دیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که بازرسان آژانس هنگام نمونه برداری از پارچین حضور داشتند.

به گزارش مشرق، "یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه پس از بازگشت از سفر ایران طی سخنانی از پیشرفت در مورد پرونده هسته ای ایران خبر داد.

وی اظهار داشت: در نمونه برداری های صورت گرفته کارشناسان ایرانی از پارچین بازرسان آژانس حضور داشتند.

آمانو در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: نقش ایران در تحقیقات مطابق با استانداردهای آژانس است.

آمانو در ادامه افزود: دیروز یکشنبه به همراه "وارجورانتا" معاون خودم از سایت پارچین بازدید کردیم. این برای نخستین بار است که آژانس از این سایت بازدید می کرد. وارد ساختمانی شدیم که پیش تر تنها می توانیستیم از طریق تصاویر ماهواره ای ببینیم. در آنجا نشانه هایی از فعالیت های اخیر دیدیم. هیچ گونه تجهیزاتی در آنجا نبود. حال متخصصان ما بر اساس داده های جمع آوری شده به تجزیه و تحلیل می پردازند و بر طبق "نقشه راه"، در آینده نزدیک مذاکرات را از سر خواهیم گرفت.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: روند نمونه برداری زمانبر است چرا که باید نمونه برداری از محیط صورت گیرد. طبق تجارب گدشته، آژانس تنها به کشورهایی اجازه ادامه فعالیت می دهد که فعالیت هایشان با راستی آزمایی آژانس همراه باشد. در مورد سایت پارچین، آژانس یکپارچگی فرآیند نمونه برداری و صحت نمونه ها را تایید می کند.

آمانو دربخش دیگری گفت: احراز هویت
نمونه ها از طریق فرآیند راستی آزمایی صورت گرفت. این فرایند تحت مسئولیت و نظارت ما انجام شد و نمونه ها به وین منتقل می شود تا توسط کارشناسان آژانس مورد بررسی قرار گیرد.

این مقام ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین تصریح کرد که اجرای "نقشه راه" به مرحله حساسی رسیده است. فعالیت های راستی آزمایی در سایت پارچین به شیوه سازگار با پادمان استاندارد انجام شد. با این حال، کارهای زیادی در هفته های آینده بایستی انجام شود. اجرای کامل "نقشه راه" برای شفافیت مسائل مربوط به گذشته و حال حیاتی است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس