کد خبر 482039
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۶

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان قاچاق «سیرِ چینی» را تهدیدی جدی برای کشاورزان همدان دانست و گفت: توزیع سیرهای چینی با بسته‌بندی ایرانی، به تولید آسیب جدی می‌زند.

به گزارش مشرق، ابوالقاسم سوزنچی، با اعلام اینکه مقدار زیادی سیر چینی از طریق مرزها وارد کشور شده است، اظهار داشت: امسال که سیر با قیمت واقعی خود به فروش می‌رسد، این امر بازار سیر ایران را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه سیرِ وارداتی از سه کانال وارد کشور می‌شود، افزود: بخش زیادی از سیر چینی از مرز دره‌وران در منطقه کردستان، مرز میرجاوه استان زاهدان و کرمان و از طریق مرزهای آبی جنوب به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان با اشاره به اینکه مجوزی برای واردات سیر صادر نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر سیرِ همدان با کیفیت بسیار خوب توانسته بازارهای هدف خوبی را داشته باشد ولی واردات سیر چینی آسیب بسیار بالایی را به کشاورزان، اشتغال استان و کشور وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سیر در مقایسه با محصولاتی همچون سیب‌زمینی و چغندرقند مصرف آب کمتری دارد، گفت: اگر سیر امسال با نرخ فعلی عرضه شده و به فروش برسد، سال آینده با تغییر الگوی کشت در همدان مواجه خواهیم بود که امر بسیار اثرگذاری در زمینه مدیریت بحران آب است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان با اعلام اینکه سال‌های گذشته با واردات سیر مواجه بودیم ولی اخیراً این اتفاق نمی‌افتاد، بیان کرد: دوباره واردات سیر از سر گرفته شده و واردکنندگان نیز تجربه بالایی در این زمینه پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سیرهای چینی در بسته‌بندی ایرانی در بازار داخلی عرضه می‌شود، گفت:براساس اخبار رسیده، مقداری زیادی سیر در سردخانه‌های شیراز، اصفهان و مشهد ذخیره شده ولی در سردخانه‌های رسمی همدان سیر ذخیره‌ نشده است که البته از سردخانه‌های غیررسمی اطلاعی ندارم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان با اشاره به اینکه کارخانجات مواد غذایی به سبب بالا‌بودن کیفیت از سیر همدان استفاده می‌کنند، عنوان کرد: کشورهای صادراتی سیر همدان را با آنالیز خریداری کرده ولی سیر چینی از نظر کیفیت معادل سیر شمال است درحالی که بازار را از نظر قیمت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سوزنچی با اعلام اینکه سیر همدان هفت هزار تومان برای کشاورز تمام می‌شود، عنوان کرد: سیر همدان در بازار 10 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که متاسفانه سیر چینی که به صورت قاچاق وارد می‌شود، نیز در قالب سیر همدان با قیمت 10 هزار تومان عرضه شده و برند سیر همدان را دچار مشکل می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اصغر دیزل ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    0 0
    کشاورزان عزیز لطفا سیر چینی نخورید برای سلامتی شما را تهدید می کند
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    چین ؟یا طمع ایرانیان وارد کننده؟یا جلوگیری از نظارت...ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس