20 سال از زمانی که آندره آ سیلنزی به اولین بازیکن ایتالیایی لیگ برتر تبدیل شد می گذرد. در آستانه اولین بازی متئو دارمیان در لیگ برتر، نگاهی می اندازیم به قهرمانان و ناکامان ایتالیایی در تاریخ لیگ برتر انگلستان.

به گزارش مشرق، زمانی که منچستریونایتد خرید متئو دارمیان را تایید کرد، او به اولین بازیکن تاریخ تورینو تبدیل شد که به یک تیم لیگ برتری می پیوندد. لازم به ذکر است که اولین بازیکن ایتالیایی تاریخ لیگ برتر تنها 20 سال پیش و در سال 1995 به لیگ این کشور منتقل شده بود.

اما دارمیان امیدوار خواهد بود تا موفقیت های بیشتری را در مقایسه با سیلنزی کسب کند. مهاجم قد بلند ایتالیایی در سال 1995 با 1/8 میلیون پوند به ناتینگهام فارست پیوست، اما سابقه ای چنان نامطبوع از خود به جای گذاشت که پس از 20 سال، همچنان از وی به عنوان یکی از بدترین خریدهای تاریخ لیگ برتر یاد می شود.

سیلنزی با وجهه ای امیدوار کننده پای به لیگ برتر گذاشت. وی یک سال قبل از انتقال به لیگ برتر، اولین بازی اش را در تیم ملی تحت هدایت آریگو ساکی انجام داده بود. با این وجود، خریدِ جدید مربی ناتینگهام - فرانک کلارک - در 12 باری که در لیگ برتر به میدان رفت، توفیق گلزنی نیافت و تنها در جام حذفی و مقابل آکسفورد و برنتفورد موفق به گلزنی شد.

در نهایت، جانشین کلارک - دیوید باست - تصمیم گرفت تا قرارداد سیلنزی را فسخ کند. این تصمیم از این جهت گرفته شد که سیلنزی پس از گذراندن دوران قرضی در باشگاه ونیزیا، از بازگشت به انگلستان خودداری کرد. باست در اتوبیوگرافی خود به طور اجمالی به این موضوع اشاره کرد و نوشت: "خرید ایتالیایی ما نا امید کننده از آب در آمد. او نتوانست خود را ثابت کند." سیلنزی در دسته ناموفق ها قرار گرفت، اما دارمیان در چه دسته ای قرار خواهد گرفت؟

3 خرید ناکام ایتالیایی

ماسیمو تائیبی


"هیچ چیز خطرناک تر از دروازه بانی که از قرار گرفتن در درون دروازه می ترسد نیست." گری نویل در کتاب زندگی نامه اش این اشاره کوتاه را به دوران حضور تائیبی در منچستریونایتد داشته است. این دروازه بان ایتالیایی به عنوان جانشین بلند مدت پیتر اشمایکل خریداری شده بود. اغلب این نکته فراموش می شود که این دروازه بان در اولین بازی اش برای منچستریونایتد که در مقابل لیورپول و در آنفیلد برگزار می شد، به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد و پیروزی را برای تیمش به ارمغان آورد. او در بازی بعدی مقابل ویمبلدون موفق به مهار دو موقعیت تک به تک شد و یک امتیاز دیگر را نیز به یونایتد هدیه داد. با این حال، اشتباهی مرگبار که منجر به گلزنی مت له تیسیر شد و در ادامه، باخت 0-5 به چلسی، کار او را تمام کرد. سر الکس فرگوسن در جمله ای کوتاه درباره تائیبی گفته است: "او به درد ما نخورد."

رولاندو بیانکی


کورادی گرابی - بازیکن ایتالیایی بلک برن - در 30 بازی برای این تیم تنها موفق به زدن 2 گل شد. همچنین برناردو کورادی - بازیکن ایتالیایی من سیتی - کارش را در این تیم با دریافت کارت قرمز شروع کرد و در ادامه نیز پیشرفت خاصی نکرد. اما گزینه مورد نظر ما، یکی دیگر از مهاجمان سیتی - رولاندو بیانکی - است، کسی که به شکست خوردن در انگلستان اعتراف کرد. وی پس از اینکه در 19 بازی برای سیتی تنها موفق به زدن 4 گل شد، در ماه ژانویه با انتشار پیغامی از کشور انگلستان خارج شد. او در متن این پیغام نوشت:

غذاهای انگلیسی باعث شدند تا من پرچم سفید را بالا ببرم. من آن ها را دوست ندارم. و فکر می کنم که تنها بازیکن لیگ برتر باشم که از الکل استفاده نمی کنم. وقتی که پیشنهاد هم تیمی هایم را مبنی بر نوشیدن آبجو رد کردم، آن ها شگفت زده شده بودند. آن ها طوری به من نگاه می کردند که انگار آدم فضایی دیده اند.

آلبرتو آکوئیلانی


پس از فروش ژابی آلونسو، لیورپول به دنبال هافبکی بود که بتواند میانه میدان را در دست گیرد. این باشگاه با 17 میلیون پوند آلبرتو آکوئیلانی را به خدمت گرفت، خریدی که موجب به وجد آمدن هواداران لیورپول شد. با این وجود، بر اساس حرف های جیمی کرگر درباره این بازیکن ایتالیایی، "آکوئیلانی نتوانست تأثیرگذاری لازم را داشته باشد." واقعاً هم همین گونه بود. مصدومیت ها موجب شد تا آکوئیلانی نیم فصل اول حضورش در لیگ برتر را از دست بدهد. او لحظه های خوبی هم داشت، اما پس از جدایی رافا بنیتز، او به طور قرضی به سری آ بازگشت و در نهایت، لیورپول برای کم کردن ضررهای خود از خرید او، بازیکن ایتالیایی اش را با قراردادی آزاد به فیورنتینا منتقل کرد.

3 ستاره ایتالیایی

جیانفرانکو زولا


هنگامی که زولا اولین بازی اش را برای چلسی انجام داد، تقریباً 30 ساله بود، اما با این وجود این امر مانع نشد تا نام وی به عنوان یکی از برترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر ثبت نشود. این بازیکن ریزنقش با مهارت هایش موجب شگفت زده شدن تماشاگران می شد و در اولین فصل حضورش در انگلستان به عنوان بهترین بازیکن لیگ برتر از نگاه ورزشی نویسان انتخاب شد. او در آن فصل توانست تا اولین قهرمانی چلسی در جام حذفی انگلستان را پس از 27 سال به ارمغان آورد. زولا همچنین در فینال "جام برندگان اروپا" موفق به زدن گل پیروزی بخش چلسی شد. او همچنان در سال های بعد به درخشش برای چلسی ادامه داد که به یاد ماندنی ترین لحظه وی را می توان به گل پشت پایش به نورویچ در سال 2002 دانست. در نهایت، زولا یک سال بعد از چلسی جدا شد.

روبرتو دی متئو


در حالی که زولا به عنوان یک ستاره پا به سن گذاشته پا به چلسی گذاشت، روبرتو دی متئو در 26 سالگی لاتزیو را به مقصد آبی های لندن ترک کرد. دی متئو موفق شد تا سریع ترین گل تاریخ فینال جام حذفی انگلستان را در آن زمان به ثمر رساند، گلی که در نهایت به گل پیروزی بخش در مقابل میدلزبرو بدل شد. او یک بار دیگر در فینال جام اتحادیه و باز هم درمقابل حریف مشابه موفق به گلزنی شد تا چلسی این جام را در استادیوم ومبلی از آن خود کند. او در سال 2000، یک بار دیگر در فینال جام حذفی و این بار مقابل استون ویلا موفق به زدن گل پیروزی بخش تیمش شد، اما یک مصدومیت باعث شد تا دوران حرفه ای او به عنوان فوتبالیست در پاییز همان سال به پایان برسد. او در واقعه ای مشهور، بار دیگر به عنوان مربی به باشگاه بازگشت و چلسی را به کسب عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا نائل کرد.

پائولو دی کانیو


ماجراجویی دی کانیو در لیگ برتر با شفیلد ونزدی شروع شد و در حالی که خیلی زود به محبوب هواداران این تیم تبدیل شده بود، ماجرای مشهور هل دادن پل آلکاک - داور - توسط او، محرومیتی 11 جلسه ای را برای مهاجم ایتالیایی به همراه آورد و پایانی شد بر دوران حضور او در شفیلد. در 30 سالگی، دی کانیو ماجراجویی جدیدی را با وستهم آغاز کرد و در مدت 4 فصل و نیم حضور در این تیم موفق به زدن 48 گل شد. گل والی در حال پرواز او به ویمبلدون به عنوان یکی از زیباترین گل ای تاریخ لیگ برتر به شمار می رود. جیمی ردنپ درباره او گفته بود: "وستهم می تواند برای تماشای دی کانیو در تمرینات، بلیط بفروشد."

منبع: طرفداری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس