گروه فرهنگی مشرق - هفته ای که گذشت، با سالروز ولادت امام حسن مجتبی آغاز و با شهادت امام علی (ع) و ایام پر فیض شب قدر به پایان رسید. از این رو می توان این هفته را هفته با اهمیتی به لحاظ مذهبی نامید.

همچین این هفته مصادف بود با اعلام نتایج کنکور و تکاپوی داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاهی مورد علاقه. طبق اعلام سازمان سنجش امسال تمامی شرکت کنندگان در کنکور مجاز شده و می توانند در دانشگاه های مختلف به تحصیل بپردازند.

راستی با انتشار کتاب زندگی نامه رهبر انقلاب، مشرق هر روز گوشه ای از مطالب خواندنی این کتاب را به کاربران و مخاطبان محترم سایت تقدیم می کند.




///شنه چهاردهم مرداد///





جایزه ترور امام حسن(ع) چقدر بود؟


دوران حکومت امام حسن(ع) گرچه بسیار کوتاه بود اما بردارنده بسیاری از نکات اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و معرفتی است که برای شیعیان می تواند درسهای بی شماری به ارمغان آورد. حوادثی که در دوران حکومت امام حسن(ع) اتفاق افتاد به شرح ذیل قابل بررسی است؛

1. ترور امام حسن(ع): یکی از حوادثی که پس از بیعت مردم با امام حسن مجتبی اتفاق افتاد، دسیسه دشمنان برای ترور امام حسن بود.
روزی یکی از مخالفان، در حال نماز به سوی حضرت تیراندازی کرد که با برخورد به زره، اثر نکرد. و نیز هنگامی که حضرت شبانه از ساباط مداین عبور می کرد، یکی از منافقان خنجری مسموم بر ران مبارکش زد که موجب شد حضرت در مداین بستری و مورد معالجه قرار بگیرد.

2. خیانت فرماندهان: یکی از حوادث اسفبار که زمینه ساز تضعیف روحیه سپاهیان امام مجتبی شد، خیانت فرماندهان بود. یکی از آنان، فردی است به نام «حکم» که از بزرگان قبیله «کِندَه» بود. امام (ع) او را برای فرماندهی 4 هزار نفر، به شهر «انبار» گسیل داشت. معاویه در نامه ای او را تطمیع کرد و 500 هزار درهم برای وی فرستاد. این فرمانده، دین خود را به دنیا فروخت و روانه شام شد.
 
یکی دیگر از فرماندهان خائن، مردی است از قبیله «بنی مراد» که او نیز به همان شیوه ذکر شده فریفته شد. عبیداللّه بن عباس از دیگر فرماندهانی است که فریب معاویه را خورد. او که فرماندهی 12 هزار نفر را عهده دار بود، شبانه به سوی معاویه گریخت.
 
3. صلح با معاویه: از دیگر حوادث مهم، صلح امام مجتبی (ع) با معاویه است؛ صلحی که به تعبیر امام «برای امت، از آنچه خورشید بر آن می تابد، بهتر بود.» و همان گونه که خود فرمود: «بسان صلح حدیبیّه است.» و به نقل بسیاری از مفسران قرآن کریم امام حسن از این صلح به «فتح مبین» یاد می کند: «انّا فتحنا لک فتحاً مبیناً». امام حسن (ع) ابتداً خود را برای جنگ با معاویه آماده نمود، چنانکه از نظر تاریخ این مطلب روشن است، ولی در اثر عدم پایداری یاران آن حضرت و به جهت خطراتی که متوجه اصل دین اسلام بود که بیم آن می رفت اصل دین را به نابودی بکشاند، امام حسن مجبور گردید با معاویه صلح کند.


*حراج آثار معاون اول رئیس‌جمهور



13 مرداد جشنواره قرآنی بسم‌الله که این‌بار تحت‌الشعاع برنامه اکسپو قرآنی قرار داشت با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری ارشاد و سرپرست امور تجسمی ارشاد در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد.

مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره بسم‌الله با حضور سیدمحمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه آبادی؛ معاون امور هنری ارشاد، علی اصغر امیرنیا؛ سرپرست مرکز هنرهای تجسمی، محمدرضا کمره‌ایی؛ رئیس نخستین اکسپو آثار قرآنی و چند تن از هنرمندان برگزار شد.




ورود آقای معاون به دنیای هنر

اما از نکات جالب توجه در نخستین نمایشگاه فروش آثار قرآنی این است که محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور دو اثر خود با موضوع "بسم‌الله الرحمن الرحیم" را  برای فروش به این اکسپو ارسال کرده‌است. هرکدام از این دو اثر در حالی به مبلغ 40 میلیون ریال قیمت‌گذاری شده‌اند که اثری از کیخسرو خروش از اساتید بنام هنر خوشنویسی در همین اکسپو به قیمت 60 میلیون ریال به فروش گذاشته شده‌است.

دیگر نکته مهم در مورد این آثار این است که اصل این دو اثر در نمایشگاه موجود نیست و معاون اول رئیس‌جمهور دو اثر خود را بصورت چاپ شده به این نمایشگاه ارسال کرده‌اند. محمدرضا رحیمی چند روز پیش با چاپ کتابی از آثار خوشنویسی خود ورود حرفه‌ای به دنیای هنر را رسماً اعلام کرده بود.


*دختراني كه باعروسك به خانه بخت مي روند

«ازدواج‌ كودكان زير 10 سال در كشور پس از مراجعه به دادگاه و طي كردن فرايند قانوني و با اخذ مجوز از دادگاه به ثبت مي‌رسد.»اين سخنان اظهارات مديركل آمار، اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال است كه بنا بر آن دختراني در كشور ما هستند كه در سن وسالي كه هم سن و سالان آنها تمام دغدغه اشان يك عروسك است زير بار مسئوليتي مي روند كه كمر شكن خواهد بود.

به راستي آيا يك دختر 10 ساله توان رويارويي با يك زندگي را خواهد داشت؟ در حال حاضر متاسفانه همچنان شاهد این روند به خصوص درشهرهای جنوبی کشور هستیم ،ازدواج هایی که  اکثرا به اجبار صورت می گیرد و عواقب ناگواری  را به دنبال دارد.

اگر چه برخی تئوری های اقلیمی مبنی بر بلوغ  زودرس در مناطق گرمسیری است ،اما بازهم شاهد عواقب سو همچون خودکشی دختران به دنبال  این ازدواج ها هستیم.پیامد های سوء که ملموس ترین آنها خودکشی است و سست شدن بنیاد خانواده به دلیل نبود زنانی که آمادگی ساماندهی امور را دارا باشد،پایین ماندن سطح تحصیلات،مرگ ومیر های ناشی از بارداری های زیر 18 سال و تولد فرزندانی نارس وافزایش فساد و رابطه های نامشروع و....از دیگر مشکلات است.

متاسفانه در بسیاری از موارد خانواده ها به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی حاضر به ازدواج دختران خود در سن های پایین می شوند تا بلکه کمی از بار مالی خانواده کاسته شود.البته قوانین قومی و قبیله ای که در برخی از نواحی حاکم است نیز بسیار موثر است ؛قوانینی که بر طبق آن برای ازدواج دختر اجازه پسر عمو لازم است چرا که این دو به نام هم بوده اند! و در همین راستا قتل ها و درگیری های ناموسی زیادی رخ می دهد.

البته همان­ گونه که پايين آوردن حداقل سن ازدواج مي تواند آثار نامطلوب بسياري داشته باشد، افزايش يک­باره سن ازدواج نيز ممکن است به ناديده گرفتن وضعيت آن عده از جواناني منجر شود که به بلوغ جسمي و آمادگي براي ازدواج رسيده، اما فاقد حداقل سن قانوني‌اند و اين امر چه بسا آثار نامطلوب بسياري از جمله افزايش آمار ازدواج هاي بدون ثبت قانوني يا رشد نابهنجاري­ هاي رواني و اخلاقي را در اين سنين به همراه داشته باشد؛ بنابراين هرگونه قانون گذاري براي حداقل سن ازدواج، مستلزم بررسي تمامي جوانب حـقوقي، اجتـماعي، اقتصادي، اخـلاقي، رواني و زيستي اين امر و تعيين حداقل­ هاي لازم متناسب با واقعيت­ هاي مزبور مي‌باشد.


*"شرح اسم" بالاخره رونمایی شد

این کتاب به قلم هدایت الله بهبودی در767صفحه به سیر زندگی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای از دوران کودکی، تحصیل، آشنایی با حضرت امام خمینی(ره)، آغاز سیر مبارزاتی، زندان و تبعید ایشان از ابتدای تولد تا سال1357می پردازد.

خاندان، تولد، کودکی، حوزه علمیه مشهد، حوزه علمیه قم، زندان های اول تا ششم، سیر مبارزه تا پیروزی و عکس ها از جمله عناوین فصل های22گانه کتاب «شرح اسم» است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی، نویسندگان و هنرمندان در مراسم رونمایی از کتاب «شرح اسم» حضور داشتند.




///یک شنبه پانزدهم مرداد///




*سخت‌ترین کتاب‌های دنیا را بشناسید


بر اساس یک تحقیق 10 کتاب به عنوان سخت‌ترین کتاب‌های منتشر شده در جهان شناخته‌شده‌اند.

 «نایت وود» نوشته جونا بارنز

الیوت در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته «نایت وود» در بردارنده نثری نامیده که «در ترکیب با کل زنده است» اما در عین حال «چیزی طاقت فرسا برای خواننده‌ای است که رمان خوان معمولی محسوب می‌شود و آمادگی درک آن را ندارد». «

 «قصه یک لاوک» نوشته جاناتان سوییفت

اولین مشکل: ارجاع‌های بسیار زیاد به فرهنگی مهجور موجب جر و بحث می‌شود (آن قدر گنگ که حتی برای انگلیس قرن هجدهمی سوییفت هم مبهم است) و یک شخصیت روایتگر: یک مرد دیوانه بی‌خاصیت که برش‌هایی از دست نویس‌هایش را جدا می‌کند و به شهروندان بی‌رحمانه حمله می‌کند.
 

 «پدیدار‌شناسی روح» نوشته جی. اف. هگل

کتابی کلاسیک از ایده الیسم آلمانی و قطعا یکی از مهم‌ترین آثار فلسفه مدرن، جایی مناسب برای شروع چنین آثاری است. رد استدلال ایده الیسم کانتی از سوی هگل، تاریخ بیداری، و بیان جوهری فرایند دیالکتیک که درکش سخت است و حفظ آن سخت‌تر (و به قول یکی از استادان استنفورد به سختی می‌توان هضمش کرد) بیش از همه ناشی از گستردگی موضوع آن و اصطلاحات علمی‌اش است.
 «به سوی فانوس دریایی» نوشته ویرجینیا وولف

 «کلاریسا، یا داستان یک بانوی جوان» نوشته ساموئل ریچاردسون

 «کلاریسا»ی ریچاردسون از هر نظر سنگین است. سنگینی فیزیکی رمان بخشی از دشواری آن است (وزن این کتاب حدود 5/1 کیلو است)، به ویژه اینکه این متن 1500 صفحه‌ای پلات ساده‌ای دارد (سامول جانسون گفته بود اگر پلات کلاریسا را بخوانید خودتان را حلق آویز می‌کنید). اما آنچه علیرغم پلات این رمان، آن را شکل می‌دهد عمق روان‌شناختی آن است.

 «بیداری فینیگان‌ها» نوشته جیمز جویس

 «بیداری فیلنیگان‌ها» طولانی، انبوه و از نظر زبانی غامض است و بسیار ارزنده خواهد بود، اگر بخواهید ابتدا یاد بگیرید که چطور آن را بخوانید. قصد ندارم به وادی تفاسیر غلیظ دانشگاهی بیفتم. حداقل اینجا نه. (به گفته‌ای از جویس اشاره می‌کنم درباره تله‌هایی که برای خوانندگانش می‌گذاشت وقتی از تولد خصمانه در دوره عقیم سازی صحبت می‌کرد).

 «وجود و زمان» نوشته مارتین هایدگر

 «وجود و زمان» احتمالا سخت‌ترین کتابی است که تاکنون خوانده‌ام. من اینجا همه چیزهایی را که درباره جویس گفتم رد می‌کنم، به عنوان خواننده آثار هایدگر نمی‌توانم احساس راحتی کنم که اجازه بدهم چیز‌ها مرا غسل دهند و از من بگذرند. معنی ادبی و معنی فلسفی دو چیز کاملا متفاوت هستند و «وجود و زمان» با بیان جدید مزاحم و تعمدی‌اش، شبیه رویا‌پردازی نیست.
 
«ملکه پریان» نوشته ادموند اسپنسر

سختی‌ها و لذت‌های خواندن شاهکار اسپنسر همه از یک منبع مشترک نشات می‌گیرند:‌‌ رها بودن رمزگونه‌اش. این کتاب خود تمثیلی است برای قدرت تمثیل و یا شاید هم تمثیلی است کاملا سرمست که چند لایه لباس پوشیده، و مجبور شده ساعت چهار صبح در بهشت آواز بخواند قبل از اینکه در توده آفتاب گم شود و عشق بورزد. و یا شاید هم خود محصول این بازی است، شخصیت‌ها و وسایل به حدی پیچیده در هم آمیخته شده‌اند که به یکدیگر تبدیل شدند.
 

 «ساخت آمریکایی‌ها» نوشته گرتود استاین

چندین تابستان است که سعی دارم این کتاب را تمام کنم. مرتب چندین صفحه می‌خوانم، و می‌روم سراغ کتابی دیگر، و بعد، مانند هایدگر، برمی گردم و می‌بینم ریسمان را گم کردم. اما چیزی که هایدگر توصیف می‌کند، استاین احضار می‌کند، خواندن حتی یک صفحه از «ساخت آمریکایی‌ها» مانند پرتاب شدن در شرایطی کوک شده است.

 
«زنان و مردان» نوشته جوزف مک الروی

در اینجا می‌توانم هریک از رمان‌های بزرگ پست مدرن را قرار دهم؛ در زیردسته‌ای که سال هاست با آن مشکل دارم. کتاب «JR» ویلیام گدیس هست، که از آنچه مردم می‌گویند آسان‌تر است، و «رنگین کمان» پینچون گراویتی، که سخت‌تر است. و «می‌سون و دیکسون» و «شناخت‌ها» و «تونل» ویلیام اچ گاس که از نظر شفاهی شفاف است، اما از نظر اخلاقی پردردسر. از بین همه این‌ها، من دوست دارم تا دوباره بر کتاب «زنان و مردان» جوزف مک الروی متمرکز شوم.



*رهبر فرزانه انقلاب: شعر نمی‌تواند نسبت به مسائل موجود کشور بی‌تفاوت باشد


همزمان با سالروز ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تعدادی از استادان زبان و ادب فارسی و شاعران جوان با اشاره به اینکه کاروان شعر در کشور با سرعت، دقت و جهت گیری درست به پیش می رود خاطرنشان کردند: با استمرار این حرکت، کشورِ عزیزِ ایران بار دیگر هدیه ای ارزشمند به تمدن و فرهنگ جهانی و خصوصاً این منطقه، اهدا خواهد کرد.



*شعر علاوه بر اینکه ظرفی برای بیان احساس شاعرانه است باید در خدمت ارزشها باشد و شاعر در عمل به وظیفه و مسئولیت خود، این نعمت بزرگ الهی را در خدمت به دین، اخلاق، انقلاب و معرفت افزایی قرار دهد.

*شعر می تواند به "معرفت دینی و اخلاق مردم" و "حرکت انقلابی ملت" خدمت کند و این کار حتی با یک یا دو بیت شعر انقلابی،‌اخلاقی و معرفتی در یک غزل محقق می شود و تأثیر می گذارد.

*قالب شعر نمی تواند نسبت به مسائل موجود کشور بی تفاوت باشد یا از آن صرف نظر کند.

*جبهه استکبار با همه قدرتِ تبلیغاتی و تشکیلاتِ سیاسی خود و با خباثت تمام در مقابل ملت ایران ایستاده است و ملت ما هم مقاومت می کند و این حادثه ملی نباید از نظر شاعر متعهد دور بماند، چرا که در مصاف حق و باطل نمی شود بدون موضع باقی ماند.



*همین افراد، پوچ گرایی، اهمال گرایی و بی تعهدی به دین، اخلاق و مسائل اساسی کشور و انقلاب را تبلیغ می کنند در حالی که هیچ واکنشی درباره تعهد به بیگانه و دشمن از خود نشان نمی دهند. کسانیکه در جبهه حق و معنویت، سرمایه هنری خود را خرج می کنند، دائم مراقب خود باشند و در مسیر حق استقامت به خرج دهند.


*بهترین فیلم‌های دنیا از دید کارگردان ها

 
مارتین اسکورسیزی، فرانسیس فورد کوپولا، وودی آلن، مایکل مان و کوئنتین تارانتینو پنج تن از کارگردان‌های سرشناسی هستند که در این نظرسنجی شرکت کرده و 10 فیلم برتر عمر خود را انتخاب کرده‌اند.
 
12 فیلم عمر مارتین اسکورسیزی:
1. «هشت و نیم» ساخته فدریکو فلینی، 1963.
2. «2001: یک ادیسه فضایی» ساخته استنلی کوبریک، 1968.
3. «خاکسترها و الماس‌ها» ساخته آندری وایدا، 1958.
4. «همشهری کین» ساخته اورسن ولز، 1941.
5. «یوزپلنگ» ساخته لوکینو ویسکونتی، 1963.
6. «پاییزا» ساخته روبرتو روسلینی، 1946.
7. «کفش‌های قرمز» ساخته مایکل پاول و امریک پرسبرگر، 1948.
8. «رودخانه» ساخته ژان رنوار، 1951.
9. «سالواتوره جولیانو» ساخته فرانچسکو رزی، 1962.
10. «جویندگان» ساخته جان فورد، 1956.
11. «اوگتسو مونوگاتاری» ساخته کنجی میزوگوچی، 1953.
12. «سرگیجه» ساخته آلفرد هیچکاک، 1958.
 
10 فیلم عمر وودی آلن:
1. «دزد دوچرخه» ساخته ویتوریو دسیکا، 1948.
2. «مهر هفتم» ساخته اینگمار برگمان، 1957.
3. «همشهری کین» ساخته اورسن ولز، 1941.
4. «آمارکورد» ساخته فدریکو فلینی، 1973.
5. «هشت و نیم» ساخته فدریکو فلینی، 1963.
6. «400 ضربه» ساخته فرانسوا تروفو، 1959.
7. «راشومون» ساخته آکی‌را کوروساوا، 1950.
8. «توهم بزرگ» ساخته ژان رنوار، 1937.
9. «جذابیت پنهان بورژوازی» ساخته لوئیس بونوئل، 1972.
10. «راه‌های افتخار» ساخته استنلی کوبریک، 1957.
 
10 فیلم عمر فرانسیس فورد کوپولا:
1. «خاکسترها و الماس‌ها» ساخته آندری وایدا، 1958.
2. «بهترین سال‌های عمر ما» ساخته ویلیام وایلر، 1946.
3. «ولگردها» ساخته فدریکو فلینی، 1953.
4. «بدها راحت می‌خوابند» ساخته آکی‌را کوروساوا، 1960.
5. «یوجیمبو» ساخته آکیرا کوروساوا، 1961.
6. «آواز در باران» ساخته استنلی دانن و جین کلی، 1952.
7. «سلطان کمدی» ساخته مارتین اسکورسیزی، 1983.
8. «گاو خشمگین» ساخته مارتین اسکورسیزی، 1980.
9. «آپارتمان» ساخته بیلی وایلدر، 1960.
10. «طلوع» ساخته اف. دبلیو. مورنائو، 1927.
 
10 فیلم عمر مایکل مان:
1. «اینک آخرالزمان» ساخته فرانسیس فورد کوپولا، 1979.
2. «رزمناو پوتمکین» ساخته سرگی آیزنشتاین، 1925.
3. «همشهری کین» ساخته اورسن ولز، 1941.
4. «آواتار» ساخته جیمز کامرون، 2009.
5. «دکتر استرنج لاو» ساخته استنلی کوبریک، 1964.
6. «زیبا» ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو، 2010.
7. «کلمنتاین محبوب من» ساخته جان فورد، 1946.
8. «مصائب ژاندارک» ساخته کارل تئودور درایر، 1928.
9. «گاو خشمگین» ساخته مارتین اسکورسیزی، 1980.
10. «این گروه خشن» ساخته سام پکین‌پا، 1969.
 
12 فیلم عمر کوئنتین تارانتینو:
1. «خوب، بد و زشت» ساخته سرجو لئونه، 1966.
2. «اینک آخرالزمان» ساخته فرانسیس فورد کوپولا، 1979.
3. «خرس‌های بدخبر» ساخته مایکل ریچی، 1976.
4. «کری» ساخته برایان دی‌پالما، 1976.
5. «مبهوت و گیج» ساخته ریچارد لینکلیتر، 1993.
6. «فرار بزرگ» ساخته جان استرجس، 1963.
7. «منشی همه کاره او» ساخته هوارد هاکس، 1940.
8. «آرواره‌ها» ساخته استیون اسپیلبرگ، 1975.
9. «خدمتکاران زیبا در یک صف» ساخته روژه وادیم، 11971.
10. «رعد غران» ساخته جان فلین، 1977.
11. «ساحر» ساخته ویلیام فریدکین، 1977.
12. «راننده تاکسی» ساخته مارتین اسکورسیزی، 1976.


*جواد رضویان: مدیری من را حلال کند

جواد رضویان شنبه شب مهمان «گفتگوی تنهایی» شبکه چهار سیما بود. در ادامه اظهارات جالب او را می خوانید:

-خداوند فرم صورتی به من داده که در بد‌ترین شرایط روحی اطرافیانم تصور می‌کنند لبخند به لب دارم و این نعمتی است خدادادی که من برای آن هیچ تلاشی نکردم. خوشحالم در هر شرایطی لبخند به لب دارم و می‌توانم اطرافیانم را شاد کنم. این فرصتی است که خداوند برای من قائل شده است.

-من از بچگی اصلا به کارهای نمایشی علاقه‌ای نداشتم. در مدرسه هم هر وقت صحبت تئا‌تر می‌شد فرار می‌کردم، اما سال 73 با مهران غفوریان در دانشگاه هنر و معماری هم دانشکده‌ای بودم. مدیری ازم خواست یک روز با او سر صحنه فیلمبرداری «لبخند سوم» به کارگردانی امیر سماواتی بروم و همه چیز از آنجا شروع شد.

-هیچ وقت فکر نمی‌کردم بانی لبخند مردم شوم و این بسیار ارزشمند است.

-کسانی در این حرفه هستند که از دیدن و فعال بودن من خیلی خوشحال نمی‌شوند. امیدوارم خداوند این قوت را به من بدهد و کسانی که از دیدن من خوشحال نمی‌شوند هم به مرور نظرشان نسبت به من عوض شود.»

-ما به این دنیا آمدیم که همدیگر را دوست داشته باشیم. به قول پدربزرگم، زندگی هنر تحمل کردن است. بابت همه دل شکستن‌ها هم باز خدا را شکر می‌کنم.»

-مدتی قبل من مصاحبه‌ای را از مهران مدیری خواندم که درباره من صحبت‌هایی کرده بود که همراه دلتنگی و کمی دلخوری بود و گفته بود جواد رضویان بی‌معرفت است. من قلبا مهران مدیری را دوست دارم و به او مدیونم بابت اطمینانی که به من کرد. از همین جا به او می‌گویم اگر دلخوری از من دارد مًقابل مردم از او می‌خواهم من را حلال کند. مهران مدیری کاپیتان حیطه طنز سینما و تلویزیون است و امیدوارم حضورش را از من دریغ نکند.



///دوشنبه شانزدهم مرداد///




*شرط مجلس برای ساخت فيلم لاله

سيدعلي طاهري نماينده مردم گرگان و سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس گفت: طبق قرار قبلي شمقدري در كارگروه رسانه، هنر و گردشگري اين كميسيون حاضر شد تا در مورد ساخت فيلم لاله بحث و بررسي انجام شود. اشكالاتي در زمينه فيلمنامه اين فيلم وجود دارد كه طبق جلسه امروز كميسيون ساخت اين فيلم منوط به اصلاح فيلمنامه شده است.

وي در مورد دستور ديگر كميسيون فرهنگي اظهار كرد:‌ ضرغامي امروز براي ارائه گزارش عملكرد صداوسيما در كميسيون فرهنگي حاضر شد اما بخش اعظم گزارش وي در مورد سيما بود، ضمن اينكه سوالات نمايندگان در مورد سيما باقي ماند و قرار شد ضرغامي براي يك فرصت ديگر در جلسه كميسيون فرهنگي حاضر شود و به مسائلي كه نمايندگان كميسيون مطرح مي‌كنند، پاسخ دهد.


*"نادیا دلدار گلچین" به کما رفت


ندا جعفری (گلچین) درباره وضعیت جسمانی مادرش «نادیا دلدار گلچین» گفت: متاسفانه مادرم امروز صبح دچار حمله تنفسی شد و به کما رفت و در حال حاضر در بخش ICU بیمارستان عرفان بستری است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه قلب مادر 20 یا 30 درصد کار می‌کند، ماهیچه‌های قلب به خوبی کار نمی‌کنند. ایشان دچار حمله تنفسی شد و از حالت هوشیاری خارج شد و در حال حاضر با دستگاه تنفس می‌کند.



دختر گلچین در ادامه افزود: پزشکان تمام تلاش خود را کردند تا سیستم تنفسی بتواند ضربان را برگرداند. دکتر به من گفته بود قلبش دچار مشکلات حادی است و نمی‌توانند کاری انجام دهند. سموم کلیه و عفونت به قلبش فشار می‌آورد. این اتفاق متاسفانه پیش‌بینی می‌شد امیدوارم با دعای مردم در شب‌های ماه مبارک رمضان حال مادر بهتر شود.



*دیدگاه رهبری درباره حقوق ناشران و مؤلفان


متن سه استفتاء از مقام معظم رهبری به این شرح است:

***
س: آیا جایز است مؤلفان و مترجمان و صاحبان آثار هنری، مبلغی را در برابر زحماتشان و یا به عنوان حق تألیف در مقابل تلاش و وقت و مالی که برای انجام آن کار صرف کرده‌اند، تقاضا نمایند؟

ج: آنان حق دارند در برابر واگذاری نسخه اول یا اصلی اثر علمی و هنری خود به ناشر، از وی هر مبلغی می‌خواهند، دریافت نمایند.

***
س: تجدید چاپ کتابها و مقاله‌هایی که از خارج وارد شده و یا در داخل جمهوری اسلامی ایران چاپ می‌شوند، بدون اجازه ناشران آنها چه حکمی دارد؟

ج: مسئله تجدید چاپ کتابهایی که در خارج از جمهوری اسلامی ایران منتشر شده‌اند و یا تصویربرداری به طریق افست از آنها، تابع قراردادهایی است که راجع به آنها بین جمهوری اسلامی ایران و آن دولتها منعقد گشته است و اما کتابهایی که در داخل چاپ می‌شوند، احوط این است که حق ناشر با کسب اجازه از او نسبت به تکرار و تجدید چاپ کتاب رعایت شود.

***
س: آیا چاپ کتاب بدون اجازه صاحب آن و یا وجود عبارت «حقوق چاپ برای مؤلف محفوظ است»، جایز است؟

ج: احوط این است که حقوق مؤلف و ناشر با کسب اجازه از آنان برای تجدید چاپ رعایت شود.


*اینفوگرافی/کتاب​های پر فروش قرن ۱۹و۲۰


سایت فلاور وایر یک سایت تخصصی ادبیات و کتاب در فرانسه محسوب می شود که در اینفوگرافیکی اختصاصی بر اساس آمار کتابهای به فروش رفته از نویسنده های برتر ادبیات جهان، برترین آنها را معرفی کرده است. این سایت برترین کتاب و نویسنده های قرون نوزده و بیستم یعنی از زمان اختراع چاپ و انتشار کتاب اعلام کرده است.







///سه شنبه هدهم مرداد///




*گریم متفاوت خمسه و مهناز افشار

فیلمبرداری فیلم « از تهران تا بهشت» با بازی علیرضا خمسه در تهران تمام شد.  مجید عاشقی نیز تدوین فیلم را آغاز کرده است تا فیلم برای نمایش در جشنواره فیلم فجر امسال آماده شود.
 


بازیگران فيلم «از تهران تا بهشت» عبارتند از: مهناز افشار،جعفر والی،علیرضا خمسه،مهران احمدی،فرزین صابونی،شبنم فرشاد جو، مسعود مهرگان ،مهدی عباسی،سروش طاهری،اشکان صفاری،علی باقری،نازنین پور حدادی.

 
در خلاصه داستان آن آمده است: «زندگی غزال،زن جوانی که با همسرش دچار چالش شده است،رو به فروپاشی است.مرد زن را ترک می کند و زن در جستجویی به دنبال شوهر،مسیری نماد گون را طی می‌کند و در این سیر و سلوک به حقیقت ماجرا پی می‌برد...»


*«هفت» این هفته پخش نمی‌شود


به مناسبت شهادت حضرت علی(ع) و شب‌های قدر برنامه این هفته مجله سینمایی «هفت» پخش نمی‌شود. برنامه هفت با بخش‌ها و آیتم‌های مختلف هر جمعه با سردبیری و اجرای محمود گبرلو و تهیه‌کنندگی علی قانع از ساعت 23 از شبکه سوم سیما روی آنتن می‌رود.


*جدول/رشته های ممنوعه برای دختران

نام دانشگاه‌ها و رشته هایی که دختران از آن حذف شدند در جدول زیر آورده شده است:

نام دانشگاه رشته
دانشگاه اراک زبان و ادبیات انگلیسی. علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی. علوم کامپیوتر. مهندسی شیمی. مهندسی صنایع. مهندسی عمران. مهندسی مکانیک. مهندسی کشاورزی گرایش مکانیک ماشینها. مهندسی مواد گرایش متالوژی صنعتی. شیمی محض.
دانشگاه ارومیه مهندسی معدن. مهندسی کشاورزی گرایش مکانیک ماشینه‌ا
دانشگاه اصفهان

 

علوم سیاسی. حسابداری. مدیریت بازرگانی. مدیریت دولتی. مدیریت صنعتی. مهندسی برق گرایش قدرت. مهندسی عمران. مهندسی مکانیک. مهندسی راه آهن. مترجمی زبان انگلیسی
دانشگاه ایلام مهندسی کشاورزی گرایش مکانیک ماشینها
دانشگاه لرستان تاریخ.  ژئومورفولوژی. حسابداری. آب و هوا شناسی. مهندسی برق. مهندسی عمران. مهندسی کشاورزی گرایش آب. مهندسی معدن. دامپزشکی. کاردانی دامپزشکی. مهندسی کشاورزی در 5 گرایش. مهندسی منابع طبیعی در 2 گرایش. زمین شناسی.
دانشگاه محقق اردبیلی   باستانشناسی. راهنمایی و مشاوره. روانشناسی عمومی. جغرافیا و برنامه ریزی شهری. جغرافیا و برنامه ریزی روستایی. ژئومورفولوژی. جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری. مدیریت بازرگانی. مدیریت جهانگردی. آمار و کاربردها. ریاضیات و کاربردها. فیزیک نظری. فیزیک هسته ای. مهندسی برق قدرت. مهندسی عمران. مهندسی کامپیوتر. مهندسی مکانیک. مهندسی کشاورزی دو گرایش مکانیک ماشینها، مکانیزاسیون کشاورزی و آب. کاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهی. کاردانی تکنولوژی مرتع و آبخیزداری.زیست شناسی عمومی و علوم گیاهی.
دانشگاه بوعلی سینا همدان مهندسی کشاورزی علوم دامی. زمین شناسی. مهندسی کشاورزی گرایش مکانیک ماشینها. باستان شناسی.
دانشگاه بیرجند مهندسی برق گرایش قدرت. مهندسی معدن. کاردانی تکنولوژی آبیاری. کاردان فنی برق. کاردانی تکنولوژی تولیدات دامی.
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین حقوق . زبان و ادبیات فارسی. علوم سیاسی. مدیریت صنعتی. مرمت و احیای بناهای تاریخی. مهندسی برق گرایش کنترل. مهندسی شهرسازی. مهندسی معدن. مهندسی معماری. مهندسی مکانیک. مهندسی مواد گرایش متالوژی صنعتی. زمین شناسی. مترجمی زبان انگلیسی. آموزش زبان انگلیسی.
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران مهندسی برق گرایش الکترونیک. مهندسی برق گرایش قدرت. مهندسی عمران گرایش نقشه برداری. مهندسی مکانیک گرایش تاسیسات حرارتی و برودتی. مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید. مهندسی مکانیک گرایش مکانیک در حرارت و سیالات. مهندسی مکانیک گرایش مکانیک در طراحی جامدات. مهندسی مواد گرایش متالوژی صنعتی. مهندسی منابع طبیعی گرایش مهندسی چوب و کاغذ.
دانشگاه تهران مهندسی معدن. مهندسی منابع طبیعی گرایش جنگلداری.
دانشگاه خلیج فارس بوشهر مهندسی دریا گرایش کشتی سازی. مهندسی صنایع. مهندسی عمران. مهندسی مکانیک.
دانشگاه خوارزمی تهران مهندسی عمران.
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار مخابرات و الکترونیک دریایی
دانشگاه رازی کرمانشاه مهندسی صنایع . مهندسی کشاورزی گرایش مکانیک ماشین‌ها.
دانشگاه سمنان مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتع و آبخیزداری
دانشگاه سیستان و بلوچستان صنایع دستی. کارشناسی فرش. مرمت و احیای بناهای تاریخی. مهندسی معدن. مهندسی مواد گرایش متالوژی صنعتی.
دانشگاه شهید باهنر کرمان مهندسی معدن. مهندسی کشاورزی گرایش مکانیک ماشینها. زمین شناسی.
دانشگاه صنعت نفت رشته های حسابداری . مدیریت بازرگانی. مدیریت صنعتی. مهندسی ایمنی. مهندسی برق. مهندسی شیمی. مهندسی مکانیک. مهندسی نفت
دانشگاه گلستان زمین شناسی. ژئومورفولوژی. آمار و کاربردها. فیزیک. مهندسی برق گرایش کنترل.
دانشگاه صنعتی اصفهان مهندسی معدن. مهندسی کشاورزی گرایش مکانیک ماشینها.مهندسی کشاورزی گرایش آب. مهندسی کشاورزی علوم دامی. مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتع و آبخیزداری.
دانشگاه صنعتی جندی شاپوردزفول مرمت و احیای بناهای تاریخی . مهندسی عمران. مهندسی مکانیک.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر مهندسی دریا گرایش کشتی سازی. مهندسی معدن.
مازندران

بازرسی گوشت.

دانشگاه صنعتی سهند تبریز مهندسی معدن. مهندسی مواد گرایش های متالوژی استخراجی و متالوژی صنعتی
دانشگاه هنر اسلامی تبریز کاردانی علمی کاربردی فرش دستباف
دانشگاه هرمزگان مهندسی کشاورزی گرایش آب و زراعت و اصلاح نباتات.
دانشگاه ملایر مهندسی مکانیک. مهندسی کشاورزی علوم دامی. مهندسی منابع طبیعی مرتع و آبخیزداری.
دانشگاه صنعتی قم مهندسی برق. مهندسی پلیمر. مهندسی صنایع. مهندسی عمران. مهندسی کامپیوتر. مهندسی مکانیک. فیزیک مهندسی.
دانشگاه علامه طباطبایی راهنمایی و مشاوره. علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری اجتماعی . مددکاری اجتماعی. حسابداری. مدیریت صنعتی . مدیریت هتلداری.
دانشگاه یاسوج شیمی کاربردی. مهندسی پلیمر. کاردان فنی عمران. کاردان فنی مکانیک
دانشگاه صنعتی بیرجند مهندسی عمران. مهندسی معدن.
دانشگاه یزد مهندسی عمران. مهندسی مکانیک. مهندسی مواد گرایش متالوژی صنعتی.
دانشگاه علم و صنعت ایران   مهندسی خط و سازه های ریلی. مهندسی ماشین های ریلی
دانشگاه قم علوم اقتصادی گرایش اقتصاد بازرگانی. مهندسی صنایع. مهندسی عمران. مهندسی مکانیک.
دانشگاه کاشان مهندسی معدن





///چهارشنبه هجدهم مرداد///





*توصیه های رهبر انقلاب برای شب قدر


رهبر عظیم الشان انقلاب در سخنان خود توصیه هایی برای شبهای قدر اظهار کرده اند که به مناسبت شب اول قدر باز نشر می‌شود.

*ما معتقدیم (و این جزء بدیهیات اسلام، بلکه بدیهیات همه ادیان است) که انسان، فقط در سایه ارتباط و اتصال با حق تعالی است که می‌تواند به تکامل و تعالی دست پیدا کند. البته فرصت ماه رمضان، یک فرصت استثنایی است. این، چیز کمی نیست که خدای متعال در قرآن بفرماید: "لیله‌القدر خیر من الف شهر”. یک شب، از هزار ماه بهتر و با فضیلت‌تر و در پیشرفت انسان موثرتر، در ماه رمضان است. این، چیز کمی نیست که رسول اکرم (صلی‌ا...‌علیه‌وآله) این ماه را ماه ضیافت الهی به حساب بیاورند. مگر ممکن است که انسان وارد سفره کریم بشود و از آنجا، محروم خارج بشود؟ مگر وارد نشوی. آن کسانی که وارد سفره غفران و رضوان و ضیافت الهی در این ماه نشوند، البته بی‌بهره خواهند ماند و واقعا این محرومیت به معنای حقیقی است. "ان الشقی من حرم غفران‌ا... فی هذا الشهر العظیم”. محروم واقعی، آن کسی است که نتواند در ماه رمضان، غفران الهی را به دست بیاورد.(1)

*لیله`‌القدر، شب ولایت است. هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول ملائکه بر امام زمان است، هم شب قرآن و شب اهل بیت(علیهم‌السلام) است.

*لیله‌القدری که در این ماه رمضان است و قرآن صریحا می‌فرماید: " لیله‌القدر خیر من الف شهر”؛ یک شب، بهتر است از هزار سی روز (هزار ماه)، بسیار مهم است. چرا این قدر فضیلت را به یک شب دادند؟ زیرا برکات الهی در این شب زیاد است؛ نزول ملائکه در این شب زیاد است؛ این شب، سلام است؛ "سلام هی حتی مطلع‌الفجر”؛ از اول تا آخر این شب، لحظاتش سلام الهی است.” "سلام قولا من رب رحیم.” رحمت و فضل الهی است که بر بندگان خدا نازل ‌می‌شود. هم شب قرآن و هم شب عترت است. لذا سوره مبارکه قدر هم، سوره ولایت است. شب قدر، خیلی ارزش دارد. همه ماه رمضان، شب‌ها و روزهایش ارزش والا دارد؛ البته لیله‌القدر نسبت به روزها و شب‌های ماه رمضان، خیلی فاخرتر است؛ اما شب‌ها و روزهای ماه رمضان، نسبت به روزها و شب‌های بقیه سال، خیلی فاخرتر است. باید قدر بدانید. در این روزها و در این شب‌ها، همه بر سر سفره‌انعام الهی حاضرید. استفاده کنید.(2)

*در ماه رمضان... (در همه روزها و شب‌ها) دل‌های‌تان را هرچه می‌توانید با ذکر الهی نورانی‌تر کنید، تا برای ورود در ساحت مقدس لیله`‌القدر آماده شوید؛ که "لیله‌القدر خیر من الف شهر؛ تنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر.” شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متصل می‌کنند؛ دل‌ها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منور می‌کنند. شب سلم و سلامت معنوی (سلام هی حتی مطلع الفجر) شب سلامت دل‌ها و جان‌ها، شب شفای بیماری‌های‌ اخلاقی، بیماری‌های معنوی، بیماری‌های مادی و بیماری‌های عمومی و اجتماعی؛ که امروز متاسفانه دامان بسیاری از ملت‌های جهان، از جمله ملت‌های مسلمان را گرفته است! سلامتی از همه این‌ها، در شب قدر ممکن و میسر است؛ به شرطی که با آمادگی وارد شب قدر بشوید.(3)


*شب قدر، شب شفای بیماری‌های‌ اخلاقی، معنوی، مادی و بیماری‌های عمومی و اجتماعی است که امروز متاسفانه دامان بسیاری از ملت‌های جهان، از جمله ملت‌های مسلمان را گرفته است!
امروز که خدای متعال اجازه داده است که شما زاری، تضرع و گریه کنید، دست ارادت به سوی او دراز کنید، اظهار محبت کنید، اشک صفا و محبت را از دل گرم خودتان به چشم‌های خودتان جاری کنید. این فرصت را مغتنم بشمارید؛ والا روزی هست که خدای متعال به مجرمین بفرماید: " لاتجروا الیوم”، بروید، زاری و تضرع نکنید، فایده‌ای ندارد "انکم منا لاتنصرون”. این فرصت، فرصت زندگی و حیات است که برای بازگشت به خدا در اختیار من و شماست؛ و بهترین فرصت‌ها ایامی از سال است که از جمله آن‌ها ماه مبارک رمضان است و در میان ماه مبارک رمضان، شب قدر! شب قدر هم در میان این سه شب است. طبق روایتی که مرحوم محدث قمی نقل می‌کند، سوال کردند که کدام یک از این سه شب (یا آن دو شب ‌بیست‌ویکم و بیست‌وسوم) شب قدر است؛ در جواب فرمودند:

*چه‌قدر آسان است که انسان، دو شب (یا سه شب) را ملاحظه شب قدر بکند؛ چه اهمیت‌دارد بین سه شب مردد باشد، مگر سه شب چه‌قدر است؟ کسانی بوده‌اند که همه ماه رمضان را از اول تا آخر، شب قدر به حساب می‌آوردند و اعمال شب‌قدر را انجام می‌دادند! (4)
یک جمله کوتاه در باب اهمیت لیله‌القدر عرض کنم؛ علاوه بر این‌که از جمله قرآنی "لیله‌‌القدر خیر من الف شهر” می‌شود فهمید که از نظر ارزشیابی و تقویم الهی، یک شب برابر هزار ماه است، در دعایی که این روزها می‌خوانیم، برای ماه رمضان چهار خصوصیت ذکر می‌کند: یکی تفضیل و تعظیم روزها و شب‌های این ماه است بر روزها و شب‌های ماه‌های دیگر؛ یکی وجوب روزه در این ماه است؛ یکی نزول قرآن در این ماه است و یکی هم وجود لیله القدر در این ماه است. یعنی در این دعای ماثور، لیله‌القدر را عدل نزول قرآن در ارزش‌دادن به ماه رمضان مشاهده می‌کنیم. بنابراین قدر لیله‌القدر را باید دانست؛ ساعات آن را باید مغتنم شمرد و کاری کرد که ان‌شاءالله قلم تقدیر الهی در شب‌های قدر برای کشور عزیز و آحاد ملت ما تقدیری آن‌چنان که شایسته مردم مومن و عزیز ماست، رقم بزند.(5)


پیشنهاد لاریجانی به حسینی بای

حسینی‌بای را همه با گزارش‌های پر نشاط، شلوغ و ابتکاری‌اش می‌شناسند. وقتی برای نشان دادن حال و هوای کنکور، صبح اول وقت کنار حوزه امتحانی حاضر است یا برای اعلام نتایج کنکور در دفتر سازمان سنجش یا نمایش حال وهوای معنوی اعتکاف در مسجد دانشگاه تهران، یا زمانی که برای نمایش حال و هوای افطار لباس نانواها را به تن می‌کند و برای نمایش حال و هوای انتخابات، تریبون آزاد در سطح شهر تهران برقرار می‌کند، اولین نکته‌ای که به ذهنت خطور می‌کند، نقش پررنگ مردم در گزارش‌های حسینی بای است.

-من از بچگی به اين حرفه علاقه داشتم. ما خانواده‌ي پرجمعیتی هستیم و هفت تا خواهر و برادریم. من می‌رفتم بالای رختخواب‌ها و شروع می‌کردم به خواندن خبر براي اينها. از دوران راهنمایی. نوجوانی من همزمان با دوران جنگ بود و پیکر شهدای جنگ را که می‌آوردند، می‌رفتم و پشت بلندگو اعلام می‌کردم که مثلاً فردا تشییع شهدا هست یا مثلاً در تئاتر و دعای صبحگاه مدرسه نقش فعالي داشتم و جالب اینجاست که همه‌ي خبرنگارها مثلاً آقای نفیسی، آقای رضوی و... را می‌شناختم. خیلی علاقه داشتم و با علاقه هم جلو آمدم.



-هدیه‌هایی را که سر برنامه‌ها می‌دهند، اکثراً نمی‌گیرم. یک اعتقادی دارم و می‌گویم این هدیه‌ای که سر برنامه‌ای به تو می‌دهند، یعنی هوای ما را در خبری که می‌خواهی بدهی داشته باش و این یعنی رشوه. وقتی یک هدیه‌ي کلان و مثلاً یک تراول در پاکت می‌گذارند و می‌دهند، معنایش چیست؟ این هدیه‌ها را به همه‌ي خبرنگارها هم می‌دهند. می‌بینی جلسه مطبوعاتی است و به خبرنگارها کیف چرمی و فلش و خودکار داده‌اند. این چیزها یعنی چه؟ یعنی هوای مرا داشته باش.

-اواسط مرداد بود که مجروح شدم. در منطقه اروندکنار یک خمپاره‌ي 60 آمد و جفت پاهایم ترکش خورد و هنوز در پای چپم دو سه تا ترکش باقی مانده و چون جای بدی است دکترها درنمی‌آورند. سال 82 بود که دیدم پایم از زانو به پایین درد می‌گرفت و هیچ دکتری تشخیص نمی‌داد. عکس گرفتیم دیدیم ترکش‌ها راه افتاده‌اند! برادرزاده آقا که جراح بودند، برایم عمل کرد و همان جا هم قول داد که یک روز نماز جماعت برویم خدمت آقا که نشد و آقا را در همان ملاقات‌های خبری دیدیم.

-سال 75 دانشجوی تاریخ بودم و در گرایش فلسفه درس می‌خواندم و آقای لاریجانی که رئیس صدا و سیمای آن وقت بود، استاد بنده بود و می‌دانست که من به کارهای خبری علاقه دارم و به من گفت: «بنویس» و مرا به معاونت سیاسی معرفی کرد. رابطه‌ ما استاد و شاگردی بود و ايشان فقط مرا معرفی کرد.


*تشییع گلابدره‌ای به سمت قطعه نام‌آوران

شاید این روزها را با درج خبر در توالی زمان ثبت کنیم، شاید با چلیک چلیک عکس و بغض و پیام خود را خالی و مراسم را مانا کنیم اما به هر حال «سید گلابدره‌ای» رفت.

مقابل خانه هنرمندان جمعیت کثیری از دوستداران و مخاطبان قلمش آمده‌اند، از علی خلیلی، علیرضا قزوه، علی‌اکبر اشعری و احمد شاکری گرفته تا زنوزی جلالی، کامران پارسی‌نژاد، محمدرضا بایرامی، حسین میرفتاحی و محمد حسنی مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان؛ همه و همه از دوستان اویند و اینجا آمده‌اند تا با نویسنده خلاق و ثبت کننده «لحظه‌های انقلاب» برای آخرین بار وداع کنند.

مراسم تشییع این نویسنده 73 ساله از ساعت 11 صبح امروز از مقابل خانه هنرمندان آغاز شد. در این مراسم زنوزی‌جلالی و محمدرضا بایرامی سخنانی را بیان کردند.

سیدمحمود قادری گلابدره‌ای در سال 1318 در گلابدره شمیران به دنیا آمد. او در دهه 40 یار و همراه جلال آل‌احمد بود که نتیجه این همراهی کتاب «آقا جلال» بود. او بیش از 10 سال از زندگی‌اش را در آمریکا گذراند که حاصل آن کتابی به نام «10 سال هوملسی در  آمریکا» بود.

گلابدره‌ای طی 5 دهه نویسندگی به لحاظ کمیت آثار کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشت. عناوین برخی از آثار او عبارتند از: سگ کوره پز، پر کاه، اباذر نجار، بادیه، لحظه های انقلاب، اسماعیل اسماعیل.

قرار است پیکر آن مرحوم، در قطعه نام‌آوران بهشت‌زهرا(س) آرام گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس