نشریه «پالتیکو» گزارش کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در نظر دارد در سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به واشنگتن از او بخواهد در آزادی زندانیان آمریکایی در ایران به او کمک کند.

به گزارش مشرق، پایگاه «پالتیکو» گزارش داد که دولت «باراک اوباما» به صورت محرمانه با واتیکان در ارتباط است تا از پاپ «فرانسیس» برای آزادی سه زندانی آمریکایی در ایران کمک کند.

رهبر 1.2 میلیارد نفر از کاتولیک‌های جهان قرار است در هفته جاری به آمریکا سفر کند. منابع آگاه از سفر پاپ فرانسیس به واشنگتن می‌گویند که آمریکا و واتیکان در ماههای اخیر درباره سه زندانی آمریکایی در ایران با یکدیگر به صورت محرمانه در تماس بودند و دستکم خانواده یکی از این زندانیان مستقیماً از پاپ درخواست کمک کرده است.

واتیکان، شهری با تنها 800 نفر، برای مدت‌ها به صورت پنهان و آشکارا نقش مهمی در دیپلماسی بین‌المللی ایفا کرده است.

با اینحال مقامات آمریکایی و نمایندگان واتیکان حاضر نشده‌اند درباره هرگونه جنبه پرونده زندانیان آمریکایی در ایران اظهارنظری کنند.

این زندانیان آمریکایی شامل «سعید عابدینی»، «امیر حکمتی» و «جیسون رضاییان» می‌شود و «رابرت لوینسون» نیز یکی از مأموران بازنشسته «اف بی آی» است که حدود چندین سال است که ناپدید شده است.

«سعید عابدینی» در ایران به جرم سازمان‌دهنده‌های محافل زیرزمینی کلیسای خانگی و فعالیت‌های فرقه‌ای تحت پوشش پرورشگاه با رأی دادگاه از سال 1391 به 8 سال زندان محکوم شده است.

«امیر میرزایی حکمتی»، 28 ساله، سال 1390 به جرم جاسوسی برای سازمان سیا و نهادهای اطلاعاتی آمریکا بازداشت شده و بعد از اعتراف در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اعدام محکوم شده است. حکم وی بعداً به 10 سال زندان تقلیل یافت. رسانه‌ها اسناد مربوط به همکاری‌های وی با سازمان سیا و دیدارهای وی با مقامات آمریکایی در کشور افغانستان را منتشر کرده‌اند. وی اهل ایران و مقیم ایالت میشیگان آمریکا است.

«جیسون رضائیان»، شهروند دارای تابعیت دو گانه ایرانی ـ آمریکایی است که به گفته مراجع قضایی در ایران تحت پوشش خبرنگار واشنگتن‌پست مشغول به کار بوده است. وی به جاسوسی متهم شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که فرانسیس، قرار است روز چهارشنبه توقف کوتاهی در واشنگتن داشته باشد و با «باراک اوباما» دیدار کند و روز پنجشنبه در یکی از نشست‌های مشترک کنگره سخنرانی خواهد داشت و سپس به نیویورک می‌رود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس