کد خبر 466387
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۲

شماری از رسانه های غربی گزارش دادند: آمریکا از زمان بحران نفتی دهه هفتاد میلادی نفت خام صادر نمی کند اما اکنون با توجه به تولید و ذخیره بیش از نیاز و فشار کنسرن ها، لغو قانون عدم صادرات محتمل تر شده است.

به گزارش مشرق، این رسانه ها در گزارشی به شرح زیر افزودند: پس از 40 سال توقف صادرات، طرحی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد که راه را برای لغو قانون منع صادرات باز می کند.
خبرگزاری رویترز پنج شنبه 10 سپتامبر 2015 نوشت: لایحه پیشنهادی لغو ممنوعیت صادرات نفتی آمریکا نخستین مانع را پشت سر گذاشت و یک کمیسیون فرعی مجلس نمایندگان آمریکا موافقت خود را با لایحه پیشنهادی اعلام کرد.
در هفته دوم سپتامبر، کمیسیون انرژی و سپس مجلس نمایندگان و در خاتمه مجلس سنای آمریکا، این لایحه را بررسی خواهند کرد.
طرفداران لایحه با موانع جدی مواجهند؛ زیرا جمهوری خواهان نیازمند آرای دموکرات ها هستند که تاکنون علاقه ای به موضوع نشان نداده اند.
جو بارتون نماینده جمهوری خواه تگزاس و از طراحان لایحه می گوید که از زمان اعمال ممنوعیت در سال 1975 شرایط تغییر کرده است.
او رفع این ممنوعیت را موجب تضمین شغل برای بسیاری بیکاران و کمک به استقلال هم پیمانان آمریکا می داند.
کنسرن های بزرگ نفتی در دفاع از این لایحه می گویند که نیازمند دسترسی به بازارهای جهان هستند تا مانع توقف شکوفایی صنعت استخراج نفت شوند.
ممنوعیت صادرات نفت آمریکا، در زمان حاضر به اشباع بازار داخلی منجر شده است؛ عدم صادرات نفت توسط کشورهای عربی در دهه 1970 میلادی و نگرانی آمریکا از کمبود سوخت، منجر به تصویب قانون یاد شده در سال 1975 شد.
آمریکا از زمان بحران نفتی دهه 1970میلادی از ترس عدم توانایی تأمین نیازهای سوختی، نفت خام صادر نمی کند. اما اکنون با توجه تولید و ذخیره بیش از نیاز و فشار کنسرن ها، لغو قانون عدم صادرات محتمل تر از پیش می رسد.
در اصل، ممنوعیت صادرات نفت خام که برای پیش گیری از وقوع مشکل انرژی حدود چهار دهه پیش تصویب شد، برخلاف ایده آل آمریکایی «بازار آزاد» است. سال 1973 کشورهای عرب عضو اوپک در اعتراض به سیاست های غرب در قبال اسرائیل، تولید نفت را شدیداً کاهش دادند.
از آن زمان تاکنون، ممنوعیت صادرات نفت خام هم چنان برقرار است و فقط هر از گاهی وزارت تجارت آمریکا مجوزهایی برای صادرات به کانادا صادر می کند.
بخش حقوقی کنسرن ها گاهی برای صادرات، راه فرار قانونی پیدا می کنند. مثلاً در صادرات 40 میلیون دلاری تابستان 2014 به کره جنوبی، کنسرن نفت و گاز تغییر بسیار جزئی در این مایع سیاه داد تا بتواند ثابت کند که محموله، یک فرآورده نفتی نیست.
اما این استثناها صنعت نفت آمریکا را راضی نمی کند. برخلاف دهه 1970 میلادی نه تنها خطر کمبود نفت آمریکا را تهدید نمی کند بلکه بسیار بیشتر از نیاز، ذخیره شده است که دلیل آن استفاده از روش بحث برانگیز «فراکینگ» است.
در روش یاد شده، آب با فشار زیاد و موادشیمیایی در لایه سنگی اعماق زمین تزریق می شود و نفت و گاز به دست می آید؛ فعالان محیط زیست از منتقدان سرسخت روش یاد شده هستند.
در سال های اخیر آمریکا با پشت سر گذاشتن روسیه و عربستان سعودی، به جایگاه بزرگترین تولید کننده انرژی جهان رسیده است؛ با این وجود این کشور هم چنان میزان بسیار کمی نفت وارد می کند.
کنسرن نفتی پرقدرت «اکسان موبیل» از اوایل سال 2014 برای لغو تحریم صادرات نفتی آمریکا کوشید و اواسط سال گذشته 10 کنسرن نفتی گروه را برای لغو ممنوعیت مربوطه تشکیل داد.
آمریکا به طور سنتی دارای ترازنامه تجاری منفی است؛ یعنی میزان واردات بیش تر از صادرات است. علاوه بر این، شکوفایی نوع جدید استخراج موجب رونق اقتصادی و بازار کار شده است؛ کارخانه های جدیدی هم به دلیل انرژی ارزان در آمریکا مستقر شده اند.
بیشتر مخالفان لغو ممنوعت در کنگره از اعضای حزب دمکرات هستند که نگران افزایش بهای انرژی پس از آزادی صادرات هستند و استدلال می کنند که این می تواند منجر به نارضایتی رأی دهندگان شود.
رویترز در پایان افزود: صنعت نفت آمریکا که به همکاری گروهی و لابی گری پرقدرت معروف است، در این مورد وحدت نظر ندارد. فعالان بخش استخراج و نفتکش ها از آزادی صادرات بهره خواهند برد و برعکس، پالایشگاه ها نگران ضرر و زیان احتمالی هستند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس