یکی از هم‌رزمان شهید سردار حاج حسین همدانی،‌ گفت: حاج حسین همدانی درک میدانی دقیقی از اوضاع حاکم در کشور سوریه داشت و می‌دانست دفاع نباید تنها بر عهده نیروهای مسلح این کشور باشد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، سردار رضا نامی با اشاره به چگونگی آشنایی‌اش با سردار شهید حاج حسین همدانی و نقش این فرمانده در دوران دفاع مقدس می‌گوید: من با حاج حسین در زمستان سال 1360 آشنا شدم. آن سال فرمانده کل سپاه با صدور فرمانی ابلاغ کرد که فرماندهان سپاه‌های مریوان، پاوه و همدان که به ترتیب جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان و شهیدان حاج همت و محمود شهبازی فرماندهی آنها را بر عهده داشتند به خوزستان بروند و تیپی را تشکیل بدهند. این تیپ بعدا به تیپ حضرت رسول (ص) شهرت یافت.

حاج حسین معاون شهید شهبازی بود. یادم می‌آید اولین عملیاتی که تیپ حضرت رسول می‌خواست آن را با فعالیت مشترک این سه ستاد انجام بدهد عملیات فتح‌المبین بود که حاج حسین فرماندهی یکی از محورها را بر عهده داشت. شهیدان چراغی، قهرمانی و وزوایی نیز هر یک در این عملیات نقش فعال و تاثیرگذاری داشتند و با توجه به تجربه‌ای که در جبهه‌های غرب به دست آورده بودند اکنون می‌خواستند عملیات دیگری را در خوزستان به اجرا در آورند .

بنابراین تیپ حضرت رسول (ص) با استعداد 10 گردان 300 نفره این عملیات را با موفقیت کامل به اجرا در آوردند. در این عملیات مسئولیت آموزش، تجهیز نیروها، شناسایی محور عملیاتی و فرماندهی میدان یکی از محورها بر عهده حاج حسین بود.

در عملیات الی بیت‌المقدس نیز این تیپ با همان آرایشی که در عملیات فتح‌المبین ایفای نقش کرده بود وارد عمل شد.در مرحله اول عملیات الی بیت‌المقدس عراقی‌ها پاتک‌های سنگینی را به تحمیل می‌کردند و آنجا فرمانده محور جاده اهواز خرمشهر بر عهده حاج حسین بود.او با فرماندهی بسیار خوبش توانست بخش میانی و شمالی جاده اهواز خرمشهر را حفظ کند. از سوی دیگر شهید حسین قجه‌ای نیز محور جنوب را حفظ کرد. وقتی که مرحله سوم عملیات الی بیت‌المقدس آغاز شد شهید محمود شهبازی و حاج حسین همدانی نیز بار دیگر بسیار خوش درخشیدند و محور تنومه و شلمچه را حفظ کردند. همین مساله یکی از دلایلی است که موجب شد روز سوم خرداد خرمشهر آزاد شود.

حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی از مهم‌ترین دغدغه‌های حاج حسین بود و همواره در این راستا فعالیت داشت. با آغاز تحرکات داعش و ناآرامی‌های سوریه او به این کشور رفت و با توجه به اینکه سال 60 نیز نیروهای سپاه حضرت محمد (ص) به کشور سوریه رفته بودند درک درستی از فضای حاکم در این کشور داشت.

حاج حسین به دلیل شناخت دقیقش از مسائل و چالش‌هایی که در کشور سوریه به وجود آمده است تصمیم گرفت تا به شکل ملموسی تجربه‌ها و فرهنگ رزمندگان و شهدای هشت سال دوران دفاع مقدس را در سوریه نیز پیاده کند بنابراین نگاه متفاوتی نسبت به حضور نیروهای مسلح در آوردگاه سوریه داشت و راهبردی که ارائه داد تشکیل نیروی بسیج مردمی مانند دوران دفاع مقدس ما بود. از این رو یکی از راهکارهای ملموسی که می‌توانست برای الگو قرار دادن شهدا موثر باشد توجه به موضوع فرهنگی دفاع مقدس در کشور سوریه بود به عنوان مثال نمایشگاه کتابی را برای دانشجویان این کشور برگزار کرد تا با زندگی‌نامه و وصیت‌نامه شهدای ما آشنا شوند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس