رئیس قوه قضاییه گفت: با بیان این مطلب که حسب راهبرد مقام معظم رهبری، دانشگاه امام صادق‌(ع) باید برای اسلامی شدن علوم انسانی گام بردارد گفت: باید کاری جهادی کرد تا علوم انسانی اسلامی تولید شود.

به گزارش مشرق، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه امام صادق (ع) با تبریک ایام خجسته عید سعید قربان و غدیر اظهار داشت: باید از عالم فرهیخته،‌ فقیه بصیر و مجاهد فی‌سبیل‌الله آیت الله مهدوی کنی یاد کنیم که واقعا در تشکیل ارکان نظام اسلامی و هم در ایجاد این دانشگاه و گسترش این دانشگاه تلاش بسیاری کرده و از هیچ مجاهدتی فروگذار نکرده‌اند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: باید از مقام معظم رهبری که به این حقیر و هیات امنا اعتماد کرده و راهبردهای دوازده‌گانه را ابلاغ کرده‌اند نیز تشکل کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که به عنوان خادمان شایسته‌ای بتوانند در مسیر ایجاز منویات رهبری گام‌های استواری بردارند.

عالی ترین مقام قوه قضاییه به راهبردهای رهبر پرداخت و افزود: هر کدام از آنها نیاز به بحث دارد چرا که در هر یک نکته مهمی نهفته است.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: در دو سه مورد که هم در چشم‌انداز آیت‌الله مهدوی آمده و هم در فرمایشات مقام معظم رهبری به آنها اشاره می‌کنم چرا که به عنوان راهبرد اصلی دانشگاه باید به آن تاکید کرد و آن مساله علوم انسانی اسلامی است.

رئیس قوه قضاییه مهمترین مساله را علوم انسانی دانست و گفت: این علوم در عالم امروز نقش برجسته‌ای دارد و از نظر دینی نیز مساله‌ مهمی است چرا که علوم انسانی در مغرب زمین، دنیوی و سکولار است و ما باید بتوانیم علمی انسانی اسلامی داشته باشیم.

عالی‌ترین مقام قوه قضاییه به اظهار نظر برخی مدعیان روشنفکری پرداخت و گفت: برخی از مدعیان روشنفکر از اول انقلاب ساز مخالف زده‌اند و گفته‌اند علوم انسانی ماهیتش بی‌طرف است؛ تز بی‌طرفی علوم چیزی است که سال‌های سال جامعه ما را به سمت سکولاریته برده است.

وی گفت: ما این علوم را از مغرب گرفته‌ایم و نگاه سکولاریستی آن را پذیرفته‌ایم در حالی که جای داشت ما به عنوان مومنان دین می‌گفتیم که چه شانی در جغرافیای بزرگ علوم داریم که این تلاش را نکردیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: علوم اسلامی سکولار را می‌آورند و در دانشگاه تدریس می‌کنند؛ ما با اینها مخالف نیستیم ولی وقتی در مرحله توصیه می‌آید مثل روانشناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه‌ و ... نتایج عجیبی به بار می‌آورد.

وی گفت: بحث ورود به بنیان‌های علوم انسانی از منظر دینی بحث مهمی است و معتقدم براساس خود بحث‌های فلسفی فیلسوفان غربی از که از کانال‌های مختلف ورود پیش‌فرض‌ها و ارزش‌ها به ساعت علم کاملا معقول است می‌توان وارد شد.

عالی‌ترین مقام قوه قضاییه تصریح کرد: اینکه ما علوم انسانی اسلامی داریم منوط به این است که بشناسیم ماهیت علم چیست و ببینیم که دین در این زمینه‌ها سخن دارد یا نه.

وی تاکید کرد: ما برای اینکه علوم انسانی اسلامی داشته باشیم نمی‌توانیم به ادعا اکتفا کنیم بلکه تحقیق و پژوهش در ماهیت علوم انسانی و در معارف اسلامی همچنین کیفیت انبساط و معرفت دینی نیز مهم است.

رئیس قوه قضاییه با بیان مطلب که باید کاری جهادی را شروع کرد خطاب به دانشجویان اظهار داشت: این مسیر بسیار دشوار است اما مهم این است که باید حرف‌ها را فهمید و در قبال آن حرف خود را زد چرا که اینگونه تولید علم اسلامی می‌شود.

وی تاکید کرد: ما در ماهیت علم باید کار کنیم البته یک گروه و متخصصینی در این  زمینه کار کنند و نتایج را عرضه کنند و آرام آرام عرصه برای تحول آماده شود.

عالی‌ترین مقام قوه قضاییه با بیان این مطلب که این دانشگاه حذف راهبرد رهبری باید برای اسلامی شدن علوم انسانی گام بردارد تاکید کرد: باید کمرها را بست تا ماحصل تولید علم علوم انسانی، اسلامی شود و مرجعی در زمینه علوم انسانی شویم و این مقدر نمی‌شود مگر با خودباوری، تلاش و بیداری شب.

آیت‌الله آملی لاریجانی به مطلب دیگری که در سخنان رهبری بدان اشاره شده پرداخت و گفت: که در سخنان رهبری به دان اشاره کرد و گفت این دانشگاه باید افراد متدین و مدیران لایق تربیت کند که این خود مسیری است و لکن علم در کنار عمل می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: برای اینکه یک مدیر لایق باشیم کافی نیست که فقط عالم باشیم چرا که رکن دیگر انسان بودن و آدم بودن به تمام معنای کلمه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس