کد خبر 471024
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸

بدون شک بعد از موفقیت دیپلماسی روسیه پیش بینی‌های مثبتی بوجود آمده است، اما هنوز نگرانی ها درباره نیت واقعی آمریکا در قبال این انعطاف واشنگتن به چشم می‌خورد.

همراهی واشنگتن با روسیه در قبال سوریه
به گزارش مشرق، پایگاه خبری روسیا الیوم در مقاله ای به قلم اشرف الصباغ یکی از تحلیلگران و کارشناسان این پایگاه خبری به تحلیل تنش میان روسیه و آمریکا در قبال بحران سوریه پرداخته است.

نویسنده معتقد است: بعد از یک سری اظهارنظرهای ملتهب میان مسکو و واشنگتن در خصوص بحران سوریه و بعد از خبرهای درج یافته در برخی رسانه ها مبنی بر حضور نیروهای نظامی و جنگنده های روسیه در سوریه و همچنین بعد از تهدید ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه مبنی بر این مساله که در صورت احساس نیاز دمشق از روسیه خواهد خواست تا به صورت نظامی در این کشور مداخله کند و بعد از پاسخ کرملین به این احتمال که گفته بود در صورت تقاضای رسمی دمشق از مسکو در این باره تصمیم گیری خواهد شد، تمام این سخنان و مواضع می رفت تا اوضاع بین روسیه و آمریکا را برای امکان حصول یک برخورد بر روی خاک سوریه مهیا سازد، اما همین تهدیدها و اظهارنظرها توجه این دو کشور را به احتمال بروز یک فاجعه جلب کرد و در این باره می توان گفت که اندیشه های سرد بر افکار عقاب گونه ملتهب چیره گشت،‌ از این رو هر یک از مقامات مسکو و واشنگتن بر آن شدند تا با کمی نرمش به سمت گفت‌وگو پیش روند.

و در راستای حمایت از مسیر نرمش، وزارت امور خارجه روسیه از آمادگی خود برای مذاکره با آمریکا در خصوص حتی موضوع سوریه خبر داد، وزارت امور خارجه روسیه در این باره اعلام کرد: هرگز با برگزاری گفت‌وگو با آمریکا مخالف نبوده ایم و هم اکنون نیز برای چنین گفت‌وگوهایی آمادگی خود را اعلام می داریم و این مذاکرات می تواند تمام مسائل و موضوعات مورد توجه دو طرف از جمله موضوع سوریه را در برگیرد.

این سخنان بعد از آن مطرح شدند که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا سرانجام اعلام کرد، قرار است به زودی مذاکراتی بین آمریکا و روسیه در خصوص سوریه آغاز شود.

در همین راستا، میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه با جان تسوفت سفیر آمریکا در مسکو مذاکراتی را به عمل آورد و برای حل و فصل بحران سوریه مذاکراتی داشتند، که به موضوع مبارزه با داعش هم اشاره شد.

همچنین در این دیدار و گفت‌وگو به اوضاع مربوط به خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخته شد، اما اساس مذاکرات به حل و فصل بحران سوریه براساس بیانیه ژنو تاکید داشت.

همچنین سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه با آشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا درباره بحران و جنگ سوریه تلفنی گفت‌وگو کرد، در این گفت‌وگو دو طرف بر هماهنگی و همکاری دوجانبه و چند جانبه با هدف مبارزه با تروریسم بین المللی تاکید کردند، این مذاکرات بین شویگو و کارتر نخستین مذاکرات در نوع خود بین این دو مقام عالی رتبه نظامی روسی و آمریکایی به شمار می آید، چرا که کارتر از فوریه گذشته به عنوان وزیر دفاع آمریکا منصوب شده است، همچنین باید گفت پیش تر از این نیز تماس ها و ارتباطات بین روسیه و آمریکا در زمینه مسائل نظامی به دلیل اوج گیری بحران در اوکراین معلق ماند.

در همین حین رسانه‌های خبری از برگزاری سفری سریع و کوتاه توسط یک تیم اطلاعات نظامی آمریکایی به مسکو خبر دادند و در این دیدار طرف روسی در خصوص مسائل مربوط به نحوه مبارزه با تروریسم با تیم میهمان آمریکایی گفت‌وگوهایی را انجام داد و برای مبارزه با داعش و راهکار مناسب در این زمینه گفت وگوهایی صورت گرفت.

این مسائل نشان می دهند که روابط بین روسیه و آمریکا به صورت قابل ملاحظه ای بهبود یافته است و این امر با کاستن از تنش های مربوط به بحران سوریه و تلاش برای روی آوردن به مذاکره در این باره حاصل شده است.

تماس های روسیه و آمریکا درباره مبارزه با تروریسم و مقابله با سازمان داعش در سوریه و عراق هنوز در مرحله آغاز راه است، ولی بی شک این مذاکرات و تماس ها از سوی طرف های مختلف بازخورد بسیار خوبی داشته اگر چه هر طرف از این استقبال به دنبال تحقق هدف خود بوده است، اما آن چه در این بین از اهمیت بالایی برخوردار است، موضوع جلوگیری از وقوع برخورد و درگیری است، چرا که در صورت رویداد چنین برخوردی نتایج حاصل از آن تنها به نفع داعش تمام می شد و دیگر گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه از آن سود می بردند.

نتایج گام دیپلماتیک مهمی که روسیه برداشته است، نخستین نتایج آن ممکن است در دیدار مجمع عمومی سازمان ملل که در پایان ماه جاری برگزار خواهد شد، مشخص شود، چرا که پیش بینی می شود ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به روند دیپلماتیک و سیاسی برای مبارزه با تروریسم و تاکید بر ضرورت همبستگی بین المللی بدون درپیش گرفتن معیارها و مواضع دوگانه در قبال مساله مبارزه با داعش و حل بحران سوریه به صورت سیاسی متبلور شود.

بدون شک بعد از موفقیت دیپلماسی روسیه پیش بینی‌های مثبتی بوجود آمده است، اما هنوز نگرانی ها درباره نیت واقعی آمریکا در قبال این انعطاف واشنگتن به چشم می خورد، از این رو آیا این یک مانور برای فریب افکار عمومی جهانی به منظور بهبود چهره آمریکا پیش از ورود واشنگتن به یک ماجراجویی جدید است ؟ یا این که این موضع آمریکا تنها به مثابه یک وقت کشی تا به انجام رسیدن مراحل آموزش گروه‌هایی است که به اصطلاح "معارضه میانه روی مسلح " خوانده می شوند، تلقی می‌گردد؟ و اینکه از این طریق آمریکا قصد دارد کشورهای عربی را برای تشکیل یک نیروی زمینی برای مبارزه با داعش در سوریه و عراق متقاعد کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس