رئیس‌جمهور با بیان اینکه اعیاد به دلیل بی‌تدبیری دولت عربستان عزا شد، گفت: عربستان با پخش انیمیشن به جوامع اسلامی توهین می‌کند.

به گزارش مشرق، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان ظهر امروز سه‌شنبه در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران درباره حادثه منا اظهار داشت: امسال در این ایام مبارک و ایام عید قربان و غدیر که همواره روزهای خوش مردم از لحاظ دینی و معنوی است به خاطر بی‌تدبیری و بی مبالاتی و عدم کارایی دولت فعلی عربستان سعودی مسلمانان از جمله مردم مسلمان ایران که زائر خانه خدا بودند مظلومه جان باختند.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: قربانیان این حادثه شرایطشان به گونه‌ای است که شرایطشان تأثرآور است البته من وقتی وارد نیویورک شدم از حادثه اطلاع یافتم و در هواپیما با آقای جهانگیری قبل از پیاده شدن به طور مفصل صحبت کرده و اقداماتی که لازم بود ابلاغ کردم.

وی ادامه داد: دولت و معاون اول اقدامات خوبی را انجام دادند و وزارت خارجه نیز بسیار فعال بود و دسترسی‌های ما و وزارت خارجه ما نیز در آنجا بیشتر بود چرا که هم صدای مظلومیت‌های ایران به گوش جهان برسد و همه به مراجع بین‌المللی تذکرات لازم نسبت به این حادثه مهم داده شود.

رئیس جمهور ادامه داد: وزیرخارجه ما با وزاری خارجه و سران برخی کشورهای منطقه مذاکره و صحبت کرد که بسیار مؤثر بود و بنده نیز در دو سخنرانی که یکی در مجمع عمومی سازمان ملل و دیگری در اجلاس سالانه بود به این نکته اشاره کردم که این حادثه از نظر ما عادئی و معمولی نیست و با مسائل مالی جبران نمی‌شود و خیلی مهم‌تر از این حرف هاست.

روحانی یادآور شد: عربستان باید به وظایف قانونی و بین‌المللی خود در برابر اتباع خارجی و زائران خانه خدا انجام وظیفه کند و هم حادثه دقیقا روشن شود که چه بوده و به چه دلیل اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: رسانه های عربستان به جای نشان دادن فیلم‌های واقعیت انیمیشن پخش می‌کنند که توهین به جوامع اسلامی است؛‌ در ملاقات‌هایی هم که داشتیم در آغاز به ملت ایران تسلیت گفته می‌شد و هم اظهار تأسف و تعجب صورت کمی‌گرفت که باید این مسئله مورد رسیدگی قرار گیرد.

رئیس‌جمهور ضمن تسلیت به خانواده‌های این قربانیان گفت که در مراسم استقبال از پیکر مطهر حجاج شرکت خواهد کرد.

روحانی ادامه داد: دولت از ابتدا در این موضوع و خدمت آن در این حادثه بوده و آن را دنبال می‌کند همه تلاش ما این بوده جنازه‌ها سریعتر شناسایی و انتقال آنان به ایران فراهم و به خانواده‌هایشان بازگردانده شود و در این راستا دولت وظایف خود را دنبال خواهد کرد.

وی با اشاره به ملاقاتهایش در نیویورک گفت: که ما بخشی از سفر خود را به این دلیل حذف کردیم و در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل نیز موضوع حج و زائران نیز مطرح شد. همچنین بحث برجام و پس از برجام و مسائل منطقه از دیگر محورها بود.

روحانی تأکید کرد: نکته مهمی که باید بگویم این است که هیچ کس در آنجا بحث نمی‌کرد که برجام در چه مرحله‌ای است همه دنیا برجام را نهایی شده و منتظر اجرا و آثار آن بودند.

رئیس جمهور ادامه داد: هر که به ایران می‌رسد بحث این است که چطور باید به ایران بیاییم هیأت‌های ما کی بیایند؛ ایران که در گذشته به عنوان مشکل و مسئله منطقه مطرح بود امروز به عنوان راه حل مطرح است. البته نباید مغرور شویم بلکه باید در این فضا به نفع ملتمان استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: حتی اگر یک ساعت خونریزی در سوریه قطع شود وظیفه ماست که این کار را انجام دهیم و از خون یک مسلمان بتوانیم حراست کنیم تا به زمین ریخته نشود اگر بدانم امنیت در عراق سوریه و یمن برقرار می‌شود حاضرم با هر کسی حرف بزنم به شرطی که امنیت برقرار شود.


منبع: پایپاه اطلاع رسانی دولت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    چه عجب ایران یک حرکتی کرد
  • نسل سومي ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    نکته مهمی که باید بگویم این است که هیچ کس در آنجا بحث نمی‌کرد که برجام در چه مرحله‌ای است همه دنیا برجام را نهایی شده و منتظر اجرا و آثار آن بودند. اقاي روحاني ! طبق قانوني اساسي كه ميثاق ملي ما و حاصل خون هزران شهيد است و طبق دستور صريح ،‌شفاف و علني رهبري برجام بايد درمجلس بررسي و تصويب شود لذا اگر همه دنيا هم ان را قبول داشته باشند اين طرح كذايي بعد از تصويب مجلس ايران قابل اجراست.
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    عید خیلی ها عزا شده ...
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    تنها راه حل و فصل بحران یمن و سوریه و عراق این است که شیطان بزرگ به قول شما ایرانی ها دمش رو بگذارد روی کولش و گورش رو از این منطقه گم کندو با مذاکره و دیپلماسی لبخند چنین چیزی هرگز محقق نخواهد شد غربی ها فقط زبان زور میفهمندولاغیر
  • افسانه ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    مشرق نسناس کو کامنت من
  • احمد ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    زانو زدن ظریف جلوی امیر کویت فاجعه بود امیر کویت باید جلوی وزیر ایرانی زانو بزنه آقای روحانی این بود عزت پاسپورت ایرانی ؟
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    کامنت ها مفقود شدن
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    آقای رئیس جمهور عزیز: مهم نیست که همه ی دنیا برجامو قبول داره مهم ملت ایرانه که باید قبول داشته باشه که هنوز نمایندگان این ملت نظر ندادن شما که با رای همین ملت رئیس جمهور شدی به رای مردم احترام بزار و تا اعلام رای نمایندگان ملت صبور باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس