کد خبر 471097
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در مراسم آیین رونمایی از مجموعه آثار برگزیده رسول صدرعاملی گفت: کشورهای دنیا حسرت می‌خورند که یک یا دو چهره مانند رسول صدرعاملی داشته باشند.

ایوبی: کشورهای دنیا در حسرت سینمای ایران هستند
به گزارش مشرق، آیین رونمایی از مجموعه آثار برگزیده رسول صدرعاملی عصر روز دوشنبه 30 شهریور در موزه سینما برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، حسین مسافر آستانه مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمد احسانی مدیر شبکه یک، هنرمندان و اهالی سینما از جمله فرهاد قائمیان، محمدحسین لطیفی، حسین فرحبخش، محمود گبرلو، کامبوزیا پرتوی، بیژن امکانیان، داریوش بابائیان، کیارش اسدی زاده، جمشید محمودی، خاطره اسدی، لیلا بلوکات، هوشنگ گلمکانی، سعید مطلبی و.... حضور داشتند.

در حال جمع آوری فیلم های دفاع مقدس هستیم


در ابتدای این مراسم حسین مسافر آستانه مدیرعامل مؤسسه رسانه های تصویری گفت: این یک کار اساسی است که در موسسه رسانه‌های تصویری انجام شده است و درحال حاضر، جمع آوری و آماده سازی فیلم های 30 سال گذشته را درخصوص دفاع مقدس انجام می‌دهیم.

مسافر آستانه افزود: این کارها پیش روی سیاست موسسه است و ایوبی وقتی نامه ای را برای اجرا به ما ابلاغ می‌کند، همیشه خواسته است که این اقدامات در جهت کمک به سینمای کشور باشد و چیزی جدا از جریان سینمایی نباشد. من نیز تلاشم را معطوف به همین امر کردم و جمع آوری آثار سینماگران بزرگ ایران را در این رابطه انجام دادیم.

مدیرعامل مؤسسه رسانه های تصویری ادامه داد: خود صدرعاملی در تهیه آثار کمک کرد تا بتوانیم به این هدف نزدیک شویم. متأسفانه برخی از این آثار کیفیت خوبی برای نمایش نداشتند و این منبعث از شرایط بد نگهداری بود. بنابراین یکی از کارهای ما ارتقای کیفیت و اسکن کارها بود که باید طی می‌شد. معرفی بسیاری از هنرمندان صاحب نام با کارهای صدر عاملی صورت گرفت.

این فیلسمازان میراث فرهنگی سینمای ما هستند


هوشنگ گلمکانی سردبیر مجله فیلم نفر بعدی بود که روی صحنه آمد و گفت: در حال ورق زدن اولین شماره های مجله بودم و به اولین مطلبی که درباره فیلم«رهایی» صدرعاملی نوشته بودم، رو به رو شدم. در آن مطلب درباره فیلم«رهایی» که در توضیح روی جلد بود و بنابر روحیه منتقدانه‌ای که داشتم جمله ای با این مضمون گفتم که این فیلم خوب بود و اگر ضعیف است، به خاطر تازه کاری اوست.

گلمکانی افزود: صدرعاملی هیچ وقت به کم قانع نبود و همیشه در حد توان سعی می کرد نهایت تلاش خود را داشته باشد. کلمه روشنفکری و یا روزنامه نگار بودن الان دشنام محسوب می‌شود اما روزنامه نگار خوب و بد داریم و او از روزنامه نگاران خوب بود.

این نویسنده و روزنامه نگار عنوان کرد: روح جستجوگری در عمق، معنا و جذابیت در ارائه کار روزنامه نگاری اهمیت دارد. هر مطلبی باید قالب و نثر خود را داشته باشد و خواننده را دعوت به خواندن کند و کار صدرعاملی همین است. او یک فیلمساز حرفه ای به تمام معناست و قبل از لحظه نگارش فیلم تا زمان آرشیو اثرش، روی آن کار می‌کند.

وی افزود: در سینمای ما برخی آثار در زمان خود درک نمی‌شود و بعدها در مرکز توجه قرار می‌گیرد. «خونبارش» فیلمی تقدم بر کلوزآپ و یک کار تازه روزنامه نگاری در این فضا بود. بسیاری از فیلمسازها اخلاق فیلمساز اجتماعی را کسر شأن می‌دانند اما او نه تنها طفره نمی‌رود بلکه استقبال می‌کند و با غرور و افتخار از آن صحبت کرده است.

گلمکانی یادآور شد: امیدوارم دنبال فیلمسازانی نباشیم که فیلمشان مسأله نداشته باشد و باید دنبال فیلم هایی باشیم که چیزی درون آنها باشد. این بسته‌ها به شناخت گذشته فیلمسازان کمک می‌کند. این فیلمسازان میراث فرهنگی سینمای ما هستند.


 

صدرعاملی متعهد است و با احساسش برای مردم فیلم می سازد


در ادامه سعید مطلبی نویسنده با لحنی طنزآمیز و همراه با شوخی گفت: مدت ها در حال فکر به خوبی‌های رسول صدرعاملی بودم اما هیچ چیز خوبی پیدا نکردم. خوش قول نیست، منظم نیست اما گِرم به گِرم صدرعاملی احساس است. ما در دنیایی هستیم که شفقت و محبت نیست. در این دنیا احساس داشتن عجیب است اما رسول صدرعاملی رنگ گل و محبت و عشق را می‌شناسد. تیری که از احساس او برآمده حس مخاطب را نیز درگیر می‌کند. او متعهد است و با همین احساسش برای مردم فیلم می‌سازد و این درصورتی است که تنبلی نکند.


 

فیلم ها و شخصیت صدرعاملی باعث افتخارم شد


حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در ادامه به جمع افرادی که روی صحنه رفتند پیوست و گفت: خون دل های بسیاری برای گردآوری اطلاعات، خورده شد که جوانان بتوانند آن را به دست بگیرند. نگاه کردن به این بسته فرهنگی به جوان ما قدرت می‌دهد و احساس می کند پشتوانه دارد.

وی درباره چگونگی آشنایی با صدرعاملی توضیح داد: آشنایی‌ام با صدرعاملی به سال‌های پیش که رایزن فرهنگی بودم برمی‌گردد. در آن زمان نمایشگاهی از آثار شرقی به نام ژورنالیست می‌خواستم بگذارم و مجموعه عکس‌هایش از نوفل لوشاتو که تا به حال نمایش داده نشده بود، در اختیار ما قرار گرفت. او به راحتی عکس هایش را به ما داد و این برایم این پذیرش عجیب بود.

رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: دیدار بعدی ما در فرانسه بود و یک افتتاحیه 1500 نفره بود و چقدر فیلم و شخصیت او باعث افتخارم شد که فرانسوی ها فیلمش را دوست داشتند. این حداقل کاری است که سازمان سینمایی می تواند برای معرفی سینمای ایران انجام دهد. جا دارد در این زمینه به خودمان ببالیم. کشورهای دنیا حسرت می خورند که یک یا دو چهره این چنینی داشته باشند.

نامه ای که از افسر عراقی خواندم باعث ساختن«رهایی» شد


رسول صدر عاملی به عنوان آخرین نفری که روی صحنه آمد،گفت: امیدوارم این کار ادامه پیدا کند و تاریخ سینمای ایران دیده شود. کم پیش می آید که علاقه مندان به سینما بتوانند آثار فیلمسازان را یکجا بررسی و مطالعه کنند و این اقدام کاری اساسی است.

وی افزود: سینمای امروز در دست جوانان است و به یاد داشته باشیم که چه دورانی را گذرانده‌ایم و به اینجا رسیدیم. ما فیلم«خونبارش» را با نامه بازرگان ساختیم. قرار نبود به سینما بیایم و آرمانم این بود که یک روزنامه نگار خوب باشم و کم کم به این راه کشانده شدم.

صدرعاملی درباره حضور خود در جنگ بیان کرد: سال 61 وقتی «رهایی» را می ساختم، برادرم شهید شده بود و رفتم که محل شهادتش را ببینم و با علی مزینانی به این محل رفتیم و «فتح بستان» را به عنوان یک اثر مستند ساختیم.

وی افزود: در این عملیات نامه‌ای از افسر عراقی که به ایرانی ها نوشته بود، پیدا کردم. او از شعر نزار قبانی با این مضمون استفاده کرده بود که:"ما شبیه هم هستیم و یک پیامبر داریم، سلاح خود را به آسمان شلیک می کنم نه به سینه تو". این اتفاق باعث شد که فیلم «رهایی» را بسازم.

صدرعاملی خاطرنشان کرد: اگر علاقه مندی این مجموعه ها را ببیند، اشاراتی از گذشته می بیند. سوداگری در این نوع فیلمسازی نبود و امروز در اینجا هستیم.

وی با اشاره به گروه هنر و تجربه گفت: اتفاق خوب سینمای ما گروه هنر و تجربه است. حواسمان باشد سینمای اصلی ما نیست و این سینما فرع بر سینمای اصلی ما است. در سویی فیلم«محمد رسول الله» تجربه خوبی در سینمای ما است و از آن سو فیلم «پرویز» را داریم و پرسش اصلی اینکه بدنه اصلی سینما کجاست که فیلم را برای مخاطب می‌ساختند.

کارگردان «من ترانه 15 سال دارم» افزود: حواسمان باشد فیلم را با نیت جذب مخاطب بسازیم و این اتفاق رونق را به سینما می‌دهد و امیدوارم در دوره پیش رو به کارکرد سینما برای تفریح و اندیشه در قالب جذابیت بازنگری شود. شرط اول سینما جذابیت است و باید به این سمت سوق داده شویم که اثری را ببینیم و آرامش به دست آوریم.

وی در پایان گفت: از یک سو سینماگران مطالبات خود را از مسئولان می خواهند و از سوی دیگر مسئولان انتظاراتی از سینما دارند و در این میان مخاطب گم شده است. سینما سلیقه‌ها و ذائقه‌های مختلف دارد و امیدوارم ادامه پیدا کند.

در این مراسم همچنین اعلام شد که با درجه یک هنری رسول صدر عاملی نیز موافقت شده و حکم وی پس از امضای وزیر ارشاد به این کارگردان اهدا می‌شود.

رونمایی از پوستر با امضای مسئولان و سینماگران و همچنین رونمایی از مجموعه آثار برگزیده رسول صدرعاملی بخش پایانی این مراسم بود.




منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس