کد خبر 484484
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۷

یک کارشناس برجسته غربی اروپا را در معرض موج جدیدی از تروریسم ارزیابی کرده و دموکراسی اروپایی را در سایه از هم گسیختگی و چند قطبی شدن آن در معرض خطر دانست.

به گزارش مشرق، "پیتر نویمن" کارشناس علوم سیاسی و استاد مطالعات امنیت در کالج کینگ لندن و رئیس مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی (ICSR) است.

وی از مشاورین دولت های مختلف، سازمان های اطلاعاتی و سازمان مل متحد است.

این کارشناس برجسته غربی در بخشی از گفت‌وگو با روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر"، اظهار داشت: این یک مسئله واقعی است که اسلام گرایان افراطی و تروریست های بلقوه اخیرا در بین ما زندگی می کنند. اروپا در شروع یک موج جدید تروریسم قرار دارد که یک نسل را به خود مشغول خواهد کرد و این همه چیز نیست.

وی با اشاره به حملات تروریستی در پاریس و کپنهاگ که اوایل سال جاری رخ داد گفت: این ها موارد منحصر به فردی نیستند و اولین نشانه ها مبنی بر این هستند که چه چیزی در سال های آینده و ده های آینده اتفاق می افتد.

 تهدید دموکراسی اروپایی در سایه چند قطبی شدن اروپا

نویمن در ادامه گفت: یک خطر دوم و بزرگ دیگر این است که جامعه اروپایی همچنان چند قطبی می شود. احزاب و گروه های راستگرا در حال حاضر مورد استقبال مردم قرار می گیرند. همزیستی انسان ها با اعتقادات و اصل و نسب های مختلف در اروپا همچنان دشوارتر می شود. با از هم گسیختگی و چند قطبی شدن روزافزون جامعه اروپایی همچنین تهدیدات جدیدی برای اقلیت ها به وجود می آید و بالاخره دموکراسی و مدل جامعه اروپایی ما در معرض خطر قرار می گیرد و این بزرگترین نگرانی من است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که مهم است سیاستمداران نگرانی های شهروندان درباره بحران پناهندگان را جدی بگیرند و به صورت فعال پاسخگوی مسائل آن ها بوده و مسئله پناهندگان را تنها از سر بزدلی و خشم رای دهندگان خود به جنبش های افراطی واگذار نکنند.

این کارشناس برجسته غربی همچنین درباره خطر تروریست راست افراطی با توجه به حمله اخیر چاقو به نامزد انتخابات شهرداری شهر کلن هشدار داده و گفت: گرگ های تنها نه تنها در بین جهادی ها بلکه همچنین در بین راستگرایان افراطی وجود دارد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به مسئله تروریست داعش پرداخته و نوشت: تنها در سه سال اخیر حداقل 5 هزار مبارز اروپایی به سوریه و عراق سفر کرده اند. هر مبارزی که از این مناطق به اروپا بر می گردد یک تروریست نمی شود اما برخی از آن ها می توانند خطرناک باشند. در ضمن بسیاری حمایت کنندگان و علاقمندان به داعش هستند که در حال حاضر در اروپا زندگی می کنند. همچنین آن ها می توانند مرتکب حملات تروریستی شوند. کسی که به دنبال تروریست های بلقوه می گردد آن ها را در سلفی ها پیدا می کند. عملا همه جهادی های اروپایی توسط گروه های سلفی افراط گرا شده اند.

نویمن در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که باید درباره مبارزه با تروریسم از نو اندیشیده شود. شمار سلفی ها به اندازه ای بالا است که همه آن ها نمی توانند دائما مورد نظارت قرار گیرند.

وی افزود: هر کشوری در مبارزه با تروریسم به یک استراتژی ملی نیاز دارد.

این کارشناس غربی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که من همواره از جوامع مسلمان حمایت می کنم، 99 درصد مسلمانان هیچ ربطی به سلفی ها ندارند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس