کد خبر 477151
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹

در حالی مصوبه افزایش 10 تا 30 درصدی قیمت آب از اول مهر چند روز پیش توسط نوبخت ابلاغ و صبح امروز افشا شد، که مدیرعامل مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور می گوید، هنوز منتظر مصوبه شورای اقتصاد برای افزایش قیمت آب هست.

به گزارش مشرق ، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه از دو سال پیش قیمت آب افزایش نیافته است، گفت: در آخرین جلسه شورای اقتصاد درباره کلیات این موضوع بحث شد و منتظر مصوبه این شورا درباره افزایش تعرفه آب هستیم.

حمیدرضا جانباز در گفتگو با خبرنگار تلویزیون با اشاره به اینکه ساختار تعرفه آب به صورت پلکانی است و وزارت نیرو ملزم به تامین حداقل آب مورد نیاز برای مصرف کننده با قیمت ترجیحی است ، افزود: مصوبه شورای اقتصاد به گونه ای خواهد بود که بیش از 73 درصد مشترکان آب تغییر محسوسی در قبض آب نداشته باشند.

وی افزود: رقم پیشنهادی برای مصرف کنندگان پلکان پایین کمتر از 20 درصد بوده و برای پلکان بالا 20 تا 25 درصد پیشنهاد شده است.

جانباز درباره مشترکانی که بالای 40 مترمکعب آب مصرف می کنند ، گفت : قیمت پیشنهادی برای این گروه قیمت تمام شده ، خواهد بود که به صرفه جویی در مصرف آب کمک می کند البته تعداد این مشترکان بسیار کم هستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تاکید کرد : نرخ گذاری باید به گونه ای باشد که تعداد بیشتری از مشترکان دچار مشکل نشوند و زندگی آنها از این افزایش قیمت متاثر نشود.

وی اضافه کرد: ‌پیشنهاد ما برای افزایش قیمت آب به گونه ای است که در قبوض آب 52 درصد مشترکان کمتر از هزار تومان تاثیر دارد و در مجموع برای 72 درصد مشترکان حداکثر تا 1200 تومان افزایش قیمت دیده می شود که این رقم نیز بسیار ناچیز است.

"اول اعمال بعد اعلام" رویه ای است که در دولت یازدهم در خصوص مصوبات گرانی باب شده است، به این ترتیب که اول دولت مصوبات گرانی را ابلاغ می کند، بعد از اینکه رسانه‌ها منتشر می کند، مجبور به اعلام آن مصوبه می شود.

پیشتر در موارد متعدد مشاهده شده است که قیمت اقلامی مثل برق، بنزین، نان و غیره بدون اطلاع رسانی به مردم گران شده و پس از افشای آن توسط رسانه‌ها ، دولتمردان مجبور به اطلاع رسانی شدند.

 بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، نرخ تعرفه‌های آب شرب شهری در کاربری‌های خانگی به‌ازای هر واحد مسکونی برای بازه مصارف کمتر از 15 متر مکعب در ماه به میزان 10 درصد، برای بازه مصارف از 15 تا 20 متر مکعب در ماه به میزان 15 درصد، برای مصارف بیش از 20 تا 40 متر مکعب در ماه به میزان 20 درصد، برای مصارف بیش از 40 متر مکعب در ماه به میزان 30 درصد و برای کاربری‌های غیرخانگی به میزان 20 درصد افزایش می یابد.

پیش از این قائم‌مقام وزیر نیرو از احتمال افزایش 20 درصدی قیمت آب طی یک هفته آینده خبر داده بود.

بر اساس این مصوبه نرخ فروش آب تولیدی آب‌شیرین‌کن در ایستگاه های توزیع آب در محل و در ظروف خریداران برای هر لیتر حداکثر 25 ریال تعیین می‌شود. همچنین نرخ فروش آب شیرین تولیدی بخش خصوصی (آب‌شیرین‌کن) که از طریق شبکه توزیع در اختیار مشترکین قرار می‌گیرد، به ازای هر واحد مسکونی تا مصرف 10 متر مکعب در ماه بر اساس تعرفه آب‌بهای خانگی محاسبه و برای مصارف مازاد بر آن به ازای هر متر مکعب تا سقف قیمت قرارداد با بخش خصوصی محاسبه و اخذ می‌گردد.

کارمزد دفع فاضلاب برای مشترکین خانگی 70‌ درصد و غیرخانگی 100درصد آب بهای مصرفی تعیین می‌شود. همچنین در ماه‌های گرم سال (خرداد، تیر، مرداد و شهریور) برای مصارف غیرخانگی و برای مصارف خانگی طبقه مصرف بالاتر از 25 متر مکعب در ماه، 20 درصد به نرخ آب مصرفی اضافه می‌شود.

این مصوبه که توسط نوبخت ابلاغ شد، از اول مهر لازم‌الاجراست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس