بعد از حوادث سوریه شهید همدانی به عنوان اولین فرمانده سپاه سوریه نقش مهمی در چند بخش ایفا کرد؛ اولین نقش ایشان این بود که کار مستشاری داشتند و تجارب دفاع مقدس را به فرماندهان سوریه منتقل می‌کردند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - سردار حسین همدانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مستشاران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدافعان حرم در طول سال‌های گذشته نقش تعیین‌کننده‌ای در حفظ و حراست حرم حضرت زینب(س) و تشکیل بسیج مردمی سوریه داشت. او که از فرماندهان مخلص سپاه پاسداران بود، مانند همرزمان دیگرش همچون سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی، سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید و ده‌ها تن دیگر بعد از یاران شهیدشان ماندند تا از امنیت ملی دفاع کنند و در این مهم  بسیار موفق بوده‌اند و نه تنها وظایف محوله را انجام داده‌اند، بلکه صد‌ها مایل دور‌تر توانسته‌اند پیام اقتدار ایران را به رخ جهانیان بکشند.
گفت وگو با با همرزمان سردار همدانی
خبرنگار ما پای صحبت‌های جمعی از همرزمان این سردار شهید نشسته است که در ادامه می‌خوانیم.

 شهادت حق حاج حسین بود
سرلشکر مصطفی ایزدی، معاون امور راهبردی و اشراف فرماندهی کل قوا درباره سوابق مبارزاتی شهید همدانی گفت: در مبارزه با ضد انقلاب و استکبار جهانی در کردستان، در دوران دفاع مقدس و مبارزه با فتنه‌های داخلی و نیز در راستای اعتلای جبهه مقاومت یکی از سرداران پرافتخار اسلام، شهید حاج حسین همدانی بودند.

وی افزود: بنده افتخار دارم که مدت مدیدی با سردار همدانی همرزم بودم و از نزدیک شاهد ایثار، تلاش، اخلاص و شجاعت ایشان بودم. حاج حسین در استان‌های کردستان و همدان به عنوان یکی از محورهای اصلی مقاومت، خوش درخشیدند.

معاون امور راهبردی و اشراف فرماندهی کل قوا عنوان کرد: امنیت پایداری که ما امروز در منطقه داریم مدیون تلاش‌های مجدانه ایشان است.آن زمانی که موضوع حمله رژیم بعثی به جمهوری اسلامی مطرح شد ایشان سریعا نیروها را بسیج کردند و به منطقه سرپل‌ذهاب و قصر‌شیرین بردند. شهید همدانی در آن منطقه مجاهدت‌های بیشماری از خود نشان داد و بعد از آن، سازمان رزم همدان را سامان داد.

وی گفت: شهید همدانی در جبهه‌های جنوب و غرب حضور بسیار موثر و ارزشمندی داشت. همچنین در لشکر 27 حضرت رسول(ص) در عملیات‌های بزرگی مانند عملیات فتح المبین نقش موثر داشت. کاری که شهید وزوایی، سردار پرافتخار حاج احمد متوسلیان، شهید همدانی و دیگر همرزمان‌شان در این لشکر انجام دادند کاری تاریخی بود. آنها مسیری بسیار طولانی را طی کردند و به عقبه دشمن حمله برده و تمام خطوط را ساقط کردند.

سرلشکر ایزدی با اشاره به حضور سردار همدانی در فتح خرمشهر عنوان کرد: در فتح خرمشهر ایشان و شهید وزوایی در شرایط بسیار سخت ایستادند و مقاومت کردند؛ حاج حسین نقش مهمی در آزادسازی خرمشهر داشت. در عملیات‌های دیگر هم همین طور بود، من در عملیات‌های کربلای چهار و پنج خدمت ایشان بودم. عملیات بسیار سختی بود. می‌توان گفت که این عملیات، شب قدری در دوران دفاع مقدس بود.

وی در ادامه گفت: شهید همدانی به قدری دلاور بود که مرگ از ایشان فرارمی‌کرد. با اینکه همیشه در خط مقدم بود، بارها مجروح شد و تا مرز شهادت پیش رفت. خداوند لطف خاصی به ایشان داشت. من به او می‌گفتم که شما یک وضعیت خاصی دارید؛ هر جایی که کار خیری است نصیب شما می‌شود.

معاون امور راهبردی و اشراف فرماندهی کل قوا بیان کرد: شهید همدانی در فتنه 88 فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ بود ونقش بسیار تعیین‌کننده و تاثیرگذاری در ایجاد امنیت داشت و آتشی که عوامل استکبار جهانی به پا کرده بودند را خاموش و امید دشمن را ناامید کرد.
وی افزود: حاج حسین بی‌تاب خدمت به اسلام بود؛ به همین جهت با دعوتی به منطقه شامات رفت تا به جبهه مقاومت کمک کند. او نقش مهمی در ایجاد نظم و سازماندهی عملیات‌های آن منطقه داشت. در گوشه و کنار کشور نیز مرتب دنبال این بود که مجموعه بنیه دفاعی که متشکل از بسیجیان ایثارگر و پاکدل بود را سامان دهد.

سر لشکر ایزدی با اشاره به تجاربی که سردار همدانی داشت تصریح کرد: حاج حسین به عنوان یک فرد برجسته و یک فرمانده مقتدر به سوریه رفت تا مجاهدت و تلاش خالصانه خود را به گونه‌ای دیگر ادامه دهد و بالاخره به اجر زحمات خود رسید و به آرزوی همیشگی‌اش دست یافت.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اجر جهاد، شهادت است. من معنای این جمله را در عاقبت به خیر شدن حاج حسین به چشم دیدم؛ شهادت حق حاج حسین بود. مجاهدت‌های ایشان با شهادت ختم شد، ان‌شاءالله خداوند روح پاک ایشان را با شهدای کربلا محشور بفرماید و به کسانی که همرزم این شهید بودند و دوست دارند شهید شوند نعمت بزرگ شهادت عنایت کند.

معاون امور راهبردی و اشراف فرماندهی کل قوا درباره آخرین دیدارش با شهید همدانی گفت: تقریبا دو هفته قبل از شهادت او را دیدم مثل همیشه اخلاق خوب و برخوردی صمیمی داشت. با هم همسایه بودیم اما زیاد ایشان را نمی‌دیدم چرا که وقتی در ایران هم بودند به استراحت و گذران وقت با خانواده نمی‌پرداختند بلکه به همراه جمعی یک ماشین را تجهیز کرده بودند و مرتب در استان‌های مختلف به تقویت گردان‌های امام حسین(ع) می‌پرداختند و آنها را برای دفاع از انقلاب اسلامی آماده می‌کردند.

وی در پاسخ به تبلیغات سوء رسانه‌های غربی و آمریکایی نسبت به  ایران در زمینه تجهیزات نظامی عنوان کرد: زمانی که انقلاب پیروز شد، منافقین با کمک و پشتیبانی دشمنان سعی در از پا درآوردن انقلاب داشتند اما انقلاب همه منافقین را از صحنه خارج کرد. به طوری که حتی امروز منطقه کردستان یکی از امن‌ترین نقاط کشور است. جنگ ایران و عراق هم یک جنگ بی‌نظیر تاریخی است، جمهوری اسلامی توانست با کمترین امکانات، رژیم بعث عراق که از طرف قدرت‌های جهانی حمایت می‌شد را شکست دهد.

سرلشکر ایزدی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علی رغم تبلیغاتی که همیشه علیه آن شده همواره در حرکت رو به جلو بوده، به این خاطر که جمهوری اسلامی ایران متکی به یک ایدئولوژی ناب است، ایدئولوژی که به فرموده امام خامنه‌ای بنای آن بر معنویت است که دست دشمنان ما از این معنویت الهی خالی است. کشور ما در این مسیر، پشتوانه الهی و انگیزه عالی را دارد و همان طور که تا الان پیروز بوده بعد از این هم به خواست خداوند پیروز خواهد بود.

وی افزود: ما از شهادت استقبال می‌کنیم، همرزمان شهید بزرگوار سردار پرافتخار اسلام حاج حسین همدانی به حال ایشان غبطه می‌خورند و آنها هم دوست دارند که چنین سرنوشتی داشته باشند. امام (ره) فرمودند که ملتی که شهادت را سعادت می‌داند همیشه پیروز است.
معاون امور راهبردی و اشراف فرماندهی کل قوا بیان کرد: اگر ما همین طور صادقانه و بااخلاص عمل کنیم همه ترفندها را درهم خواهیم شکست و همان طور که حضرت آقا فرمودند در 25 سال آینده از رژیم صهیونیستی هیچ خبری نخواهد بود و در آینده تمدن جدید اسلامی را خواهیم داشت. ان‌شاءالله چنین مسیر الهی را به حول و قوه خداوند طی خواهیم کرد.

تشکیل بسیج مردمی سوریه توسط همدانی

سردار محمدحسین سپهر، معاون هماهنگ‌کننده نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه در رابطه با این شهید بزرگوار اظهار داشت: شهید همدانی یکی از فرماندهان بصیر، آگاه و شجاعی بودند که در صحنه‌های مختلف نقش بسیار راهبردی داشتند.

وی افزود: بعد از حوادث سوریه شهید همدانی به عنوان اولین فرمانده سپاه سوریه نقش مهمی در چند بخش ایفا کرد؛ اولین نقش ایشان این بود که کار مستشاری داشتند و تجارب دفاع مقدس را به فرماندهان سوریه منتقل می‌کردند.

سردار سپهر ادامه داد: دومین فعالیت ایشان تشکیل بسیج مردمی و دفاع وطنی سوریه بود. با توجه به اینکه ایشان سابقه جانشینی نیروی مقاومت بسیج را در ایران داشتند به همین خاطر در تشکیل بسیج ده‌هاهزارنفری مردمی سوریه اعم از علویون، اهل سنت و مردم خوب سوریه بسیار موفق بودند.

معاون هماهنگ‌کننده نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه در ادامه تشریح نقش سردار همدانی در محور مقاومت تصریح کرد: نقش دیگری که  سردار همدانی در سوریه ایفا می‌کردند این بود که در دفاع از جان و مال مردم سوریه در مقابل تروریست‌های تکفیری، تدابیر بسیار خوب و موثری را در پیش گرفت.

وی افزود: جمع‌آوری و انتقال کمک‌های مردمی از شهرهای مختلف کشور برای مردم ستم دیده و مظلوم سوریه کار ارزشمند دیگری بود که ایشان با یک بسیج عمومی در سطح استان‌های کشور توانستند در این زمنیه نیز موفق باشند.

سردار سپهر درباره نحوه شهادت شهید همدانی عنوان کرد: برای کمک به یکی از محورهای عملیاتی سوریه و فعالیت‌های مستشاری جهت یاری نیروهای مردمی سوریه از طرف نیروی قدس سپاه اعزام شدند، با توجه به اینکه ایشان یک فرمانده ارشد بود برای شناسایی منطقه عملیاتی تروریست‌های تکفیری به خط مقدم و مناطق درگیری رفت و خداوند توفیق شهادت را به او نصیب نمود و به آرزوی دیرینه خود رسید.

وی افزود: الحمدلله فرزندان و خانواده ایشان روحیه بسیار خوب، توام با صبری بالا دارند و امروز به عنوان اسوه صبر، مقاومت و ایستادگی پشتیبان راه شهدا هستند.

معاون هماهنگ ‌کننده نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به خاطره‌ای از سردار همدانی گفت: به یاد دارم در عملیات مرصاد، در درگیری با منافقین و عملیات‌های دیگر، ایشان یکی از شجاع‌ترین فرماندهان بود که همواره برای بچه‌های رزمنده و بسیجیان الگو بود. شهید همدانی همیشه در خط مقدم مبارزه و درگیری حضور داشت، هیچ گاه به بسیجی‌ها نمی‌گفت بروید جلو، اول خودش می‌رفت بعد می‌گفت بیایید.

وی گفت: سردار شهید همدانی در دستگیری از نیازمندان، انجام کارهای فرهنگی در داخل شهر و کارهای خدماتی و معیشتی زبانزد بود. تمام وجود او وقف کمک به نیازمندان و محرومین بود و تعداد زیادی موسسات خیریه عام المنفعه را سرپرستی و هدایت می‌کرد. ایشان همچنین در تقویت هیئت رزمندگان در استان‌ها به ویژه استان تهران و استان همدان نقش موثری داشت.
سردار سپهر خاطر شان کرد: سردار همدانی یک سرباز رزمنده فرهنگی، عقیدتی، بابصیرت، نظامی و در حقیقت رزمنده‌ای همه جانبه بود و به عنوان پاسدار انقلاب در همه صحنه‌هایی که نیاز بود به تکلیف و وظیفه خود عمل می‌کرد.

خدمتگزار واقعی ولایت

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی در رابطه با شهید همدانی گفت: شهید حاج حسین همدانی از سربازان و خدمتگزاران واقعی ولایت و مردم ایران بود.

وی افزود: همان طور که قرآن می‌فرماید " مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا "، می‌توانم بگویم از روزهای اول جنگ تا امروز هیچ تغییری در آرمان، روحیه، هدف، الگوی زندگی، ولایتمداری، مردم‌داری و فداکاری این مرد بزرگ رخ نداد.

فرمانده سابق نیروی انتظامی درباره نقش شهید همدانی در محور مقاومت عنوان کرد: از روزهای اولی که بیداری اسلامی آغاز شد گروه‌های تروریستی خبیث و خشن وارد فاز نظامی شدند و تلاش کردند که چهره اسلام را تخریب کنند و جبهه مقاومت اسلامی علیه اسرائیل را تضعیف کرده یا اگر شد به‌طور کامل از میان بردارند.

وی افزود: از همان روزهای اول که تروریست‌ها به دروازه‌های شهر دمشق رسیدند و فکر می‌کردند کار تمام شده است در آن شرایط بحرانی مانند شرایطی که ما در اول جنگ داشتیم شهید همدانی پا به این جبهه گذاشت؛ او در تشکیل دفاع مردمی سوریه عنصر اصلی بود و بسیج سوری یا همان دفاع مردمی سوریه را پایه‌گذاری کرد.

سه ویژگی بارز شهید همدانی

سردار محمود تشکری، معاون هماهنگ‌کنننده ناجا درباره شهید همدانی اظهار داشت: بنده شهید همدانی را از قرارگاه نجف می‌شناختم. او در تمام عملیات‌هایی که در غرب، شمال غرب و جنوب انجام می‌شد حضور داشت. هیچ عملیات مهمی را به یاد ندارم که ایشان در آن حضور نداشته باشد. عنصری فعال، مشتاق و بسیار ایثارگر بود.

وی افزود: بعد از جنگ نیز هر کجا که میدان ایثار و جهاد بود و هر جایی که انقلاب نیاز داشت شهید همدانی پیش قدم می‌شد؛ نمونه بارز این خصوصیات ایشان همین بود که با سن و سال بالایی که داشت هیچ اجباری از طرف سازمان نبود که به سوریه برود اما ایشان احساس تکلیف کرد و رفت.

معاون هماهنگ‌کنننده ناجا عنوان کرد: چند سال قبل هم در جلسه‌ای که ایشان را دعوت کرده بودند تا گزارشی از وضعیت سوریه بدهد مشخص بود که چقدر در سوریه عنصر فعال و موثری بود؛ با اطمینان می‌توانم بگویم که شهادت حقش بود، تصور اینکه شهید همدانی غیراز شهادت از بین ما برود هم برای ما ممکن نبود.

سردار تشکری تصریح کرد: افرادی مانند شهید همدانی الگوی همه کسانی هستند که عاشق شهادتند و به ما نشان داد که همیشه در مجاهدت و شهادت باز است. او از میان ما رفت و دیدن جای خالی اش برای ما بسیار سخت است. اما قطعا شهادت سردار همدانی چنان اثری خواهد داشت که شهید همدانی‌های زیادی تربیت خواهند شد.

وی درباره خصوصیات بارز اخلاقی شهید همدانی گفت: اخلاص ایشان واقعا مثال زدنی بود. شهید همدانی یک مخلص واقعی بود و در هر موقعیت و مقامی که احساس  نیاز می‌کرد دست به کار می‌شد و همواره به فکر خدمت کردن و انجام وظیفه بود. ضمن اینکه ایشان بسیار پرتلاش و سختکوش بود و هیچ زمان از تلاش و فعالیت خسته نمی‌شدند. سختکوشی، تلاش و اخلاص در عمل از ویژگی‌های بارز شخصیت شهید همدانی بود که او را به‌ چهره خاصی تبدیل کرده بود.
معاون هماهنگ‌کنننده ناجا خاطرنشان کرد: شهید همدانی از اول هم در مسیر ولایت بود؛ از ابتدای انقلاب و دوران امام خمینی(ره) تا لحظه شهادت، همواره ولایتمدار بوده و مسیر خود را در مسیر ولایت ترسیم کرده بود.

همیشه در آرزوی شهادت بود
محبوب زمینی، معاون آماد و پشتیبانی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه در رابطه با شهید همدانی گفت: سردار همدانی سرشار از روحیه مجاهدت و شجاعت و همیشه در آرزوی شهادت بود، در دوران دفاع مقدس در رده‌های مختلف، فرماندهی گردان‌ها، تیپ‌ها و لشکرها را به عهده داشت و سربازان گمنامی با ویژگی‌های خاص و ممتاز در شهرهای مختلف تربیت کرد.

وی افزود:روحیه ولایت پذیری ایشان زبانزد همگان بود همه هم و غم زندگی او چه در دوران امام راحل و چه در دوران رهبر معظم انقلاب اطاعت از ولایت بود، تمام امید شهید همدانی به حضرت آقا بود ایشان پشتیبان ولایت فقیه و پشتیبان نظام بودند.

معاون آماد و پشتیبانی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه عنوان کرد: در ناآرامی‌هایی که در مقاطع مختلف مانند سال 78 و 88 فتنه‌گران به وجود آورده بودند، شهید همدانی مسئولیت‌های حساسی داشت و تصمیمات مبارکی را برای نظام گرفت؛ با روحیه بشاش و با صلابتی که داشت تمام امکانات را بسیج کرد و تمام قد در برابر نفاق ایستاد و از نظام دفاع کرد.

وی افزود: بعد از دوران دفاع مقدس و زمانی که بنابر تصمیم فرمانده محترم سپاه وقت به تهران منتقل شد، بسیجیان دریادل زیادی را تربیت کرد؛ روحیه از خودگذشتگی، شهادت طلبی، ایثار و ولایتمداری شهید همدانی باعث شده بود عمده بسیجیان این سردار را مانند پدر خود بدانند و عاشق او بودند.

زمینی در رابطه با دوران دفاع مقدس بیان کرد: همان طور که بسیجیان دوران دفاع مقدس هر جا شهید همت، شهید باکری، شهید خرازی و شهید کاظمی را می‌دیدند سر از پا نمی‌شناختند در دوران بعد از دفاع مقدس نیز رابطه بسیجیان با شهید همدانی همان طور بود.

وی با اشاره به خاطره‌ای از سردار همدانی گفت: درست است که سردار همدانی سن و سالی را گذرانده بود اما آمادگی بدنی عجیبی داشت، به یاد دارم زمانی که سپاه برنامه صعود به قله سبلان را گذاشته بود، پنج هزار نفر از اقصی نقاط کشور بنا بود این قله را فتح کنند. شهید همدانی هم در این برنامه کوهنوردی شرکت کرد. با اینکه من حدود 10-15 سال از سردار جوان‌تر بودم اما هر چه تلاش می‌کردم باز هم 20-30 قدم از من جلوتر بود. به‌طور طبیعی وقتی فرمانده از هر جهت آماده باشد، نیروها هم از فرمانده تبعیت می‌کنند.

زمینی گفت: به واسطه این روحیه شهادت طلبی و ولایت پذیری که داشت همواره موفق بود. افراد تحت امرش هم به او نگاه می‌کردند. خیلی وقتها از شهید همدانی خجالت می‌کشیدند از اینکه می‌دیدند او در سن بالا، هر روز بالغ بر 17 ساعت کار می‌کرد و نمی‌توانست کم‌کار بماند؛شهید همدانی در هر رده‌ای که مسئولیت داشت با آمادگی صددرصدی فعالیت می‌کرد.
وی افزود: به خاطر دارم یک روز ستون‌کشی سریالی به راه انداختند.این حرکت در اصطلاح نظامی یک حرکت تعریف شده است وقتی که ایشان این ستون‌کشی سریالی را مشایعت می‌کردند ما کوچکترین اشکالی در رده تجهیزاتی نداشتیم.

معاون آماد و پشتیبانی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه  خاطر نشان کرد: همیشه به من می‌گفت ما باید آمادگی داشته باشیم طوری که اگر شب دستور آمد که باید کل لشکر را به سمت شمال غرب یا جنوب شرق حرکت بدهیم، بتوانیم با تمام تجهیزات و امکانات، حرکت را آغاز کنیم. ما امروز خودمان را مدیون زحمات و تدبیر این سردار شجاع و بزرگوار می‌دانیم و همیشه با افتخار از ایشان صحبت می‌کنیم.

حامی محرومان بود

مهندس حسین یوسفی همرزم شهید نیز در این‌باره اظهار داشت: ایشان نمونه عینی و بارز یک انسان بزرگ، دلسوز و کریم به معنای واقعی کلمه بود و همه چیز را برای دیگران می‌خواست. من به لحاظ کاری با ایشان همکار نبودم، اما توفیق داشتم در کنار ایشان باشم. هر از گاهی خدمت ایشان می‌رسیدم و از وجود بابرکت ایشان استفاده می‌کردم و از رفتار و گفتار ایشان فیض می‌بردم. ایشان مرد عمل و موقعیت شناس بودند. هر آنچه می‌گفت در عمل هم همان را انجام می‌داد.

وی افزود: سردار همدانی دغدغه‌های زیادی داشت، از جمله دغدغه افراد محروم و نیازمند؛  هر کسی هر مشکلی داشت حاج حسین به او کمک می‌کرد تا نیاز او را برطرف کند. می‌توان گفت ایشان خود را فدای افراد نیازمند جامعه می‌کرد.

همرزم شهید گفت: شهید همدانی پرتلاش، زحمتکش، مخلص و شجاع بود. شاید من تا به حال ندیده بودم فردی تا این حد ولایتمدار باشد. سردار همدانی نمونه بارز یک انسان مطیع ولایت بودند.

وی با اشاره به خاطره‌ای از سردار همدانی بیان کرد: اوایل جنگ در سرپل‌ذهاب تپه‌ای به نام قلاویزان بود، شبی بنده مشغول نگهبانی بودم تا اگر دشمن قصد پیشروی داشت سریعا متوجه شویم. آن شب، شب بسیار سختی بود. سالهای اول جنگ بود. ما هم آموزش نظامی آنچنانی ندیده بودیم و آشنایی زیادی با فنون جنگ نداشتیم. شب تا صبح بیدار بودیم. تقریبا ساعت چهار صبح بود دیدم یک نفر از روبرو می‌آید. به دوستم که کنار من بود گفتم یک نفر می‌آید، احتمالا عراقی است. دوستم گفت نه آشناست.ظاهرا بعد از اینکه همه ما مستقر شده بودیم سردار همدانی در نقطه‌ای شاید 200 متر جلوتر از ما به تنهایی در خط مقدم حضور داشت. این قضیه برای من بسیار جالب بود که ایشان تا این حد شجاع بود و پیشتاز نیروها حرکت می‌کرد. شهید همدانی همیشه جلودار بود و شهادت حقش بود.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس