به دستور وزیر بهداشت قرار شده کارگروه تخصصی بررسی و اصلاح تعرفه‌های علوم آزمایشگاهی تشکیل شود. این کارگروه مشترک با حضور نمایندگان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و علوم آزمایشگاهی خواهد بود و وزیر قول داده تا اواسط شهریور این تغییرات را عملیاتی کند.

 به گزارش مشرق، بهزاد پوپک رئیس انجمن خدمات علوم آزمایشگاهی کشور، در نشست خبری گفت: اولین و بزرگترین نگرانی ما در رابطه با کیفیّت خدمات آزمایشگاهی ارائه شده و توسعه این خدمات است؛ چراکه کشور ما با وجود تحریم‌ها در زمینه ارائه خدمات آزمایشگاهی رشد قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: بحث اقتصادی و تغییر نرخ ارز واقعیتی انکارناپذیر است و در این میان شاهد آن بوده‌ایم که وزارت بهداشت سیاست‌های جدید و طرح تحول سلامت را آغاز کرد که حرکت خوبی بوده، اما به مشارکت بخش خصوصی و مشکلات مالی این بخش کم‌توجهی شده است.

رئیس انجمن خدمات علوم آزمایشگاهی کشور گفت: با وجود اینکه مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که در کاهش تعرفه‌های آزمایشگاهی بی‌تقصیر هستند، اما نگرانی موجود این است که روال توسعه خدمات آزمایشگاهی دچار مشکل شود.

پوپک تصریح کرد: نیازمند بررسی کارشناسی و علمی در رابطه با تعرفه‌ها هستیم؛ چراکه در برخی آزمایش‌ها این ضرایب پایین است و کیفیّت مطلوب را رقم نمی‌زند.

وی افزود: تخصیص ارز به حوزه آزمایشگاه در زمینه تجهیزات پزشکی آن اتفاق نیفتاده یا موردی بوده، بنابراین تمام خریدهای آزمایشگاهی چه داخلی و چه خارجی با ارز آزاد تأمین شده است.

رئیس انجمن خدمات علوم آزمایشگاهی کشور گفت: آزمایشگاه‌های دولتی هم با ارز آزاد تأمین کرده‌اند و از همان جایی که بخش خصوصی تجهیزات را می‌خرد، اقدام می‌کند، اما دولت به آنها سوبسید می‌دهد و ایکاش کاهش هزینه در بخش خصوصی هم دیده می‌شد و بیمه‌ها حمایت می‌کردند.

وی گفت: چرا باید بیمه‌ها رأی نهایی را بدهند و صرفه بر صلاح ترجیح داده شود. به نظر می‌رسد بحث قیمت بجای کیفیّت موضوع اول شده است.

محمدحسن هاشمی‌مدنی عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی نیز گفت: 75 درصد تشخیص بیماری‌ها توسط آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود و از سال 92 که بحث طرح تحول سلامت مطرح شد ارزش‌گذاری نسبی خدمات تعیین شد که متأسفانه با کاهش ضریب تعرفه آزمایشگاهی مواجه شدیم.

وی افزود: هزینه‌های ما 30 درصد افزایش یافته، اما تعرفه‌ها حدود 7 درصد بیش‌تر شده است.

هاشمی گفت: به همین منظور جلسه‌ای با وزیر بهداشت برگزار کردیم و وزیر خواسته به‌صورت علمی روی تعرفه کار کنیم و ارزش نسبی را تعیین کنیم، بنابراین قرار شده کمیته‌ای مشترک بین نظام پزشکی، وزارت بهداشت و علوم آزمایشگاهی تشکیل شود، بیمه‌ها نیز احتمالاً وارد کار خواهند شد و وزیر بهداشت قول داده تا اواسط شهریور تغییراتی را بر تعرفه‌ها اعمال کند.

علی صادقی‌تبار عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی نیز در این باره گفت:‌ در مقایسه تعرفه علوم آزمایشگاهی کشور با سایر کشورها می‌بینیم که تعرفه آنها 3 برابر است و در آن کشورها هزینه بالا را سرانه درمان تأمین می‌کند و باید در کشور ما نیز این اتفاق بیفتد.

وی گفت: دولت در طرح تحول سلامت فقط 10 درصد خدمات را برعهده مردم گذاشته و مابقی را با تزریق بودجه‌های اضطراری جبران کرده، درحالی که باید سرانه درمان را افزایش می‌داد.

وی با اشاره به اینکه حمایت دولت در بخش دولتی و در طرح تحول سلامت مناسب بوده، گفت: این حمایت‌ها باید از بخش خصوصی هم انجام شود و به راحتی صحبت از تعطیلی 3 هزار آزمایشگاه خصوصی نشود.

این عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: چون تعرفه دولتی جوابگو نیست، دولت از بودجه‌های اضطراری کمک می‌گیرد. این اقدام خوبی است، اما بخش خصوصی هم باید حمایت شود و سرانه درمان اصلاح گردد.

صادقی‌تبار گفت: به نظر می‌رسد تعرفه علوم آزمایشگاهی اگر 2 تا 3 برابر شود واقعی خواهد شد.

وی از تشکیل کارگروه تخصصی بررسی و اصلاح تعرفه‌های آزمایشگاهی خبر داد و گفت: متأسفانه از یک ماه پیش معاون درمان وزیر بهداشت قرار بوده احکام اعضای این کارگروه را که متشکل از نمایندگان سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و انجمن علوم آزمایشگاهی است را صادر کند که هنوز اقدام جدی انجام نشده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس