سبزواری در کتاب «حال اهل درد» خاطره ای را نقل کرده است و می‌گوید: یک روز در خدمت حاج‌آقا بودم که فرمودند: آقا حمید چرا شما کارهایتان را چاپ نمی‌کنید؟ من به شوخی گفتم: آقا منتظر مقدمه‌ای هستم که شما بر کتاب بنویسید.

به گزارش مشرق، استاد حمید سبزواری، نامی جدایی‌‌ناپذیر از ادب فرهنگ انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. شاعری مبارز و انقلابی که با سرودن بسیاری از سرودهای ابتدای انقلاب نام خود را به‌عنوان بزرگ شاعر انقلاب به ثبت رسانده است.

او مهم‌ترین شعرهای مربوط به انقلاب اسلامی یا همان شعرهای انقلابی را سروده است، شعرهایی که هر کدام یادآور خاطرات انقلاب است؛ شعرهایی مانند: «خوش‌آمدی‌ ای امام ما»، «این بانگ آزادی کز خاوران خیزد»، «برخیزید ‌ای شهیدان»، «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو»، «شهید مطهر»، «خمینی ‌ای‌امام»، «خجسته باد این پیروزی» و... اما پیشکسوت شعر انقلاب این روزها حال خوشی ندارد و در بی‌توجهی مسؤولان در منزل خود دست به گریبان بیماری و آلزایمر است.

هرچند وی برای دیدار با مقام معظم رهبری در نیمه ماه رمضان امسال توانست حضور پیدا کند و شعر کوتاهی بخواند. رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش‌مقدمه کتاب‌های سبزواری را به رشته تحریر در آورده‌اند.

سبزواری در کتاب «حال اهل درد» این خاطره را نقل کرده است و یکی از افتخارات خود را مقدمه‌نویسی مقام معظم رهبری بر کتاب خود می‌داند و در صفحه 195 در این باره می‌گوید: یک روز در خدمت حاج‌آقا بودم که فرمودند: آقا حمید چرا شما کارهایتان را چاپ نمی‌کنید؟ من به شوخی گفتم: آقا منتظر مقدمه‌ای هستم که شما بر کتاب بنویسید.

ایشان جدی فرمودند: من برای هیچ کس این کار را نکردم ولی برای شما این کار را انجام خواهم داد.  من در واقع می‌گویم یک چراغی در دلم روشن شد وقتی که ایشان این فرمایش را فرمودند، گفتم: الحمدلله.

رفتم اینها را جمع و جور کردم. بعد آن موقع آقای شمسایی در دفتر حاج‌آقا کار می‌کرد. به شمسایی گفتم به حاج‌آقا یادآوری کنید. شما بگویید کتاب آماده است من مقدمه را می‌خواهم، دیدم شمسایی آمد و گفت حاج‌آقا فرمودند شعرها را بدهید و من این 2 کتاب شعر را دادم خدمت حاج‌آقا بردند، البته همه مرتب و آماده بود. ایشان یک مقدمه 2 صفحه‌ای بر کتاب نوشتند و چون هر 2 کتاب را من فرستاده بودم مقدمه ایشان زینت‌بخش هر 2 کتاب شد. این یکی از نعمت‌های پروردگار بود که نصیب من شد، ان‌شاءالله ظل ایشان مستدام باشد و آن آرمان‌هایی که دارند، همه، جامه‌ عمل بپوشند و مقدمه‌نویسی ایشان مقدمه‌ای شد برای برخورداری بیشتر از وجود ایشان. متن کامل مقدمه رهبر انقلاب بر کتاب شعر استاد سبزواری که برای اولین بار در فضای مجازی منتشر می‌شود و حتی در پایگاه اینترنتی دفتر تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری نیز موجود نیست، چنین است:

«بسم الله الرحمن الرحیم»
انتشار آثار شاعر انقلابی و مخلص جناب آقای حمید سبزواری بی‌شک گامی در جهت غنی‌سازی گنجینه ادبیات انقلاب و عرضه آن به مشتاقان و هنرشناسان است. شعر دوران انقلاب باید بخش برجسته‌ای از اصیل‌ترین و صادقانه‌ترین شعر همه دوران تاریخ ایران به شمار‌ آید. شعر فارسی هر چند در عمر هزار و دویست ساله خود و در مقاطع گوناگون به والایی و تعالی شایسته‌ای نائل شده و نقطه‌های درخشانی که در ادبیات جهان می‌درخشند پدید آورده، لیکن هرگز به طور کامل از آمیختگی به انگیزه‌های غیرصمیمی و پیرایه‌های ناشایسته برای شعر و هنر، کاملا مبرا نبوده است و همین است که شعر فارسی را با وجود شاعران و شعرهایی که جز به صفا و حقیقت ناظر نبوده‌اند و البته تعداد چنین شاعران و شعرهایی نسبت به حجم شعر فارسی چندان زیاد نیست، از صورت مجموعه‌ای پاکیزه و بی‌غل و غش خارج ساخته و در آن فصول ناخوشایند و حتی تاسف‌انگیزی پدید آورده است. شعر دوران انقلاب در میان همه مقاطع تاریخی طولانی، این ویژگی را دارد که تقریبا یکدست و کامل در جهت آرمان‌ها و هدف‌های والا و سخنگوی احساسات و افکار جهت پیری‌های ملتی است که شاعر، از دل آن برخاسته و بدان وابسته است.

شعر دوران انقلاب شعر زر و زور نیست. شعر احساسات سطحی و فردی و متوجه به آرزوها و امیال حقیر بشری نیست. زبان یک ملت و شرح حال یک امت است. انعکاسی از روح بزرگ جامعه‌ای است که یکپارچه در جهت هدف‌ها و آرمان‌های الهی و انسانی گام برداشته و فداکاری کرده است. شعر هدف‌دار و سازنده، مردمی است. شعر در بارها و میخانه‌ها و عشرتکده‌ها نیست. شعر صحنه عظم جهاد و سیاست و انقلاب و جهان‌نگری است. شعر خدایی است. شاعر گرامی ما آقای حمید سبزواری از پیشکسوتان و پیشروان این راه است. زبان فاخر در شعر حمید، با مضمون انقلابی و مکتبی، آمیزه‌ای مطلوب و ارزنده پدید آورده و مجموعه شعر او در دیوان معاصر فارسی، فصل رغبت‌انگیز و شایسته‌ای گشوده است. اینجانب از شاعر ارجمند به خاطر ارائه این مجموعه با ارزش شعری، به ادبیات مضبوط معاصر، صمیمانه تشکر می‌کنم و توفیق روزافزون ایشان را مسالت می‌نمایم.

سیدعلی خامنه‌ای، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس