کد خبر 475910
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۸

پایگاه هوایی لاذقیه سوریه از چند هفته قبل میزبان جنگنده‌های روس است که اخیرا حملات خود علیه مواضع گروه‌های تروریستی فعال در سوریه را آغاز کرده‌اند.

به گزارش مشرق، روز چهارشنبه بود که پارلمان روسیه به درخواست رئیس‌جمهور این کشور مجوز حضور نظامی ارتش در مأموریت‌های خارجی را صادر کرد.

ساعتی پس از صدور این مجوز، منابع نزدیک به مخالفان دولت سوریه اعلام کردند حملاتی که تاکنون سابقه نداشته‌ است، علیه مواضع آن‌ها صورت گرفته است. به گفته مخالفان، جنگنده‌ها این بار در ارتفاعی بالاتر پرواز می‌کردند و مهمات مورد استفاده آن‌ها با تجهیزات مورد استفاده ارتش سوریه متفاوت بوده است.

اولین حمله در منطقه «تلبیسه» واقع در حومه حمص رخ داد، جایی که به گفته منابع غربی عمدتا تحت کنترل گروه‌های مورد حمایت ترکیه و همچنین گروهک ارتش آزاد است. این حملات روز پنج‌شنبه و جمعه گسترش یافت و تروریست‌ها از جمله اعضای داعش در مناطقی چون رقه، حما، ادلب و حلب هم شاهد حملات جنگنده‌های روس بودند.

این حملات، که به گفته منابع مخالفان می‌تواند وضعیت بازی در سوریه را تغییر دهد، تنها چند هفته پس از آن آغاز شد که تصاویر ماهواره‌ای از آغاز ساخت و ساز در پایگاه هوایی لاذقیه و ایجاد باندی جدید و بزرگ‌تر خبر دادند. پس از آن جنگنده‌های روسی در مدل‌های مختلف، از جمله سوخو 24، سوخو 25 و سوخو 34 وارد این پایگاه شدند. مقامات نظامی روس می‌گویند این کشور در حال حاضر بیش از 50 فروند جنگنده و بالگرد در سوریه دارد و ضمنا ارتش سوریه را نیز به تجهیزات جدید مجهز کرده است.

شبکه راشاتودی روز پنج‌شنبه برای اولین بار تصاویری را از داخل پایگاه هوایی لاذقیه که محل اصلی انجام مأموریت جنگنده‌های روس است پخش کرد و به تشریح نحوه اجرای عملیات علیه تروریست‌ها پرداخت.

«مراد گازدیف» خبرنگار راشاتودی که در این پایگاه حضور یافته، گفت در حال حاضر این منطقه به شدت مورد محافظت قرار گرفته است، چراکه تروریست‌ها داعش در فاصله 40 کیلومتری آن حضور دارند و لازم است تا تدابیر شدید امنیتی در پایگاه اتخاذ شود.

تصاویر راشاتودی از تردد مداوم جنگنده‌ها در این پایگاه حکایت دارد. وزارت دفاع روسیه می‌گوید از روز چهارشنبه تاکنون ده‌ها سورتی پرواز صورت گرفته و چندین مقر داعش از جمله یک مرکز فرماندهی، یک مرکز ساخت بمب و همچنین یکی از اردوگاه‌های آموزشی داعش به کلی نابود شده است.

به گفته مسکو، شناسایی و انتخاب اهداف تنها بر اساس اطلاعات دریافتی از ارتش سوریه انجام نمی‌شود و نیروهای هوایی روسیه خود با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، اقدام به پروازهای شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات می‌کند.

علاوه بر این، روس‌ها با استفاده از تجهیزات الکترونیکی، به شبکه ارتباطی تروریست‌ها نفوذ کرده و با شنود مکالمات آن‌ها، محل حضور اعضای این گروه‌ها را شناسایی می‌کنند.

سرهنگ «ایگور کلیموف» از سخنگویان وزارت دفاع روسیه به راشاتودی گفته است: «تحلیل داده‌های مربوط به حملات نیروی هوایی که از سوی چند منبع راستی‌آزمایی شده‌اند، نشان می‌دهد که حملات هوایی روسیه علیه اهداف متعلق به تروریست‌ها صورت گرفته است.»بندر لاذقیه در غرب سوریه و در ساحل مدیترانه واقع شده است. این منطقه به همراه بندر طرطوس، از جمله مناطقی است که روس‌ها سال‌هاست در آن حضور دارند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس