هنوز ساعاتی از مذاکرات سفیر عربستان در تهران با مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه کشورمان نگذشته بود که دولت سعودی با گسیل نیروهای پرشمار پلیس و ضد شورش خود، بعثه را به محاصره کامل خود درآورد.

روایتی از محاصره کامل بعثه رهبر انقلاب در مدینه توسط نیروهای سعودیگروه سیاسی مشرق - آیت‌الله محمدی ری‌شهری نماینده سابق ولی‌فقیه و سرپرست حجاج، درباره دشمنی حکام سعودی با مراسم برائت از مشرکان در سال 73، به نکات جالبی از محاصره بعثه توسط نیروهای ضد شورش اشاره‌کرده و این‌گونه روایت می‌کند: پیش از عزیمت به این نتیجه رسیده بودیم که اگرچه مصمم به برگزاری مراسم برائت هستیم، اما دولت عربستان نیز، به همان میزان مصمم به ممانعت از برگزاری مراسم برائت است، لذا در آخرین جلسه شورای عالی سیاست گزاری حج که قبل از عزیمت این‌جانب به مدینه منوره در تهران برگزار گردید، این مسئله از سوی برخی اعضا مطرح شد که در صورت عزم جدی دولت عربستان در اجرای تصمیم خود، چه برنامه‌هایی را می‌توان به‌عنوان جایگزین مراسم برائت در نظر گرفت.

... درحالی‌که مبادله نامه میان بعثه و وزارت حج عربستان در جریان بود، "امیر نایف" وزیر کشور عربستان برای نشان دادن عزم جدی دولت سعودی در ممانعت از برگزاری مراسم برائت، طی مصاحبه‌ای مطبوعاتی با اشاره به اخبار پراکنده‌ای که در مورد تصمیم ایران به برگزاری مراسم برائت در رسانه‌های مختلف و به‌ویژه رسانه‌های گروهی ایران انتشاریافته بود، اعلام کرد: من نیز مانند دیگران این مطلب را شنیده و خوانده‌ام، آن‌ها می‌گویند: ما تظاهرات برپا می‌کنیم، ما نیز می‌گوییم: خیر، هرگز چنین تظاهراتی انجام نخواهد شد! حج آداب و احکامی دارد که هر مسلمانی باید طبق آن‌ها به ادای مناسک بپردازد.

... با توجه به شرایط موجود که حاکی از قاطعیت سعودی‌ها در جلوگیری از برگزاری مراسم برائت بود، تصمیم گرفته شد طرح‌ها و برنامه‌های دیگری نیز طراحی و بررسی شوند تا در صورت لزوم جایگزین مراسم برائت گردند. در واقع این اطمینان برای ما حاصل‌شده بود که برگزاری مراسم همانند سال‌های گذشته در روز ششم ذی‌الحجه مقابل بعثه و در میدان معابده ممکن نخواهد بود.

... جالب آنکه سعودی‌ها در آن سال، اقدامات پلیسی خود را در اطراف بعثه برخلاف سال‌های پیش که معمولاً از روزهای چهارم و پنجم ذی‌الحجه آغاز می‌شد، از روز دوم ذی‌الحجه آغاز کردند.

... هنوز ساعاتی از مذاکرات سفیر عربستان در تهران با مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه کشورمان نگذشته بود که دولت سعودی با گسیل نیروهای پرشمار پلیس و ضد شورش خود، به اطراف بعثه در اولین ساعات بامداد روز 26/2/73 (پنجم ذی‌الحجه) حلقه محاصره آن را تنگ‌تر ساخت و تقریباً بعثه را به محاصره کامل خود درآورد.[1]



[1] - خاطره‌ها، (خاطرات دو دهه سرپرستی حج) ج 5، محمدی ری‌شهری، صص 337، 344، 347، 351

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مهدی خان ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    4 1
    رفتار این خبیث ها مثل کودک ناقص العقل میماند.
  • مهدی خان ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    دوستان این بعثه چیه؟معنی ایش برام نامفهومه.
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    5 1
    مرگ بر آل سعود.
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    سایت مشرق ! چقدر شماها کثیف هستید - وقتی کسی بزدل باشه ، برای مردم فریبی می رود از تاریخ سندهایی می اورد که تیتر مشابه داند و مردم را به اشتباه می اندازند - لعنت خداوند بر شما
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    لعنهم الله
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 1
    می گوید برائت جزیی از مناسک حج می شود وواجب است در همان دم اضهار می دارد دنبال طرح وبرنامه جایگزین بودیم واقعا که ادم نمی داند چی بگوید اگر واجب است وعربستان نمی گذارد یعنی حج همه مردم دارای اشکال است
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    خوب بعدش ؟ مگه فیلم سینماییه چرا پایان ماجرا رو باز می ذارید ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس