کد خبر 476
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۵

وي ادامه داد: «در جلسه اخير جامعه وعاظ با رييس دفتر رييس‎جمهوري حتي برخي از طلاب جوان از وي خواستند که يک سال حرف نزند و تنها مديرت کند که وي پاسخ داد من انتقادپذيرم.»


به گزارش مشرق، پنجره نوشت: نام بعضي‎‎ها با جنجال و خبرسازي عجين شده است؛ گويي که چيزي جز حاشيه از آنان ظهور و بروز پيدا نمي‎کند! البته در دنياي سياست، تاکتيک برخي سياستمداران بر ستون حاشيه و خبرسازي استوار است و اين امکان هم وجود دارد که از اين حواشي، منفعت‎‎هاي بسيار به آنان برسد.

دي‎ماه 1388 بود که جامعه وعاظ اعلام کرد اظهارات و عملکرد يکي از دولتمردان سبب ايجاد شک و شبهه‎‎ها و سئوالاتي براي آنان شده و جامعه وعاظ قصد دارد براي رفع اين تشکيکات از اين سياستمدار توضيح و جواب بخواهد. واضح است که اين دولتمرد کسي نبود جز اسفنديار رحيم‎مشايي، رييس دفتر دکتر محمود احمدي‎نژاد، که از او با عنوان اثرگذارترين و پرنفوذترين چهره حاضر در دولت ياد مي‎شود.

مي‎خواهيم شفاف‎سازي کنيم

هجدهم دي‎ماه 1388، حجت‌الاسلام جعفر شجوني، دبيرکل جامعه اسلامي وعاظ، اعلام کرد که طي نامه‎اي از آقاي رحيم‎مشايي دعوت کرده‎اند تا با حضور در جمع روحانيون جامعه اسلامي وعاظ، به سئوالات آن‎‎ها درخصوص اظهاراتش در مورد امام زمان(عج) پاسخ دهد.

شجوني تأکيد کرد که اکثر سئوال‌‎هاي روحانيون جامعه وعاظ به اظهارات اعتقادي مشايي برمي‌گردد. چراکه وي درخصوص مباحث اعتقادي مردم سئوالات فراواني را در ذهن آن‎‎ها به‎وجود آورده است که جامعه وعاظ تلاش دارد درخصوص اين شبهات شفاف‎سازي کند.

اما کدام شبهه؟ بدون شک، اين شبهات در اثر اظهارات مشايي درخصوص انبياي الهي، نقد وي نسبت به مديريت انبياء و همچنين ديدار‎هاي او با برخي ‌هنرپيشه‎‎ها ايجاد شده بود.
دو هفته بعد، خبري منتشر شد که بر مبناي آن، مشايي به دعوت جامعه وعاظ پاسخ مثبت داده بود. اين خبر را حجت‎الاسلام محمد اميري‎فر، عضو شوراي مرکزي جامعه اسلامي وعاظ، اعلام کرد.

مشايي در ميان جامعه کنجکاو و جوياي حقيقت وعاظ اسلامي

چند روز پس از اعلام اين خبر، مشايي، در ميان اعضاي جامعه وعاظ حاضر شد. در ظاهر امر و چند روز پس از اين ديدار، همه چيز رو به راه بود و خبري از فحواي اين نشست به بيرون درز پيدا نکرد. اظهارات شجوني، دبير کل جامعه وعاظ، هم هرچند از به خير و خوشي تمام شدن اين جلسه خبر مي‎داد، اما از عمق سخنانش دامن نزدن به اين مسئله و مصلحت‎انديشي براي پيشگيري از جنجال‎‎هاي رسانه‎اي استنباط مي‎شد. نتايجي که اين ديدار در پي داشت و واکنش‎‎هايي که نسبت به آن صورت گرفت، بازخواني و بررسي اين مسئله را توجيه‎پذير مي‎کند؛ به‎ويژه اگر يکي از نتايج اين نشست، ايجاد شکاف در جامعه وعاظ باشد. از اين‎رو، واکاوي اين موضوع را بايد از درون خود اين ديدار جست و طلب کرد؛ زيرا واکنش‎‎هاي بيروني به‎نوعي بازتاب واکنش‎‎هاي دروني نسبت به اظهارات ميهمان است.

مشايي چه گفت؟

نخستين فردي که با انجام مصاحبه، عدم رضايت کليت اعضاي جامعه وعاظ از پاسخ‎‎هاي مشايي را آشکار کرد، خود حجت‎الاسلام شجوني بود. او طي مصاحبه‎اي تصريح کرد که سئوالات زيادي مانده که هنوز از مشايي پرسيده نشده است.

حجت‎الاسلام جعفر شجوني با بيان اين‎که درخصوص ديدار هديه تهراني و رحيم‎مشايي از او سئوال کرده است، گفت: «رحيم‎مشايي گفت که براي ديدن نمايشگاه هديه تهراني به اين نمايشگاه رفته و خطاب به خانم تهراني گفته که عکس‌‎هاي شما توحيدي است و انسان را ياد خدا مي‌اندازد، که در اين حال خانم تهراني گريه کرد و خطاب به مشايي گفته است که شما اولين کسي هستيد که اين مسائل را به من مي‌گويد.»

شجوني افزود: «مشايي درخصوص عکس خود با هديه تهراني نيز گفت که برخي‌‎ها شيطنت‌کرده و با امکانات کامپيوتري فاصله من با خانم تهراني را در اين عکس نزديک کرده بودند که بايد گفت که اين عکس غيرواقعي است.»

فقط براي يک سال در خصوص اين موضوعات اظهارنظر نکنيد

در ادامه يکي از روحانيون معترض به سخنان مشايي، خطاب به وي مي‎گويد: شما مدعي هستيد از سن 13 سالگي سخنراني مي‌کنيد. آقاي رحيم‎مشايي اين درست است که با سخنان شما روزنامه‎‎ها و مردم حساس شوند و در اين وضعيت شرايط براي دولت سخت شود؟ آيا فقر و بيکاري و مشکلات مردم حل شده است که شما با اين اظهارات خود بر سر راه دولت و نظام مانع درست مي‌کنيد؟ من به شما دوستانه مي‌گويم و به شما پيشنهاد مي‌دهم که يک سال درخصوص اين موضوعات سخن نگوييد، شما رييس دفتر رييس‌جمهوري هستيد و کار خودتان را انجام دهيد.» اظهارات اين فرد با تشويق حاضران مواجه مي‎شود.

يکي ديگر از حاضرين هم خطاب به مشايي مي‎گويد اگر شما علاقه به نظريه‌پردازي داريد به‎کار نظريه‌پردازي مشغول شويد. ما که پاي سخنراني شما نشستيم، روحانيون معمولي نيستيم. بنده به‎عنوان يک روحاني به اندازه وزن شما کتاب و مقاله دارم.

اميري‎فر: تعدادي از منتقدان مشايي از او طلب حلاليت کردند

يک هفته بعد، حجت‎الاسلام اميري‌فر عضو شوراي مرکزي جامعه وعاظ اظهار کرد که مشايي از جمله افراد ولايتمداري است که در مسير ولايت قرار دارد و اين جلسه باعث شد تا سوء‎تفاهم‎‎هايي که به‎وجود آمده بود از بين برود.

اميري‎فر افزود: «اين جلسه سبب شد که افرادي که منتقد سخنان مشايي بودند، قانع شوند؛ به‎طوري که پس از پايان جلسه، تعدادي از آنان از وي طلب حلاليت کردند. بنده آخرين نفري بودم که جلسه را ترک کردم، نديدم کسي از اين جلسه ناراضي باشد و يا قانع نشده باشد.»

حجت‎الاسلام اميري‎فر گفت: «در اين جلسه مشايي با سعه‎صدر تمام به سئوالات و انتقادات مطرح شده پاسخ گفت که همين امر باعث شد که افراد حاضر در جلسه راضي باشند.»
وي درخصوص ولايتمداري رحيم‎مشايي گفت: «مشايي در اين جلسه بار‎ها و بار‎ها تأکيد کرد که سرباز ولايت است و به‎طور کامل از رهبري تبعيت دارد و سخنان ايشان را به‎عنوان فصل‎الخطاب مي‎داند.»

شجوني: حلاليت طلبيدن‎‎ها از ته دل نبود

اما حجت‎الاسلام شجوني، دبيرکل اين جامعه، نظري غير از نظر اميري‎فر داشت. شجوني بلافاصله پس از اظهارات اميري‎فر طي مصاحبه‎اي با سايت خبرآنلاين با صراحت هرچه تمام‎تر گفت: «نمي‎توان گفت کساني که از مشايي حلاليت طلبيند از ته دل اين کار را کردند.»

شجوني با بيان اين‎که «من از آقاي مشايي خواستم که به‎جاي ادامه سخنراني به سئوالات پاسخ دهد»، در پاسخ به اين‎که آيا همه اعضاي جامعه وعاظ حاضر در جلسه اخير اين تشکل با رييس دفتر رييس‎جمهوري از توضيحات وي در مورد مسايل مختلف رضايت داشتند، اظهار داشت: «لغت همه درست نيست. در اين جلسه حدود 170 نفر از پيرمرد‎ها و جوان‎‎ها حضور داشتند که جوان‎‎ها با صداي بلند يا نوشته اعتراض خود را نشان دادند که آقاي مشايي به برخي از سئوالات پاسخ گفت.»

وي با اشاره به مقدمه طولاني مشايي در اين نشست اظهار داشت: «با توجه به محدوديت زماني، من از آقاي مشايي خواستم که به‎جاي ادامه سخنراني به سئوالات پاسخ دهد.»
شجوني با بيان اين‎که وي از توضيحات مشايي قانع نشده است، گفت: «سئوالي که هنوز براي من و خيلي‎‎ها باقي است اين است که چرا بايد فردي که وارد يک مجموعه شده جنجال بيافريند و اصول‎گرايان يا آقاي احمدي‎نژاد را زير سئوال ببرد. ايشان بايد در حد مديريت خودشان مديريت کند.»

وي ادامه داد: «در جلسه اخير جامعه وعاظ با رييس دفتر رييس‎جمهوري حتي برخي از طلاب جوان از وي خواستند که يک سال حرف نزند و تنها مديرت کند که وي پاسخ داد من انتقادپذيرم.»

دبير جامعه وعاظ با تأکيد بر اين‎که سئوال ما از آقاي مشايي همچنان باقي است، خاطرنشان کرد: «قرار بود که ايشان بار ديگر نيز در جلسه جامعه وعاظ حضور پيدا کرده و به بقيه سئوالات پاسخ بگويد.»

وي با اذعان به قانع شدن برخي از اعضاي جامعه وعاظ از توضيحات مشايي گفت: «اين سخن که برخي از وي حتي حلاليت طلبيدند، درست است ولي آيا ته دل همه اين بوده، نمي‎توانيم بگوييم. بنده هنوز هم عقيده دارم که آقاي مشايي چه داعيه‎اي براي بيان حرف‎‎ها و سخن‎‎هاي سئوال برانگيز، چند پهلو و ابهام‎انگيز دارد؟»

رفتن رييس‌دفتر به جامعه همان و انشقاق در جامعه همان

واکنش‎‎ها به اظهارات مشايي در اين جلسه تنها در حد مصاحبه و انتقاد باقي نماند. رفتن او به اين نشست در نهايت سبب انشقاق در جامعه‎اي شد که سال‎‎هاي سال مسيرش را در يکپارچگي طي کرده بود. اوايل تيرماه 1389 جامعه وعاظ رسما به دو جامعه بدل شد؛ جامعه وعاظ قديم و جامعه وعاظ جديد (با نام جامعه وعاظ ولايي).

هرچند در ظاهر، مخالفت شجوني، دبيرکل جامعه وعاظ، به جهت حضور حجت‎الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي، وزير اطلاعات، در جلسه هفتگي اين جامعه سبب اين انشعاب اعلام شد، اما ريشه انشعاب از جاي ديگري آب خورده بود. حجت‎الاسلام ابراهيم بهاري، عضو تشکل انشعابي از جامعه وعاظ، در گفت‎وگويي که مهر آن را منتشر کرد با اشاره به اين جلسه و احتمال لغو آن به‎دليل عدم هماهنگي با شجوني گفت: «با اين وجود، اين جلسه به‎دليل کثرت حضار تشکيل و مقرر شد در مکان جديدي برگزار شود.»

او خاطرنشان کرد: «پس از اعلام مخالفت شجوني با حضور مصلحي به‎دليل عدم هماهنگي بخشي از اعضاي تشکل با تغيير مکان اين مراسم به ساختمان سيدالشهدا در ميدان هفت‎تير اين انشعاب رسما آغاز شد.»

دبيرکل جامعه وعاظ نيز با عزل اميري‎فر شخص ديگري را به‎عنوان دبير جامعه وعاظ انتخاب کرد. بهاري همچنين اشاره کرد که شجوني اتهام حمايت از مشايي را به اين بخش از جامعه وعاظزده است.

شجوني: نمي‎خواستيم دولتي باشيم و از بيت‎المال بهره‎برداري کنيم

در عين‎حال حجت‎الاسلام جعفر شجوني، دبيرکل جامعه اسلامي وعاظ تهران، دليل اين انشعاب را عزل دبير سابق اين جامعه عنوان کرد و به مهر گفت: «در پي عزل، تعدادي جوان طلبه، انشعابي به نام جامعه وعاظ ولايي کشور را تشکيل دادند.»

شجوني در بيان دلايل عزل اميري‎فر اظهار داشت: «هرچه ما گفتيم مايل نيستيم جلسه و کمک‎‎ها دولتي باشد، وي (اميري‎فر) توجه نمي‎کرد و اصلا معلوم نبود کمک‎‎هاي دولتي و غيردولتي را از کجا مي‎آورد! ديگر اين‎که اين رفتار‎ها روحانيت را گدا معرفي مي‎کرد و هر مهماني را که به جلسه جامعه وعاظ دعوت مي‎کردند به آنان مي‎گفتند براي روحانيت هديه بياوريد.» شجوني با اشاره به اين‎که اين رفتار به معني تحقير روحانيت بود، افزود: «مثلا در جلسه چند وقت گذشته که يک رييس آموزش و پرورش را دعوت کرده بوديم، وي با خودش 200 چادر براي خانم‎هاي آقايان هديه آورده بود. اگر پول اين هدايا را خودش داده بود که هزينه سنگيني به وي تحميل شده و اگر از بيت‎المال داده باشد که اين کار، حرام است.»

وابستگي به مشايي، اعتبارمان را از بين برد

چهاردهم تيرماه 1389، حجت‎الاسلام شجوني در گفت‎وگو با «تهران امروز»، از آخرين وضعيت فعاليت‎‎هاي جامعه وعاظ سخن گفت.

او در پاسخ به اين پرسش که به‎نظر مي‎رسد که جامعه وعاظ نسبت به گذشته، نشست‎‎ها و فعاليت‎‎هاي سياسي‎اش کم‎رنگ شده است؟ خاطرنشان کرد که جامعه وعاظ مثل هميشه فعاليت مي‎کند و همچنان هم به فعاليت‎هايش ادامه مي‎دهد اما متأسفانه مشکلاتي پيش آمد که بسياري از اعضاي اصيل و قديمي آن را ناراحت کرد.

شجوني گفت: «برخي مشکلات باعث شد که اعضاي جامعه وعاظ به‎جاي اين‎که تمرکزشان را بر روي کار‎ها و اهداف مهم و مدنظر جامعه وعاظ بگذارند، توجه‎شان به روي مسائل فرعي جلب شود و انرژي‎شان براي حل مشکلات صرف شود. آقاي اميري‎فر به‎عنوان دبير اجرايي اين جامعه، عامل کم‎شدن فعاليت جامعه وعاظ است، چراکه در حالي‎که جامعه وعاظ حتي پول کافي براي برگزاري يک جلسه کوچک را ندارد، ايشان با وابسته شدن به برخي افراد مثل آقاي مشايي، اعتبار اين جامعه قديمي و اصيل را از بين برد. نداشتن بودجه کافي و اين‎که اعضاي اين جامعه مي‎خواستند وابسته به هيچ فرد يا گروهي نباشند، باعث برخي اختلافات شد که روي فعاليت‎‎هاي اين گروه تأثير زيادي گذاشت.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس