چند وقتی است به‌بهانه بروزرسانی موبایل، پیامک‌هایی دریافت می‌شود که از کاربران می‌خواهد با ورود به آدرسی که در پيام آمده نسبت به به‌روزرساني دستگاه خود یا تکميل روند ثبت نام اقدام نمایند.

 به گزارش مشرق، ظاهرا تعداد شکايات و ميزان نارضايتي مردم از مشکلاتي که در جهان مجازي برايشان به وجود مي‌آيد، در کشور ما در حال افزايش بوده و روندي صعودي دارد. در اين رابطه سرهنگ محمدمهدي کاکوان‌، رئيس پليس فتا، اظهار کرده است که‌ متاسفانه در ماه‌هاي اخير پرونده‌هاي متعددي را داشتيم که در آنها فردي با مراجعه به پليس فتا اعلام کرده بود که اطلاعات درون تلفن همراهش نظير تصاوير شخصي، شماره‌هاي تلفن، پيام‌هاي مبادله‌ شده و موارد خصوصي ديگر از طريقي نامعلوم به سرقت رفته است و پس از مدتي نيز افرادي با دادن پيام‌هاي تهديدآميز اعلام کرده‌اند که در صورت عدم پرداخت وجهي، اين تصاوير را منتشر خواهند کرد.

وي با بيان اين که هيچ کدام از اين افراد نمي‌دانستند که چطور اطلاعاتشان از تلفن همراهشان به سرقت رفته است، اظهار کرد:‌ "تيمي از کارآگاهان پليس فتا رسيدگي به اين موضوع را آغاز کرد و در تحقيقات خود متوجه شد که فردي با جعل عنوان تلگرام،‌ لاين، واتس‌آپ، بي‌تاک يا ديگر شبکه‌هاي ارتباطي پيامي را با اين مضمون که نرم‌افزار شما نيازمند به‌روزرساني است براي کاربران ارسال کرده‌ است".

کاکوان اضافه کرد:‌ "در اين پيام‌ها از کاربران خواسته مي‌شود که با ورود به لينکي که آدرس آن در پيام آمده نسبت به به‌روزرساني يا بهانه‌هاي ديگر نظير تکميل روند ثبت نام مشکل خود را حل کنند".

وي ادامه داد: "پس از ورود به اين لينک نيز به کاربران گفته مي‌شود که تا دقايقي ديگر پيامي حاوي عدد برايشان ارسال مي‌شود که لازم است براي اتمام فعاليت خود اين پيام را مجددا به همين شماره ارسال کنند. پس از ارسال اين پيام در حقيقت اين اجازه به طرف مقابل داده شده تا به اطلاعات داخل گوشي کاربر نظير عکس‌ها و تصاوير، شماره‌هاي تماس، پيام‌ها و مکالمات طرح‌شده و نظاير آن دسترسي پيدا کند. اين فضا باعث سوء استفاده برخي از سودجويان شده که لازم است شهروندان نسبت به اين موضوع حساس و هوشيار باشند".

وي با بيـان اين که در گذشته چندين مورد از اين پرونده‌ها رسيدگي و کشف شده است، اظهـار کرد: "ممکن است ‌برخي از اين موارد نيز منجر به اخاذي و سوء استفاده از کاربر نشود اما برخي از افراد از اين طريق قصد دسترسي به اطلاعات و محتويات مهم داخل تلفن همراه کاربران را داشته باشند. ممکن است برخي از اين افراد حتي در خارج از کشور دست به چنين اقدامي بزنند؛ به همين دليل قويا به شهروندان و کاربران اين فضاها هشدار مي‌دهم که از پاسخ به چنين پيام‌هايي جدا خودداري کنند و بدانند که اگر اين نرم‌افزارها قصد به‌روزرساني ورژن جديد خود را داشته باشند از شيوه‌هاي ديگر موضوع را به آنان اطلاع مي‌دهند و به هيچ عنوان با کاربر چت يا گفت‌وگو نمي‌کنند".

همچنين براي جلوگيري يا محدود شدن اين مشکلات لازم است که شهروندان براي به‌روزرساني نرم‌افزارهاي خود به سايت‌ها و نرم‌افزارهاي مجازي که به همين منظور طراحي شده است، مراجعه کنند. اين اکانت‌هاي جعلي هيچ کدام داراي اعتبار نيست و نبايد به آنها اعتماد کرد. تنها کدي که کاربران بايد وارد کنند کدي است که در هنگام ورود به اين نرم‌افزارها از طريق اس‌ام‌اس براي آنان ارسال مي‌شود. بنابراين هيچ گاه هيچ يک از نرم‌افزارهاي ارتباطي از کاربران خود نمي‌خواهند که در فضاي چت يا همان گفت‌وگو، کدي را برايشان ارسال کنند.

اين درسـت است که اپليکيشن‌هاي ارتباطي تلفن همراه در حال حاضر در اوج محبوبيت خود در ميان کاربران تلفن‌هاي هوشمند قرار دارند اما خوب است که در زمان کار کردن با آن‌ها کمي احتياط بيشتري داشته باشيم تا دچار دردسرهاي غيرقابل جبران نشويم.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس