معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان گفت: مقامات سعودی باید هرچه زودتر سرنوشت مفقودین حادثه منا را مشخص کنند.

امیرعبداللهیان:سعودی‌ها سرنوشت مفقودین«منا»را مشخص کنند

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان، با بیان اینکه عدم مسئولیت پذیری سعودی در قبال فاجعه منا غیرقابل قبول است، یادآور شد: مقامات سعودی نباید سوء مدیریت کارگزاران مرتبط با اداره مناسک حج را به قضا و قدر ربط دهند.

وی افزود: انتظار فوری ما از مقامات سعودی تسریع در تعیین وضعیت مفقودین، کمک موثر انتقال فوری جان باختگان و مجروحین است.

براساس گزارش پرس تی وی، معاون وزیر خارجه کشورمان با ذکر این نکته که متأسفانه اکنون روند پیگیری این امور در داخل عربستان رضایتبخش نیست، یادآور شد: مقامات سعودی بجای توجیه نادرست سهل انگاری کارگزاران حج، به مسئولیت انسانی و اسلامی خود در قبال حادثه دیدگان عمل کنند.

امیرعبداللهیان با همه بازماندگان این حادثه تلخ و اسفبار در ایران و سایر کشورها ابراز همدردی کرد.

صبح روز پنج‌شنبه، دوم مهر، صدها نفر از زائران حج در اثر ازدحام جمعیت در «منا» و در جریان برگزاری مناسک «رمی جمرات» کشته شدند. دست کم ١٣١ نفر از قربانیان این حادثه شهروند ایران بوده‌اند.

گزارش‌ها از عربستان حاکی است مدیریت ضعیف مسئولان عربستان و جلوگیری از دسترسی افراد غیرمسئول به بیمارستان‌ها یکی از دلایل افزایش شمار جان‌باختگان حادثه روز پنجشنبه است.

رسانه‌های غربی، از جمله آسوشیتدپرس، روزنامه دیلی‌میل انگلیس و روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به گفت‌وگو با منابع خبری مختلف دباره عوامل بروز این حادثه و دلایل شمار بالای تلفات پرداخته‌اند.

تمامی منابع مورد گفت‌وگو، مدیریت ضعیف عربستان سعودی را عامل اصلی حادثه روز پنجشنبه عنوان کرده‌اند. اما بی‌تجربگی نیروهای پلیس عامل مشترکی بوده که بسیاری از این منابع آن را دست‌کم یکی از عوامل دخیل در وخیم‌تر شدن بحران پس از بروز آن دانسته‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس