کد خبر 473705
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱

دبیر علمی دومین کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی با اشاره به موج اخراج متخصصان از آزمایشگاه‌های دولتی گفت: امروزه می‌توان با یک نمونه خون ۵۰۰ تا ۶۰۰ تست گرفت تا بیماری‌ها قبل از وقوع علائم تشخیص داده شوند.

 به‌ گزارش مشرق، عبدالفتاح صراف‌نژاد در نشست خبری دومین کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی اظهار داشت: در حوزه پزشکی همیشه مراکز دولتی و متعاقب آن دانشگاهی باید پیشرو در تکنولوژی‌های پزشکی باشند و آن را پیاده‌سازی کنند و آموزش و توسعه آن را گسترش دهند که این مسئله در ایران نیز وجود دارد و باعث می‌شود بخش‌های خصوصی نیز خود را به طراز مراکز دولتی برساند.

وی ادامه داد: براین اساس مراکز دانشگاهی در حوزه بالین جلوتر از مراکز خصوصی در این مقوله هستند؛ مثلا هم‌اکنون در حوزه جراحی بخش‌های خصوصی بسیار عقب‌تر از بخش‌های دولتی هستند ولی متأسفانه این روند در مورد آزمایشگاه‌ها برعکس است.

دبیر علمی دومین کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی در این خصوص توضیح داد: به‌دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبارات در بخش دولتی و همچنین استفاده نکردن از متخصصان علوم آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های دولتی شاهد عقب‌ماندن آزمایشگاه‌های دولتی از آزمایشگاه‌های خصوصی هستیم؛ براین اساس به نوعی شاهد موجی از اخراج متخصصان آزمایشگاهی از آزمایشگاه‌های دولتی هستیم و فقط یک تخصص آزمایشگاهی در مراکز دولتی فعال است و دیگر تخصص‌های آزمایشگاهی فعالیتی ندارند؛ لذا متخصصان آزمایشگاهی در بخش‌های خصوصی فعال می‌شوند.

صراف‌نژاد ادامه داد: البته نباید از این مسئله بگذریم که رشد علم در حوزه آزمایشگاهی بسیار سریع و پُر شتاب است و از طرف دیگر نیز در 70 درصد تشخیص‌های پزشکان این آزمایشگاه است که به کمک پزشک می‌آید.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: امروز تکنیک‌های آزمایشگاهی مانند گذشته نیست؛ مثلا در گذشته با یک نمونه خون یک تست گرفته می‌شد ولی امروزه با همان یک نمونه خون 500 تا 600 و حتی بیشتر تست گرفته می‌شود تا بتوان یکسری از بیماری‌ها را قبل از علائم بیماری تشخیص داد و به‌ عنوان نمونه چند سال قبل از اینکه فرد دچار دیابت، بیماری‌های کلیوی و سرطان شود، می‌توان این بیماری‌ها را تشخیص داد.

دومین کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی در تاریخ 12 تا 14 مهرماه در سالن‌ همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس