کد خبر 470773
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵

به تازگی سندی از آرشیو "سیا" منتشر شده که از پشت پرده مخوف ترین کودتای ترکیه پرده برمی دارد.

سند «سیا» در ترکیه جنجال به پا کردبه گزارش مشرق، به تازگی سندی از آرشیو "سیا" منتشر شده که از پشت پرده مخوف ترین کودتای ترکیه پرده برمی دارد.

سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) این سند را در حالی از طبقه بندی خارج کرده که با گذشت 75 سال از این کودتا همچنان برخی نکات مبهم پیرامون این اتفاق وجود داشت.
در این سند که به کودتای 1960 ترکیه مربوط می شود،پشت پرده حادثه روشن و یکی از سوال های بزرگ تاریخی در این ارتباط پاسخ داده می شود.کودتایی که به موجب آن نخست وزیر وقت ترکیه به اسم عدنان مندرس به طناب دار آویخته شد و از این کودتا به عنوان یکی از وهم انگیزترین کودتاهای تاریح ترکیه مدرن نام می برند.
این خبر در رسانه ها جنجال کرده و اعلب رسانه ها در این رابطه نوشته اند که طناب دار نخست وزیر عدنان مندرس را آمریکا کشید.
در این سند گفته می شود که سیا 25 روز قبل از کودتای 1960 چه اقداماتی را انجام داده و چگونه روند حوادث به سمت اعدام نخست وزیر پیش می رود.
نظامیان ترکیه از سال 1960 چهار بار  دولت دموکراتیک منتخب در این کشور را از قدرت برکنار کردند.ماده 35 قانون نیروهای مسلح ترکیه می گوید ارتش در ترکیه نه تنها در برابر تهدیدهای خارجی از کشور باید دفاع کند، بلکه نگهبان جمهوری و قانون اساسی در ترکیه هم است.
 
ارتش ترکیه نه تنها در سال 1960 که در سالهای1971 و 1980  قدرت را با کودتا در دست گرفته که کودتای سال 1980 با حوادث بسیاری همراه شد.در سال 1997 نیز ارتش دولت اسلامی وقت را از قدرت برکنار کرد که آخرین مورد با حاشیه های کمتری مواجه شد.
با اینهمه کودتای 1960 در تاریخ ترکیه به خاطر اعدام شخص نخست وزیر بیشتر از دیگر 3 مورد دیگر مطرح و همچنان با ابهام های بسیاری پیرامون آن وجود دارد که به تازگی با سند سیا یکی از موارد تا حدودی روشن شد.
انتشار اسناد سیا علاوه بر کودتای ارتش ترکیه در همه زمینه ها جنجال کرده است.به گونه ای که سال 1390 این سازمان،شش سند از قدیمی ترین اسناد را در آرشیو دولت این کشور از طبقه بندی خارج کرد که این اسناد گویای روش های اصلی مورد استفاده جاسوسان، ژنرال ها و دیپلمات ها برای فرستادن پیام های محرمانه در دوران جنگ جهانی اول و پس از آن بود.اینکه چگونه از جوهر نامرئی برای فرستادن پیام بین کشورهای متحد استفاده می شد و چگونه جاسوسان یاد گرفتند که بدون برجا گذاشتن اثری از خود، نامه ها را باز کنند و اسرار یکدیگر را بخوانند.سال قبل از آن نیز سیا بیش از یک میلیون سند تاریخی را از طبقه بندی خارج کرد که همگی بحث های بسیاری را به دنبال داشتند.

منبع:روز نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    بفرما اونوقت میگن چرا میگید امریکا شیطان بزرگ.چرا میگید مرگ بر امریکا.فقط ایران نباید عقده داشته باشه از امریکا خیلی ملتهای دیگه هم مشکلات تاریخی با امریکا دارن
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    چرا توی آلمان ، کانادا ، سوییس و .... کودتا نمیکنن چرا فقط ما و امثال ما ؟؟؟ میشه پاسخ بدید لطفا مشرق جان؟ من گیج شدم پاسخ بدور از جهت گیری
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    در این مطلب بالا شما فهمیدید این پشت پرده چی بود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس