کد خبر 480156
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

با توجه به فرصت‌های پیش روی قایقرانان و سرمایه‌گذاری فدراسیون می‌توان انتظار داشت 4 تا 8 سهمیه در مسابقات قهرمانی آسیا توسط پاروزنان کسب شود.

به گزارش مشرق، قایقرانان برای حضور در المپیک ریو باید شانس خود را در دو میدان بزرگ یعنی مسابقات جهانی و مسابقات قاره‌ای امتحان کنند که البته با توجه به حضور کشورهای صاحب نام در این رشته رقابتی سنگین برای کسب سهمیه المپیک در بین کشورهای جهان وجود دارد.

در این میان فدراسیون قایقرانی ایران نیز برای حضور در المپیک از مدت‌ها قبل برنامه‌های مدونی را در دستور کار قرار داده است تا بار دیگر حضور در المپیک را در کارنامه خود ثبت کند و نام پاروزنان ایران در لیست ورزشکاران حاضر در ریو در بخش قایقرانی دیده شود.

4 سهمیه در کانوئینگ؛ آرزوی دست یافتنی قایقرانی

در بخش کانوئینگ، مسابقات قهرمانی جهان در میلان ایتالیا اولین فرصت پاروزنان برای رزرو بلیت ریو بود که تنها سهمیه ایران توسط شهلا بهروزی در بخش معلولین به دست آمد. در بخش مردان نیز سهیمه ای برای ایران ثبت نشد البته در سنوات قبل کسب سهمه المپیک از طریق مسابقات جهانی محقق نشده بود اما فدراسیون با توجه به رشد کانوئینگ و تلاش تیم آب‌های آرام امیدوار به کسب سهمیه در این مسابقات بود.

تنها فرصت باقی‌مانده در این بخش به مسابقات قهرمانی آسیا در اندونزی باز می‌‌گردد که پیش‌بینی زیادی برای قهرمانی و کسب سهمیه در این مسابقات برای نمایندگان ایران وجود دارد، البته باید به یاد داشت که نمایندگان کشورمان در این رقابت‌ها کار دشواری پیش رو دارند.

باید یادآور شد که در آب‌های آرام تنها یک قایق و آن هم قایق اول سهمیه کسب می‌کند و با توجه به حضور کشورهای قوی در آسیا کسب سهمیه سخت است اما مسئولان فدراسیون امیدوارند که  حداقل یک سهمیه در بخش خانم‌ها و یک سهمیه هم  در بخش آقایان کسب شود.

در این بخش در کایاک دو نفره و تک نفره هزار متر امیدواری نسبی به کسب سهمیه وجود دارد و در مجموع باید گفت اگر شرایط تیم ملی مساعد باشد می‌توان بین 2 تا 4 سهمیه را در آب‌های آرام متصور بود، البته باید به یاد داشت که در ورزش هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست. بر اساس محاسبات اگر پاروزنان به آمادگی مطلوب برسند حداقل دو سهمیه در این بخش کسب می‌شود و اگر شانس با نمایندگان کشورمان یار باشد شاید سهمیه بالاتری نیز کسب شود.

باید یادآور شد که در آب‌های آرام مسابقات قهرمانی آسیا در اندونزی آخرین فرصت برای کسب سهمیه المپیک است و فدراسیون تمام همّ و غم خود را برای فراهم کردن بهترین شرایط قرار داده است.

قوانین جدید روئینگ و شانس بالای دختران برای کسب دو سهمیه

در مسابقات روئینگ قهرمانی جهان  تیم ایران با ترکیب اصلی حضور نداشت و تنها یک قایقران را به این مسابقات اعزام کرد. دلیل این تصمیم فدراسیون این بود که تنها کشوری می‌تواند در کنگره صاحب 3 رای باشد که در مسابقات قهرمانی جهان نماینده داشته باشد. با این شرایط باید ایران شانس خود را در مسابقات قاره‌ای که از 23 تا 25 آوریل یعنی 3 تا 5 اردیبهشت ماه در کره جنوبی برگزار می‌شود، امتحان کند البته در این دوره از مسابقات قوانین کسب سهمیه المپیک نسبت به دوره‌های قبل تغییر کرده است و باید این نکته را نیز در پیش‌بینی‌ها مد نظر قرار داد.

در سال‌های گذشته در مسابقات قاره‌ای در هر ماده‌ای که سهمیه کسب می‌شد آن قایق می‌توانست در المپیک شرکت کند اما طبق قوانین جدید قایق یک نفره سنگین و یا دونفره سبک وزن  تنها فرصتی است که آسیایی‌ها باید برای آن بجنگند. در بخش قایق چهار نفره  مسابقات قهرمانی جهان تنها فرصت قایقرانان برای المپیک شدن بود که ایران در این بخش توفیقی کسب نکرده است.

در مسابقات قهرمانی آسیا در دو نفره مردان فرصت زیادی برای المپیکی شدن نداریم و اما در  تک نفره سنگین وزن از شانس بالایی برخورداریم که شاید بتوان عاقل حبیبیان را فرد اول ایران در این بخش دانست، البته سایر قایقرانان نیز به عاقل نزدیک هستند و 6 ماه فرصت دارند تا تمرینات و اردوهای خود را انجام دهند و در پایان هر کسی که در تست‌ها بهتر بود به مسابقات اعزام شود.

در بخش زنان شرایط به مراتب بهتر است و می‌توان در قایق یک نفره سنگین و دونفره سبک وزن  شانس المپیکی شدن را قائل بود ولی طبق قوانین جهانی اگر هر دو رشته امتیاز المپیک را کسب کنند باید یکی راهی ریو شود در صورتی که در المپیک قبل چنین نبود. با وجود این شرایط  در صورتی که در بانوان هر دو ماده سهیمه ورودی المپیک را کسب کند لازم است تا فدراسیون روش درستی را برای انتخاب ورزشکاران در نظر گیرد.

باید این نکته را یادآور شد که تیم دختران کاملا آماده است و نتایج پاروزنان در مسابقات قهرمانی آسیا در چین گواهی بر این ادعا است. در مجموع در این رقابت‌ها با طلای عاقل حبیبیان و یک نقره و دو برنز در بخش دختران توقع‌ها از روئینگ افزایش یافته است و حساب ویژه‌ای روی این بخش باز شده است و آنچه روی کاغذ مشخص است پاروزنان کشورمان در روئینگ امیدور به کسب 2 تا 3 سهیمه هستند.

قایق بادبانی و تلاش احمدی برای خلق یک شگفتی

بسیاری از کارشناسان قایقرانی معتقدند که می‌توان در بخش بادبانی نیز شانسی را برای المپیکی شدن در نظر گرفت. احمد احمدی با کمک اسپانسر در خارج از کشور در اردو است و خودش را برای کسب سهمیه آماده می‌کند البته احمدی برای رسیدن به این هدف راه سختی را در مسابقه قهرمانی آسیا در پیش دارد و اگر به این مهم دست یابد کار بزرگی را در قایقرانی انجام داده است و به یک معجزه شباهت دارد.

در مجموع باید گفت که می‎توان از فرصت مسابقات آسیایی باقی‌مانده برای قایقرانی بین 4 تا 8 سهمیه را متصور بود که با برنامه‌ریزی و تدارکات امکانات مناسب و البته اردوهای برون مرزی می‌توان حداکثر سهمیه را کسب کرد تا در المپیک ریو قایقرانی بیشترین سهمیه را نسبت به ادوار گذشته کسب کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس