در روزهایی که ظریف و تیم هسته‌ای تحت‌فشار برخی رسانه‌ها بودند رهبر انقلاب در یک سخنرانی به دفاع تمام‌قد از آنان پرداختند و آنان را «بچه‌های انقلاب» نامید، توصیفی که الزاماتی داشت و ظریف با اقدام اخیر خود تِرک عمیقی بر دیوار اعتماد و انقلابی بودن، وارد ساخت.

تاوان اقدام ظریف در مصافحه با اوباما چه خواهد بود؟//آماده انتشار
گروه سیاسی مشرق - انتشار خبری چندخطی سبب بروز واکنش‌های فراوان در جامعه و حتی در سطح بین‌المللی شد؛ "ظریف و اوباما با هم دست دادند" و در توضیح آن گفته شد «ظریف وزیر امور خارجه در حال خروج از سالن مجمع عمومی بود که به‌طور کاملاً اتفاقی با باراک اوباما رئیس‌جمهور و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روبه‌رو شد، دو طرف «سلام و احوالپرسی» کردند و دست دادند»؛ در این نوشتار کاری به واکنش‌های صورت گرفته نداریم و قصد داریم از منظری دیگر به بررسی این موضوع بپردازیم.

دفاع تمام‌قد از ظریف و تیم هسته‌ای؛ بچه‌های انقلاب

در روزهای آغازین مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید و در ایامی که فشارها به خاطر برخی رفتارهای مذاکره‌کنندگان ما و زیاده‌خواهی‌های غربی‌ها و آمریکایی‌ها که معمولاً هم بدون پاسخ مقتدرانه از سوی دولتی‌ها و تیم هسته‌ای همراه می‌شد- بر ظریف و تیم هسته‌ای او مضاعف شده بود، رهبر انقلاب مقابل فشارهای صورت گرفته و برخی تهمت‌های ناروایی که به تیم هسته‌ای کشورمان و در صدر آنان دکتر ظریف وارد می‌شد، در سخنرانی خود در جمع دانشجویان دفاعی تمام‌قد از مذاکره‌کنندگان کشورمان انجام دادند و آنان را بچه‌های انقلاب خطاب کردند:

"هیچ‌کس نباید این مجموعه مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه شامل آمریکا - همان شش دولت، به‌اصطلاح پنج به‌علاوه یک - سازش‌کار بداند؛ این غلط است؛ این‌ها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، این‌ها بچه‌های خودمان هستند، بچه‌های انقلاب‌اند؛ یک مأموریتی را دارند انجام می‌دهند. کار سختی هم هست."

تعابیر قاطع و صریح رهبری در دفاع از تیم هسته‌ای کشورمان، نشان از اعتماد و اعتقاد نظام به این تیم بود. اعتمادی که می‌بایست از سوی ظریف و تیمش حفظ می‌شد ولی به این دیوار اعتماد ضربات جبران ناپذیری وارد شد زیرا ...

حمایت‌های رهبری؛ امین نظام

تقریباً به‌جرئت می‌توان گفت که در تمام طول دوران مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید، رهبر انقلاب بارها و بارها از مذاکره‌کنندگان کشورمان دفاع و از اعتماد نظام به آنان سخن گفتند و درعین‌حال نیز بارها و بارها تأکید می‌کردند که نگران حیله‌های طرف مقابل هستند.

رهبری انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود در تیرماه امسال تعابیر دیگری در خصوص اطمینان نظام به امین بودن مذاکره‌کنندگان کشورمان را مطرح و فرمودند: "بنده هیئت مذاکره‌کننده را - همین دوستانی که این مدّت این زحمات را بر دوش گرفته‌اند - هم امین می‌دانم، هم غیور می‌دانم، هم شجاع می‌دانم، هم متدین می‌دانم؛ این را همه بدانند... من البتّه علاوه بر این‌ها، بعضی از این دوستان را از نزدیک می‌شناسم، بعضی را از دور با سوابقشان می‌شناسم؛ این‌ها مردمانی هستند متدین و امین؛ این‌ها امین‌اند؛ قصدشان این است که کار کشور را پیش ببرند، گره را باز کنند و دارند تلاش می‌کنند برای این کار. انصافاً غیرت ملّی هم دارند، شجاعت هم دارند." اما با تأسف باید بگوییم که دیگر امین بودن معنایی ندارد زیرا ...

دفاعی تمام‌قد بدون صدور چک سفید امضا

دفاع رهبر انقلاب از شخصیت مذاکره‌کنندگان کشورمان البته به معنای دادن چک سفید امضا به مذاکره‌کنندگان‌ هم نبود. ایشان درعین‌حال که از مذاکره‌کنندگان کشورمان حمایت می‌کردند گاه به دغدغه‌های خود نیز اشاره می‌کردند. در یکی از این موارد رهبر انقلاب فرمودند: "این آقایانی که مشغول کار هستند، این‌ها افرادی هستند مورد اعتماد ما، من در مورد آن‌ها هیچ تردیدی ندارم لکن درعین‌حال جدا دغدغه دارم؛ این دغدغه ناشی از آن است که طرف مقابل به شدّت اهل فریب و دروغ و نقض عهد و حرکت در خلاف جهت صحیح استو ما با حسن ظن باید قبول کنیم که وزیر خارجه کشورمان در تور فریب آمریکایی قرار گرفت و ...

تبعات " امین نظام " و " بچه‌های انقلاب " بودن

قرار نیست فقط نظام اسلامی و رهبری انقلاب مدام از مسئولین نظام دفاع کنند و برای آنان هزینه کنند اما آنان به تبعات این حمایت و دفاع‌ها پایبند نباشند. این امر شامل حال تمامی مسئولین کشور است و تنها محدود به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و وزیر امور خارجه نیست. این طبیعی است که هر چه نظام و رهبری حمایت خود از تیم هسته‌ای را در اوج فشارها بر تیم افزایش می‌دهند، تیم هسته‌ای و در رأس آنان وزیر امور خارجه کشورمان نیز باید بیشتر بر رفتار و گفتار خود دقت کنند.

نمی‌توان مدام از تعابیر رهبری انقلاب برای تیم هسته‌ای از جمله «بچه‌های انقلاب» و «امین نظام» بودن بهره برد ولی به لوازم و تبعات آن پایبند نبود. بچه انقلاب بودن و مورد اعتماد نظام بودن نیز به این معنی است که فرد در تمامی رفتارها و گفتارهای خود "اصول انقلاب" را رعایت کند تا "بچه انقلاب" بماند؛ همواره "اصول نظام" را مراعات کند تا "امین نظام" باقی بماند.

اقدام نابجا و اشتباه؛ نیویورک و ژنو

متأسفانه وزیر محترم امور خارجه کشورمان چندین اقدام نابجا در خصوص چگونگی رفتار با مقامات ایالات‌متحده آمریکا انجام داده که هر بار با بخشش نظام و چشم‌پوشی از آن اقدامات، سعی‌ای در جهت اصلاح آن انجام نداد و چنان‌که می‌بایست پاسخ اعتماد نظام به امانت‌داری وی را نداد.

اولین آن‌ها گفتگوی طولانی دوجانبه با جان کری در نخستین سفر رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه به نیویورک در سال 92 بود. این رفتار نابجا در کنار اقدام ناصحیح رئیس‌جمهور در مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا، عتاب رهبر انقلاب را نیز به دنبال داشت که فرمودند "برخی ازآنچه در سفر نیویورک پیش آمد بجا نبود".

تاوان اقدام ظریف در مصافحه با اوباما چه خواهد بود؟//آماده انتشارالبته ظریف در آن مقطع و در جلسه‌ای غیرعلنی در کمیسیون امنیت ملی مجلس پذیرفته بود که خطاب رهبری رفتار وی و رئیس‌جمهور بوده است؛ هر چند که اخباری در تأیید و رد همین خبر نیز شنیده شد.

متأسفانه ظریف در سفر خود به ژنو نیز اقدام نابجای دیگری انجام داد، پیاده‌روی و قدم زدن با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بود. اقدامی که توجیهی برای آن پیدا نشد.

البته ظریف در رفاقت با جان کری پا را فراتر از این‌ها گذاشت و به و گونه‌ای عمل کرد که تبدیل به ابزار آمریکا برای جلوگیری از کمک به مردم یمن شد آنجایی که جان کری به‌صورت علنی اعلام کرد در تماس تلفنی به ظریف هشدار دادم که نباید کشتی کمک‌رسانی ایرانی به یمن برسد و دقیقاً همان دستور جان کری عملی شد و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم هیچ‌گاه این واقعیت را تکذیب نکرد.

دو نکته مهم در فراموش نکردن دشمنی دشمن

رهبر انقلاب در روزهای بعد از برجام چند نکته مهم را متذکر شدند:

اول آنکه: "مبارزه با استکبار، مبارزه با نظام سلطه تعطیل‌پذیر نیست... این جزو کارهای ما است، جزو کارهای اساسی است، جزو مبانی انقلاب است؛ یعنی اگر مبارزه با استکبار نباشد، ما اصلاً تابع قرآن نیستیم. مبارزه با استکبار که تمام نمی‌شود. در مورد مصادیق استکبار، آمریکا اتم مصادیق استکبار است." (20/4/94)

دوم آنکه: "ما توجّه کنیم به هدف‌هایی که دشمنان صریح جمهوری اسلامی در ذهن خودشان دارند می‌پرورانند و کارهایی که می‌خواهند انجام بدهند. مسلّم است که دشمنی‌های دشمنان جمهوری اسلامی از اوّل انقلاب تا حالا کاسته نشده؛ بله، یکجاهایی دشمنی‌ها و اِعمال دشمنی مهار می‌شود -در این شکی نیست- لکن این به معنای این نیست که دشمنی‌ها کم شده. اعتقاد ما این است که دشمنیِ رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی یا دولت ایالات‌متحده آمریکا با ما از اوّل تا حالا هیچ کم نشده؛ البتّه هرکدام به یک دلیل؛ رژیم صهیونیستی به یک دلیل با ما دشمنی دارد، آمریکایی‌ها به یک دلیل دیگری است، منتها همان اندازه آن‌ها هم با ما بدند، آن‌ها هم با ما دشمن‌اند و این دشمنی کاسته نشده؛ ... این را مطلقاً همه مسئولین مختلف - فقط مخصوص وزارت خارجه و آقای دکتر ظریف نیست؛ دستگاه‌های مختلف، دستگاه‌های اقتصادی، دستگاه‌های فرهنگی- توجّه داشته باشند که ما در داخلِ نقشه طرّاحی شده دشمن قرار نگیریم و بازی نکنیم... دشمنی را فراموش نکنیم" (4 /6/ 94)

پس "بچه‌های انقلاب" نباید هیچ‌وقت این دو نکته را از یاد ببرند.

بچه‌های انقلاب و مصافحه با شیطان/ فرور ریختن دیوار اعتماد به ظریف

در کمال ناباوری سفر سال 94 رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک، بار دیگر صحنه تکرار اقدام اشتباه از سوی دکتر ظریف گردید. اقدام اشتباه و ضدانقلابی که شاید این بار به اعتماد کامل نظام به وی خدشه جدی وارد کند و بدون تردید تِرک‌هایی در این اعتماد برداشته‌شده است. مصافحه دکتر ظریف با اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، فارغ از اتفاقی بودن یا نبودن آن، اقدامی به‌واقع اشتباه از سوی وزیر امور خارجه کشورمان است که بدون تردید نیز عوارض و تبعاتی در پی خواهد داشت.

کمترین عوارض و تبعات اقدام ناصحیح دکتر ظریف، تِرک برداشتن شیشه اعتماد نظام به دکتر ظریف است؛ ترکی که می‌بایست هر چه سریع‌تر و به روشی صحیح از سوی دکتر ظریف، برای ترمیم آن تلاشی جدی صورت گیرد و شاید این ترک عظیم که می‌توانیم از آن به‌عنوان شکاف نام ببریم، هیچ‌گاه از بین نرود و البته تاکنون نیز هیچ عقب‌نشینی و عذرخواهی نیز از سوی دکتر ظریف در این عرصه مشاهده نشده است و این به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند با معیارهای "بچه‌های انقلاب" سنخیت داشته باشد.

ایکاش دکتر محمدجواد ظریف، قدر اعتماد و اطمینان نظام و رهبری را بیش از این می‌دانست و در صحیح بودن اقدام خود بیشتر تأمل می‌کرد؛ ابراز تشکر از تعابیر و توصیفات رهبری در خصوص تیم مذاکره‌کننده و شخص دکتر ظریف، نمی‌بایست فقط در گفتار صورت پذیرد؛ بلکه وزیر محترم امور خارجه کشورمان باید دقت بیشتری در رفتار خود در مواجهه با رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا یعنی اتم مصادیق استکبار می‌کرد؛ ایکاش وزیر محترم دشمنی دشمن را فراموش نمی‌کرد. به هر جهت در فضای کنونی دیوار اعتماد به وزیر خارجه دچار تِرک عمیق شده است و باید در این توصیف که این‌ها فرزندان انقلاب هستند نیز تردید جدی داشته باشیم زیرا فرزند انقلاب این‌چنین با شیطان بزرگ آن‌هم به‌صورت اتفاقی مصافحه و احوال پرسی نمی کند زیرا می‌توانست اتفاقی از کنار اوباما عبور کند ولی ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 112
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    ديدگاه رهبري را موذيانه به نگاه مشرقي به رفتار ظريف پيوند نزنيد. خودماني تر اينكه از رهبري خرج نكنيد. طوري نوشته ايد كه انگار رهبري حرف خودرا پس گرفته اند.
  • سیری ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    ما تمام قد از وزیر محبوب ایران زمین حمایت و در این حمایت از هیچ چیز فرو گذار نخواهیم کرد
  • خیر خواه ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    ما بیشتر ولی در عین حال کار اشتباهش را هم به او گوشزد می کنیم .
  • علی ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    مشرق میشه این بازی مسخره رو تموم کنی؟ مگر قراره اوباما با دست دادن به ایران نفوذ کنه؟ فاتحه همچین کشوری باید خوند پس اصلا کار اشتباهی بود من معذرت میخوام .آقا من بی بصیرتم ولی جان من یکم به فکر منافع ملی باشین خدایی یک دست دادن اوباما و ظریف هیچ تاثیری تو زندگی مردم عادی نداره ببین از پس تفکر تندرو نماینده مجلسی ظهور میکنه که جرات میکنه دانشمند مارو به مرگ اونم از نوع فحیعش تهدید میکنه.واقعا قلب آدم به درد میاد وقتی میبینه با یک دانشمند تو مجلس شورای اسلامی! تو کشوری که ادعا میکنن کشور صاحب زمانه! اینطور برخورد می کنن. ارزش یک دانشمند یک نخبه چه مدهبی چه علمی چه نظامی و ..., از همه بیشتره.به طور مثال فقدان سردار همدانی کم برای ایران هزینه نداره. هوای اینارو بیشتر از همه باید داشت.متاسفم واقعا واسه تمام تندروها با هر گرایشی والله فساد تاثیر خیلی عمیق تری روی نفوذ و امنیت ملی داره. والله منم مملکتم دوست دارم اصلا هم هیچ علاقه ای به امریکا و انگلیس ندارم. نمیشه مردم متحد کنین واسه پیشرفت مملکت نه واسه پرداختن به موضوعات پیش پا افتاده؟ لطفا منتشر کن
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    کاری نداره یه نظرسنجی بکنید ببینید چنددرصد مردم با رابطه با امریکا موافقن و چند درصد مخالف شما از رفراندوم هراس دارید
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    درودبردکترظریف،مردشریف،وبااخلاق ودرستکاروبانصاف،خداپشت وپناهش باشه وبدورازچشم حسودان!
  • ناشناس ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اولا ما نه و من از قول خودش صحبت كن و جمع نبند! تمام قد دفاع ميكنيد كه رفت و امتياز داد و هيچ امتيازى نگرفت و برگشت و تحريم ها به قوت خود باقى است؟!
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    آقا دست داده زمین وپول که ازبی المال مسلمین اختلاص ودزدی نکرده
  • محمد ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    فصل اقدامات اتفاقی در راه است حالا کجاش رو دیدین؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    ما هم بدون جوگیر شدن و تا زمانی که در مسیر انقلاب گام برداره و رهبر معظم مجاز و مصلحت بدونن حمایت میکنیم امیدواریم ایشون هم قدر اعتماد مردم رو بدونه
  • محمد ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    از حق حمایت کن عزیزم این طوری هیچ وقت ضرر نمی کنی احساسی بودن باعث اشتباهات غیر قابل جبران میشه
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    khodavand shoma ra hedayat konad enshalLAH,AZ HAR MOZOEI BAHREHE JENAHI MIKHAHIND BEBARID.
  • محمد ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    ببین مشرق اون قضیه برا چند وقت پیش بود تموم شد رفت حالا که ضایع شدین نمیدونین چی بگین یه خبر کهنه و چرت و پرت و دوباره گذاشتین آقاجان بی خیال بشین دیگه .... بهتون ثابت شد که حتی از طرف مجلس اصولگرا هم هیچی نیستین ول کنین دیگه تروخدا این مردم بدبخت رو...
  • نادر ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    ای بسا دستی که شیطان است و پست پس به هر دستی نباید داد دست...
  • ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    "اعرف الحق تعرف اهله"
  • User ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    دست دادن ظریف با اوباما نشانه ی ادب و صلح طلبی ایرانیان است و بس! پس بی جهت سعی نکنید که فرزند رشید نقلاب را تخریب کنید!
  • ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    پسر خوب همه ملت به دستور رهبر عزیزمان تا جایی حمایت میکنند اینو به شما و اقای ظریف میگم که حمایت ملت و رهبر معظم انقلاب باعث نشه تیم مذاکره کننده و مخصوصا اقای ظریف از این حمایت و اعتماد سوء برداشت کنند و سو استفاده کنند
  • ایرانی ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    جناب مشرق خان اگر منطق این باشد که فرمودید باید دکتر مرندی را در زمانی که به صدام ملعون در دیدارش با وی دست داد (دستانی که تا ارنج به خون جوانان وطن عزیزمان آلوده بود) تیر باران می کردند.
  • مهدی از قم ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    کشوری که با تجهیزاتش مثل اواکس هایش به صدام کمک کرد تا جون هزاران ایرانی را بگیرد.کشوری که حتی دارو را از بیمار سرطانی ما تحریم کرد.کشوری که هواپیمای مسافربری را با صد زن و بچه منفجر میکنه.کشوری که در ان هرکسی اجازه دارد قران را بسوزان و علیه پیامبر اسلام فیلم بسازد دست دادن با سرانش نشان دهنده هیچ ادب و صلح طلبی نیست.لطفا ارجیف نبافید
  • مهدی از قم ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اگر به عقبه این جریان دوست دار رابطه با امریکا نگاه کنید تمام اختلاص ها از گور همین ها بلند شده
  • مهدی از قم ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اولا اصلا شما سواد سیاست دارید که این نکات پر معنی را میفرمایید؟؟؟میدونی برخورد امریکا با کشوری که مدل حکومتی جز لیبرال دموکراسی ارائه داده و مسلط بر منابع نفت زمین است و هزار دلیل دیگه چی هست؟؟؟فضای واقعی سیاست را میشناسی؟؟؟اگر همون امریکا از دستش بیاد کار با من و تو میکنه که درس عبرتی بشه برای هر کسی که در دنیا هوس استقلال داره.سوریه و عراق را نگاه کن.در ضمن اگر تو و امثال تو از جهل بیرون بیایید و کمی هم اهل مطالعه باشید از این خیال بافی ها نمیکنید
  • مهدی از قم ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    دوست عزیز چی برای خودت خیال پردازی میکنی؟؟؟چرا فکر میکنی نگاه امریکا به ایران مثل نگاهش به ژاپن و کره و عربستان و قطر و...است؟؟؟چرا فکر میکنی برخودر با امریکا برای ما منافع ملی را به همراه دارد؟؟؟کمی اثار استراتژیست هایشان را بخوان.رابطه کشوری با ژئوپولوتیک ایران و شرایط ایدئولوژیکی ما با امریکا به والله یعنی تجزیه.جنگ داخلی.اوارگی.تفرقه.برخورد تمدن های هنگتینتون را بخوان.این قدر ساده نباشید
  • طاها ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    بمیر بابا.
  • گمنام ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    بیشتر از هر گذاره ای این موضوع دردناک است که برخی مردمان کشورم نمی توانند یا نمی خواهند دست شیطان را ببینند، آه از کمی همسفران خدا وکیلی حضرت حجت عج را ببینید با همین صراحت از دست دادن با دشمن تجلیل می کنید
  • محمد ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    ژاپن هم بمب اتم ریختن روش ولی الان یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان هست دست بردارید از این کینه ورزیها....
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    مشرق خیلی .... هستی شما با ال سعود فرقی ندارید شما دشمن سرزمینی هستید بنام سرزمین پارس
  • حسین ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اگر ما از دولت حمایت میکنیم فقط به خاطر اقاست و اگر نه....
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    امیدوارم خداخواهانه با عدم غفلت تصمیم بگیریم و متن و باطن سخنان رهبر را خوب تحویل بگیریم ساده لوح و ساده اندیش نباشم چرا که خیانت های تاریخ را چه در زمان امام علی و چه در عاشورا و چه در طول تاریخ ساده اندیش ها و بی بصیرت ها انجام دادند...
  • ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    بس کن مشرق ملت ایران باید قدر این دو دانشمند یعنی صالحی وظریف را بدانند نه توسط بعضی افراد تهدید بشن
  • نیک ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    مسئله همینه که عده ای متاسفانه دشمنی دشمن رو باور ندارند. دشمن دشمن است و چه باور کنیم چه نه جز به نابودی ما راضی نمیشه! ما همین اشکال رو به جناب ظریف و بعضی دولتمردان وارد میدونیم! وقتی آقای جوادی آملی فرمودند وقتی با اونها دست میدید بعدش باید انگشت هاتون رو بشمرید که کم نشده باشه... سلام گرگ بی طمع نیست...
  • طاها ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    خواهشا پای منبر نرو. نه کورن نه ناتوان . خیلی هم از تو بهتر میبینیم و درک میکنیم. شما دلواپسان حق به جانب چرا فکر میکیند هیچ کس نمیفهمه و شما فقط حالیتونه ؟؟؟؟ شما فقط بلدین حرف بزنید و پای امام زمان و ائمه اطهار بکشید وسط که مثلا به قوله خودتون تقدس بدین به حرف های بی اساس و مغرضانه. از اسم دین دارید به نفع خود برداشت میکنید. معنی دیگش میشه نفاق و دورویی. شما به جای امام زمان هستی که نظر میدی؟؟
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    در رو که باز کردی، دیگه دزدا خودشون میان تو. طرف نوشته یه دست داده، چیزی نشده! داداش یه نگاه به سقوط مسلمانان در آندلس بنداز ببین چطوری نفوذ کردن بعد بگو چیزی نشده.
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    وقتي سخنان رهبري از سخن تلويحي به سمت تصريح و دستور قطعي در اين چند ماه حركت مي كنه معني اش چيست ؟يا وقتي ايشان درباره ممنوع بودن مذاكره با امريكاسخن مي گويند خطاب سخنشان كسي جز وزير خارجه است ؟ لابد مي فرماييد روي سخن ايشان با مردم كوچه و بازار است ؟
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اين دست دادن به عنوان يك حركت معموملي نيست اين به عنوان يك نماد است نمادي از دوستي ،‌نمادي از فراموشي خيانت ها و جنايت هاي دشمن ،‌چرا در طول سه دهه بعد از انقلاب اولين با است كه اتفاق مي افتد .؟ مگر در قضيه مك فارلين انها دست دوستي دراز نكردند ؟ پاسخ امام امت چه بود ؟
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    نظر سنجي بر نامه ثريا درباره اعتماد به امريكا رو نديدي ؟
  • عمار ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    علي آقا ... با بيشتر حرفات موافقم... اما در ديپلماسي سياسي تمام اعمالي كه انجام ميشه داراي معنا ومفهومه... از طرز نشستن ، راه رفتن ، دست دادن ، حالات صورت وغيره... پس مسئله صرف دست دادن نيست بلكه برداشتها وپيامهايي است كه از آن عمل انجام ميشه. ويكي از آن برداشتها به نظر من اينه كه آقاي ظريف آمريكا را دشمن نميدونه... شما اگر مثلا با كسي كه خداي نكرده پدر يا برادر ويا هر خويشاوند نزديك شما رو به قتل رسونده باشه و از كارش نه تنها نادم نباشه بلكه ازش دفاع هم كنه ، آيا وقتي كه با او روبرو ميشيد حاضري باهاش مصافحه كني؟ حتما نه چون كه اون رو دشمن خودت ميدوني.
  • مصطفی ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    دیگر باید گفت ضریف نه ظریف چون دستش تو دست اوباما جامونده . ما با رهبری گام بر میداریم نه جلو تر نه عقب تر .حرف رهبرهم انجوری که هست باید بیان بشه نه با تفاسیر ما .
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    لایک طاها
  • ناشناس ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    ژاپن هم اگر پیشرفت کرد بخاطر همت بلند مردمش است که زن و مرد شبانه روزی کار میکنند و گرنه امریکا و غرب پیشرفت رو به کسی هدیه نمی کنند !
  • ناشناس ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    تاریخ در مورد صالحی و ظریف قضاوت خواهد کرد و یقینا"کسانی که مانع پیشرفت صنعت هسته ای ایران شدند خوشنام نخواهند ماند .
  • سلام ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    سپاس دوست عزیز، منم موافقم.
  • ناشناس ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    برجام با موفقیت برای طرف امریکایی اجرا خواهد شد اما هیچ منفعتی برای ما ندارد و هیچ تحریمی لغو نخواهد شد و فقط زیر ساختهای تاسیسات هسته ای ما برچیده خواهد شد .
  • ناشناس ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    بنظر شما مخاطب سخنان اخیر رهبری درباره ممنوع بودن مذاکره با امریکا چه کسی بود ؟! خود ظریف که این سوال را بی پاسخ گذاشت !
  • ناشناس ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    مرگ بر امریکا شیطان بزرگ .
  • سلام ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    فرق صدام و آمریکا در تفاوت دشمن علنی و منافق هس دشمن علنی شمشیر رو از رو میبنده منافق از پس چنان ضربه ای میزنه که بلند نشی اینا منافقن ابراز لطف میکنن تحریم میکنن، میکشن، توطئه میکنن فتنه ها رو هدایت و حمایت میکنن در حالی که به روت میخندن و شاید به ریشت. برا همین خدا در قرآن میگه جایگاه اینا پست تر از همه جهنمیان است. حالا فهمیدی چرا امام فرمودند «ما اگر از صدام بگذریم از آل سعود نمی گذریم» و همینطور آمریکا؟
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    مهدی از قم، شما جای نظر دادن نقاشی بفرست واسه شبکه کودک، چند سالته عمو جون؟ ...
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    بهتره شما محاسبه هزینه فایده نکنید بهتره بگید که کجای اتفاقی بودن رفتار ظریف با تدبیر دهان پر کن دلت سازگاره؟
  • احمد ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    دمت گرم داداش خیلی حال کردم با این نوشته ات حرف دل خیلی ها رو زدی . یه نصحیت هم واسه مشرق دارم ، بهتره بجای سیاسی کاری ، کار تخصصی خودت یعنی ، مباحث دفاع و امنیت و رو پروژه های نظامی کار کنی ؛ باور کنید با این کار مخاطبان بیشتری خواهید داشت . امیدوارم اونقدر مرد باشی که بچاپی مشرق .
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    دفع شر احتمالی شرط عقله! اگه دست دادن تهدیدی نیس پس بهتره که برای دفع شر دست نده اینکه راحتتره!
  • علیرضا ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    مشرق جان! دیروز تا الان حالتون چطوره؟
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    آقای من فکر کردی پای غرب به مملکت باز بشه دلش برای ایرانی می سوزه ؟؟ همچین مملکت رو به یغما میبرن هم ناموسمون رو هم خیلی چیزهای دیگه که بهتر می دونی اونا دلشون نمیخواد حتی سر به تن ایرانی باشه
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    تازه قراره از این به بعد نوشابه آمریکایی هم بخوریم دیگه خفت از این بیشتر ؟؟
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    آقا طاها شما به دشمن دست بده تا زیر چکمه هاشون لهت کنن
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    به نظرت الان ژاپن اگر یه خواسته نابجای آمریکا رو رد کنه آمریکا چه بلایی سرش میاره ؟؟ چند هزار سرباز آمریکایی توی خاک ژاپن هستن و دولت ژاپن اجازه نداره حرفی به آمریکا بزنه. خدایی خودت حاضری حتی یک سرباز آمریکایی توی خاک پاک کشورت پا بزاره ؟؟
  • پژمان ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    دشمن ما اسراییله.اگه با آمریکا هم دشمنی میکنیم به خاطره نفوذ صهیونیسم در کشورشون وسیاسته شونه....واله خوده اوباما و مردم آمریکا هم دله خوشی از صهیونیسم ندارند و اسیر شدند...چرا ما با نزدیک شدن به آمریکا اهرمی برای خلاصی آمریکا از دسته صهیونیسم نباشیم؟؟؟؟به این شکل میتونیم دشمن خطرناکی واسه صهیونیسم باشیم....حالا یه سری بشینن توهم بزنن که چرا ظریف قدم زده یا دست داده....که چی بشه؟والا اگه من جایه اسراییل بودم صبح تا شب به جای اینکه بترسم از دست این گونه دشمنام میخندیدم......
  • ناشناس ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    این هم یه سوژه دیگه. یه مدتی باهاش نون می خورن.....
  • ناشناس ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    برای خودت می بری و می دوزی خودت تمام تاییدیه های رهبری را زیر سئوال بردی
  • سلام ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    فرهنگ کشور رو درست کنید و برای مردم و جوانان پسر و دختر کار ایجاد کنید بهتره از بحث درباره دست دادن!!! فرا فکنی نکنید
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    زنده باد ظریف... طوری میگین انگار خودسر مذاکره کرده. ظریف پیشمرگه...
  • محمد ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    کوچولو بگو ببینم قدت چند سانته که میخوای تمام قد دفاع کنی
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    تاوان تهدید اقای حسینیان چیست؟؟
  • محمد ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اگه پیش پا افتاده بود ظریف دست نمیداد آیا ظریف حساسیت به این موضوع را در ایران نمیدانه که با واکنش ها وتفرقه ها همراه میشه آیا نمیشد با بی اعتائی از کنار اون روسیاه عبور میکرد واین همه تفرقه ایجاد نمیکرد؟ درضمن در عرف دیپلماسی پا روی پا انداختن هم معنا داره چه برسه به روبوسی و دست دادن معلومه هیچی از دنیای تبلیغات شیطان امروز یا نمیدانی یا نمیخوای بدانی.ایران امروز پرچم دار مبارزه با آمریکا هست ولی این تصویر وزیرخارجه درکنار پرچم دار کفر توی رسانه های اونها به معنی شکست مقاومت دربرابر شیطان قلمداد میشه یکم تفکر کنید
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    احسنت
  • سید محسن ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    لطفا اینهمه دو بهم زنی نکنید! نمیخواد کاسه داغ تر از آش بشید!! آقای ظریف بسیار کار عاقلانه ای کردند این را همه میدونند لطفا به نظرات مردم احترام قائل بشید!
  • اریا نسب ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    دشمن طریقه تفکر ماست...رنجشهای گذشته مال قبل است رفته دنبال کارش.. در واقع بیایید تفسیری از رننجش داشته باشیم که بالغ بر 35 سال است تو اذهان ما ایرانیها شاید هم بیشتر جا خوش کرده است ودرواقع سمی است که میخوریم اما تو قع مرگ دیگران را داریم میبایست اونا را بخاطر اشتباهات گذشته بخشید نه انکه انها سزاوار بخششند بلکه این خود ما هستیم که حق ما ارامش است و بس ...و میبایست دست از گرفتن تراز نامه انها برداشت و زندگی را و ایران را از نو ساخت... دوستون دارم ایرانیان همدل و هم گام بودن است که فرزندان کوروش کبیر را به اوج میرساند
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    میدونستین مشرق خودش الان به من منفی داد!!!!! بالایی ام
  • مصطفی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    هیج وقت نباید زود قضاوت کرد . آقای ظریف فردی مومن و شجاع که حتی حضرت آقا امام خامنه ای در راستای موفقیت در انجام مذاکرات به اسم ایشان را دعا کردند و می کنند.
  • من ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    البته اقاي ظريف حق دارن كه به اوباما دست بدن.اخه زمان جنگ ايشون ايران نبود ن و در امريكا صفا ميكردن و ما هم اينجا كلي شهيد داديم.
  • من ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    نه عزيز رهبري گفت بره با اوباما دست بده؟!!!؟؟رهبري گفت مذاكره با امريكا ممنوع.مذاكره هيچ سودي ندارد و .... لابد فردا هم اگه دشمن از راه برجام به كشور نفوذ كرد ميخوايين همین حرفا رو بزنید!!!
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    مشرقی ها ،خر خودتی
  • محمد ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    در جواب طاها اگه میتونی منطقی جوابش رو بدی بده اگه نه چرا انگ و تهمت میزنی چه نشانی از منفعت طلبی و غرض ورزی تو حرف این بنده خدا هست که اینقدر بهش توپیدی؟؟؟
  • محمد02 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    با این حساب باید آرزو کنیم آمریکا یه بمب اتم بندازه تو سر ما تا ما هم مثل ژاپن پیشرفت کنیم
  • سیری ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    در جواب آقا محمد خان که بنده رو کوچولو خطاب کردن و قد منو پرسیدن باید عرض کنم که قد من به اندازه تاریخ ایران کهن ابیات اشعار فردوسی.درایت امیر کبیر.شجاعت رزمندگان این مرز و بوم و تحمل سالها تحریم فقط با یک اشاره رهبر هست.قد تو چقد بلنده برادر؟...
  • مهدی از قم ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    ناشناس فکر کردی با این ادبیات سخیف که البته شانت را نشون میده بنویسی خیلی بزرگ به نظر میرسی؟؟؟البته شک ندارم سن و سالی نداری ولی امثال تو چون چیزی در چنته ندارند تا 100سالیگی هنوز از نظر عقلی کوتوله باقی میمانند
  • ناشناس ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    احسنت بر آقا مهدی از قم .
  • مجید ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم قبول داری که؟
  • مجید ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    ادب آمریکا در افغانستان و عراق و کشور خودش داره بیداد میکنه !
  • سیری ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    به تعداد منفی هات نگاه کنی منظور منو از ما میفهمی
  • محمد ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    سیری جان من جای اون محمد از شما عذرخواهم. دودستگی ممنوع!
  • وحید ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    عزیزم همه چیز رو صفر و صد نگیر. او اشتباه کرده و باید بابت اشتباهش از مردم با غیرت ایران عذر خواهی بکنه.
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    کمی منطق بد نیست.
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    هرکس بخواهد سر خون شهدا معامله کند نابود می شود...
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    نظر مردم رو میتونی تو فریادهای مرگ بر آمریکاشون تو راهپیمایی ها بشنوی.
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    +1000
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    ادب؟! کلامی بود از کسانی که اوباما رو هم مودب میخوندن اونم دو روز نگذشت به ژن تون هم فحش داد آره نشانه ادبه منتهاطبق ادب از که آموختی از بی ادبان احتمالا ا
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    ببین اینو اگه حالا سه هفته پیش میگفتی میگفتی میگفتیم نمیدونه بیچاره! اما بعد اینکه ایشون نامه داد و جواب داد که دیگه نمیشه فکر کرد فقط از سر جهل زدی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس