کد خبر 470972
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷

اسرائیل از حضور بیش از گذشته مسکو در سوریه هراس دارد و نگران درگیری احتمالی با نیروهای روس در سوریه است. از سوی دیگر به خوبی می‌داند که دیگر نمی‌تواند هر زمان که خواست به دشمق حمله کند یا کاروان سلاح حزب الله را هدف قرار دهد.

نتیجه سفر نتانیاهو به مسکو

به گزارش مشرق،‌ روز دوشنبه (دیروز) «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی راهی روسیه شد تا ولادیمیر پوتین دیدار کند.

این سفر پس از آن انجام شد که روسیه تصمیم گرفته است حضور بیشتر و علنی‌تری در سوریه داشته باشد و اسرائیل نگران است تا مبادا با روسیه در سوریه به تقابل کشیده شود.

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی می‌نویسد: نتایج دیدار نتانیاهو از مسکو هرچه که باشد؛ پس از ورود مستقیم نظامی روسیه به سوریه چیزی از واقعیت صحنه سوریه را کم نمی‌کند؛ مشکل تل آویو صرفا به احتمال برخورد نظامی با روسیه در آسمان سوریه محدود نمی‌شود؛ بلکه اوضاع از این هم وخیم‌تر و عمیق‌تر است و حضور روسیه در سوریه، نه تنها مانور اسرائیل در آسمان سوریه را با مشکل رو به رو می‌کند، بلکه از دیگر اقدامات تجاوزکارانه این رژیم در خاک سوریه نیز جلوگیری خواهد کرد.

روز دوشنبه (دیروز) نخست‌وزیر اسرائیل به دیدار «ولادیمیر پوتین» در مسکو رفت تا به سرعت از هماهنگی امنیتی با روسیه در مورد سوریه سخن بگوید و رسانه‌های اسرائیلی نیز این سخن نتانیاهو را به صورت گسترده پوشش دادند، ولی در این‌جا یک مسأله به دور از چشم این رسانه‌ها نماند و آن هم اینکه، از این پس، اسرائیل دیگر نمی‌تواند چون گذشته در سوریه دست به توطئه بزند یا به دمشق حمله کند و یا کاروان سلاح حزب‌الله را هدف قرار دهد

نتانیاهو در ابتدای دیدارش از روسیه دلیل سفرش را «اوضاع امنیتی مرزهای شمالی که هر روز پیچیده تر می‌شود» عنوان کرده بود.

وی در این باره گفت: در طول سال‌های اخیر ایران و سوریه، سازمان تندروی حزب‌الله را با سلاح علیه ما تجهیز کرده‌اند و در طول سال‌ها هزاران موشک از سوی این گروه به سمت شهرهای اسرائیلی شلیک شده و به موازات آن ایران سعی کرده است از ارتش سوریه نیز حمایت کند تا جبهه دیگری را علیه ما در جولان شکل دهد.

نتانیاهو در ادامه در خطاب به پوتین گفت: در سایه چنین شرایطی، اعتقاد دارم که موضوع مهمی که باعث شده به این‌جا بیایم این است که خواسته‌ام از سویی موضع خودمان را توضیح دهم و از سویی دیگر از ایجاد سوءتفاهم بین نیروهایمان جلوگیری کنم.

الاخبار در ادامه می‌نویسد: پاسخ پوتین به نتانیاهو مملوء از شواهد بود؛ نه وعده‌ای داد و نه اطمینان‌بخشی کرد.

پوتین در این دیدار گفت: تمام عملیات‌هایی که روسیه در منطقه انجام می‌دهد؛ همراه با مسئولیت پذیری است... ما نیز حملات راکتی به اسرائیل را محکوم می‌کنیم و می‌دانیم که این راکت‌ها دست‌ساز هستند؛ اما می‌دانیم که ارتش سوریه در وضعیتی نیست که بخواهد جبهه جدیدی را باز کند و هدف اصلی ما دفاع از دولت سوریه است؛ مع ذلک ما نگرانی شما را درک می‌کنیم و خوشحالیم که به اینجا آمده‌اید.

نتانیاهو پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت که برای ما مهم است که بتوانیم ساز و کاری را با روسیه ایجاد کنیم که از ایجاد سوء تفاهم در سوریه جلوگیری کند. اسرائیل در سوریه دخالت نخواهد کرد و جزئی از بحران سوریه نیست؛ ما شاهد این هستیم که روسیه در سوریه حاضر شده است و عزم من از این سفر این بوده که از درگیری احتمالی بین نیروهای اسرائیلی و روسی جلوگیری کنم.

الاخبار در ادامه می‌نویسد: اما آن‌چه که در سخنان نتانیاهو نیامد و رسانه‌های عبری به آن پرداختند این بود که اسرائیل قدرت مانور خود در سوریه را از دست داده است و این مسأله شک و تردیدها را در مورد نتایج مثبت سفر نخست‌وزیر اسرائیل به مسکو را بر می‌انگیزد. همان‌طور که در گزارش شبکه 10 اسرائیل آمده است؛ اسرائیل قدرت مانور خود را در سوریه چون سال‌های گذشته دیگر ندارد.

بنا به گفته منابع آگاه، اسرائیل دیگر نمی‌تواند به دمشق حمله کند، چون از پاسخ روسیه هراس دارد، همچنین نمی‌تواند دیگر در داخل خاک سوریه، کاروان سلاح حزب الله را هدف قرار دهد، مگر اینکه در مرز لبنان این کار را بکند.

اما در مورد ساز و کار هماهنگی بین اسرائیل و روسیه؛ شبکه یک اسرائیل در این مورد می‌گوید: نتانیاهو هیچ توضیحی در این مورد نداده است و باز سؤال اصلی باقی می‌ماند و اینکه اگر اسرائیل تشخیص دهد روسیه به حزب الله سلاح پیشرفته می‌دهد؛ در آن صورت چه باید بکند؟ و با این حساب باید برای بررسی مثبت بودن نتایج دیدار نتانیاهو از مسکو، باید چندین ماه صبر کرد و در طول زمان است که مشخص می‌شود حضور نظامی روسیه در سوریه تا چه حد آزادی عمل اسرائیل را در آسمان سوریه تحت تأثیر قرار می‌دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شهرام ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    هدف فقط تخریب روابط ایران و روسیه است والسلام.... خیانت غرب به روسیه . ایجاد نا امنی و تلاش برای گرفتن سوریه که یکی از متحدین روسیه و ایران است . تحریم غرب علیه روسیه.و... اینها برخی دلایلی بودند که ایران و روسیه را در یک جبهه ی واحد قرار میدهد. درسته که ایران و روسیه ان چنان هنوز متحد استراتژیک و راهبردی نشدند اما با این روندی که پیش روست این دو کشور به سمت راهبردی شدن میروند با لغو تحریم ها هم این کار سرعت قابل ملاحضه ای به خود خواهد گرفت همانگونه که چین و ایران هفته ی پیش راهبردی شدند. بنابرین کشورهای دشمن ایران مثل اسرائیل و برخی کشورهای عربی دست به کار شدند تا جلوی این فاجعه ای که برایشان است را بگیرند حکام این کشورها اصلا تا سالیان دراز یاد روسیه هم نمی افتادند ولی با این اتفاقات ذکر شده رفت و امد هایشان به روسیه خیلی زیاد شده . البته روس ها خودشان سیاست مداران کهنه کاری هستند و با این رفتاری که غرب نسبت به روسیه نشان داد چهره ی واقعی غرب نسبت به روسیه بیش از پیش اشکار شد و اعتماد دوباره ی روسیه نسبت به غرب یک خورده مشکله. البته ایران عزیز ما هم سیاست مداران نخبه و کهنه کار زیاد دارند میدونند در هر موقعیتی چطوری گلیمشان را از اب بیرون بکشند نمونه اش همین توافق هسته ای بود. علی رغم وجود لابی اسرائیل در امریکا نتوانستد جلوی توافق هسته ای را بگیرند اسرائیل در عین قدرتمند بودن در امریکا عاجزتین و در مانده ترین بود. خلاصه ایجاد شکاف بین روابط ایران و روسیه یک خورده پیچیده شده و کمی دور از دسترس به نظر میرسد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس