رسانه‌ای شدن نامه چند هفته پیش 4 وزیر دولت به رئیس‌جمهور درباره شرایط نامساعد اقتصادی کشور به‌ویژه بازار سرمایه، مؤید درستی انتقاداتی است که در 2 سال گذشته بارها از سوی کارشناسان اقتصادی و رسانه‌ها مطرح شد اما مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

گروه اقتصادی مشرق- در نامه مشترک وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به روحانی، با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار داده شده که اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود اقتصادی فعلی کشور تبدیل به بحران خواهد شد.

* تایید اشتباه بودن سیاست تک‌بُعدی کنترل تورم

این نامه حاوی انتقاداتی نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت در 2 سال اخیر است، انتقاداتی که پیش از این بارها از سوی اقتصاددانان، فعالان اقتصادی، نمایندگان مجلس و رسانه‌ها مطرح شده بود. با این حال، مسئولان اصلی تصمیم‌گیر دولت در حوزه اقتصادی، همواره نسبت به انتقادات موضع تند گرفته و از درست بودن تصمیمات خویش سخن می‌گفتند.

هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی دولت‌های پس از انقلاب تَرک برداشت+سند

با این حال، این نامه نشان می‌دهد انتقاداتی که در این 2 سال نسبت به عواقب منفی سیاست تک‌بُعدی دولت در حوزه اقتصاد با محوریت کنترل تورم مطرح شد، انتقادات درستی بوده که حتی برخی وزرای دولت نیز آن را قبول دارند.

هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی دولت تَرک برداشت+سنداصرار بر کاهش تورم در 2 سال اخیر موجب تشدید رکود اقتصادی در کشور شده و مسئولان دولتی با رنگ و لعاب بخشیدن به آمارها هم نتوانستند این حقیقت را پنهان سازند. این در حالی است که دولت سیاست خود را خروج غیرتورمی از رکود نامیده بود.

* تصمیم‌گیر سیاست‌های اقتصادی دولت کیست؟

حقیقت دیگری که از این نامه علاوه بر وجود اختلافات عمیق اقتصادی در هیئت دولت مشخص می‌شود، این است که حلقه اصلی تصمیم‌گیر دولت روحانی در حوزه اقتصاد، تیم اقتصاددانان لیبرال و تکنوکرات‌ها است.

این نامه نشان می‌دهد که سمت و سوی انتقادات در نامه 4 وزیر، متوجه سیاست‌های پولی بانک مرکزی است که مدیریت آن در اختیار تیم نزدیک به مسعود نیلی قرار دارد.

واگذاری تصمیمات اقتصادی دولت به حلقه لیبرال-تکنوکرات‌ها در حالی است که عملکرد و تفکرات این تیم که در دولت‌های سازندگی و اصلاحات بروز پیدا کرد، به صراحت با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، فاصله دارد.

* تناقض مواضع

موضوع دیگری که از نامه مذکور برمی‌آید، تناقض میان اظهارات علنی و پنهانی برخی مسئولان دولتی است. در حالی که پیش از این مسئولان دولتی در واکنش به گمانه‌زنی رسانه‌ها، هرگونه اختلاف در تیم اقتصادی دولت را منکر می‌شدند، این نامه‌نگاری و لحن آن نشان می‌دهد اختلافات در تیم اقتصادی دولت فراتر از تصورات رسانه‌ها بوده است.

هم‌اکنون بهتر می‌توان صحت اظهاراتی همچون سخنان سال گذشته وزیر اقتصاد را ارزیابی کرد که با تاکید بر اینکه هیچ شکاف و اختلافی میان مسوولان تیم اقتصادی دولت وجود ندارد، گفته بود: در هیچ دولتی هماهنگی در تیم اقتصادی به اندازه دولت یازدهم نیست به طوری که تعامل کم نظیری در میان اعضای آن وجود دارد.
 
طیب‌نیا در پاسخ به سوالی ضمن رد وجود هر گونه اختلافی بین اعضای تیم اقتصادی دولت در خصوص مسایلی چون نرخ ارز، سود بانکی و . . . گفت: من در دولت های زیادی مشغول خدمت بوده ام و می توانم بگویم به رغم علاقه بعضی رسانه ها به بیان وجود اختلاف بین اعضای دولت، تا به حال هیچ تیم اقتصادی هماهنگ تر از این دولت ندیده ام.

هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی تاریخ فرو ریخت

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور
نیز سال گذشته تیم اقتصادي دولت تدبير و اميد را گروهي هماهنگ، منسجم و عالم معرفی کرده و با تاکيد براينکه گروه اقتصادي دولت تدبير و اميد گروهي هماهنگ، منسجم و عالم هستند و مي‌دانند در چه زماني چه تصميمي بايد اتخاذ كنند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت تدبير و اميد با استفاده از تجربيات مديران اقتصادي خود توانست در همين مدت اندک گامهاي موثري در ساماندهي اقتصاد کشور بردارد که آثار آن امروز بر همگان روشن و آشکار است.

هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی تاریخ فرو ریخت


مسعود نیلی مشاور اقتصادی روحانی نیز سال گذشته تیم اقتصادی دولت یازدهم را هماهنگ‌ترین تیم خوانده بود.

هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی تاریخ فرو ریخت


از دولتمردان انتظار می‌رود اگر بنا به مصالحی حقایق را مطرح نمی‌کنند، حداقل از بیان مطالب خلاف واقع خودداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • حرف دل ملت ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    یادتان باشد روزی مردم صاداقانه به شما رای دادند چه خواننده این نظر آقای رفسنجانی باشد چه خاتمی چه احمدی نژاد و چه روحانی پس با مردم صادق باشید
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    از جمله آخرت خوشم اومد . . .
  • nima ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    دولت قبلی یه جوری اقتصاد مملکت رو به گند کشیده که حالا حالا ها مملکت کار داره.تقصیر این دولت نیست.همش از دولت قبلیه
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    اينها عواقب تحريمهاست كه نمود پيدا ميكنه مگه ميشه يه كشور فقط بتونه روي پاي خودش بمونه حتي آمريكا ساليانه ميليارد ها دلار واردات از چين داره
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    اینهم از طرح بهبود اقتصاد در صد روز..!
  • عباس ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    ما که سه ماهه حقوق نگرفتیم و دیگه داریم با فقر و گرسنگی دستو پنجه نرم میکنیم . کجایی دولت تدبیر و امید . حالا میفهمم که توی دوران احمدی نژاد دوران خوشتری داشتیم
  • یکی ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    خب هنوز صد روز اتمام نشده نمیخام از عدم موفقیت دولت در بحث اقتصادی خوشحالی کنم ولی خدایی نباید اینهمه به ملت حرفهایی میزدن که الان راه بازگشت نداشته باشن.
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    خاک بر سرت سایت مشرق - دلت خوش باشد - سانسور نمی کنند مثل شما
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    برای تصمیم گرفتن کمی زود نیست؟! حالا حالا ها وقت هست!!
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    چراتحريف مي كنيد سرخه اي ها مي گويندterek
  • ظریف ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    بنظرم این نامه میتواند برگ برنده آقای روحانی باشد . جهت اینکه اقتصاد و سیاست دو بال مشترک برای شکوفایی وپیشرفت است .
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    روحانی در مشهد عین این جملات را به زبان آورد:امروز در مسیر توسعه ایران عزیز و قدرتمند هستیم" ما امروز یکی بعد از دیگری بر مشکلات اقتصادی فائق آمده‌ایم"ما به شما قول داده بودیم بر رکود غالب خواهیم شد" گفت: ما طرح لازم برای عبور از رکود را آماده کرده‌ و بخشی را که نیاز به قانون داشت تقدیم مجلس کرده‌ایم، اما امروز کنار مضجع امام رضا(ع) اعلام می‌کنم ما خوشبختانه از رکود عبور کرده‌ایم. و...
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    بنظرم این توجیه خوبی میتونه باشه
  • مهران دبیرسپهری ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    لطفا صریحا و با مصادیق واضح بگویید دولت چه اقداماتی برای مهار تورم انجام داده است. من مقاله ای دارم که نشان میدهد هر دولت دیگری هم که سر کار بود تورم تا حدود 15 درصد کاهش می یافت. البته اگر تورم با شاخصهای بانک مرکزی به ده درصد برسد (که به نظر می رسد در آذر 94 و تیر 95 به ترتیب به تورم تک رقمی نقطه ای و میانگین خواهیم رسید) این نشان می دهد در ماه های اخیر اقدامات ضعیف ضد تورمی انجام شده است
  • شهروند ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    در تاریخ دولتها سابقه نداره 4وزیر به رییس دولت نامه بدن که رکود داره بحران میشه مگر رییس جمهور در سخنرانی ها نمیگن الحمد الله از رکود خارج شدیم ...
  • ناشناس ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    با این سیاست اقتصادی اندکی نرخ تورم کاهش یافت اما رکود شدید بر بخش های مختلف حاکم شد و بازار بورس هم سقوط بی سابقه رو تجربه کرد .
  • ناشناس ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    این دولت از سیاست های اقتصادی دولت کارگزاران پیروی میکند که باعث افزایش فاصله طبقاتی و فقیرتر شدن طبقات مستضعف و متوسط جامعه و له شدن مردم زیر چرخ اقتصاد لیبرالی میشود .
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    اصل پذیرش اشکال و ایراد در درون دولت و برخورد با واقعیت و مشکلات، ارزشمند است و پذیرش، پیگیری و رفع آن، تمایز دولت با دوره قبل خواهد بود.
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    اون صد روز همون جلوگیری از نوسان ارز و طلا و شدت رشد تورم بود که محقق شد! اینجا بحث خارج شدن کشور از رکود و افزایش توان تجاری و صنعتی کشور هست..
  • مجتبی ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    واقعا این مسئله که دولت قبول کرده که نتوانسته اقتصاد کشور رو از رکود خارج کنه خودش قابل تقدیره.. یکی از بدشانسی های این دولت کاهش چشمگیر قیمت نفت و همچینین تحویل دولت گرفتن دولت در شرایط تحریم و رکود و تورم بود که بهرحال باید تا پایان موعد 4 ساله به دولت فرصت داد و نتیجه نهایی را دید..
  • AMIN310 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    آره کل بد بختیا مال دولت قبله !!!!!!!!!!!!!!
  • AMIN310 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    چه می گویید شما؟ ایرانی هستید شما؟ معلوم است کاملا آیا؟؟؟!!!!
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    بس کنین بابا همه چی تقصیر دولت قبل شما ادعاتون می شد صد روزه اقتصاد درست می کنین شما می گفتین تحریم اثری نداره همه سو مدیریته حالا چی شده همه اقتصاد به تحریم وصل شده
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    مملکت را با رکود نابود کردند.
  • ناشناس ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    همه میدونستن دولت قبلی چیکار کرده کسی که توانایی درست کردن شرایطو تو خودش میدید باید میومد ریاست جمهوری .
  • ناشناس ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    الان ارز نوسان نداره ؟ طلا نوسان نداره ؟ برید این توجیهاتون رو واسه طایفه خودتون بگید .
  • ناشناس ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    یعنی بعد از دو سال هنوز صد روز تمام نشده ؟ چه جوری حساب کردی ؟
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    همین دولت موقعی که تو انتخابات شعار میداد میگفت سهم تحریمها خیلی کمه و بیشتر سوء مدیریته پس چه جوری شده همش تقصیر تحریمهاست. در ضمن بعد از توافق اکثر دولتیها گفتن لغو تحریمها اثر چندانی بر اقتصاد نداره میتونین مصاحبه هاشون رو بخونین
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    واردات امریکا از چین واسه افزایش سود نه جلوگیری از ضرر شما اگر بتونی روی پای خودت به ایستی و همچیزت را خودت تولید کنی ضرر نکردی اما اگر راه برای واردات برخی کالاها که هزینه تولید ان صرفه اقتصادی نداره بازباشه به سود بیشتر در کشورت کمک کردی در واقع خروج سرمایه از کشور مورد بدبختی یک مملکته نه چرخش سرمایه در ان و انجایی هم که می گویند وارداتش صرفه داره واسه اینکه مابقی صرفه جویی شده در پول یا همون هزینه صرف تولید یک چیز با اهمیت تر می شه و با صادراتش پول خارج شده از مملکت بر می گرده نه اینکه همه چیزت را از خارج وارد کنی همون امریکایی که شما می گویی همه چیزش را خودش می تواند تولید کند.
  • مهران دبیرسپهری ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    جمله بالا را به این صورت اصلاح می کنم: این نشان می دهم در ماه های اخیر از اقدامات تورمی دولت کاسته شده است
  • ناشناس ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    یعنی اینهمه توجیهی که کردی یکجا تو حلقم !!! دوران زمان خاتمی به مراتب شرایط افتضاح تری تحویل احمدی نژاد داد . باز صد رحمت به محمود که چهار سال اولشو خوب شروع کرد . اینا اصلا انگار فکر دوره بعدی نیستن .
  • مهدي ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    شما اشتباه ميكنيد وقتي ميگم از ركود عبور كرديم بگو خب بيسواد لبو فروش برو جهنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس