اگرچه اصلاح‌طلبان به دلیل اشتباهات مکرر در عرصه سیاسی مجبور به پذیرش رهبری هاشمی رفسنجانی بر اصلاحات شدند اما این جریان در دهه هفتاد بیشترین حمله را علیه پدر معنوی حزب کارگزارن سازندگی برنامه‌ریزی و عملیاتی کرد.

گروه سیاسی مشرق - یکی از شگفتی‌های اصلاح‌طلبان، پذیرفتن محوریت و رهبری هاشمی رفسنجانی بر جریان اصلاحات است، جریانی که در دهه هفتاد بیشترین حملات سیاسی را علیه رهبر معنوی حزب کارگزارن برنامه ریزی و عملیاتی کرد؛ آنچه در ادامه می‌آید، روایتی از رفتار امنیتی اصلاح‌طلبان علیه دختر هاشمی رفسنجانی در حزب کارگزاران است.

محمد هاشمی، عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی، در پی انتشار صحبت‌های فائزه هاشمی مبنی بر تشکیک در نامه امام خمینی (ره) به منتظری در جلسه خصوصی حزب کارگزاران، روزنامه صبح امروز - ارگان حزب منحله مشارکت در دوران اصلاحات - را به شنود، ضبط بدون اجازه پخش، استفاده تبلیغاتی و رفتار امنیتی متهم کرد.

محمد هاشمی در همین راستا اظهار داشت: «صحبت‌های خانم (فائزه) هاشمی را در یک جلسه خصوصی از طریق شنود یا ضبط بدون اجازه پخش کرده‌اند و استفاده تبلیغاتی کرده‌اند... اخلاق اسلامی در مطبوعات رعایت نمی‌شود... کاری که متأسفانه انجام شد، کار بسیار زشتی بوده، حالا شنود بود یا عامل نفوذی فرستادند و نوار را تکثیر کردند و به دیگران دادند؛ چرا که نوار فقط در نزد حزب بود و تکثیر نشده است لذا وقتی اعلام می‌کنند چند نوار وجود دارد، مفهوم آن این است که شخصی را فرستاده و نوار را تکثیر نموده‌اند که خلاف است».[1]

و پس‌ازآن روابط عمومی حزب کارگزاران سازندگی همچنین در نامه‌ای خطاب به مدیرمسئول صبح امروز مراتب اعتراض خود را نسبت به شنود صبح امروز از جلسه غیررسمی حزب بیان داشت.

«جناب آقای سعید حجاریان

مدیرمسئول محترم روزنامه صبح امروز

با سلام

در صفحه 2 مورخ 5 /10/78 صبح امروز متن سخنان فائزه هاشمی دریکی از جلسات داخلی حزب کارگزاران سازندگی منعکس‌شده و به طرز آشکاری تلاش شده است از آن برای تخریب چهره سخنران و حزب او استفاده شود. این عمل که در عرف سیاسی جهان «غیراخلاقی» شناخته می‌شود از جهاتی چند قابل نقد و بررسی است.

الف- گردانندگان روزنامه صبح امروز که تقریباً همه آن‌ها عضو حزب‌های سیاسی و دارای سوابق اطلاعاتی هستند، علی‌القاعده باید بدانند اعتبار سیاسی مواضع افراد و احزاب به اعلان عمومی آن است. هر حزب ممکن است در جلسات داخلی پیرامون رخدادهای سیاسی- اجتماعی جامعه انواع تحلیل‌ها را ارائه کند و در نهایت یکی را به‌عنوان موضع رسمی برگزیند و در قالب اعلامیه، بیانیه یا سخنرانی دبیر کل خود (را) رسماً به اطلاع افکار عمومی برساند که اطلاعیه حزب کارگزاران سازندگی در خصوص دادگاه آقای عبدالله نوری از آن جمله است؛ بنابراین رجوع به تحلیل درون‌گروهی یکی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی، انعکاس سیاه‌مشق‌ها و پیش‌نویس‌هایی است که در جلسات درون‌گروهی همه احزاب به‌وفور یافت می‌شود. (تحلیل‌های آن‌چنانی یکی از احزاب چپ‌گرا درباره ضرورت آمادگی رزمی هواداران دریکی از جلسات تابستان گذشته ازجمله این تحلیل‌هاست).

ب- بر اساس نص قانون اساسی جمهوری اسلامی هرگونه استراق سمع ممنوع است. با توجه به اینکه سخنان خانم فائزه هاشمی دریکی از جلسات غیرعلنی حزب کارگزاران سازندگی و بدون حضور خبرنگاران ایراد شده است، مدیرمسئول محترم روزنامه صبح امروز باید به افکار عمومی و در زمان مقتضی به مراجع قضایی توضیح دهد که با چه مجوزی در یک حزبی شنود کار گذاشته است (فراموش نکنیم که سی سال پیش اقدام مشابهی توسط جمهوری خواهان آمریکا علیه دموکرات‌ها به سرنگونی یک دولت منجر شد)

ج) عمل غیراخلاقی و غیرقانونی یاد شده، یک اصل بدیهی علم و عمل سیاسی را نیز نادیده گرفته است. گردانندگان محترم روزنامه صبح امروز علی‌القاعده می‌بایست بدیهیات علم سیاست را به‌عنوان منازعه اجتماعی بدانند و به این حداقل وقوف داشته باشند که در فضای کنونی کشور برای حداکثر سازی سود خود ابزارهای کهنه‌ای است که دیری است به محل نزاع میان استفاده‌کنندگان دیروز و امروز آن بدل شده است و دوستان صبح امروزی به‌خوبی می‌دانند تاریک‌خانه‌ای که امروز همه می‌کوشند به آن نور بتابانند- و امیدواریم چنان کنند- در همین سرک کشیدن‌های دوستان سابق آن‌ها به حریم‌های خصوصی اشخاص و احزاب در دهه گذشته ریشه دارد.

د- افزون بر این‌ها، اگر خبررسان محترم شما قدری با دقت و امانت‌داری گفته‌های خانم هاشمی را نقل می‌کرد، از درون آن بی‌اعتباری نامه 6/1 حضرت امام (ره) نتیجه‌گیری نمی‌شد، بلکه درخواستی برای ابهام‌زدایی از آن نامه دریافت می‌شد که وظیفه سازمان‌ها و نهادهای رسمی خارج از حزب کارگزاران و روزنامه صبح امروز است.[2]

تذکر ضروری:

دوستان صبح امروز! عنصر توسعه سیاسی در هر جامعه‌ای قائل شدن به تکثر آرا و تشکلات سیاسی است. پس چه شده است که امروز هرکس که می‌خواهد پا به میدان مشارکت سیاسی بگذارد، از او انتظار دارید که لزوماً یکی از اردوگاه‌های دو سوی دره عمیق تقسیم‌بندی چپ یا راست را برگزیند. به‌راستی چرا می‌خواهید «طریق وسطی» را که توصیه همه مصلحان عالم است، کفر ابلیس بنمایید و همگان را وادار کنید یا راه شما را برگزینند و یا راه خصم شما را. دوستان! باور کنید راه‌های رسیدن به حقیقت بیش از دو راهی است که شما و دشمنان راست‌گرایتان برگزیده‌اید! اجازه دهید کسانی نیز در میانه میدان، گاه سر را به سوی شما بچرخانند و گاه به سوی دشمن شما و هر دوی شما را به مصالحه‌ای ضروری برای هموار کردن راه منافع ملی بخوانند.

معاونت روابط عمومی و تبلیغات حزب کارگزاران سازندگی».

در نهایت امر، نه تنها صبح امروز از اقدام خود ابراز پشیمانی نمی‌کند و در پاسخ به اطلاعیه حزب کارگزاران سازندگی نوشت: «دلیل ناراحتی کارگزاران را از چاپ سخنان درک می‌کنیم. روشن است که شفاف شدن بیشتر مواضع سیاسی افراد و گروه‌های مختلف موجب تضعیف موقعیت اجتماعی کسانی خواهد شد که رقابت سیاسی پشت پرده و مبتنی بر روابط شخصی را بر رقابت سیاسی در فضای عمومی و زیر نگاه مردم ترجیح می‌دهند. در شرایط انتخاب، اطلاع بیشتر مردم از مواضع به رأی آگاهانه‌تر آن‌ها خواهد انجامید و البته این بسیاری را خوش نمی‌آید ... وظیفه خبرنگار تهیه خبر از تمامی مجاری مشروع است. بالاخره دانستن را حق مردم می‌دانیم یا خیر؟... حداقل فایده آن این است که امثال خانم فائزه هاشمی را انضباط بیشتر و دقت بالاتر می‌آموزد و این دستاورد کوچکی نیست».[3]



[1] - روزنامه صبح امروز، شماره 306، 16/10/1378، صفحه 2

[2] - روزنامه صبح امروز، شماره 299، 6/10/1378، صفحه 2

[3] - روزنامه صبح امروز، شماره 299، 6/10/1378، صفحه 2

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • دانشجو ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    حالا دقیقا فائزه چه حرف بی ربطی درباره امام خمینی زدن؟ کاش حرفای فائزه رو هم منتشر می کردید
  • ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    نوشته دیگه تشکیک در نامه امام به منتظری انتظار داری حرفای زشته اونو بنویسه
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    بی ربط زیاد زده
  • قندیل ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    بسیار جواب بی شرمانه ای داده صبح امروز و من در عجبم از این روزنامه های زرد که فروششان در گرو این دست کارها است و در آخر خود را مانند کاشفان بزرگ با دستاوردهای فراوان محاسبه می کنند اما بدانید مردم می فهمند.
  • جاوید ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    اتفاقا کار بسیار خوبی بوده .ذات آدمها برای مردم باید آشکار بشه .البته الان داره میشه .دوستداران آمریکا دارن کم کم خودشونو وا میدن .
  • مهماندار هواپیما ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    فکر میکنید دشمن درباره امام خمینی چی میگه
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    این دستگاه های شنود موبایل رو به ما نمی دادند چطوری به خاتمی و اطرافیانش دادند خدا می دونه
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    مشرق جان نکنه خبرگزاری خانواده رفسنجانی شدی ما خبر نداریم بیشتر خبرهات مربوط به این خانواده است
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    سواد تاریخی هم خوب چیزیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس