رئیس جمهور روسیه گفت: 7 هزار نفر از اتباع روسیه و آسیای مرکزی در جبهه‌های داعش حضور دارند.

به گزارش مشرق به نقل از «اکسپورت»، نشست سران کشورهای مشترک المنافع در «آستانه» پایتخت قزاقستان روز گذشته به پایان رسید، اما موضوعی که به شدت در این نشست مورد ارزیابی قرار گرفت، مبارزه با تروریسم  و حل این مشکل در مرزهای خارجی کشورهای همسود بود.

سران کشورهای همسود به این نتیجه رسیدند که با هم‌فکری و تبادل نظر سیاسی و اقتصادی و همکاری‌های همه جانبه می‌توان با این مشکل مبارزه کرد.

در این نشست «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سخنان خود ضمن گزارشی از موفقیت‌های عملیات نیروی نظامی روسیه در سوریه، خاطر نشان کرد: برای مسکو تنها مرزهای این کشور مورد توجه نیست بلکه روسیه به همه همسایگان خود نیز فکر می‌کند.

وی اظهار داشت: طبق اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف در سوریه  5تا 7 هزار نفر از اتباع روسیه و دیگر کشورهای آسیای مرکزی در گروه داعش حضور دارند.

پوتین افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده روسیه و کشورهای آسیای مرکزی به هیچ عنوان اجازه نخواهند داد تا گروه‌های افراطی و تروریستی تجربیات نظامی خود را بر علیه این کشورها اجرا کنند.

وی با بیان اینکه تنها 40 درصد این تعداد روس هستند و بقیه از اتباع کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان و آذربایجان هستند، افزود: هر کدام از کشورهای مذکور نیز باید به نوبه خود در حفظ و حراست مرزهای خارجی خود بکوشند و اجازه فعالیت به گروه‌های تروریستی را ندهند.

پوتین در پایان سخنان خود بر هماهنگی مستمربین سرویس‌های امنیتی کشورهای همسود و تبادل اطلاعات مستمر بین نیروهای ویژه برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت. بیانیه تاسیس این اتحادیه در 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در آلماتی توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان دراین اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی روسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 (12 آذر 1382) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور گرجستان در 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) صورت گرفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس