تلاش نیروهای ویژه حزب‌الله لبنان برای عبور از مرزها و اشغال شهرک‌های صهیونیست‌نشین و گرفتن گروگان‌ها و قطع مسیرهای مواصلاتی اصلی در شمال سرزمین‌های اشغالی یکی دیگر از مشکل‌هاست. این عملیات برنامه‌های ارتش رژیم صهیونیستی از جمله هجوم زمینی به داخل اراضی لبنان را با چالش جدی مواجه می‌کند.

سه مشکل صهیونیست‌ها در جنگ آینده با حزب‌الله/ دیگر نیازی به تونل نیست /آماده انتشار
گروه بین‌الملل مشرق - جنگ به ‌تعویق ‌افتاده با مقاومت لبنان، رژیم اسرائیل را خسته کرده و آن را به دنبال در پیش گرفتن برنامه‌های هجومی و دفاعی برای مقابله با تهدیدات به ویژه در زمینه احتمال آزاد سازی مناطقی از الجلیل فلسطین کرده است، این در حالی است که حزب‌الله لبنان مشغول به مبارزه با تروریست‌ها در سوریه است. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در این رابطه به بررسی آماده سازی‌های دو طرف برای این جنگ پرداخته و تأکید کرد که جنگ بین آنها قطعاً رخ خواهد داد.

اسرائیل بعد از مراحل مختلفی که عرصه‌های سوریه و لبنان شاهد آن بوده است، به این نتیجه رسیده که حزب‌الله همچنان با وجود مشغول بودن به مبارزه با خطر گروه‌های تروریستی و تکفیری در سوریه و لبنان برای مقابله با هر تجاوز رژیم صهیونیستی آمادگی دارد. پیامدهای این اظهارات باعث عملکرد عملیاتی محدود و مشخص اسرائیل در سوریه و لبنان شده است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی می‌توانست از حوادث سوریه برای وارد آوردن برخی ضربات مشخص استفاده کند، اما آن‌ها همچنان اعتقاد دارد که حوادث مذکور کمتر از حدی است که بتواند فرصت لازم را به آنها بدهد.

با اشاره به این پس زمینه‌ها، سناریوی جنگ سوم لبنان همچنان در برابر رویکردهای سردمداران رژیم اسرائیل و کارشناسان و تحلیلگران آنها مشاهده می‌شود، آنها اعتقاد دارند که هر تجاوز اسرائیل در صورت تصمیم‌ گیری حزب‌الله به نشان دادن واکنش ممکن است به ایجاد درگیری فراگیر بین دو طرف منجر شود.
حضور این محاسبات در گفتمان سیاسی و تبلیغاتی صهیونیست‌ها را می‌توان نشان دهنده ریشه دار شدن قدرت بازدارندگی حزب‌الله لبنان در افکار عمومی اسرائیلی‌ها به ویژه تصمیم‌سازان تل‌آویو دانست، چرا که آنها به این دیدگاه و واقعیت ملموس رسیده‌اند که مشغول بودن حزب‌الله در سوریه مانع از بروز واکنش‌های متناسب در برابر تجاوزهای اسرائیل بنا بر صلاحدید رهبران حزب‌الله نمی‌شود آنها با وجود شرایط سخت منطقه‌ای این تجاوزها را نادیده نمی‌گیرند.

سه مشکل صهیونیست‌ها در جنگ آینده با حزب‌الله/ دیگر نیازی به تونل نیست /آماده انتشار

روزنامه الاخبار لبنان نوشت: اظهارات ران بن یشای تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت را نیز می‌توان در این چارچوب ارزیابی کرد، ‌وی در این زمینه مقاله‌ای منتشر کرده که اولین شماره از مجموعه مقالاتی است که در آینده منتشر خواهد شد. او در این مقاله توضیح می‌دهد که عناصر حزب‌الله لبنان که به جنگ در سوریه نرفته و در جنوب لبنان باقی ماندند اطلاعاتی را از ارتش اسرائیل جمع‌آوری می‌کنند و از اعتماد به‌ نفس بالایی برخوردارند، آنها به لطف تجهیزات پیشرفته‌ای که ایرانی‌ها در اختیارشان قرار داده‌اند، قادر به جلوگیری از نفوذ ارتش اسرائیل به اراضی لبنان هستند و در عین حال خود را آماده غافلگیری‌هایی کرده اند که در دوره آینده درگیری‌ها، اسرائیلی‌ها را به درد خواهد آورد.

بن یشای می‌افزاید با وجود اینکه حزب‌الله لبنان عمیقا در باتلاق سوریه قرار دارد و با وجود منافع قوی این حزب برای امتناع از تقابل با اسرائیل، اما از بیش از یک سال پیش رهبران حزب‌الله خود را برای جنگ سوم لبنان آماده کرده اند، گویا که این جنگ همین فردا آغاز خواهد شد. این تصمیم بر گرفته از تغییرات استراتژی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده که از یک سال پیش در قبال اسرائیل در پیش گرفته شده است.

سه مشکل صهیونیست‌ها در جنگ آینده با حزب‌الله/ دیگر نیازی به تونل نیست /آماده انتشار

این تحلیلگر صهیونیستی در مورد پیامدها و روند این استراتژی توضیح می‌دهد که باعث شده اسرائیل از حملات موضعی که گاه و بیگاه انجام می‌داد نیز دست برداشته و توانمندی‌های حزب‌الله بیش از پیش شود، این چیزی است که ارتش اسرائیل آن را "درگیری بین جنگ‌ها " می‌نامد. وی می‌افزاید که این تصمیم برگرفته از آن است که سوریه و لبنان یک جبهه واحد فعال بر ضد اسرائیل هستند و واکنش نشان دادن نسبت به هر نوع حملات ارتش اسرائیل وارد است، حتی اگر این واکنش منجر به ایجاد تنش گسترده و وارد آمدن تخریب و خسارت‌های انسانی فراوان بین دو طرف شود.

بن یشای ابراز داشت که نزدیک بود همین اتفاق در ژانویه گذشته روی دهد، هنگامی که حزب‌الله لبنان تصمیم به واکنش به تجاوز اسرائیل به منطقه قنیطره گرفت که در جریان آن تعدادی از عناصر کادر این حزب و یک افسر عالی‌رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شده بودند. وی معتقد است هم حزب‌الله و هم ارتش اسرائیل خود را آماده این موضوع کرده بودند که واکنش مذکور به بروز جنگ گسترده منتهی شود. وقتی که اطلاعاتی از عملیات انتقام‌جویانه حزب‌الله لبنان به دست افیف کوخافی فرمانده نظامی منطقه شمال سرزمین‌های اشغالی رسید ، وی در اوج دستورات عملیاتی برای این نیروها جهت مقدمه سازی نسبت به پاتک احتمالی اسرائیل در لبنان بود. 

سه مشکل صهیونیست‌ها در جنگ آینده با حزب‌الله/ دیگر نیازی به تونل نیست /آماده انتشار

بن یشای می افزاید که حزب‌الله لبنان در آن زمان حملات موشکی‌ را بر ضد خودروهای اسرائیلی در منطقه الغجر به سمت یک گشتی ارتش اسرائیل که در مسیر مزارع شبعا قرار داشت، انجام داد. این اتفاق به کشته شدن دو نظامی اسرائیلی منتهی شد. این تحلیلگر صهیونیستی توضیح می‌دهد که در نتیجه هوشیاری و سرعت عملی که نیروهای اسرائیلی از خود نشان دادند، تلفات این حادثه کمتر از حد انتظار بود. به این ترتیب رهبران دو طرف موفق شدند این موضوع را نهادینه کنند که محاسبات خونین بین آنها خیلی زود حل و فصل می‌شود و منافع متقابل آنها در مهار آتش و جلوگیری از تنش در اوضاع است. بن یشای توضیح می‌دهد: افکار عمومی اسرائیل خیلی کم این نکته را می‌دانند که ما در لحظات روز 28 ژانویه 2015 تا چه اندازه به بروز جنگ سوم لبنان نزدیک بودیم.

سه مشکل صهیونیست‌ها در جنگ آینده با حزب‌الله/ دیگر نیازی به تونل نیست /آماده انتشار

این تحلیلگر صهیونیستی در تلاش برای بهبود وجهه ارتش رژیم صهیونیستی و طرح میزان جدیت طرفین برای آغاز درگیری احتمالی تأکید می‌کند که در جریان بازدید از نوار مرزی با لبنان به صورت مستقیم این نکته را لمس کرده است که مقامات نظامی در فرماندهی منطقه شمالی تا چه حد برای واکنش‌های هجومی و دفاعی آماده شده‌اند. از مدت‌هایی نه چندان دور فرماندهی این منطقه توسعه فراگیر و ابداعی در خطوط هجومی و دفاعی خود در مرزهای لبنان ایجاد کرده است.

این مقاله صهیونیستی معتقد است که فرض عقلانی این است که روند جنگ و نتایج آن تا حد زیادی بر اساس سناریوی آغاز جنگ و زمان آن تعیین شود. در این شرایط ارتش اسرائیل ناگزیر به مقابله با سه مشکل اساسی است:‌ موشک باران شدید و دقیق جبهه داخلی اسرائیل شامل اهداف نظامی و غیرنظامی از جمله مراکز حیاتی کابینه رژیم صهیونیستی. براساس این پروژه جبهه داخلی اسرائیل روزانه بالغ بر 1200 موشک دریافت می‌کند که به خسارت‌ها و تلفات گسترده انسانی منجر خواهد شد.

مشکل دوم تلاش نیروهای ویژه حزب‌الله لبنان برای عبور از مرزها و اشغال شهرک‌های صهیونیست‌نشین و گرفتن گروگان‌ها و قطع مسیرهای مواصلاتی اصلی در شمال سرزمین‌های اشغالی است. این عملیات برنامه‌های ارتش رژیم صهیونیستی از جمله هجوم زمینی به داخل اراضی لبنان را با چالش جدی مواجه می‌کند.

سه مشکل صهیونیست‌ها در جنگ آینده با حزب‌الله/ دیگر نیازی به تونل نیست /آماده انتشار

بن یشای در این رابطه به اظهارات سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سال 2011 مبتنی بر طرح‌های این حزب برای تسلط بر منطقه الجلیل اشاره می‌کند.

مشکل سوم از دیدگاه این تحلیل‌گر صهیونیستی حملات موشکی و خمپاره‌ای گسترده با برد کوتاه است که شهرک‌های اسرائیلی نزدیک نوار مرزی را هدف قرار خواهد داد.

حزب‌الله نیازی به تونل‌ها در جنگ آینده ندارد
در حالی که رژیم صهیونیستی شانتاژ تبلیغاتی گسترده‌ای را در مورد تونل‌های احتمالی حفر شده از سوی نیروهای مقاومت لبنان دنبال می‌کند، تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در این مقاله تأکید می‌کند که واکنش‌های ارتش رژیم اشغالگر اسرائیلی به تهدیدات واقع شده از سوی مقاومت لبنان در جنگ آینده متشکل از ابزارها و اقدامات هجومی است که بخشی از آنها ممکن است حزب‌الله را غافلگیر کند. وی تأکید می‌کند که ارتش اهتمام ویژه‌ای به ابزارهای هجومی می‌دهد تا بتواند تمرکز آتش حزب‌الله بر ضد جبهه داخلی رژیم صهیونیستی را کاهش داده و مانع از عملیات نفوذ نیروهای مقاومت لبنان به داخل اراضی اشغالی شود.

سه مشکل صهیونیست‌ها در جنگ آینده با حزب‌الله/ دیگر نیازی به تونل نیست /آماده انتشار

نتیجه این رویکرد مانور زمینی گسترده و سریع خواهد بود که در جریان آن نفرات زیادی از ارتش اسرائیل به سمت لبنان حمله کرده و هزاران هدف را در طول چندین روز در تمامی لبنان موشک باران می‌کنند، علاوه بر این که صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند شهرک‌های صهیونیستی شمال فلسطین اشغالی را نیز به سرعت تخلیه کنند.

بن یشای با استناد به اظهارات فرمانده تیپ دفاع منطقه‌ای رژیم صهیونیستی تأکید می‌کند که ماهیت توپوگرافی منطقه که با پوشش گسترده گیاهی همراه است، حزب‌الله را حتی از استفاده از تونل‌ها نیز بی‌نیاز می‌کند.
این افسر صهیونیستی البته می‌گوید که دقیقاً نمی‌داند تونل‌های مقاومت از مرزهای سرزمین‌های اشغالی عبور کرده است یا نه، اما معتقد است تا زمانی که سرویس‌های جاسوسی وجود این تونل‌ها را کشف نکرده اند، این موضوع یک شاخص مشوق به شمار می‌رود.

این فرمانده نظامی رژیم صهیونیستی نیز ضمن تشریح جزئیات مربوط به ماهیت توپوگرافی منطقه اذعان می‌کند که حزب‌الله لبنان تجربه‌های مهمی در مبارزات خود در سوریه داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مهندس م ش ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    سربازان اسرائیل توان ذهنی‌ مواجه با حزب‌الله را ندارند. بعید میدانم اسرائیل وارد جنگ مستقیم شود. پروژه نابودی حزب‌الله به کمک ترکیه، سعودی، اردن، قطر.... با اهرم تکفیریها زده شده. خوشبختانه حزب‌الله همیشه ۲ قدم از دشمن جلوتر فکر و برنامه‌ریزی می‌کند. اما اوضاع سوریه خوب نیست. سپاه و نیروی قدس باید نقشه ب برای حمایت از حزب‌الله در صورت سقوط دولت مرکزی سوریه داشته باشند، یا اینکه به هیچ قیمتی اجازه سقوط دولت سوریه را ندهند.
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    تصوير فلسطيني ها را گذاشتي نه رزمندگان حزب الله
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    به قول حکیم رحیم پور ازغدی اسرائیل لبه پرتگاه است و فقط یک هول دیگر میخواهد
  • ارغوان ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    مشرق انگل کو کامنت من
  • سلمان ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    کامنتت رو که نمی دونم ولی ادبت که رفته
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    اقا نروژي رسيدن بخير لطفا از اين به بعد خيلي غليظ ننويس تا بدونيم چي ميگي
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    عکس اول متعلق به رزمندگان بی غیرت حماس می باشد.نه حزب الله قهرمان
  • کرمانشان ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    ۲ کشته؟۱۷ تا اسراییلی مثل سگ تو عملیات حزب الله کشته شدند
  • محمدرضا ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    بي ادب بي عفت نظرذت را بده.توهين نكن
  • مرتضی ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    در این که باید خیلی بیش از اینها از پتانسیل نیروهای مسلمان منطقه ای از جمله ایران علیه تکفیری ها استفاده کرد شکی نیست.
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    0 0
    کامنتت حتما همراه ادبت بوده چون هردو باهم گم شدن. !!
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    بدون اینکه یه قطره خون از دماغ اسراییل بیاد تا حالا حزب الله چقدر شهید داده بهترین فرمانده هاش حالا شما هی فرضیه بده
  • صلواتی ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    0 0
    حزب الله پیروز است اسراییل نا بود است
  • یه بنده ی خدا ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    0 0
    به امید خدا نابودی رژیم اشغالگر قدس قطعی حتمی و نزدیک است این وعده ی الهیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس