کره جنوبی اعلام کرد که این کشور به کمک ایران در حل مساله هسته ای شبه جزیره کره که چند سالی است مذاکرات آن متوقف شده، نیاز مبرم دارد.

به گزارش مشرق، این نخستین باری است که دولت کره جنوبی صراحتا خواستار ایفای نقش ایران در حل مساله هسته ای کره شمالی می شود.
کره جنوبی پیش از این بارها اعلام کرده بود که توافق وین میان ایران و کشورهای 1 +5 راه را برای حل و فصل مساله هسته ای شبه جزیره کره هموار کرده است اما خواستار ایفای نقش تهران در این زمینه نشده بود.
حالا اما وزارت امور خارجه این کشور با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که ایران می تواند در این زمینه نیز کمک حال کره جنوبی باشد.
بنا بر بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی که «یونهاپ»، خبرگزاری رسمی این کشور آن را منتشر کرده، قرار است درخواست این کشور در این زمینه در جریان دیدار «یون بیونگ سه» رییس دستگاه دیپلماسی این کشور با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک مطرح شود.
این بیانیه می افزاید، اگرچه وزیر خارجه کره جنوبی با مقام های مختلفی دیدار می کند اما دیدارش با طرف ایرانی برای سئول اهمیت بسزایی دارد.
بر اساس آنچه وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرده، قرار است وزیر خارجه این کشور از ایران بخواهد در عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای به این کشور کمک کند.
یونهاپ می نویسد: کره جنوبی می داند ایران در زمینه مذاکره با شش قدرت بزرگ دنیا در وین ابتکار عمل مطلوبی داشت و گام های بلندی برداشته است و حالا هم می تواند در حل و فصل بحران هسته ای شبه جزیره کره و عاری سازی منطقه از سلاح های اتمی ایفای نقش کند.
مقامات این کشور بارها اعلام کرده اند که این توافق مثال بارزی از موفقیت دیپلماسی برای حل مشکلات بغرنج است و باید از آن برای پایان بحران هسته ای شبه جزیره کره نیز استفاده شود.
کره جنوبی، ژاپن، چین، روسیه، آمریکا و سازمان ملل متحد از سال 2003 مذاکراتی را با هدف عاری ساختن شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای آغاز کردند اما این مذاکرات پس از آزمایش های هسته ای کره شمالی در سالهای 2006 ، 2009 و 2013 به حالت تعلیق در آمد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    چقدر بدبختند این دوتا کشور که برای حل مشکلات فی مابین ازکشور دیگه ای کمک میخوان!
  • علی ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    حالا بذار ببینیم کار خودمون به کجا می رسه بعد چشم میایم مسائل دنیا رو حل می کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس