یک زائر ایرانی گفت: فاجعه منا با توجه به شواهدی که مشاهده کردیم جنایت انسانی و توطئه از پیش طراحی شده آل سعود بود. نیروهای نظامی وامنیتی آنان نه تنها نظاره گر صحنه بودند بلکه اجازه کمک ما به هموطنانمان و حجاج سایر کشورها را ندادند.

به گزارش مشرق، حاج رسول صالحی روز دوشنبه در فرودگاه امام خمینی(ره) با اشاره به مشاهدات خود در فاجعه منا گفت: بنده در آنجا حضور داشتم و از نزدیک فجایع پیش آمده را دیدم و با توجه به مشاهداتم شهادت می دهم که این فاجعه با طراحی و مهندسی حکام سعودی به وقوع پیوست.

این شاهد عینی ادامه داد: آنان در واقع هزاران حاجی را در یک مسیر زندانی کردند و حجاج نه راه پیش داشتند و نه راه پس و نمی دانستند در آن ازدحام شدید چه کنند و چاره ای جز جان دادن نداشتند و حتی قفسه سینه بسیاری از جان باختگان خرد شده بود.

وی از پزشکی قانونی کشور خواست تا با معاینه اجساد تعدادی از این شهدا حقایقی را فاش کند.
صالحی گفت: حجاج در جلوی چشمان ما یکی یکی جان دادند و نیروهای نظامی وامنیتی آنان نه تنها نظاره گر صحنه بودند بلکه اجازه کمک ما به هموطنانمان و حجاج سایر کشورها را ندادند.

وی گفت: بسیاری از حجاج تا ساعت ها بعد زنده بودند و حتی شاید یک جرعه آب آنان را به زندگی باز می گرداند اما عمال سعودی برای امداد رسانی ساعتها معطل کردند بطوریکه حجاج برای زنده ماندن آب کولرهای آنجا را خالی کرده و می نوشیدند.

صالحی گفت: گرمای شدید هوا که شاید به 60 درجه بالای صفر می رسید که منجر به تشنگی شدید حاجیان شده بود و از طرفی ازدحام شدید جمعیت و کمبود اکسیژن باعث شده بود که حجاج از سر و کول هم بالا بروند تا بتوانند اندکی اکسیژن بدست بیاورند.

وی گفت: حتی هلی کوپتری که بالای سر ما مدام پرواز می کرد می توانست با حضور خود و چرخش بالهای خود کمی هوا را جابجا کرده و به تنفس کمک کند اما آنان از این کار نیز دریغ کرده و با چشمان خود تنها نظاره گر جان دادن صدها حاجی مظلوم بودند.

صالحی گفت: برخورد متصدیان مناسک و نیروهای امنیتی وامدادی سعودی با حجاج از جمله حجاج ایرانی بسیار بد و قهرآمیز بود و به هیچ کس اجازه ورود به صحنه و دخالت را نمی دادند و مداوم با کلمه «رو ، رو» حجاج را می راندند و از صحنه دور می کردند.

وی گفت: اگر آنان به داد حاجیان منا می رسیدند شاید عده ای که ساعتها مقاومت کرده بودند زنده مانده و تلفات بسیار کمتر بود.

صالحی گفت: حج امسال بسیار غم انگیز بود و خاطرات بسیار بدی برای ایرانیان این سفر شکل گرفت که شاید تا سالهای سال در اذهان باقی باشد.

نخستین گروه از زائران ایرانی بیت الله الحرام ظهر امروز(ساعت13.30) با پرواز 5077 که در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به زمین نشست به کشور بازگشتند.

پروازهای برگشت حجاج از امروز آغاز شده و تا 25 مهرماه ادامه خواهد داشت.

امسال 64 هزار زائر ایرانی به حج اعزام شدند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    مرگ بر آل سعود
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    هنوز تو شُک حادثه منا هستم خدا همه شهدای ین حادثه رو رحمت کند
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    یکی از ایرانی ها میگفت موقعی از سربازان اشغال سعودی کمک خواستم گفته ما هنوز ناهار نخوردیم بعد ناهار میام کمکتون. مگه میشه مگه داریم
  • واقع بین ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    این نمیتونه دلیل قانع کننده ای باشه . چرا باید عربستان این دردسر رو برای خودش درست کنه ؟!! نه تنها عربستان هیچ کشور دوست نداشت چنین اتفاقی بیفته . این فقط و فقط یک حادثه بود .
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    خدا به داد دل خانواده های مفقودین حادثه برسه
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    سرت رو مثل کبک تو برف نکن
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حالا حالا ها این حادثه از ذهن هیچکس پاک نمیشه! فقط امیدواریم دولت تمام مفقودین رو پیدا کنه و به خانواده هاشون در ایران تحویل بده...! روح همه این درگذشتگان و عزیزان شاد خداوند به خانواده هاشون صبرجلی عنایت کنه!آمین
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    وقت خروجی یک کانال بسته می شه و از پشت هم جمعیت در حال اضافه شدنه اونها هم با 100 تا دوربین دارند تماشا می کنند نمی تونند به اون سرباز دستور بدهند در را باز کن
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    واقع بین عزیز! پسر عموی سرباز عربستانی به خاطر خلیفه ابوبکر، پسر عموی خودش را برد صحرا در برابر التماسهاش تیربارونش کرد و فیلم گرفت و گذاشت رو یوتیوب. / فکر کردی از این دست حامیان داعش در میان سربازان و نیروهای سعودی کمه؟ واقع بینی دیگه نه؟
  • واقع بین نه معیوب ذهنی ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    کاملا واضح و مشخص هست که این از قبل طراحی شده بود و عربستان طرح اسلام ستیزی رو به اجرا در آورد
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    الا لعنة الله علی الظالمین
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    الا لعنة الله علی الظالمین
  • فرزاد ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    ضمن تسلیت به خانواده های این عزیزان . امیدوارم که موشک های یمنی انتقام این مظلومین رو از این قوم ظالم بگیره .
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    از همون اول معلوم بود که این اتفاق از عمد و با برنامه ریزی قبلی بوده، نه بر اثر سوءمدیریت و سوء تدبیر، کاش به همین زودی شاهد نابودی آل سعود باشیم
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    به اميد سقوط ال سعود امن يجيب امظر اذا دعاه و يكشف السوء

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس