مدیرکل انتقال خون استان یزد از خیران استان خواست تا انتقال خون را در تامین تجهیزات به روز همراهی و مساعدت کنند.

به گزارش مشرق، نقی تقوایی، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه یزد با اشاره به فرا رسیدن هفته اهدای خون با اشاره به اینکه اهدای خون نیز کاری خیر و خداپسندانه است، اظهار داشت: اهدای خون جان انسان‌های بسیاری را نجات می‌دهند و افرادی که خون اهدا می‌کنند در واقع از خودگذشتگی و ایثار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برای تسهیل کار خیر و پسندیده اهدای خون، به تجهیزات به روز نیاز است، عنوان کرد: بودجه‌های دولتی پاسخگوی این تجهیزات گران نیست و تاکنون با حمایت خیران توانسته‌ایم از تجهیزات خوب بهره‌مند باشیم.

تقوایی با بیان اینکه برای ادامه این راه نیاز به مشارکت خیران است، از خیران نیکوکار استان یزد خواست تا انتقال خون این استان را در خرید و تامین تجهیزات همچنین ایجاد پایگاه‌های اهدای خون یاری کنند.

مدیرکل انتقال خون استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار اهدای خون در سال گذشته در استان یزد اظهار داشت: یزدی‌ها پارسال 39 هزار و 664 واحد خون اهدا کردند که سهم بانوان در این میزان تنها 3.4 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه وجود برخی باورهای غلط سبب شده تا بانوان برای اهدای خون مراجعه نکنند، عنوان کرد: اهدای خون هیچ آسیبی به بانوان وارد نمی‌کند ضمن اینکه قبل از اهدای خون، مراجعه‌کنندگان توسط پزشک انتقال خون معاینه می‌شوند و در صورتی که نوسان فشار خون، کم‌خونی یا هر مشکل دیگری وجود داشته باشد، از آنها خون گرفته نمی‌شود.

تقوایی اظهار امیدواری کرد: همانطور که بانوان در همه کارهای خیر پیشقدم هستند، در اهدای خون نیز پیشقدم باشند و با مراجعه به انتقال خون و اهدای خون خود، حضور بانوان در این زمینه و در این اقدام خداپسندانه را نیز پررنگ‌تر کنند.

وی در مورد آمار اهداکنندگان خون استان یزد در سال جاری نیز اظهار داشت: در چهارماهه نخست امسال، 16 هزار و 532 نفر به مراکز انتقال خون مراجعه کردند که از 13 هزار و 288 نفر خون گرفته و به بیمارستان‌ها برای اهدا به بیماران ارسال شد.

تقوایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه خون مردم یزد از سالم‌ترین خون‌ها در سطح کشور است، عنوان کرد: در طول هفت سال گذشته، حتی یک مورد ایدز در بین خون‌های اهدایی مشاهده نشده ضمن اینکه تاکنون هیچ خون آلوده‌ای از مرکز انتقال خون استان یزد خارج نشده است.

وی، نقش انتقال خون را در کاهش بیماری‌ها بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: یزد در زمینه بیماری‌های که در خون اهداکنندگان مشاهده شده، 50 برابر از میانگین کشوری پایین‌تر است.

مدیرکل انتقال خون استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره مراکز خونگیری موجود در سطح استان یزد عنوان کرد: در حال حاضر خونگیری در استان یزد در مرکز انتقال خون در میدان ابوذر، آزادشهر، اردکان و میبد انجام می‌شود و مردم برای اهدای خون خود می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه نیاز به گروه‌های خون منفی بیش از سایر گروه‌ها است، عنوان کرد: گروه‌های خونی نظیر AB نیز مورد نیاز هستند و امیدواریم مردم با گروه‌های خونی مختلف بتوانند نیاز بیماران استان یزد به ویژه بیماران تالاسمی را برطرف کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس