کد خبر 479799
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱

یکی از مراجع تقلید گفت: مسئولان عربستان باید با بازماندگان حادثه منا ابراز همدردی کرده و اجازه دهند هیئت تحقیقی این حادثه را بررسی کنند و مقصران مجازات شوند.

مکارم شیرازی: مقصران حادثه حج باید مجازات شوندبه گزارش مشرق،‌ آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح یکشنبه در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به حادثه منا اظهار داشت: به سهم خودم از حضرتعالی تشکر می‌کنم، حداکثر فداکاری را داشته‌اید و این اقدام قابل تقدیر و توجه است و پیگیری‌های صورت گرفته سبب شد که با آبرومندی در خصوص جنازه‌ها عمل شود.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از جنازه جانباختگان به کشور منتقل شده است، بیان کرد: مردم انصافا در تشییع جانباختگان سنگ تمام گذاشتند و البته در میان کشورهای اسلامی، بعثه ایران اسلامی بسیار پرتلاش حاضر شد و نشان دادند که مسئولان ایرانی برای هموطنان خود ارزش قائل هستند و به عقیده من برخی از کشور‌ها که مسئولان خود را اعزام کردند از ایران پیروی کردند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه فرد مسلمان چه زنده و چه مرده محترم است، گفت: یکی از فلسفه‌های غسل میت نیز این است که نشان داده شود که اسلام برای زنده و مردم احترام قائل است.

وی با اشاره به پیام و سخنان مقام معظم رهبری و پیگیری دولت، گفت: اینکه گفته می‌شود تعمد است را بعید می‌دانیم و بیشتر به دلیل بی‌کفایتی است. مگر این زمان وقتی است که مسئولان عربستانی در رده‌های بالا کار خود را تعطیل کنند و در کشور خود حضور نداشته باشند.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: اگر عربستان سعودی بر سر عقل بیاید و چهار کار را انجام دهد صحنه تغییر می‌کند. بعد از بازگشت حجاج عصبانیتی در همه مسلمانان نسبت به عربستان سعودی وجود دارد ولی اگر این توصیه‌های عاقلانه را مد نظر قرار دهند شرایط تغییر می‌کند.

وی گفت: آن‌ها باید ابتدا با بازماندگان ابراز همدردی کرده، اجازه دهند هیئت تحقیقی این حادثه را بررسی کرده و مقصران را مجازت کرده، خسارات را پرداخت کرده و در ‌‌نهایت گروهی تشکیل داده و جلوی تکرار این واقعه را بگیرند و در صورت این اقدام مشکلات آن‌ها برطرف می‌شود.

استاد برجسته حوزه تأکید کرد: مهم برخورد صادقانه با مسائل است و این روش بهترین راه حل برای آنها است و امیدواریم که مسئولان عربستان متوجه شوند که برای آینده چه برنامه ریزی می‌خواهند داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه می‌توان امتیازات شهدا را برای جانباختگان حادثه منا در نظر گرفت، افزود: جانباختگان این حادثه شهید درجه ۲ هستند و امیدواریم که مسئولان امتیازات شهدا را برای ایشان در نظر بگیرند و این اقدام در روحیه بازماندگان آنها تأثیر قابل توجهی دارد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه حجاجی که وارد حرم شده ولو اینکه عملی انجام نداده و از دنیا برود حج او مقبول است، افزود: امیدواریم که با تدبیر مسئولان آثار سوء برچیده شده و بدون شک این مشکل حل نشدنی است.

وی ادامه داد: اگر قرار بود جایزه نوبلی به کسانی که در مدیریت واقعه منا بعد از حادثه صورت گرفت تقدیم می‌شد باید یک جایزه به شما تعلق می‌گرفت.

این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت و نتایج خوبی که این طرح داشته است، ادامه داد: البته باید نظارت‌های خود را تقویت کرده و دولت، مردم، بیمارستان‌ها و پزشکان همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح نهادینه شود.

وی در خصوص بازگردان پیکر جانباختگان این حادثه بیان کرد: پیکر حجاجی که امکان حمل ندارد نباید منتقل شود و بهتر است که در‌‌ همان سرزمین به خاک سپرده شود.

بی‌کفایتی عربستان در واقعه منا مشهود است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این دیدار گفت: عربستان تمام فخر خود را میزبانی از ضیوف الرحمن می‌داند و بعید به نظر می‌رسد که عمدی در کار باشد ولی بی‌کفایتی عربستان مشهود بوده است و باید از این واقعه در خصوص اعزام و مدیریت حجاج درس بگیریم.

حسن قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به وقوع حادثه منا بیان کرد: حادثه‌ای که در منا اتفاق افتاد در بدو حادثه دولت درخواست کرد که یکی از اعضای دولت بتواند حضور یافته و مشکلات حجاج را پیگیری کند و از زمان درخواست با چهار روز تأخیر اجازه دادند که این سفر انجام شود.

وی با بیان اینکه تا دو روز بعد از حادثه نه جنازه‌ای تحویل می‌شد و نه امکان ارتباط وجود داشت، گفت: روزی که وارد شدیم بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری جلسه‌ای با مسئولان وزارت خارجه این کشور در جده داشتیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بازدیدهای می‌دانی خود از وضعیت جانباختگان بیان کرد: اجسادی در سردخانه استاندارد که دارای هزار نفر ظرفیت بود در شرایط صحیح نگهداری می‌شد ولی دیگر اجساد در سالن‌های ۵۰۰ متری نگهداری شده و جنازه‌ها از کانتینر‌ها خارج شده و شناسایی می‌شدند و البته اصرار داشتند که اجساد در مکه دفن شود.

وی با اشاره به اینکه در جلسه علاقمند به گلایه کردن و مطالب مطرح شده در رسانه‌ها بودند، ادامه داد: در این جلسه تأکید کردیم که شما به عنوان میزبان وظیفه حفظ جان حجاج را داشتید.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه پس از پیگیری‌های صورت گرفته توافق شد تا جنازه اجسادی که هویت آنها مشخص بوده و یا اجسادی که مشخص است ایرانی هستند به ایران بازگردانده شود، گفت: حدود ۳۰۰ جنازه به کشور بازگردانده شده، ۹۰ جنازه دیگر طی روزهای آینده به کشور منتقل می‌شود و حدود ۶۰ نفر نیز مفقود هستند.

وی با بیان اینکه در این حادثه بسیاری از حجاج جان باختند، گفت: عربستان تمام فخر خود را میزبانی از ضیوف الرحمن می‌داند و بعید به نظر می‌رسد که عمدی در کار باشد ولی بی‌کفایتی عربستان مشهود بوده است و باید از این واقعه در خصوص اعزام و مدیریت حجاج درس بگیریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اقبال نسبت به حضور در حج روز افزون است، گفت: اکنون با دو میلیون نفر حج برگزار می‌شود و در سال‌های آتی این تعداد بیشتر خواهد شد و این در حالی است که عربستان مدعی است که می‌خواهد ۷ میلیون نفر را میزبانی کند.

وی با بیان اینکه فتوای مراجع تقلید می‌تواند در موسم حج کمک کننده باشد، بیان کرد: گرمای هوا و بالا بودن سن حجاج و ازدحام جمعیت از مشکلاتی است که با فتوای مراجع می‌توان در این خصوص چاره اندیشی کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پهلواني ازمشهد مقدس ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    0 0
    فقط بايدبگوييم جانمان فداي رهبري عزيز وبا عزت امام خامنه اي باد .كه تا الان هرچه شكوه وافتخار نصيب ملت وكشور ايران شده است از بركت خون شهدا و وجود اين مرجع عاليقدراست.انشاالله كه تا ظهور حضرت مهدي (عج) پاينده باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس