آملی لاریجانی با تأکید بر این نکته که از دولت می‌خواهم با اقتدار و صلابت موضوع فاجعه منا را پیگیری کند، گفت: حاکمان سعودی مطمئن باشند که ملت‌ها و دولت‌های مسلمان پرونده این حادثه را نخواهند بست.

به گزارش مشرق، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه پیش از ظهر امروز در جمع مسئولان عالی دستگاه قضایی کشور با تسلیت حادثه غم‌بار منا به خانواده جان باختگان و عموم ملت ایران از خداوند متعال علو درجات را برای جان باختگان این حادثه خواستار شد.

وی افزود: اگرچه مطمئنیم کسانی که برای درک فضیلت سرزمین وحی و برای زیارت بیت الله الحرام در این ایام جان خود را از دست دادند مهاجران الی الله بودند و اجرشان با خداست اما این حادثه را از هر منظری نگاه کنیم قابل تأمل و اسف انگیز است.

رئیس دستگاه قضا گفت: این حادثه باید مسلمانان و به خصوص مسئولان ما را به فکر وادارد که برای بحث حج و مشکلاتی که در طی سالهای متمادی در سرزمین وحی رخ داده است چاره‌ای بیندیشند.

رئیس دستگاه قضا گفت: حادثه هایی که پی در پی رخ می دهد نشان از این دارد که دولت و حاکمان سعودی مسئولیت پذیری خود را در این مسئله نشان ندادند و در حادثه اخیر با همه عظیم بودن فاجعه سخنانی گفتند که نشان از این می دهد که اصلاً‌ در فضای دیگری فکر می کنند و به فراکنی پرداخته اند.

وی افزود: از همه عجیب تر، ارتباط دادن این قضیه به مسئله قضا و قدر الهی است و چقدر جای تعجب دارد که مسئله قضا و قدر الهی را که در هر حادثه ای در جریان است با مسئولیت انسانها در حوادث خلط کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: هر جنایتی که در جهان رخ می دهد و هر قصاصی که اجرا می شود قضا و قدر الهی است؛ هر جهاد و شهادتی که رخ می دهد قضا و قدر الهی است و حوادث عالم از تحت سیطره قضا و قدر الهی خارج نیست اما این رافع مسئولیت انسانها در وظایف و تکالیفشان نیست.

رئیس قوه قضائیه افزود: چطور می شود پذیرفت کشور و حاکمانی که خود را خادم حرمین شریفین می دانند به جان و مال و نفوس مسلمانان این قدر بی توجه باشند.

رئیس قوه قضائیه گفت: از دولت محترم می خواهم با اقتدار و صلابت موضوع فاجعه منا را پیگیری کند و در این خصوص کوتاهی جایز نیست زیرا همه انتظار دارند.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در ادامه سخنانش در جلسه مسئولان عالی قضائی با اشاره به این فاجعه افزود: حاکمان سعودی مطمئن باشند که ملتها و دولتهای مسلمان پرونده این حادثه را نخواهند بست و این طور نیست که جان باختن دو هزار نفر از مسلمانان در این حادثه دردناک از خاطره مسلمانان خارج شود.

وی گفت: درست است که از طرف خود جان باختگان ممکن است در بهترین شرایط از دنیا رفته باشند اما از ابعاد انسانی و عاطفی که نگاه می کنیم واقعاً موضوع سوگ‌ناک است و چقدر چشم‌هایی در انتظار بازگشت این حجاج بودند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: از دادستان کل کشور می خواهم در هماهنگی با وزارت امور خارجه و رایزنی با برخی کشورهای اسلامی این مسئله را پیگیری کند و این طور نباشد که حادثه ای رخ دهد و دولت سعودی با گردن کلفتی پاسخگو نباشد. 

وی گفت: دولت و حاکمان سعودی نه تنها باید مسئولیت این فاجعه را بپذیرند و از همه مسلمانان و خانواده های جان باختگان عذرخواهی کنند بلکه باید از لحاظ حقوقی و قضائی این فاجعه را جبران کنند. 

آیت الله آملی لاریجانی افزود: از دولت هم می خواهم که با اقتدار و صلابت این مسئله را پیگیری کند و البته برخوردها باید معقول و منطقی باشد. 

وی گفت: در این حادثه حقوق مسلمانان و خانواده ها ضایع شده است و حاکمان سعودی نمی توانند بدون جبران و عذرخواهی از این مسئله عبور کنند. 

رئیس دستگاه قضا اداره حرمین شریفین را مسئله ای مهم خواند و گفت: کشورهای اسلامی باید در این باره چاره‌ای بیندیشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    من هم غصه دار زائران خانه خدا هستم
  • اطلاعاتی سابق ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    باید خودمان یک کاری دست این آل سعود بدهیم. البته با فکر و حساب شده. طوری که صدایش تا 10 سال در گوش جهان بماند.
  • غریب ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    چرا به همپیمانان عربستان حمله نمیکنیم؟. نباید مهلتی به آنها داده شود.
  • لازمی ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    من جای ایران باشم. هیچ حرکتی نمیکنم. دست برادری به آل سعود میدهم. دوست میشم.... و در یک بزنگاه آن چنان درسی به آنها میدهم که روزی ده بار مثل ...صدا کنند.
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    شاید با سایر ملل و دوول مسلمان زد و بند کرده باشد و شکایت نکنند.
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حال آل سعود را می گیریم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس