بچه هایی مثل بچه من کجا. باید این خودرو سازی باهاش برخورد شدید شود.
  • الف شین ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    0 0
    اون دوستی که گفت بچش 3روزه غذا نخورده یعنی اینترنت داشتید ولی غذا نداشتید !!!!؟ اینم از ره آورد مدرنیته و تکنولوژی . . .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس