این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

گروه اقتصادی مشرق- در هفته ای که گذشت اقتصاد ایران متاثر از تحولات کلان اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید دستخوش فراز و فرود های زیادی قرار گرفت.

این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

 به منظور دسترسی به متن کامل هر خبر روی عبارت مشخص شده کلیک کنید.


**تولید

* در هفته ای که گذشت؛ فرامرز طاهری مدیرعامل شرکت بازرگانی سایپا از طرح ویژه تعویض خودروهای فرسوده با نو خبرداد و گفت: با توجه به اینکه برخی مشتریان به خصوص در شهرستانها، برای فروش خودروهای دست دوم خود، مشکلات عمده ای دارند و نمی توانند خودروی خود را با قیمت مناسب به فروش رسانده و خودروی نو بخرند، طرح ویژه ای طراحی شده است که بر مبنای آن، سایپا اقدام به ارزیابی کارشناسی خودروهای فرسوده با سن بالای ده سال و به نرخ روز بازار کرده و با ارایه تسهیلات به متقاضی، خودروی وی را با خودروی نو گروه سایپا جایگزین خواهد کرد.

همچنین در ادامه بررسی روند سود و زیان خودروسازان آماری منتشر، که طی آن مشخص شد: میزان انحراف منابع خودروسازی به نفع مدیران و افراد خاص تنها در سال 91  بین 7 تا 8 هزار میلیارد تومان دانست.

این رقم در سال جاری نیز با لحاظ تورم های 34 درصدی سال 92 و 16 درصدی سال گذشته، قابل برآورد است. حیف و میل در صنعت خودروسازی هم‌اکنون سالانه در حدود 12 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

** در این هفته همچنین گزارشی از برنامه دولت برای اشتغالزایی تا سال 94 اعلام شد که طبق آن با توجه به اینکه  هم اکنون 22 میلیون شاغل در کشور وجود دارد که تا سال 1400 تعداد آن ها باید به 31 میلیون نفر افزایش یابد، که این مستلزم عزم جدی و ترسیم نقشه‌ای جامع است.از آن گذشته با جمعیت شش میلیون نفری فارغ التحصیلان آماده ورود به بازار کار مواجهیم که چنانچه برای اشتغال آنان چاره‌ای اندیشیده نشود، تعداد بیکاران کشور تا سال ۱۴۰۰ به دو برابر میزان فعلی خواهد رسید.

 طبق بخشنامه ای که  این هفته توسط وزارت کار به استان ها ابلاغ شد از لفظ توافق درباره واریز حقوق و دستمزد به حساب نیروی کار سخن گفته شده که به معنای ادامه روند فعلی بازار کار و  پرداخت دستی حقوق به کارگران و بی نتیجه ماندن خواسته کارگران در اینباره است.

**** از دیگر اخبار مهم دیگر این هفته بخشنامه سازمان امور مالیاتی درباره اخذ مالیات مسکن مهر بود که رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه جدیدی به روسای سازمان‌های مالیاتی سراسر کشور تاکید کرد، هیچ گونه مالیات دیگری به غیر از مالیات بر ارزش افزوده بابت خرید مصالح از پروژه های مسکن مهر نگیرند.

همچنین علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن، شهرسازی با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده طبق تعریف مربوط به ساختمان های غیر مقاوم و غیر قابل نفوذ است ،گفت: در کل تهران بیش از 50 درصد از ساختمان‌ها فاقد کیفیت لازم و مقاومت در برابر زلزله هستند. وی در ادامه تعداد ساختمان های بی کیفیت کشور را که اغلب در بافت فرسوده قرار دارند را بیش از یک میلیون واحد اعلام کرد.

***** در حوزه انرژی نیز در این هفته ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه طی یک هفته تا 10 روز آینده تعرفه‌گذاری جدید مصرف آب در کشور اعلام خواهد شد میزان افزایش قیمت آب را حدود 20 درصد عنوان کرد.

همچنین طبق اعلام وزارت نیرو در ماه پایانی تابستان، دو نوع پیک مصرف برق در طی شبانه روز داشتیم. یکی پیک روزانه که بین ساعات 11 تا 16 به ثبت می رسید و دیگری پیک شبانه که بین ساعات 19 تا 23 ثبت می شد.

در این ماه، بیشترین مقدار لحظه ای مصرف برق کشور در روز دوم شهریور ماه در ساعت 14 و 27 دقیقه به میزان 46 هزار و 837 مگاوات به ثبت رسید.

در حوزه نفت و بنزین نیز طبق آخرین گزارش ها میزان مصرف بنزین روزانه در کشور به مرز 73 میلیون لیتر در روز رسیده است.

این درحالی است که طبق گزارش رویترز، صادرات نفت ایران به آسیا در ماه اوت، پس از انعقاد توافق جامعه هسته ای بین تهران و قدرت های جهانی، حدود 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.


**بازار

* تغییرات قیمت ها در بازار، هفته نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت که از جمله آن می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که در بازار طلای ایران هرگرم طلای 18 عیار با 69 تومان افزایش در هر گرم، در ابتدای هفته 94052 تومان و پایان هفته به 94121 تومان رسید. سکه نیز با افزایش دو هزار و 500 تومانی در ابتدای هفته 917 هزار تومان و در پایان هفته 919 هزار و 500 تومان فروش رفت.

** بازار مواد خوراکی هم شاهد تغییرات قیمتی بود به نحوی که قیمت شش گروه از مواد غذایی با افزایش و چهار گروه نیز با کاهش همراه بود. گزارش کامل بانک مرکزی از تغییرات قیمت مواد غذایی را اینجا ببینید.

همچنین در بازار مواد خوراکی نیز قیمت هرکیلو مرغ به 6 هزار و 520 تومان رسید. قیمت انواع میوه در بازار ا نیز از اینجا ببینید.

*** قیمت جهانی نفت هم در این هفته به دنبال آمار منتشر شده از ذخایر تولیدی نفت خام آمریکا و نیز آمار ضعیف اقتصادی چین، به رقم 47 دلار و 87 سنت به فروش رسید. قیمت جهانی طلا نیز در بازار معاملات جهانی در آستانه انتشار آمارهای مهم بازار کار آمریکا در هفته جاری، تحت فشار احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا در اواخر امسال، با کاهش مواجه شد و به رقم 1135 دلار در هر اونس به فروش رفت.

**** غلامرضا عباسی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در این هفته با اعلام بررسی وضعیت سبد هزینه های خانوار کارگران در ۳ ماهه ابتدای سال جاری، گفت: یک خانوار ۴ نفره در سال جاری، ماهیانه دستکم ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

دولت در سال گذشته هزینه خانوار را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان در هر ماه اعلام کرده بود که ملاک قرار دادن آن نشان می دهد خانوارهای کارگری در سال‌جاری حداقل یک میلیون تومان در هر ماه کسری درآمد خواهند داشت.


***** همچنین در این هفته علی اصغر قانع معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شرب بهداشتی ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان است در حالی که تعرفه آن به یکصد تومان می رسد. در این زمینه حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در حاشیه بازدید از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیاست آب و فاضلاب ایران در پاسخ به اینکه رقم قبض آب خانه وزیر نیرو چقدر است، اظهار داشت: من در منزل از شیرآلات و تجهیزات کم‌مصرف استفاده می‌کنم و رقم قبض آب من در هر دوره کمتر از 5 تا 6 هزار تومان است.

****** در این هفته همچنین ابوالفضل رجب زاده رییس اتحادیه لباسشویی و خشکشویی هزینه خدمات خشکشویی ها را اعلام کرد.جزئیات هزینه ها را از اینجا ببینید.


**اقتصاد مقاومتی

* در حوزه اقتصاد مقاومتی در این هفته گروه اقتصادی مشرق به بررسی قانونی اقدام وزارت رفاه در حذف یارانه پردرآمدها پرداخت، در حالی است که وزارت رفاه روند شناسایی افراد پولدار و حذف یارانه آنها را ادامه می‌دهد، با بررسی‌های هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مشخص شد اقدام وزارت كار ، رفاه و تامين اجتماعي غیرقانونی است.

** همچنین طبق آماری که این هفته منتشر شد، بر اسای آمار گمرک در 5 ماه ابتدایی سال جاری 18 هزار کیلوگرم ماهی زنده  زینتی آب شیرین به ارزش 2 میلیارد تومان و 13 هزار کیلوگرم ماهی آب شور به ارزش 551 میلیون تومان به صورت قانونی به کشور آمده است که به این رقم باید واردات قاچاق را نیز اضافه کرد. این میزان واردات ماهی زینتی به کشور رقمی معادل 100 میلیون تومان بصورت هفتگی می باشد.

بر اساس آمار رسمی سالانه گمرک در سال 93 نیز 7.5 میلیارد تومان ماهی آب شور و شیرین زینتی به کشور آمده در حالی که تولیدکنندگان داخلی این محصولات در کشور از واردات بی رویه این ماهیان زینتی گلایه‌‎مند هستند.


**توسعه

همچنين در اين هفته گروه اقتصادي مشرق به بررسي تاثيرات اقتصادي برجام پرداخت كه در اينجا مي توانيد اين گزارش رو مطالعه كنيد.

* در رابطه با وام ازدواج سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی با اشاره به خبری خوش برای متقاضیان دریافت وام ازدواج به جلسات بانک مرکزی با اعضای هیات مدیره بانک‌ها به منظور تعیین تکلیف وام ازدواج اشاره کرد و گفت:‌ متقاضیان وام ازدواج که در سال 92 ثبت نام کرده‌اند تا 10 مهر امسال و متقاضیان وام ازدواج که در سال 93 ثبت نام کرده‌اند تا پایان آذرماه سال جاری تسهیلات ازدواج می‌گیرند.

همچنین در خبر دیگری و بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی به تمامی بانکها و موسسات اعتباری مجاز قرار شد تا تسهیلات خودرو معادل 60درصد خودروی ایرانی خریداری شده توسط متقاضی و تا سقف 15 میلیون تومان، بدون نیاز به سپرده گذاری و با سود 21 درصد در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

در ادامه هفته نیز جزئیات بیشتری از شرایط و ضوابط دریافت وام کالایی ازدواج اعلام شد که طبق این تسهیلات ازدواج فروش اقساطی، فروشندگانی که آمادگی دارند کالاهای اقساطی ساخت داخل و با دوام خود را از قبیل فرش، یخچال، تلویزیون و... در اختیار متقاضیان بگذارند باید از طریق سامانه وزارت صنعت معرفی شوند و بانک‌ها نیز قراردادی با آن‌ها منعقد کنند و توجه به این نکته ضروری است که این گونه متقاضیان مشمول وام نقدی 3 میلیون تومانی نخواهند شد.

** همچنین در این هفته «غلامعلی کامیاب» معاون ارزی بانک مرکزی ایران دباره زمان آزادسازی دارایی های مسدودشده ایران  تصریح کرد که سرمایه‌های مسدود شده تا ماه ژانویه آزاد می شود.

این مقام ارشد بانک مرکزی تأکید کرد که انتظار می‌رود ۲۹ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و تا ژانویه ۲۰۱۶ به بانک مرکزی این کشور بازگردد.


*** همه ساله صدها میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه انواع سوخت در کشور می‌شود که البته بخش عمده آن از طریق قاچاق به جیب کشورهای همسایه سرازیر می‌شود. گازوییل بیشترین آمار قاچاق را در بین انواع سوخت به خود اختصاص داده به طوری که تخمین زده می شود.


بیش از ۸۰ درصد قاچاق سوخت در کشور مربوط به گازوئیل است. به عنوان مثال، متوسط درآمد ماهانه یک قاچاقچی خرده پای بنزین به عراق حدود ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان و درآمد قاچاقچی گازوئیل حدود ٤ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان است. همچنین قاچاقچیان خرده پایی که روزانه تنها می توانند ١٠٠ لیتر بنزین به ترکیه منتقل کنند، در ۳۰ روز کاری حدود ١٤ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان و قاچاقچیان گازوئیل ١٣ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان سود به جیب می زنند.

****  همچنین طبق اعلام مرکز آمار نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به شهريورماه 1394 نسبت به دوازده ماه منتهي به شهريورماه 1393 معادل 15.1 درصد است.


**بازار سرمایه

* در بازار بورس این هفته که با ریزش 155 واحدی معاملات در روز اول آغاز شده بود و شاخص بازار سرمایه در روز اول به 61530 واحد رسیده بود در آخر هفته با کاهش 80 واحدی مواجه شد. در طی هفته نیز با کاهش 32 واحدی، شاخص کل بازار سرمایه در انتهای هفته به 61498 واحد رسید.

** علی سعیدی معاون سازمان بورس گفت: در ماه ­های اخیر سرمایه­ گذاران خارجی و مدیران صندوق­ های سرمایه ­گذاری متعددی با معرفی شرکای داخلی شامل شرکت­ های تأمین سرمایه، کارگزاری، سبدگردان و مشاور سرمایه­ گذاری جهت انجام مذاکرات، معرفی خود و دریافت نظرات و راهبردها به سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کرده ­اند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در بین این سرمایه گذاران، مدیران دارایی از کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی با مبالغ تحت مدیریت (AUM) بالا دیده می شود و نکته قابل توجه در این بین، حضور آگاهانه و برگرفته از تحلیل آنها از فضای سرمایه گذاری و بازده و ریسک بازار سرمایه ایران است.

*** در بازار های جهانی نیز ارزش شاخص بورس اروپا ۱.۶ درصد، ارزش شاخص بورس «نیویورک» یک درصد، ارزش شاخص بورس شانگهای ۵ دهم درصد، ارزش شاخص بورس هنگ کنگ ۲.۵ درصد، ارزش شاخص بورس ژاپن ۲.۶ درصد و ارزش شاخص بورس استرالیا ۲.۱ درصد بهبود یافت.

همچنین میانگین ارزش شاخص سهام بورس های دنیا ۸ دهم درصد افزایش داشت و نیز میانگین شاخص بورس های آسیایی از رشد ۲.۱ درصدی بر خوردار شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    خودرو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کاش این همه دولت ها به فکر خودروساز بودن به فکر ایمان و امنیت روانی جوانان ( که در ازدواجه ) بودن وام خودرو 20 میلیون ازدواج 3 میلیون
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    خخخخخخخ کدوم وام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس