بلومبرگ طی گزارشی در مورد نیاز ایران به واردات بنزین نوشت: ایران در نخستین سال اجرای برجام حدودا 20 درصد بنزین بیشتر وارد خواهد کرد که ارزش آن به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش مشرق ،  بلومبرگ به نقل از تاجران و تحلیلگران نوشت: ایران در نخستین سال پس از برداشته شدن‌ تحریم‌ها، به واردات حدودا 20 درصد بنزین بیشتر برای تامین نیاز داخلی خود نیاز خواهد داشت و بازاری به ارزش حدود یک میلیارد دلار برای خرید سوخت از خارج ایجاد خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران موسسه‌های گلوبال فکتز انرژی، آی اچ اس و انرژی اسپکتس، درصورتی که تحریم‌ها آنگونه که انتظار می‌رود، در اوایل سال 2016 برداشته شود، ایران که پنجمین ذخایر بزرگ نفت در جهان را در اختیار دارد، ممکن است به خرید 50 هزار بشکه بنزین در روز نیاز داشته باشد. با توجه به اینکه پالایشگاه‌های ایران با تمام ظرفیت کار می‌کنند و قادر نیستند که تولید خود را حداقل برای یک سال دیگر افزایش دهند، ایران اکنون 41 هزار بشکه در روز بنزین وارد می‌کند که حدود 9 درصد بنزین مصرفی این کشور است.

به گفته تاجران خلیج فارس، ایران پیش از تشدید تحریم‌ها، بزرگ‌ترین واردکننده بنزین در منطقه خلیج فارس به شمار می‌رفت و به گفته 2 تاجر بازار خاورمیانه که نخواستند نامشان فاش شود، ممکن است حتی به واردات بیشتری یعنی 70 هزار بشکه در روز نیاز داشته باشد. این تجار ابراز تردید کردند که ایران از پالایشگاه‌های جدیدش در موعد مقرر بهره‌برداری کند و حداقل برای 3 سال آینده این کشور به واردات بنزین وابسته است.

به گفته ویکتور شام تحلیلگر نفتی، «به محض برداشته شدن تحریم‌ها و بهبود اقتصاد داخلی ایران، تقاضا افزایش خواهد یافت و به دنبال آن واردات نیز افزایش می‌یابد... گشایش بازار ایران برای پالایشگاه‌هایی که هدفشان صادرات است، خبر خوبی است.»

بر اساس محاسبه‌ای بر اساس خرید احتمالی 50 هزار بشکه در روز و قیمت‌های منطقه‌ای، ایران در سال آینده به یک میلیارد دلار واردات بنزین نیاز خواهد داشت.

بر اساس آمارهای موسسه جودی، واردات بنزین ایران در سال 2012 از بیش از 100 هزار بشکه در روز در سال 2010 به حدود صفر رسید. این کاهش با تشدید تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در محصولات پالایشگاهی همزمان شد.

به گفته شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفت ایران، کشور کمتر از نصف بنزین وارداتی پیش از تحریم‌ها را وارد می‌کند.

ویکتور شام در ادامه گفت: ایران ممکن است خرید بنزین را 50 تا 75 هزار بشکه در روز پس از لغو تحریم‌ها افزایش دهد. بر اساس پیش‌بینی ریچارد مالینسون تحلیلگر موسسه انرژی اسپکتس، این رقم را 30 هزار تا 50 هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرد درحالی‌که برآورد سالار مردای تحلیلگر اف جی ایی، حدود 50 هزار بشکه در روز است.

فریدون فشارکی رئیس موسسه اف جی ای روز 6 اکتبر در کنفرانسی در لندن گفت: با توجه به برنامه توسعه پالایشگاه‌ها برای تولید سوخت بیشتر، ایران در اواخر 2016، بنزین بیشتری تولید خواهد کرد.

ایران در حال احداث پالایشگاهی با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز به نام ستاره خلیج فارس است و شرکت ملی نفت این کشور می‌گوید: تکمیل این پالایشگاه، ایران را به صادرکننده بنزین تبدیل خواهد کرد. این تاسیسات در بندرعباس امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مرادی پیش‌بینی کرد: فاز نخست این پالایشگاه در پایان سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و 2 فاز باقیمانده تا پایان سال 2017 به بهره‌برداری خواهد رسید.

مرادی خاطرنشان کرد: هر زمانی‌که پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره‌بردای برسد «توازن بنزین در ایران تغییر خواهد کرد.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    الان یک ماهی هست که وقتی بنزین میزنم انگار هوا زدم از جایگاه های مختلف امتحان کردم این یعنی بنزین آشغال بازم دولت بیاد بنزین داخلی رو تخریب کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس