سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در گفتگو با فاکس نیوز گفت درحالیکه آمریکا بر امضای توافق هسته‌ای با ایران تمرکز کرده بود؛ روسیه با تقویت اتحاد خود با سوریه از خلاء موجود بهره‌برداری کرد.

به گزارش مشرق، "جان بولتون،" سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در گفتگو با فاکس نیوز درباره آغاز حملات هوایی روسیه به حمص و هشدار سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: دولت اوباما از رویدادهای چندین روز اخیر غافلگیر شده است. ده روز پیش "جان کری" ایجاد پایگاه هوایی جدید در لاذقیه را اقدامی برای محافظت از نیروهای روسی و نه تهدید ارزیابی کرد، اما توضیح نداد چه تعداد نیروی روسی و با چه هدفی در سوریه هستند که حال نیازمند محافظت هستند.

بولتون در پاسخ به سوال مجری که روسیه با اقتصادی در حد ایالت تگزاس آمریکا و توان نظامی که صرفاً سایه ای از گذشته است، چگونه می تواند آمریکا را به چالش بکشد، گفت:«البته که آنها می توانند. چون خوب می دانند چه کسی در کاخ سفید است و تاکنون هیچ مخالفت موثری مشاهده نکردند. پوتین در سخنان روز دوشنبه اروپایی ها را بازی گرفت و به آنها گفت، من به مشکل سوریه رسیدگی می‌کنم و جریان صدها هزار آواره‌ای که از مناطق درگیری به اروپا سرازیر شده‌اند را کاهش خواهم داد. البته این کار بهای اندکی دارد: برداشتن تحریم هایی که به سبب دخالت روسیه در اوکراین علیه مسکو اعمال شده است. حال شاهدیم اروپا به این سخنان گوش می‌دهد. وزیر خارجه انگلیس که مهمترین متحد ماست از اهمیت بسیار زیاد مداخله روسیه سخن می‌گوید.»

بولتون افزود روسیه هم اکنون همه نقاط شمال آفریقا و خاورمیانه را می‌کاود و نقاط ضعف بسیاری مشاهده کرده است. آنها نخستین بار از دهه هفتاد میلادی به مصر تسلیحات می فروشند. از دهه پنجاه میلادی سیاست آمریکا دور نگه داشتن اتحاد شوروی (سابق) و روسیه از خاورمیانه است، اما اوباما اساساً این سیاست را که همه روسای جمهور آمریکا، دموکرات و جمهوری خواه، از آن تبعیت کرده‌اند، نادیده گرفته است. نتیجه ایجاد چنین خلعی ورود روسهاست.

بولتون گفت: خاورمیانه بسیار پیچیده است و روسیه در پی همه خاک سوریه نیست، بلکه تلاش می کند با حمایت از اسد او را در قدرت حفظ کند، چون تنها پایگاه دریایی این کشور خارج از قلمرو اتحاد جماهیر شوروی در سوریه و در شرق مدیترانه واقع شده است. آنها تلاش می‌کنند در مقام قدرت غالب بین المللی در خاورمیانه جانشین آمریکا شوند.

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: ایران و روسیه مهمترین حامیان بین‌المللی "بشار اسد" هستند و اوباما چون نمی‌خواست کاری کند که توافق با تهران برهم خورد، در مدت چهار سال هیچ اقدامی برای سرنگونی اسد انجام نداد. ایران و روسیه هیچ وقت با رفتن اسد موافقت نخواهند کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهگانه ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    فعلاً که به چالش کشیده !! دیگه می تواند آمریکا را به چالش بکشد یعنی چی ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس