در یکی از کتب مدرسه ای که موج ایران ستیزی در آن به صورت بی سابقه ای دیده می شود، کتاب «آتا یوردو» است که در پایه پنجم دبستان تدریس می شود. در این کتاب با استفاده از تعابیری چون قاتل و خون آشام به معرفی ایران پرداخته است.

گروه بین‌الملل مشرق - اندر وصف حکایات بی مهری های دولت لائیک جمهوری آذربایجان با مخالفین داخلی و همسایگان خویش قصه به درازا می انجامد اما ذکر گوشه ای از این حکایات مفید سخن است. ظاهرا رفتارهای بی قاعده، اصلی اساسی در این کشور به شمار می رود و بر کسی جای تعجب نیست که حامیان حرف حق پشت میله های زندان قرار می گیرند. در این فضایی که نیاز به تصویرپردازی ندارد، به تازگی معروف ترین مدافع حقوق بشر به هشت سال زندان محکوم شده است.

هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!

لیلا یونس رئیس موسسه صلح و دموکراسی جمهوری آذربایجان که معروف ترین مدافع حقوق بشر در این کشور محسوب می شود به فساد مالی متهم شده است؛ حکمی جنجالی که بیانگر واقعیت هایی جنجالی در کشور جمهوری آذربایجان است. لیلا یونس اولین نمونه ای نیست که به خاطر یک حکم ساختگی محکوم به مجازات می شود، معمولا همه مخالفین این کشور سرنوشتی این چنین دارند.
 
هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
هشت سال زندان برای لیلا یونس و همسرش عارف یونس

از سال ۲۰۱۰ در پی ممنوعیت حجاب، دوره جدیدی از سرکوب ها علیه معترضان شروع شده است که لیلا یونس نیز از معترضان جدی این اتفاق بوده است و به همین جهت وی و همسرش عارف یونس دیگر مدافع حقوق بشر و موسسه آن ها در طول این مدت بارها تحت فشار نهادهای حکومتی این کشور قرار گرفته اند.
 
هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
سرکوب!!

لیلا یونس در حالی محکوم به فساد مالی شده است که وی بارها از مقامات دولتی و در راس آن ها الهام علی اف به خاطر فساد مالی انتقاد کرده است. در این بین دفاع  حزب اسلام جمهوری آذربایجان از خانم لیلا یونس جالب توجه است؛ چرا که اولا بیانگر این امر است که جریان اسلامی این کشور از حرکت های آزادی خواهانه حمایت می کند، ثانیا حرکت راستین خانم لیلا یونس و محکومیت نهادهای دولتی به خوبی استنباط می شود.

گر چه سازمان عفو بین ‌الملل اخیرا اقدامات دولت آذربایجان در قبال شهروندان خویش مبنی بر آزار روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و مخالفان سیاسی را محکوم کرده است اما ذخایر انرژی این کشور و سود کشورهای غربی از این ذخایر پوششی بر این اقدامات است.
 
هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
سرکوب گری ‌ها در آذربایجان

خانم «ان کاستنوس- سن» از سازمان عفو بین ‌الملل تاکید کرده است: «از تابستان گذشته شاهد تشدید سرکوب گری ‌ها در آذربایجان بوده ‌ایم. تعدادی از مدافعان حقوق بشر و فعالان اجتماعی آذربایجان بدون هیچ اتهامی بازداشت شده و بعد از چندین ماه هیچ محکمه ‌ای برای آن ها برگزار نشده است. برای برخی از این افراد بازداشت شده نیز حبس ‌های هفت تا هشت ساله تعیین شده است.» پارلمان آلمان نیز با تصویب قطعنامه ‌ای خواستار آزادی فعالان سیاسی به زندان افتاده در جمهوری آذربایجان شده است.

اما دولت این کشور با تاکید بر این که افراد به زندان افتاده، زندانیان سیاسی نیستند، گفته است که این اقدام پارلمان آلمان به منظور بدنام کردن جمهوری آذربایجان صورت گرفته است. (1) بنابراین سرکوب گری های دولت آذربایجان بر کسی پوشیده نیست اما در این کشور نفت بر دموکراسی پیروز شده است. شیر نفتی که به سوی غربی ها باز می شود، سرکوب گری های این کشور فاسد را شست و شو می دهد. نفت آذربایجان کار ویژه دوگانه دارد؛ سود برای غرب، شویندگی برای آذربایجان.

 هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
تامین هزینه های سفر تعدادی از نمایندگان کنگره توسط شرکت نفت آذربایجان

نفت این کشور یکی از مهم ترین دلایل بر حضور غرب در این کشور است که هم اکنون در خدمت غربی ها قرار گرفته است. چند ماه پیش روزنامه واشنگتن پست در گزارشی افشا کرد که شرکت نفت کشور آذربایجان در سال ۲۰۱۳ هزینه سفر تعدادی از نمایندگان کنگره برای شرکت در کنفرانسی در باکو را عهده دار بود. این گزارش محرمانه پرده از یک حقیقتی بر می دارد که سرنخی بر اقدامات غیر قانونی این کشور به شمار می رود.
 
هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
اعلام اعتصاب غذای زندانیان سیاسی قبل از برگزاری المپیک اروپا در باکو

چنین فضایی باعث می شود که قبل از برگزاری المپیک اروپا در باکو زندانیان سیاسی این کشور با اعلام اعتصاب غذا، برگزاری چنین مسابقاتی در آذربایجان را کاری احمقانه بخوانند؛ چرا که در این کشور افراد با افترا بازداشت می شوند و محاکم قضایی وابستگی کامل به نهادهای حکومتی دارند. واژه «محکمه» واژه ای خنده دار برای مردم این سرزمین است؛ چرا که حکم ها آماده است و کسی در این محاکم معطل نمی شوند. «یا با ما یا بر ما» خلاصه حکم ها است؛ در نتیجه حکم به راحتی به دست می آید.

هراس دولت لائیک آذربایجان از تحصیل طلاب علوم دینی این کشور در کشورهای خارجی نیز در چارچوب این واقعیت قرار دارد که دولت مردان این کشور از مردم مسلمان کشور خویش به جهت اطلاع از حقایق دینی نگران هستند.

هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
هراس از حقایق دینی

به گفته رئیس کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان «دین صرفا امور معنوی نیست بلکه امری ایدئولوژیک است»؛ لذا دولت این کشور از ترس انتقال مفاهیم حقیقی دینی، افرادی را مجاز به رهبری برنامه های دینی می دانند که در این کشور تحصیل کرده باشند. بدین ترتیب افرادی که در ایران و سایر کشورهای اسلامی به فراگیری علوم دینی پرداخته اند، مجاز به هدایت برنامه های دینی در آذربایجان نیستند.

در چنین فضایی است که دستگیری کارشناسان الهیات به اتهام اقدام علیه دولت در این کشور قابل مشاهده است. حاج جیحون جعفراف و الشن مصطفی اوغلو از جمله این افراد است که در دو سال گذشته هر یک به 4 ماه حبس محکوم شدند.

 
هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
غفلت ریشه کن!!

در مقابل وهابیان از سال۱۹۹۷ پایگاه هایی در آذربایجان تاسیس کرده و با ساخت و نفوذ در مساجد به تبلیغ عقاید خود می پردازند. مسجد ابوبکر، بزرگ ‌ترین مسجد وهابی در آذربایجان، با کمک مالی یکی از بنیادهای خیریه کویتی در سال ۱۹۹۸ در باکو احداث شد و با جدی شدن خطر گسترش وهابیت در آذربایجان خانواده‌های آذری نسبت به این مسجد حساسیت پیدا کرده و نهایتا این مسجد تعطیل شد. (2) اکثریت بیش از 80 درصدی شیعه در این کشور سدی در برابر نفوذ عقاید منحرف در این کشور است اما نقش دولت لائیک آن در عدم دسترسی مردم به حقایق دینی نیز پررنگ است و تاثیر چنین دولتی از تاثیرات عقاید منحرف کم تر نیست.
    
هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
تحریفات و توصیفات ایران ستیزانه

بی مهری و حتی فراتر از آن عناد صرفا در مورد دین نیست، بلکه در مورد همسایگانی مثل ایران نیز دیده می شود؛ به طوری که در کتب درسی و آثار تاریخی تحریفات تاریخی و توصیفاتی ایران ستیزانه قابل مشاهده است. نمونه ای از تحریفات تاریخی در تابلویی در بالای قبر ابوالفضل ائلچی بیگ رئیس جمهور سابق جمهوری آذربایجان دیده می شود که قسمت های وسیعی از ایران ذیل نقشه آذربایجان واحد فرضی تصویر شده است.

تحریفات تاریخی در کتب نگاشته شده در جمهوری آذربایجان را می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد؛ کتاب هایی که محققین خارجی به سفارش دولت جمهوری آذربایجان نگاشته اند، مانند کتاب «الهام سیمای یک رئیس جمهور» که گرائوم ویلسون آن را نگاشته است و در فصل نخست این کتاب تحریف های آشکاری دیده می شود؛ کتاب هایی که توسط سران هیئت حاکمه این جمهوری نگاشته شده است، مانند چند کتاب اخیر رامیز مهدی اف دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری آذربایجان که حتی در کتاب اخیر خود، دولت افشاریه را که اکثریت مطلق تاریخ نگاران در ایرانی بودن آن شکی ندارند، دولتی ترک معرفی می کند که ایران را تحت سیطره خود گرفته است و دسته سوم کتاب هایی که برای تدریس در مدارس و دانشگاه های آذربایجان تالیف شده است.(3)

در یکی از کتب مدرسه ای که موج ایران ستیزی در آن به صورت بی سابقه ای دیده می شود، کتاب «آتا یوردو» است که در پایه پنجم دبستان تدریس می شود. در این کتاب با استفاده از تعابیری چون قاتل و خون آشام به معرفی ایران پرداخته است. همچنین در این کتاب نقشه ای فرضی از آذربایجان واحد تصویر شده است که بخش هایی از خاک ایران، روسیه، عراق، ترکیه و گرجستان را شامل می شود.

چنین نمونه هایی عنصر ضدیت با ایران و نقض حاکمیت تمامیت ارضی را نشان می دهد. دستگیری شرکت کنندگان در تظاهرات روز قدس نیز از نمونه های دیگر مخالفت این کشور با سیاست های جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

جمهوری آذربایجان در سطح جهان به عنوان یکی از فاسدترین کشورها معروف شده است و با چنگ زدن به تاریخ و تمدن کشورهای همجوار سعی در ساختن بنای تاریخی خویش دارد. بنابراین شاهد تحریفات تاریخی این کشور در قبال برخی از همسایگان اش هستیم.
 
هنرنمایی های جمهوری آذربایجان در عرصه داخلی و خارجی/ یا بر مایی یا با مایی!
همراهی با جنایتکاران

در مقابل همراهی آذربایجان با کشورهای جنایت کاری مثل عربستان و رژیم منحوس صهیونیستی نیز به صورت آشکاری انجام می شود. سفر الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به عربستان در اوج حملات این رژیم فاسد به یمن بیانگر چه نکته ای است؛ سفری که با اعتراض احزاب اسلام گرا از جمله حزب اسلام آذربایجان رو به رو بوده است. در چنین فضایی که عربستان مرتکب این جنایات علیه مردم مظلوم یمن شده است، امکان برگزاری تجمع های اعتراضی در محکومیت اقدامات عربستان در این کشور وجود ندارد.

در نهایت می توان ادعا کرد که سیاست تمام عیار آذربایجان چیزی کم نگذاشته است؛ چه در سیاست داخلی و چه در عرصه خارجی شاهد هنرنمایی های این همسایه شمالی هستیم. معروف است که می گویند «دوستی مثل تو از هزار دشمن کفایت می کند.» چنین مثلی گویای حرف مردم این دیار و همسایگانی مثل ایران در قبال سیاست های دولت آذربایجان است.

رفتارهای خارج از اصول بین المللی دولت آذربایجان در قبال شهروندان و همسایگان خود بیانگر چه واقعیت هایی در این کشور است؟ سود چنین سیاستی جیب چه کسی را پر می کند؟ آیا کسی دیگر غیر از دولت مردان این کشور و حامیان غربی آن ها از این سیاست ها نفع می برند؟

منابع:
(1) http://monitor.shafaqna.com/FA/IR/813256
(2) http://aztpo.com/Azerbaijan/Desc.asp?id=2749&id2=101000&id5=3
(3) http://ccsi.ir/prthxxnz.23nzvdftt2.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 159
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 80
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    2 4
    شهر شلوغ شده و اش شور این بدبختها هم واسه ایران ما آدم شدند اذربایجان.ترکمنستان..... خنده داره خیلی
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    17 4
    جمهوری آذربایجان آنقدر حقیر و بی عرضه هست که توانایی باز پس گیری 20% از خاکش را از دست ارمنی ها ندارد در صورتی که از هر لحاظ(مالی،نیروی انسانی،لجستیکی و ...) چندین برابر قوی تر می باشد
  • حسین ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    4 3
    نوکری آمریکا و انگلیس و صهیونیستها را کردی،در عوض چی بهت دادند؟ هیچ چقدر بدبخته و خائنه کسی که با همچین قیمت پایینی شرف و کور و ملتش را میفروشه. ان شا الله ملت آذربایجان کار این را یکسره کنند.
  • ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    3 1
    هر سیاستمداری که سالهای طولانی بر مقصد قدرت باشه،شک نکنید که فساد در مجموعه ش بیداد میکنه الهام علی اف از این سیاستمداراست
  • ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    5 4
    بچه تبریزم اما حالم از ترکیه و آذربایجان بهم میخوره
  • یه بنده ی خدا ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    11 0
    دین خداوند همیشه پایدار میماند واینم نمیتونه از استالین و خروشچف و لنین و گورباچف و.... سرکوب گر تر باشه اینم یه روز به درک میره و اسلام ناب بالاخره به ملت مظلومش خواهد رسید ان شاء الله
  • شایان ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    8 0
    یکی ایرانه که همه شیعن(گرچه اکثریت هستن) یکی هم آذربایجان که همه شیعه هستن اونم بخاطر اینکه تا چند سال قبل ماله ایران بودن یکی هم عراق که نصفشون شیعه هستن بقیه یا شیعه ندارن یا اقلیت هستن مشرق چاپ کن میدنی دارم درست میگم
  • سعید ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 3
    من از زبان فرهاد کلینی سفیر وقت لیران در آذربایجان شنیدم این الهام بیچاره سر یک ماجرا به سفارت ایران پناهنده شد و بعد اینکه با کمک ایران اوضاع آرام شد برگشت سر کارش.مال این حرفا نیس، اگه خیلی تبریزو دوس اول بره قره باغو یک وجبشو از ارمنستان بگیره. این رویاهایی که در مورد آذربایجان خودمون میگن برای اینه که مردم فراموش ککن چه بلایی سرشون آورده و گرنه میدونه که تبریز سر ایران و آذزی ها ثابت کردن جونشونو برا ایران میدن.
  • محمودتبریزی ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    16 0
    بجاست که مسولین کشورمان بااعلام سلب حاکمیت این بخش ازکشورمان به دنبال احقاق حقوق خوددرمعاهده ظالمانه ترکمانچای باشند چون اعتبار ان 90سال بوده وتمام شده است.
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    3 3
    پس چرا هر زمان اين الاغ اف مي ايد به ايران آنقدر اين ادم را تحويل ميگيريم ،
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 2
    اگه سیستم آموزشی اینها هم مثل سیستم آموزشی خودمون باشه نگران نباشین! بچه هاشون بزرگ بشن کاملا عاشق ایران میشن....
  • داور ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 3
    ممنون از مقاله روشنگرانه شما سال هاي سال است كه مسئولين (و اربابان آنها) جمهوري آذربايجان عليه ايران و منافع آن تبليغ مي كنند و آرزوي فروپاشي ايران را مي نمايند پول هاي نفتي اعراب هم به فراواني و به مقدار زياد در اين زمينه خرج مي شود گوش هاي شنوا و نوكراني را هم در ايران به كار گرفته اند به مسئولين كشور ما بگوئيد به ايران فكر كنيد براي مردم ايران باشيد تنها وظيفه ذاتي ، خدائي ، عرفي و قانوني شما حركت در جهت دفاع از منافع ملي ايران است كه براي هميشه و براي تمام طول تاريخ قابل دفاع است به هوش باشيد كه بيگانگان براي غفلت از ايران ما را به بازي هاي ديگري وارد نكنند
  • آخار ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    1 0
    به شما چه
  • خشایار ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 3
    اکثرِ مردمِ آذربایجان از سیاستهای دیکتاتور مابانهٔ الهام علی اف ناراضی هستن اما جرأتِ اعتراض ندارند... فقر و اختلاف طبقاتی در این کشور بیداد میکنه و پلیسِ این کشور با مردم و بخصوص مسافرانِ ایرانی برخوردی بسیار بد داره و به دنبالِ پاپوش درست کردن و رشوه گرفتن هستن...!!!
  • اهورا ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    مشرق نشینها ی دلواپس . ...
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    1 1
    خوراکش یه انقلاب اسلامی مشابه ایرانه اگر مردمش استقامت داشته باشن .
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 3
    آذربایجان مال ماست... اعتبار عهدنامه منحوس ترکمنچای تموم شده...
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 2
    اگر ارمنستان و آران(آذربایجان) به آغوش ایران پهناور برگردن دیگه مشکل منطقه قره باغحل میشه مثل اونموقع که جزیی از ایرن بودن و اختلافی نبود .
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    توی دوره ای که کشورهای مختلف با هم متحد میشن تجزیه طلبی(یا همون استقلال طلبی !) عین خیانت و حماقته . قدرتهای بزرگ دوست دارن کشورهای بزرگ مثل ایران تیکه تیکه کنن تا از حلقمشون بره پایین که تا حالا خداروشکر ناکام موندن . ما هم نباید سکوت کنیم باید با ملت های همسایه ارتباطات بیشتری برقرار کنیم تا ترغیب بشن به برگشتن به کشور ایران . لطفا یک گزارش هم در مورد تحریفات تاریخی پانترک ها منتشر کنید .
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 2
    واقعا زور داره شبه کشوری که حتی اسمش غصبی و دزدیه برامون شاخ شده و شده مرکز جاسوسی و توطئه و فرستادن پهپادهای اسرائیلی .
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 1
    از اینکه در انجا ازادیهای مدنی خیلی کمه حرفی نیست و رشوه خواری بیداد میکند که متاسفانه از ترکیه و اذربایجان و جمهوریهای سابق روسیه به ایران هم سرایت کرده ولی نبایستی در کار داخلی انها دخالت کنیم وانها هم حق دخالت ندارند
  • رضا ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    1 0
    سامانیان کدام قسمت ایران امروز در تصرف داشتند که الان جزءایرانیان حسابشون میکنید
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 3
    زنده باد به شما هموطن فهیم . پان ترک ها دنبال بازی دادن جوانان ساده دل منطقه آذربایجان ایران هستن تا کشتار عثمانی ها در ایران و تبریز فراموش کنن و دنبال تجزیه بیفتن . واقعا احمقانست اگر این ساده دلان فکر کنن با محروم کردن خودشون از امکانات ایران مثل صنایع فولاد و پول نفت و گاز و بازار مصرفی پرجمعیت ایران و دسترسی به آبهای آزاد رفاه اون منطقه افزایش پیدا میکنه .
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    دقیقا همینطوره . از محمدرضا پهلوی قویتر نیست که آخرش مجبور شد بذاره و بره !
  • آیتکین ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    مشرق فکر نمیکنی این تیترهایی که میزنی باعث میشه یه عده پان بیان به همه آذربایجانی ها ناسزا بگن؟؟به ما چه کشور دیگه چجوریه؟؟مگه ما تو مملکت خودمون مشکل نداریم؟به اونا بپرداز.نظرمو منتشر کن
  • پیروز ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    1 0
    با این گزارش یک طرفه مخالفم.....بدون شرح...
  • عیسی ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    2 0
    وضعیت ایران در شاخص هایی که در این نوشتار آمده چگونه است؟ میتوانید یک مقایسه ای ارائه دهید؟
  • سعید ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    1 0
    آری برادر اگر دلارهای ایران به وقتش آذربایجان هم سرازیر میشد ارمنستان یار دیرین ایران چنین جراتی را پیدا نمیکرد مشکل ایران با آذربایجان را در مسائل قومیتی ضد آذربایجانی باید جستجو کرد . واقعیت اینست که ایران نتوانست و نخواست روابطش را با آذربایجان مستحکم کند به هزار دلیلل که فعلا اینجا جای مطرح کردنش نیست و الا الهام علی اف جایگاهی در کشور آذربایجان ندارد
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 1
    خیلی باحالن ! به نقشه دقت کنید کرکوک و اربیل و قم و تهران و کرج هم میخوان ! بفرمایید توو ! دم در بده :) یکی نیست بگه شما توی همون قره باغ زاییدید . اول اونو بزرگ کنید بعد دوباره نقشه بکشید . یادمه قبلا به گروهک تجزیه طلب مجوز داده بودن توی باکو ولی بعد چندماه وقتی دیدن موج مردمی برای بازگشت آران به ایران راه افتاد انداختنشون بیرون و غلاف کردن . الهام علی اف در جمهوری به اصطلاح آذربایجان روی بشکه باروت نشسته و خودش خبر نداره و دلخوشه به نوکری که برای اسراییل و آمریکا میکنه .
  • مجید ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    همین چندوقت پیش بودازایران جداشداون هم به دست افرادی نالایق اگه ماقاتلیم باهم فامیلیم ونسبت نژادی داریم آقای قاتل
  • ناشناس آذری ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    3 0
    مشرق لطفا هر مقاله ای را روی سایت پخش نکن. تمامی مسئولین و دولتی های ایران سعی در بهبود روند ارتباط و ارتقاء روابط دیپلماتیک با همسایگان ایران را دارند آنوقت برخی افراد تازه کار، مغرضانه و با سوء استفاده از ضعفهای سایت شما سعی در مشکل آفرینی دارید.
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 1
    حقیر و بی عرضه شایسته وجود تو هست .
  • کاکرو یوگا ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    1 0
    وای بر اینها که در شهر شیعی باکو اجازه برگزاری مراسم رژه همجنس بازان رو دادن
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    یک زمانی نه چندان دور این کشور جزو خاک ما حساب میشد حالادم در اورده.
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    جوابشو به وقتش خواهیم داد. آذربایجان بدون ایران هیچه هیچ همونطوری که خراسان و فارس و سیستان بدون ایران هیچند. وقتی آران و مغان رو برگردوندیدم و روس تبارها رو انداختیم بیرون اونوقت تازه میایم صحبت
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    به ما چه؟؟ خاک کشورمونه اگه تو غریبه ایی و ماله این کشور نیست خوش گلتیم آران و مغان جز لاینفک ایرانه یه شیر مرد و شجاع دل میخواد که برش گردونه به ایران یه روزی خواهد اومد اون مرد فقط چند سواحی دیگر صبر صبر و صبر
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    سعی کن یه خرده مطالعه داشته باشی بعد صحبت کنی همین الانشم تاجیک ها خودشونو ایرانی میدونن چه رسد به اون موقع
  • ساكن قزوين ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 1
    جالبه در نقشه قزوين را هم جزء خودشان مي‌دانند... زيادنگران نباشيد يك روز موج بيداري اسلامي اين ديكتاتور وابسته به آمريكا و اسرائيل را بركنار مي‌كند. شايد هم به آغوش وطن برگردد. جاي يك شبكه خبري مستقل ترك زبان در صدا و سيما خالي است تا به اين ادعاها پاسخ بدهد...
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    به نظر من باید در اولین فرصت مثل روسیه که کریمه رو جزء خاک خودش کرد ما هم آذربایجان رو به مادرش ایران برگردونیم
  • آیتکین ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    یکم با ادب ابشی بد نیست
  • احمد ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    1 0
    دوستان عزیز فقط فحش و ناسزا ندید ، اولا باید پرسید سیاست و عملکرد دولت ایران در مقابل قضایای این سالهای آذربایجان چه بوده؟ نتیجه چه شده؟ ثانیا هموطنان عزیز آذری زبان برای مبارزه با این سیاست های صهیونیستی چه کرده اند و چه میخواهند بکنند؟
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    شاید وقت یک انقلاب اسلامی شیعی در آذربایجان فرا رسیده است ......!!!!؟؟؟
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    اگه اون پادشاهان نفهم شهوت پرست قاجار اینقدر نادون نبودن که آذربایجان رو از دست بدن الان اینجوری نبود. در ضمن نفت آذربایجان نزدیک به سطح زمینه و خیلی برداشت شده و به زودی تموم میشه
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    این الهام علی اف که دیگه از محمدرضاشاه قدرتمندتر نیست اون ژاندارم منطقه بود اما الان کجاست؟ حالا این بابا هم چندصباحی هست و بعدش کشور میافته دست شیعیان انشاالله
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 1
    به بخشی از حرف سعید موافقم ایران باید بهتر کار میکرد تو جریان جمهوری خود مختار تالش خود رهبر این جریان خودش میگه من نامه نوشتم به ملت ایران که به ما کمک کنید که بتونیم به دامان کشور برگردونده بشیم اما مقامات ایران سکوت کردند و هیچ نگفتند.
  • شناس ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 1
    نباید ما با سیاست هامون و رفتارمون آذربایجان رو تقویت کنیم، چون جدن این کشور که زمانی جزو خااک ما بوده دشمنی اش با ما در حد اعراب هست، در ضمن این کشور سعی داره با ارتباط با آمریکا و غرب و سازگاری با فرهنگ اونا (مثل برگزاری مسابقات رقص یورو...) سعی داره راه ترکیه رو بره و درآمد های حاصله رو صرف توسعه طلبی های مرزی اش بکنه، در مورد نفت دریایی خزر هم که برداشتش تا حالا سه میلیون برابر! ما بوده و چند بار هم باعث درگیری نظامی شده. در مجموع ما دوستی با این کشور نداریم و نبید تقویتش کنی تا بلای جانمون بشه.
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    الهام علی اف نوکر اسراییل هست و تمام سیاست هاش برای بی ثبات کردن ایران،نگران نباشید این کشور فسقلی فقط یک سوم استان کرمان وسعت داره :)) مورچه چیه کله پاچش چی باشه
  • حسن ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    اگر مردم ما حقایق رابدانند این خودفروخته های نوکر غربیها هیچ غلطی نمی توانند بکنند اصلا"آذربایجان کشور نیست که برای خودش نقشه ترسیم می کنه آذربایجانی که الان به اصطلاح جمهوری خوانده می شه مال ایرانه انشاالله این خوک صفتان وحامیان آنها آرزوی آذربایجان واحدی که خودشان ترسیم کرده اند رابه گور خواهند برد مردم غیرتمند شمال غربی کشور عزیزمان ایران هیچ وقت به حرف این احمقها گوش نخواهند واین یاوه گوییها رابرنمی تابند
  • بهزاد ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    آخر و عاقبت نوکری آمریکائیها و صهیونیست ها چیزی جز بدبختی و فلاکت نیست . مردم آران ( جمهوری جعلی آذربایجان ) همه ایرانی هستند که از مام وطن دور افتاده اند . امیدوارم مردم آران با رجعت به هویت اسلامی و شیعه خود روزی بتوانند از یوغ نوکری آمریکائیها و صهیونیست ها خارج شوند . . . مطمئنا ان روز هم با اتکا به همین روحیه اسلامی و شیعه خود می توانند مشکلات بزرگ خود و من جمله قضیه قره باغ را حل کنند .
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    من چندتا دوست آذربایجانی (جمهوری آذربایجان) دارم، تقریبا برای همه روشنه که ایشون (جناب الهام) بشدت معتاد هست و پایگاه مردمی نداره به همین خاطر همواره از نزدیک شدن به ایران هراس داره ولی خوشبختانه چه این آقا بخواد چه نخواد مردم غیرتمند و شیعه اونجا کاملا با شیعیان ایران یکصدا هستند، الحمدلله، حتی علوی های ترکیه هم (علی رغم تفاوتهای مذهبی) کاملا با پایگاه شیعه (ایران) هماهنگند؛ تا کور شود هرآنکس که نتواند دید،... کاش مسولین ما هم از این فکرها که ما داریم داشتن و بجای رقابت های بی خود به دنبال تقویت شیعه در جهان بودند
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    نیاز به این گونه مقالات که شیعه ستیزی جمهوری آذربایجان را مشخص می کند به شدت احساس می شود!
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    ميبينيد؟ علم تاريخ كاملا تحت تاثير سياسته ! هر كي پشتش به يه ابرقدرت گرم باشه ميتونه تاريخو تحريف كنه، آب هم از آب تكون نخوره! حقوق بشر و سازمان ملل هم كه فقط بلدند براي ما گردن كلفتي كنند!
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    اره برگردونین به ایران روسیه هم همینجوری میشینه نگا میکنه شماها آذربایجان رو به ایران برگردونین.
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    واقعا 90 ساله بوده؟ پس چرا پسش نمي گيريم؟
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    چرا هر وقت من دراین باره کامنت گذاشتم،منتشر نکردی؟معلومه سیاست سایت شما در این باره واقعا چیه؟وایضا درباره پان ترکیستها که ذر برخی مناطق کشور به شدت فعال هستند
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    اسرائیل و امریکا خط لوله گازی باکو جیحان را برای تحریم ایران راه انداختند و جالب است خود باخته های وطنی سعی در مشارکت در این خط دارند
  • هلیا ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    عجب!
  • ناشناس ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    روزی آذربایجان و ارمنستان و افغانستان و بحرین و گرجستان رو پس خواهیم گرفت و بدون ویزا در آنها به گشت و گذار خواهیم پرداخت.
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    2 0
    تا کور شود انکس که نمی تواند ببیند . شما نمی خواهد نگران نفت اذربایجان باشید تا انرا خرج اصفهان قم و تهران ..........بکنید .
  • حمید ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 1
    قورباغه هفت تیر کش ب این میگن....
  • علی ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    حماقت بعضی ادمها تمامی ندارد . اینها سرنوشت حاکمان را در چند دهه اخیر ندیده اند که از خودشان قویتر بودند و نابود شدند . علی اف ادم را یاد اصلاح طلبان خودمان میاندازد که میگویند ازادی .اما به قدرت که میرسند میشوند دیکتاتور و نقطه اشتراکشان این است که میگویند نباید به زور کسی را به بهشت برد . اما درهای جهنم را با علاقه برای مردم باز میکنند
  • ایران ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 2
    شهرهای تالش نشین همچون لنکران- لریک- ماسالی -استارا-بیله سوار-نفت چاله-یاردملی- خواهان الحاق مجدد به وطن اصلی خود ایران هستند.بژی ایران
  • sam ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    چقدر بامزه ای !!!
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    یه چی یاد گرفتی هر سایتی میری یه دلواپس مینویسی
  • eagle ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    من خودم اهل تبریز هستم یادتون باشه ما اذری نیستیم فقط اذری زبان هستیم
  • eagle ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    من خودم اهل تبریز هستم یادتون باشه ما اذری نیستیم فقط اذری زبان هستیم
  • علی ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    وقتی در 1993 این خانواده کثیف طی یک کودتا که برنامه و بودجه انگلیس و حمایت همسایه شمالی دولت باکو را پشت خودداشت روی کار آمدند متاسفانه کشورمان سکوت کرد .احتمالا فقط بخاطر اینکه به نظر بعضی از دوستان رئیس جمهوری قبلی - ائلچی بیگ - که با رای مردم سر کار آمده بود کمی به ترکیه تمایل داشت که البته این حرف درست نبود و تعداد مسافرت های او به ایران یشتر از ترکیه بود و او احترام زیادی برای ایران قائل بود و خود را مرید اهل بیت میدانست . ولی سئوال ایجاست چرا خانواده علی اف از سوی MI6 برای این کار انتخاب شدند . پاسخ مشخص است . خاندان علی اف از نظر قومیتی آذری نیستند و به همین خاطر شیعه هم نمی باشند - اسم قومیت را نمی آورم چون بحثی بی فایده پیش کشیده می شود -
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 3
    ایران در جنگ قره باغ خیلی به جمهوری اذربایجان کمک کرد از ارسال سوخت و مواد غذایی و اسلحه تا اعزام نیروهای نظامی ...ولی چون پنهانی بود و تبلیغی نشد حاکمان باکو همه رو انکار کردن ...قبر شهدای ایرانی جنگ قره باغ در باکو هست ولی به محض این که بری اونجا گیر نیروهای امنیتی علی اف می افتی ...تو جنگ قره باغ ایران کمک کرد و ترکیه فقط تبلیغ کرد ...آخرش نزد افکار عمومی در جمهوری اذربایجان ترکیه قهرمان شد و ایران خائن معرفی شد ...علتش خیلی ساده است ...تنها کشور شیعه قفقاز رو گرفتار جنگ کردن و تو این شلوغی ترکیه و اسرائیل با کمک امریکا و روسیه به تبلیغات پان ترکی دامن زدن تا اختلاف ایران و جمهوری اذربایجان مانع اتحاد شیعیان در منطقه مهم قفقاز بشه ...
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 2
    نفت خوزستان وگاز بوشهر هم داره تو تبریز مصرف میشه ...ناراحتی برو ترکیه ذغال سنگ مصرف کن
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    2 0
    من تبریزی هستم و اذری ترک هستم.
  • علی ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    2 0
    با سلام قطعا ما ایرانیان بر محور تعهد و تقید تشیع گرد هم آمده ایم. از این رو با هر گونه مباحث ناسیونالیستی در قالب پان و شوونیسم و هوامل تجزیه گرانه کوته فکرانه مخالف هستیم. اما در بحث بالا چند مقوله با هم خلط شده است: دین، نژاد و میهن ... قطعا ایران و آذربایجان از نظر دینی شیعه و باید بر محور آن اتحاد و تفاهم داشته باشند. اما در این مقاله با به آغوش کشیدن به عنوان "ایرانی" و تیپا زدن به آن به عنوان "ترک" خود عامل تفرقه و تجزیه را دامن زده است! نقشه ایران در تاریخ دراز خود از مصر و یونان تا بخش بزرگی از آسیا را در بر می گرفته است و این دلیل بر ادعای ایران بر آن بخش ها نمی شود. هر اندیشند و دانشمندی که به زبان فارسی سخن گفته و یا نوشته است دلیل بر فارس بودن و یا ایرانی بودن آن نیست از هند و عراق تا ترکیه و غیره مشاهیر بزرگی به زبان فارسی گفته و نوشته اند اما دلیل بر ایرانی بودن و فارس بودن آن نیست. مولوی در گونیه، ابن سینا در ترکستان، فارابی در فاراب، خاقانی و نظامی گنجوی در گنجه و ... در عین این که زمانی در مرزهای ایران بوده دلیل بر ایرانی و فارس بودن آنان نیست. همانطور که ما ادعای کشورهای عربی را نمی پذیریم که دانشمندان بزرگ ایرانی که نژادا عرب و به زبان عربی تالیفات داشته اند، بنام خود مصادره کنند. در این باره نیز باید بپذیریم که مولوی متولد گونیه و ترک بتار است. ابن سینا متولد ترکستان و نژاد به نژاد زرد می رساند و همین طور فارابی اهل فاراب و گنجوی نیز اهل گنجه و ترک است و پرخاش ما نسبت به ترکیه و آذربایجان به دلیل بزرگداشت آنان به عنوان مفاخر خود ناشی از فقر تحلیل تاریخی ماست. از آن گذشته مفاخر فراوانی که در کشور ایران هستند و ایرانی هستند منتها می تواند از نظر نژادی اکثرا به عرب ها و ترک ها مرتبط باشد. و باید پذیرفت که سه مقوله دین و نژاد و میهن را نباید با هم خلط نمود. با تمامی اوصاف هر دو کشور ایران و آذربایجان شیعه و می بایست بر محور همین نیز اتحاد و تفاهم داشته باشیم. اما مسئله ای که نباید فراموش کرد در دولت کارگزاران ایران نیز در جنگ ارمنستان و آذربایجان و کشتار شیعیان قره باغ متاسفانه سمت ارمنستان را ترجیح داد و روابط حسنه ای هم با ارمنستان برقرار نمود...
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    اللهم اشف کل مریض
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 3
    آقای علی ...چرا مهمل می بافی ...کجا مولوی ترک بوده ...بلخی بوده یه بیت شعر ترکی هم نداره مگه پان ترکها اختراع کرده باشن...نظامی اصالتاً آشتیانی بوده و بازهم پانترکها رفتن براش شعر اختراع کردن مثل مصادره قوم بی صاحب سومر ....ابوعلی سینا ایرانی الاصل بوده ومثل بیشتر مردم اسیای میانه فارسی زبان بوده و چندین کتاب به زبان فارسی نوشته ....اگر هم کتابی رو عربی نوشته زبان علمی اون زمان عربی بوده ...مثل نویسنده های هندی تباری که امروز تو ادبیات انگلیسی درخشیدن ولی ریشه هندی خودشون رو انکار نمی کنن... این پانترکها که بزرگشون آتاترک یهودیه به جای مصادره تاریخ برن شخصیت های برجسته تولید کنن ... ترکیه رو یهودی ها برمبنای ناسیونالیسم ایجاد کردن تا خاورمیانه (قلب جهان اسلام) گرفتار قوم گرایی بشه ...حالا هم از ترس شکل گرفتن یک دولت شیعه درقفقاز خاندان فراماسون علی اف رو برباکو حاکم کردن و با راه انداختن جنگ کثیف قره باغ افکار عمومی مردم در جمهوری آذربایجان رو منحرف کردن ...بیشترین سود از اشغال قره باغ رو خود علی اف و خاندانش میبرن چرا / چون با دشمن سازی میتونن بحران مشروعیت خودشون رو توجیه کنن
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 4
    علی جان اعتماد بنفست منو کشته: ابن سینا متولد بخارا بوده که ایرانی و آریایی بودن تا پیش از حمله مغول ها که پس از ابن سینا بوده. این ترکستان شما کجا بوده؟؟؟ مولوی متولد قونیه بوده؟؟؟ مولوی متوفی در قونیه به قول شما گونیه بوده. دست کم یه سرچ ساده می کردی. مولوی متولد بلخ بوده، استاد دانشمند و از دست مغول های وحشی به سمت ترکیه امروزی میره. خوبه "فقر تحلیل تاریخی" رو هم یاد گرفتیم. بحث نژادی ندارم اما این چرندیات شما رو هم باید به عزاش بشینم.
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 4
    مولوی اگر ترک بود ی بیت شعر ترکی هم گفته بود ...مگر این که تو این چند سال پان ترکها اختراع کرده باشن ...مثل شعرهایی که برای نظامی اختراع کردن ...مثل مصادره قوم بی صاحب سومر ....ابوعلی سینا ایرانی الاصل بوده شاهدش هم کتاب هایی است که به فارسی نوشته ..این حرفها رو از کجا میارین؟؟؟؟
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 2
    درجواب پان ترکیزم همین بس که همه بزرگان این نحله فکری یهودی بودن از ضیاءگوگالپ گرفته تا لئون کاهن ؛ آرمینوس وامبری ؛ آرتور لملی دیوید امانوئل قاراسو، طلعت پاشا، مدحت پاشا تا آتاترک که یهودی آنوسی بود ودر دانشنامه جودایکا اسمش ثبت شده...جریان شیطانی فراماسونری با پان ترکیزم و بعدش پان عربیسم و پان ایرانیسم خاورمیانه رو گرفتار واگرایی و بیماری قوم گرایی کرد
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    جنگ قره باغ توطئه هماهنگ آمریکا، روسیه ، ترکیه و اسرائیل بود تا به گفته رئیس وقت سازمان جاسوسی اسرائیل از شکل گرفتن حزب الله قفقاز جلوگیری بشه ...سرتا پای این جنگ توطئه بود ...ارمنستان با دولت ماسونی علی اف تو باکو کاملا هماهنگن ...اشغال قره باغ بهترین وسیله برای توجیه مشروعیت حکومت علی اف و انحراف افکارعمومی در جمهوری آذربایجان از تشیع به قوم گرایی است
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    خوب که چی؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    ای خاک به یغما رفته، ای اران، باکو، نخجوان، آزادت میکنیم، از زیر چکمه دژخیم آزادت میکنیم
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    خوبی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • من کوردم ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 2
    درود بر ناشناس 1121.. خدا بابات رو بیامرزه.
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    بحرين- لبنان
  • ناشناس ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    1 0
    با عرض سلام نگاشتن مقاله هايى اينچنين خصمانه نسبت به كشورهاى همسايه نه درست است نه جايز...اگر جمهورى اسلامى ايران تنها به مدت يك روز مرزهاى خود را به روى ارمينيا ان اشغالگر وغاصب كه ملت مسلمان شيعه آذربايجان را قتل عام نموده همانند كشورهاى گرجستان و تركيه ميبست شاهد عقب نشينى از اراضى اشغالى قره باغ بوديم...كه البته نه تنها مرزهايمان را نبسته ايم بلكه وابستگى اقتصادى صددرصدى ارمنستان را به خوبى تأمين ميكنيم چون ما حامى مردم مظلوم و مسلمانيم... از آنجا كه تا صد سال اخير حكومت در ايران تا هزار وچند سال پيش دست حاكمان ترك بوده(كه هيچ تبعيزى ميان اقوام نذاشته وبرادرى وبرابرى را سرلوحه اقدامات خود قرار داده ونژاد پرستانه رفتار ننموده اند) وسيتره ى حاكميتشان چندين كشور مجاور را در بر ميگرفته طبيعي است كه ريشه ى ملل كشور مجاور همانند آذربايجان يكى بوده وابراز آن نيز ممانعتى ندارد...
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    جمع کارشناسا جمعه
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    احسنت
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    درود بر تو
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    ناشناس دمت گرم خوب گفتی
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    مودب باش
  • eagle ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    ولی من اریایی اذری زبان هستم
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    به تو چه که به ماچه؟
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    همین حکومت قاجار بود که باعث عقب ماندگی ایرن و بخش های زیادی از کشور شد .
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    خاااااااااک...
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    حکومت قاجار بود که باعث عقب ماندگی ایران و جدایی بخش های زیادی از کشور شد .
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    احسنت
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    روسیه اگر عرضه داشت بحران کریمه رو تموم میکرد ناتو یه پخ کنه....
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    جان تو
  • مسعود ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    خخخخخخخخخ
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    لعنت بر امضا کنندگان ترکمنچای
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    مرگ بر اسرائیل
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    لعنت لر حکومت فخیمه!!! قاجار که خاک ایران رو روختند
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    درود ناشناس
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    اگر جرات ندارن همون بهتر توهمین فلاکت بمونن
  • ۀذربایجانی اصیل ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    ایران بالاخره باید یه روزی تکلیف خودشو با این به اصطلاح کشور فسقلی ضد آرامش و امنیت ایران روشن کند. آدربایجان در خاک ایران است و اینها بعد انقلاب کمونیستی با سو استفاده از ضعف دولت وقت ایران نام (آذربایجان) ما را دزدیدند و برروی سرزمینی که اسمش (آران) است، گذاشتند و آران از دو کلمه (آر) و (آن) تشکیل شده و به معنای سرزمین مردم آریا است و اینجا قسمتی از خاک ایران است و غولهای ادبی ای مانند نظامی گنجوی و خاقانی شروانی به دنیا عرضه کرده و ترکها هزار سال قبل و به تدریج به اینجا رسیدند و با شقاوت و ظلم و بی داد مردم اینجاها را که آریائی نژاد بودند، ترک زبان کردند و این قسمت از خاک میهن تا زمان آقا محمد خان قاجار جز سرزمین ایران بود و با کشته شدن او روسها مسلط شدند و عباس میرزا قاجار سعی نمود آن را باز پس گیرد ولی فتحعلیشاه با بی لیاقتی و ندادن پول و سلاح به او باعث شکستش شد، با امضای قرادادهای ننگین و ایران بر باده گلستان و ترکمانچای این قسمت از خاک سرزمین ما از مادر میهن جدا گردید، ولی با روی کار آمدن دولت بلشویکی در روسیه ، لنین تمام قراردهای قبلی تزاریان با ایران را لغو کرد ولی بازهم به خاطر جنگ داخلی در ایران و ضعف دولتهای ملی بعد انقلاب مشروطه ایرانیان موفق به بازپس گیری سرزمین های جدا شده نشدند، علیهذا طبق حقوق بین الملل اصولا کشوری جعلی بنام (جمهوری آذربایجان) نباید وجود داشته باشد، مضاف بر این که مردم این قسمت از خاک کشورمان همه شیعه مذهب هستند و شیعیان هر جای دنیا که باشند ایرانی هستند. این کشور فعلا توسط خاندان خیانت پیشه علی اف تسخیر شده و این خاندان تمامی منابع نفتی آن کشور را به جیب خود سرازیر می کنه و مردم این کشور بقدری ققیر و بدبخت هستند که برای خرید دارو به تبریز می روند و سی هزار نفر از مردم این کشور آن طور که گفته شده از کمیته امام خمینی کمک دریافت می کنند و این آقا با پولهای نفتی کلی برج و باروی بدرد نخور در باکو ساخته که بگوید ما هم هستیم و وقتی که روسیه کریمه رو ضمیمه خاک خود کرد، الهام جان با این که در کنفرانس کشورهای غیر متعهد در تهران شرکت نکرده بود، سراسمیه به دست بوسی سران کشور ایران آمد، لابد برای دریافت اسلحه، با این حال این آقا اجازه داده که عده ای خائن و وطن فروش آواره بی مرام در هتل های آنجا همایش برگزار کنند و ساز تجزیه طلبی بنوازند والبته دولت فخیمه ایران هم به این عمل ماست ماست نگاه کرده وفقط کاردار اونا رو احضار کرده و مراتب اعتراض، همین.. این قسمت جدا شده آبرو و اعتبار ایران است و در تاریخ بیشتر از هر واقعه ای روی غرور و تعصب و آبروی ایرانی ها اثر گذاشته، مجموعه این پیش آمدها را باید با تسخیر این سرزمین که اصلامتعلق به ایران است جبران نمود و عزت و غرور ملی ایرانیان را به آنها بازگرداند...
  • علیزاده ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    مشرق فش منتشر نکن
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    چرا باید با توهین همه حرفامونو بزنیم؟!؟! ای بابا
  • رجبی ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    میگن اسرائیل تو این کشور خیلی نفوذ داره
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    هرچی عقب افتادگی الان داریم از اقدامات حقارت بار دوره قاجاره
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 2
    ما آران و مغان رو همسایه نمیدونیم ما اونجا رو جزیی از خاک کشورمون میدونیم. و یه روزی هم برش میگردونیم.
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    2 0
    اینقد دم از بزرگی ایران(توران در اصل) نزنید اون جا های که شما تشریف دارین و به بزرگیش مینازین 98درصدش کویره یعنی کلا ماسه بادی اس میفهی ماسه بادی
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    ناشناس منظورت چی بود؟؟؟؟
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    با نفت زیر این ماسه بادی زمستون از سرما نمی میری ...می فهمی نفت
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    توران در اصل ؟؟؟؟ ....جاهلیت در فرع
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 2
    وضع استانهای آذربایجانی از لحاظ بودجه خیلی بهتر کشور بهتر از استانهای نفت خیز و تولید کننده گاز هست . نمونه اش استان کهکلویه و بویر احمر .
  • آذربایجانی اصیل ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 1
    ایران یه قاره است، هم کویر داره و هم جنگل و هم دریا و هم خلیج فارس. توی بدبخت اگه مال این سرزمین بودی، اقلا اسم خودتو می ذاشتی تا یه خائن شناسائی بشه.
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    توران دراصل؟؟؟؟؟؟ نفت و گازی که داری باهاش زندگی میکنی و مفت مصرف میکنی از زیر همین کویر و ماسه بادی ها درمیاد ......میفهمی ؟؟؟؟ مفت!!!!
  • ایران ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    مشرق یه بار از دوستان ایران بگو. چرا همه دشمن ایرانن؟
  • مجید ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    کجان این به ظاهر طرفدارای دموکراسی؟؟؟ چرا تحریم حقوق بشری نمی کننشون؟ نکنه اینا تافته ی جدا بافته ان؟؟
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    ایول خیلی جامع و کامل و مفید توضیح دادی . این نوشته شما قابلیت این داره به عنوان یک مقاله جدا در مشرق منتشر بشه . ممنون
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    وقتی همش بفکر مصلحت هستیم میشه این یکبار قاطعیت بکار میبردیم این نمیشد
  • عبدالرحمن ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    این از نقشه اذربایجان اون از نقشه اقلیم کردستان متاسفانه کشور ما توسط دشمنان احاطه شده باید مراقب بود
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    کم کاری فقط و فقط کم کاری مسئول مربوطه در زمینه مقابله با این آفت
  • ناصر ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 3
    من آذری هستم و خودم رو یک ایرانی اصیل میدونم از دولتهای ترکیه و باکو متنفرم مخصوصاَ از الیف زن باره شرابخار
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    کرمان چقد بزرگه...... خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    2 0
    منابع معادن شمال غرب بیشتر از نفت جنوبه که الان30دلار میفروشین نفهمیده نظر ندین
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    کاملا معلوم بود اذربایجانی اصیل بودی تاریخ نخونده بیسواد
  • ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    به نظر من این روباه پیر است که مشکل است با پیروزی بلشویکها روسها خواستار باز گرداندن ایران شدند اما روباه پیر با کارشکنی در سازمان ملل مانع این کار شد و کل ماجرا خدعه ماده روباه انلگلیسی می باشد و بس و اله همه میدانند داعش وهابیت پان ترکیست پان عربیست ، مسلکهای دارویش اختلافهای شیعه و سنی ، ساختن جوک برای اقوام ، ترسیم خطوط مرزی مناقشه خیز دامن زدن به جریانات انحرافی در دین آوردن تحریفات در دین و تمام اختلافات مذهبی مرزی قومی و هزاران اختلاف همه از کاخ باکینگهام و سران همجنس باز ان انگلیسی سرچشمه میگیرد بهتر است ریشه یابی شود که علی اف از کی دستور میگیرد سازمان ملل از کی دستور می گیرد اسراییلیها در سراسر مرز ایران با آذر بایجان سر زمینهایی که خریده اند به چه نیتی خریده اند علت ایجاد لوله ترانس خزر بدون حضور ایران یعنی چیست اینها محال است از فکر ناقص یک مشت اف حقیر تراوش کند پشت تمام این اختلافات یک توطئه نهفته است که چشن طمع به کیان ایران دوخته اند
  • یاسر ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    زنده باد همونطن فهیم . در زیر سایه بی بی دو عالم باشی
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    طنز تلخی تو گفتارت نهفته بود
  • مهماندار هواپیما ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    همن مردم اذری زبان ایرانی اگر اراده کنند 48 ساعته اذر بایجان جدا شده را باز می گردانند
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    1 0
    گرامی چرا از بی عرضگی دول پهلوی سخن نمی گویید که بحرین و افغانستان را از دست دادیم
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    2 0
    یاشا
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    2 0
    آقای ناشناس می گوید: همین حکومت قاجار بود که باعث عقب ماندگی ایرن و بخش های زیادی از کشور شد . سه چیز را درباره قاجار در نظر بگیریم: 1- قاجار به واسطه دوران حکومت پهلوی کاملا تحریف و تضعیف شده است. 2- مستشرقین غربی و اروپایی تا جایی که می توانستند در تاریخ سازی برای قاجار کم نذاشتند 3- منابع این مقاله متاسفانه کاملا از منابع عصر پهلوی و مستشرقین است و لذا درباره عصر قاجار کاملا غیر منصفانه قضاوت شده است. قاجار بانی ساخت و ساز های اکثر اماکن متبرکه و امازادگان و حرم اهل بیت علیه السلام هستند. آنان متشرع و بر مذهب تشیع مکلف بودند و آنچه در باره قاجار گفته و یا نوشته می شود از منابع خصمانه و دروغ پردازانه جاسوسان غربی در قالب مستشرقین و یا فراماسونر های عصر پهلوی امثال محمد علی فروغی و نوچه های یهودی زاده اش تامین و به خورد مردم داده می شود. دریغ از یک تحیلیل درست و بی طرف از اسناد دست اول تاریخی درباره قاجار... تا کنون جز سیاه نمایی درباره قاجار قلمی نرفته است و مسبب این جز تاریخ نگاری استعماری مستشرقین بر ما نیست ... بدانیم و آگاه باشیم که هرچه مستشرقین برما نگاشتند نه به خیر اموات پدرانشان، که نیات شوم و پلیدی را دنبال می کنند. چرا حتی برای یک نمونه از همین مستشرقین درباره عصر پهلوی و رذالت های اخلاقی آنان نمی بینیم، قلمی رفته باشد، اثری نوشته باشند... ساده لوحی و نوشتن از روی هم و منابع دست دادن از منابع غیر موثق تا کی؟!!! هر کسی از راه می رسد بی راه می بافد و بر قطر بافندگی های گذشتگان می افزاید و فردای روزگار ... روز از نو... باییم کمی اندیشه کنیم که چرا مستشرقین استعمارگر این همه در باره قاجار سیاه نمایی کردند، بیاییم کمی اندیشه کنیم که چرا قلم بدستان جیره خوار دربار پهلوی تا این اندازه در باره قاجار بد گفتند و ناجوانمردانه قلم فرسودند!!! براستی چرا؟
  • ناشناس ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    میگن اصلاح طلبها به محض اینکه زبون باز کردن به جای مامان گفتن دلواپس !! شنیدم که میگما .
  • ناشناس ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 2
    آخه اذربایجان چلغوز از خوزستان ما بیشتر نفت داره ؟ د اخه منگول مگه مجبوری حرف بزنی ؟
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    شما که آذر بایجانی اصیل هستی خجالت نمی کشی اسم سرزمینت را آران می نامی به نظرم شما از نژاد پاک آریایی باشید
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    خودت از این کلیشه "به ما چه" و "مگه ما تو مملکت خودمون مشکل نداریم؟" خسته نشدی؟! حالا ما هیچی
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    شما کجا زندگی میکنی اون وقت؟!
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    +1000
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    تاجیکستان هم دستت کمی از علی اف نداره
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    +تاجیکستان
  • ناشناس ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    چنگیزخانوصداکنید ترجمه کنند
  • ناشناس ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    مگه میخایم خلافت شیعی درست کنیم.
  • ناشناس ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    بابا چی میگی همون بهتر که دورافتادند همین آذربایجان خودمون هم سرمون رو خوردند
  • ناشناس ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    بچه جون برو شیرتو بخور بحران کریمه خیلی وقته تموم شده اس . کریمه الان جزو خاک روسیه اس . اون اوکراینه که هنوز ادامه داره . روسیه هم اصراری نداره اوکراین رو ضمیمه کنه مردمش میخوان .
  • کاکرو یوگا ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    65 درصد عراق شیعه هستن عمو
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 1
    ناشناس ۱۳:۵۵ یکم مطالعه کنی ضرر نداره . اسم اون منطقه ای که جمهوری به اصطلاح آذربایجان هست آران بوده و اسم آذربایجان فقط به منطقه تبریز و ارومیه و اردبیل خودمون اطلاق میشه .
  • پژمان ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    جمهوري آران مي تواند با حفظ هويت تركي خود همچنان به مام خود ايران بزرگ وفادار بماند .به هر حال در طول تاريخ همواره تركها جزء حوزه تمدني ايران بوده اند. رجوع كنيد به شاهنامه
  • احسان ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 1
    بایدم بخوره من که نزدیک جمهوری اذربایجان زندگی میکنم(شهر مرزی) میدونم اینا چه کارایی میکنن روزی نیست که تو تلویزیونشون فساد نباشه حتی روز شهادت ائمه ... ما آگاهیم وطن ما ایرانه کاملا مشخصه لازم نیست کسی بگه.آذربایجان هم مال ما بوده جدا شده ترکیه هم که هیچ یاشاسین ایران دیاری
  • احسان ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    دقیقا آذربایجان مال ماست البته من خودم سبیده به این کشور هستم!تو شهر مرزی ولی فرهنگ اون ها با ما خیلی فرق داره باید قبول کنیم
  • احسان ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    1 0
    اصلا هرجی که هستیم خب که چی باید بزنیم تو سر و کله ی هم که من ترکم تو لری اون آذری؟ای بابا ول کنید منم اذری هستم مگه عاره!؟هممون شیعه هستیم هرچی باشیم این بهترین وصفه
  • احسان ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    میدانید همین خطه ی آذربایجان ایران چه قدر شهید برای انقلاب و دفاع مقدس داده!؟پان ترکا شعرای استاد شهریار رو بخونن که ببیند شهریار چه قدر از ایران دفاع کرده و از بسیج و سپاه و رهبر گفته.دشمن کور خونده ما ایرانی هستیم و میمونیم من غیر از این حرف رو قبول نمیکنم
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    بعداز خوندن مقاله مشرق و نوشته های دوستان این سوال برام پیش اومده که چرا وزارت خانه های مرتبط مثل آموزش و پرورش چرا هنوز تو خوابن و هیچ اقدام موثری ندارن
  • ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    به ایران و کل سرزمینهای از دست رفته میگن فلات ایران
  • ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    0 0
    به ایران و کل سرزمینهای از دست رفته میگن فلات ایران
  • ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    2 0
    هنگام فروپاشی شوروی اذربایجانیها میومدن لب مرز و به ایرانیها نامه میدادن و خوشجال بودن که میتونن به ایران به پیوندن ولی متاسفانه ایران جتی بعداز فروپاشیه شوروی از ترس روسیه اقدامی نکرد
  • ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    1 0
    زمانیکه لنین اومد سرکار از همه مناطق ترکمنچای و گلستانچای چشم پوشی کرد و رسما در مچلس روسیه گفت باید به ایران برگرده بعد شاهان و مسیولان احمق و از همه جا بیخبر قاجار حتی نفهمیدن بعد از دو سه سال به توصیه کارشناسا لنین حرفشو پس گرفت
  • فردل ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    میگن اونجا قند شکر نون اروزنه
  • ناشناس ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    1 0
    ملت بزرگ آذری های ایرانی بیداربشین وبگوش باشین الهام الیف کثیف داره بین شماها اختلاف میندازه روسیه چطور کریمه روالحاق کردبه خاک خودش ما که کشور آذربایجان شمالی که قبلا خاک ما بوده و خائنان داخلی و خارجی دست به دست هم دادن آذربایجان شمالی عزیز ما رو جداکردن ماهم باید طرفداری آذری هامونو بکنیم ودوباره به خاک ما الحاق بشه یه چیز دیگه السکا رومردم روسیه کمپین راه انداختن همه لایک میکنن مطلب مینویسن برگرده به خاک خودشون ما یه کمپین یامثل این راه ننداختیم مثل ملت روسیه تا کی میخوایم سرزمین های ازدست رفته مونو برنگردونیم نمونه واقعیش آذربایجان شمالیه ما اگه برنگردونیم لفت بدیم یه روزی میبینیم تبریز وبقیه رو جدا کردم الان تو آذربایجان ایران تبریز گول حرف های الهام الیف رو خوردن یا عمدا دارن باهاشون همراهی میکنن تا بقیه آذربایجان مارو جداکنن تاکی میخوایم دست رو دست بزاریم رهبر عزیزمون ومقام های بلند پایه ایران وسپاه وملت ایران کاری کنین مجلس میخواست نماینده آذربایحان ایران تفافق نامه ترکمن چای وعهدنامه گلستان رولغو کنن تا آذربایجان شمالی برگرده ورفراندوم برگزاربشهچی شد پس لطفا کاری کنین ازمراجع قانونی پیگیری کنین به امید بازگشت آذربایجان شمالی تا اون موقع صبرمیکنیم مشرق جان جان هرکی رو دوست داری وعزیزترین کسانت پیامم دگرو بزار همه ببینن ممنون.
  • فرهاد ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    2 2
    چرا یک اواره ی سوریه یا عراقی دلش نمیخواد به ایران بیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس