برخی شواهد و قرائن حاکی است که مقامات عربستان سعودی قصد دارند برای فرار از تبعات بالارفتن تعداد قربانیان حادثه منا، تعداد قابل توجهی از اجساد جان‌باختگان را بصورت مخفیانه دفن کنند

احتمال «دفن مخفیانه» قربانیان فاجعه منا توسط سعودی‌ها
به گزارش مشرق، پنجشنبه هفته گذشته، همزمان با روز عید سعید قربان خبری در رسانه ها منتشر شد. ازدحام حجاج در یکی از ورودی های منا فاجعه آفریده است؛ خبرهای اولیه حاکی از کشته شدن صدها نفر بود این آمار به مرور افزایش یافت و تا امروز فقط در مورد ایران جان باختن 169 حاجی و فقدان بیش از 300 نفر که احتمال می رود تعداد زیادی از آنها نیز جان باخته باشند قطعی شده است.

مشاهدات شاهدان عینی خبر از آن می دهد که صدها جنازه در سردخانه های سعودی قرار دارد و تا روز گذشته اجساد با تریلی از صحرای منا به سمت سردخانه ها تخلیه می شده است. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران تاکید دارد که قطعا تعداد کشته های فاجعه منا بیش از دو هزار نفر است؛ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز امروز اظهار داشت که تعداد کشته شدگان این حادثه بیش از ارقام اعلامی مقامات سعودی است اما مقامات عربستان تاکید دارند تا جایی که ممکن است آمار تلفات این فاجعه هولناک را پایین اعلام کنند.

چند روز است که آمار اعلامی از سوی سعودی ها حتی به 800 کشته نرسیده است، در صورتی که طی این مدت فقط تعداد کشته شده های ایرانی این فاجعه 50 نفر افزوده شده و پیش بینی می شود که حداقل نیمی از مفقودین نیز به این تعداد اضافه شوند، یعنی حداقل 300 نفر جزو کشته شدگان اند.

اوحدی بر اساس مشاهدات خود و همکارانش در سازمان حج و زیارت به صراحت گفته است افرادی که برای شناسایی به سردخانه های سعودی رفته اند از ثبت حداقل 1200 جنازه در یکی از سردخانه ها خبر داده اند.

شواهد و قرائن نشان میدهد که عربستان سعودی برای فرار از تبعات ناشی از بالا رفتن تعداد قربانیان که خدشه‌ای جدی به حیثیت این کشور در جهان اسلام  وارد خواهد کرد، تمام تلاشش را برای "بالا نرفتن" تعداد کشته شدگان به کار گرفته است. توقف عدد جان‌باختگان در مرز 800 کشته و خط خبری رسانه های دولتی عربستان در روزهای گذشته که حتی تا انکار حضور برخی حاجیان در مراسم حج پیش رفته اند، شاهدی بر این ماجراست.

روز گذشته العربیه، رسانه منتسب به دربار سعودی از اساس حضور غضنفر رکن آبادی، دیپلمات ایرانی در عربستان را منکر شد، این رسانه در خبر خود مدعی شد که وی اصلا به سرزمین حجاز وارد نشده است! در صورتی که ده ها شواهد و قرائن بر حضور وی در حج امسال وجود دارد و رکن آبادی چهره گمنامی هم نیست که بتوان وجود او را انکار کرد؛ دیپلمات کارکشته ای که در یکی از حساس ترین مناطق جهان در دوران مهمی نظیر جنگ های حزب الله با اسرائیل رابط ایران با مقاومت اسلامی لبنان بوده و امروز در عربستان مفقود شده و مقامات این کشور حتی حضور او را کتمان می کنند!

در همین راستا یک منبع آگاه به خبرنگار «نسیم» اطلاع داد که عربستان سعودی برای مدیریت ابعاد حیثیتی فاجعه منا، با تطمیع دولت های هم‌پیمان خود که در این حادثه قربانی داده اند، از آنها خواسته است که اعداد اعلامی کشته شدگان از سوی عربستان را به رسمیت بشناسند و پیگیر سایر قربانیان بلاتکلیف نباشند.

این منبع همچنین گفته است که عربستان با موافقت همین کشورهای هم‌پیمان قصد دارد نزدیک به 20 تریلی از اجساد کشته شدگان را به کشورهای متبوع تحویل نداده و در همان عربستان دفن کند. 

عزت الله ضرغامی هم امروز در یکی از شبکه های اجتماعی با کنایه اظهار داشت که «بدون تردید بخشی از مفقودین جزء شهدای این حادثه هستند و باید مراقب بود که کارگزاران سعودی آنان را در گورهای دسته جمعی دفن نکنند.» 

منبع دیگری نیز به خبرنگار «نسیم» گفته است که مسئولان عربستان پیشنهادهایی به دست‌اندرکاران حج کشورهای مختلف ارائه کرده‌اند که تعداد زیادی از اجساد به بهانه "غیرقابل شناسایی بودن" و "احتمال انتقال بیماری کرونا" به صورت ناشناس دفن شوند.

در حالی که نگرانی‌های جدی درباره سرنوشت جان‌باختگان و مفقودان ایرانی فاجعه منا وجود دارد؛ دولت عربستان اجازه ورود مقامات دولتی ایران به آن کشور را نداده است تا جائی که دیپلماسی تعاملی دولت آقای روحانی و رایزنی ها و وساطت‌های دیگر کشورهای عربی هم هنوز جواب مشخصی نداده و نگرانی و پریشانی افکار عمومی ایران و بویژه خانواده های قربانیان و مفقودان و حتی سایر حجاج ایرانی به قوت خود باقی است.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    اگه اینجوری باشه که واااای به حال ما!!! یعنی ایران نمیتونه تمام اجساد کشورش رو شناسایی کنه و به ایران برگردونه!!!! اميدواريم که دولت پیگیری قوی رو انجام بده وگرنه بدا بحال بازماندگان مفقودین!!!
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    لعنت به این عربستان کثیف باید سیلی محکمی بهشون زد میدان یمن بهترین مکانه !
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خدا رحمتشون کنه شادی روحشون صلوات الهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم یا مهدی ادرکنی الهم عجل لولیک الفرج یا صاحب الزمان تسلیت
  • یه ایرانی ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    واقعا عمق فاجعه خیلی زیاده متاسفانه دولت ما اینقدر تو مجامع بین المللی لبخند زده که دیگه کسی به اخمش هم توجه نمیکنه آقایون دولتییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    متاسفم براتون ...
  • عابد ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    آیا واقعا خسته نشدید از این دروغ ها، آیا این جنازه ها هویت ندارند چطور امکان داره همین جوری دفن بشن
  • عاطفه ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    نمیتونن چنین کاری کنن چون حجاج خارجی هستن و کشورهاشون حتما پیگیری میکنن. بالاخره عربستان به اونا ویزا داده و نمیتونن با وجود مدارک معتبر منکر بشن.
  • خدادادی ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    این حرکت وهابیان عربستانی یعنی دست اتحاد اشغالگرقبله اول مسلمین واشغالگرقبله دوم (عربستان =رزیم غاصب اسراییل)
  • ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    لعنت بر آل سعود ووهابیت
  • ناشناس ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    لعنت برآل سعود
  • ناشناس ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    لعنت برآل سعود
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به خاندان پلید و ملعون سعودی شدیدا اخطار داده می شود. باید منتظر ذوالاکتافی دیگر باشید تا درس عبرتی برای شما باشد. ملعون ها وای به حال خبیثتان که اجساد ایرانیها را به ایرانی برنگردانید. اجساد هر ایرانی هم ارزش دارد مثل شما نیست. مسولین کشور عربستان را تهدید کنید. سریع اقدام کنید.
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    کاش روحانی به جای اینکه دروازه های تمدن رو به روی جهانیان بگشاید کمی هم به فکر زایران ایرانی بود
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    کدوم حمار منفی داده؟
  • محمد ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    به نظر من بعضی ها هم در داخل باید فشار خیلی بیشتری به عربستان می آوردند تا اینقدر راحت و بدون ترس اقدام به این کار نکنه.بعضی ها حقوقهای میلیونی میگیرن ولی به وقت انجام وظیفه به ارزش یک ریال کار درست انجام نمیدن
  • علی ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    هیتلر اگه زنده بود باید میرفت جلوی آل سعود لنگ مینداخت برای همچین جنایت و گورهای دسته جمعی.
  • نازنين ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    الهي بميرم واسه اين همه مظلوميت
  • غزل دختر لر ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    از این سعودی های حرامزاده هیچ چیزی بعید نیست.
  • کوروش ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    غلط کرده
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    بايد جواب اينها رو پنجه هاي اهني داد
  • علی ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    با سلام ، در صورت اینکار ، عربستان سعودی باید منتظر انتقام سختی از جمهوری اسلامی ایران باشد . به قدر کافی در خصوص شهدای حج سال 66 ، حادثه جرثقیل در مسجدالحرام و اخیراً هم فاجعه تأسف بار منی صبر به خرج دادیم ، دیگر این اهانت را نمی توان تحمل کرد .
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    ال سعود همان داعش داعش همان ال سعود اگر دقت کنید کشتن 2000 سرباز عراقی در الانبار و بارگیری در کامیونها با بولدزر و دفن دسته جمعی و در اخر اگر دولت تدبیر مان بخواهد سکوت کند این حرامی های سعودی حتما دسته جمعی دفن خواهند کرد ولی قبل از دفن دسته جمعی زائران سربازان با غیرت ایران اسلامی ال سعود را به زباله دان تاریخ خواهد سپرد
  • ايراني مسلمان ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    وا محمدا وا عليا وا حسنا واحسينا ...زائران حرم امن الهي رو با مکر و حيله راه رو بروشون بستن نه راه پس داشتن نه راه پيش دقيقا مثل اربابمون حسين بن علي،آب هم نذاشتن بهشون برسونن دقيقا مثل سيدالشهدا،تشنه لب شهيدشون کردن....اي واي ازين مصيبت.... يا صاحب الزمان بفريادمون برس،آقا جان درياب مظلومين جهان رو
  • مرضیه ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    تو را به خدا اینقدر مدارا نکنید. مسئولان باید پیگیری کنند و اجساد را به کشور بازگردانند. مسئول هستند وباید تا پای جان این مساله را پیگیری کنند.
  • ناهید ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    بعد از اینهمه اهمال وبیلیاقتی و وفاجعه کشتار اکنون گور دسته جمعی کجایید ای مردم آزاده در کل جهان چشمهایتان را بر این فجایع نبندید یا امام زمان ادرکنی یا منجی عالم بشریت چشمهاشان را بسته اند اگه این کار را انجام دهید با دست باکفایت امام زمانتان یعنی همان منجی عالم بشریت با دادن غرامت سنگین از دست دادن حاجیان وحج ورسیدن بلایای اسمانی برسر بیلیاقتتان بدانید مایک فکری برای شهدای منا میکنیم ولی دست عدالت خداوند بر سرتان فرود خواهد امد
  • هادي ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    با سلام و عرض تسليت براي بازماندگان حادثه دلخراش و سنگين مناكه يكي از بزرگترين حادثه براي شيعيان ايران بوده ، به نظر حقير اين جريان توطئه اي از پيش طراحي شده بوده كه حكومت كثيف عربستان براي تسويه حساب با ايران و گرفتن زهر چشم انجام داده و عده اي از حجاج برجسته را قبلا شناسائي و جهت سر پوش گذاشتن به دزديدن و قتل اين حجاج اين حادثه را پيش آورده است كه جنازه هاي حجاج برجسته را پس از قتل قاطي ساير حادثه ديدگان كرده و تحويل ايران دهد .خداوند مكر آل سعود را با نابودي اين خاندان كثيف و از خدا بيخبر بخودشان برگرداند.
  • ايراني مسلمان ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    وا محمدا وا عليا وا حسنا واحسينا ...زائران حرم امن الهي رو با مکر و حيله راه رو بروشون بستن نه راه پس داشتن نه راه پيش دقيقا مثل اربابمون حسين بن علي،آب هم نذاشتن بهشون برسونن دقيقا مثل سيدالشهدا،تشنه لب شهيدشون کردن....اي واي ازين مصيبت.... يا صاحب الزمان بفريادمون برس،آقا جان درياب مظلومين جهان رو
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    لعن الله آل سعود
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    انشالله خداصبر به خانوادهاشون بده
  • ناشناس ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    خدا لعنت کنه ال سعود
  • وحید ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    مدیرمحترم سایت: لطفا همه نظرات رو صادقانه انتشار بده. طبق سلایق جناحی خودت رفتار نکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس