کد خبر 473182
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳

پکن تصمیم گرفته است تا در کنار استفاده از ابزار اقتصادی برای تولید قدرت در صحنه بین‌الملل، وارد فاز سیاسی و نظامی نیز بشود و پهلو گرفتن اولین ناو هواپیما بر چینی در ساحل سوریه نوید این موضوع است.

به گزارش مشرق،‌ روز شنبه (دیروز) منابع خبری از ورود اولین ناو هواپیمابر چین به ساحل «طرطوس» سوریه خبر دادند.

به نوشته وبگاه خبری-تحلیلی شام تایمز، سناتور «ایگور موروزوف» از اعضای شورای اتحادیه روسیه، اعلام کرد: پکن تصمیم گرفته است تا در جنگ علیه داعش مشارکت کند و بنابراین ناو جنگی‌اش را به ساحل سوریه اعزام کرده است.

این سناتور که عضو کمیته امور بین‌الملل اتحادیه روسیه است در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفته است: ایران نیز از طریق حزب‌الله بزودی وارد عملیات ضد تروریستی روسیه علیه داعش خواهد شد.

وی ادامه داد: ائتلاف روسی تا کنون دستاوردهایی در صحنه سوریه داشته است و برای آمریکا نیز عاقلانه است تا به این ائتلاف بپیوندد؛ هرچند اختلافاتی بین موضع مسکو و واشنگتن در مورد آینده سوریه وجود دارد و ائتلاف آمریکایی تا کنون هیچ دستاوردی در سوریه نداشته است.

از سوی دیگر «لیونید کروتاکوف» سخنگوی واحد فدرال مسکو، در گفت‌و‌گو با پایگاه روسی پراودا، تأکید می‌کند: درگیری‌ بین چین و‌آمریکا در حال حاضر بسیار خطرناک است و مسکو از یکی از طرفین حمایت خواهد کرد و این مسأله باعث خواهد شد تا نظام جهانی در سال‌های آینده تغییر یابد.

به نظر می‌رسد، با پهلو گرفتن ناو هواپیمابر چین در ساحل سوریه، حضور این کشور در بحران سوریه بیشتر شده و مسئولان پکن تصمیم گرفته‌اند به طور علنی‌تری خود را در معادلات سیاسی خاورمیانه دخیل کنند؛ هرچند پیش از این نیز برخی منابع خبری از کمک‌های نظامی چین به دولت سوریه خبر داده بودند.

در این راستا، خبرگزاری «اکی» ایتالیا به نقل از معارضان مسلح سوریه می‌نویسد: محموله‌های پی در پی در حجم عظیمی از تجهیزات نظامی و در انواع مختلف از چین به دست دولت سوریه می‌رسد و این محموله‌ها یا از طریق دریا یا به صورت هوایی وارد سوریه می‌شود.

بنا به این ادعا، بسیاری از مهمات سلاح‌های سبک و متوسط ارتش سوریه و کمیته‌های دفاع مردمی، ساخت چین است.

طبق این گزارش، از این پس باید منتظر بود تا دید که آیا چین، در کنار نقش‌آفرینی گذشته خود در معادلات جهانی که بر پایه اقتصاد بود، به سمت وارد شدن در بازی‌های سیاسی و استفاده از ابزار نظامی نیز روی خواهد آورد یا نه؛ که در این صورت باید شاهد تغییرات عمده‌ای در معادلات جهانی باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    امیدی به روس و چین نیست ، اینا هم همانندن آمریکا فقط ظاهرسازی میکنند
  • شهرام ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    باید منتظر نشست و دید
  • unknown ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    گویا چین در کنار روسیه می خواهد ورود خود به معادلات جهانی را مشق کند.
  • محمد ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    بحث انرژی برای چین مسئله حیاتی و خط قرمز حساب میشه. اگه کل خاورمیانه دست آمریکا بیفته چین باید با استقلال سیاسی و اقتصادی خداحافظی کنه. این کار چین چیز عجیبی نبود عجیب این بود که چرا تا حالا وارد این فاز نشده بود. فکر کنم بدجور از آمریکاییها ترس دارن واسه همین هم کنار برادر بزرگترشون یعنی روسیه وارد این فاز سیاسی شدن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس