چین در رویکردی تهاجمی برای مقابله با سیاست های نظامی آمریکا در دریای جنوبی، خواستار برگزاری رزمایش مشترک با کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرقی آسیا موسوم (آ.سه.آن) شده است.

به گزارش مشرق، چین دعوت خود برای برگزاری این رزمایش مشترک را در جریان اجلاس دو روزه وزیران دفاع این کشور و «آ.سه.آن» در پکن اعلام کرد که امروز - شنبه - به کار خود پایان می دهد.

دعوت چین در شرایطی انجام می شود که آمریکا اعلام کرده است کشتی ها و ناوهای جنگی خود را به آبهای اطراف جزایر «اسپراتلی» در دریای جنوبی اعزام خواهد کرد، منطقه ای که چین آن را در حیطه مالکیت خود می داند.

به نظر می رسد که برگزاری رزمایش مشترک با «آ.سه.آن» جدیدترین حربه چین برای رویارویی با سیاست های تند نظامی آمریکا در این منطقه باشد. ضمن آنکه پیشتر به ارتش چین هم اعلام شده است که باید کاملا هوشیار بوده و مراقب فعالیت های آمریکا از جمله ناوها و جنگنده های این کشور در دریای جنوبی باشند.

وزارت دفاع چین امروز در بیانیه ای اعلام کرد که «چانگ وانگ چوان» وزیر دفاع این کشور در اجلاس مذکور گفته که پکن مایل است به اتفاق کشورهای «آ.سه.آن» در دریای جنوبی رزمایش برگزار کند.
روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ کنگ می نویسد که این درخواست چین آشکارا سیاست تقابل در برابر آمریکا و پاسخی به واشنگتن است که می خواهد ناوهایش را به جزایر مورد نظر نزدیک کند.

چین بارها هشدار داده است با کشتی هایی که در محدوده 21 کیلومتری این مناطق وارد شوند، شدیدا برخورد می کند. چین می خواهد رزمایش مشترک این کشور با «آ.سه.آن» سال آینده در دریای جنوبی برگزار شود که شامل امداد رسانی، عملیات نجات و همچنین کمک رسانی به کشتی های حادثه دیده خواهد بود.

«نی لیشونگ» کارشناس مسائل دفاعی چین می گوید که برگزاری رزمایش مشترک نشان دهنده روابط صلح آمیز چین و «آ.سه.آن» است و این مساله می تواند توطئه های آمریکا را مبنی بر اینکه چین یکه تاز منطقه است، خنثی کند.

اما نکته ای که در بیانیه وزارت دفاع چین مبهم مانده، این است که مشخص نشده این رزمایش مشترک دوجانبه خواهد بود و یا اینکه با کل 10 عضو «آ.سه.آن» برگزار خواهد شد. با این وصف وزارت دفاع چین تاکید کرده است به آمریکا اجازه نخواهد داد در برابر حق حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور چالش ایجاد کرده و آن را نقض کند.

ارتش چین در ماه می (اردیبهشت - خرداد) امسال یک رزمایش مشترک با روسیه در آبهای دریای شرقی برگزار کرد و حالا به دنبال حرکتی مشابه با اعضای «آ.سه.آن» است. ارزش تجارت دریایی سالانه در دریای جنوبی پنج هزار میلیارد دلار است و به جز چین که مدعی مالکیت بر کل این دریا است؛ ویتنام، فیلیپین، مالزی، تایوان و برونئی نیز ادعای مالکیت بخش هایی از این دریا را دارند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس