کد خبر 469072
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲

آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: بعد از آنکه مهلت زمانی تلاش‌های حزب جمهوری‌خواه برای ممانعت از اجرای این توافق به سر رسید، دولت اوباما روز پنجشنبه اجرای توافق هسته‌ای ایران را آغاز کرد.

دولت آمریکا اجرای توافق هسته‌ای را آغاز کرد

به گزارش مشرق، آسوشیتدپرس در گزارشی به قلم برادلی کلاپر نوشت: دولت اوباما روز پنج‌شنبه اجرای توافق هسته‌ای ایران را آغاز کرد بعد از آن که مهلت زمانی تلاش‌های حزب جمهوری‌خواه برای ممانعت از اجرای این توافق به سر رسید.

اوباما یک دیپلمات ارشد را برای تامین اطمینان از دورشدن هرچه‌بیشتر ایران از توان ساخت بمب اتمی و تدوین فرایندی چندماهه پیش از آغاز کاهش تحریم‌های ایران منصوب کرد.

اندکی بعد از آن که نمایندگان سنا نتوانستند رای لازم را برای مسدودکردن این توافق به دست آورند، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت استیون مول «به عنوان هماهنگ‌کننده اصلی اجرای توافق هسته‌ای ایران» منصوب شده است.

مول پیشتر سفیر آمریکا در لهستان بوده و پست‌های دیپلماتیک مهم دیگری را نیز بر عهده داشته است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت وی مسوولیت «حساس» نظارت بر این توافق را «که امنیت آمریکا، دوستان و متحدانش در خاورمیانه و سراسر جهان را افزایش می‌دهد» برعهده دارد.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه برای بزرگداشت مرحله مهم دیگری در مهم‌ترین دستاورد سیاست خارجی خود که اجرای این توافق است به وزارت خارجه آمریکا رفت در مراسمی که کری برای قدردانی از تیم خود در امور ایران برپا کرده بود شرکت کرد.

اکنون واشنگتن از ایران انتظار دارد از روز 18 اکتبر شروع به ایجاد تغییرات عمده در مرکز اصلی غنی‌سازی اورانیوم در نطنز، تاسیسات زیرزمینی فردو، و تاسیسات آب سنگین اراک کند.

دیپلمات‌ها گفتند این اقدامات چند ماه طول خواهد کشید. آنها همچنین گفتند هیچ تحریمی تا زمان تکمیل این اقدامات برداشته نخواهد شد اما اوباما از روز 18 اکتبر شروع به صدور دستور کاهش برخی تحریم‌ها خواهد کرد.

در عین حال، میچ مک‌کانل، رئیس اکثریت سنا گفت احتمالا توافق هسته‌ای ایران توسط رئیس‌جمهور بعدی آمریکا اصلاح خواهد شد.

جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت احتمال دارد اقدامی قانونی علیه اجرای این توافق اتخاذ کند.

دیگر نمایندگان آمریکایی نیز گفتند در حال بررسی قوانینی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در صورت لغو آن براساس این توافق و یا سایر اقدامات دیگر علیه ایران هستند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    این یعنی نظر مجلس ما برای اجرای این توافق خیلی حا‌ئز اهمیته!!!
  • جواد ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    مجلس باید این توافق را تصویب کند تا مردم خود بفهمند که تحریمی لغو نخواهد شد " و وعده های دولت اغراق بوده است در غیر این صورت رسانه های زرد زنجیری مجلس را مقصر رسیدن مردم به رفاه معرفی میکنند .
  • شهرام ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    جواد دلواپس. شما اگه راهکاری دارین به ما هم بگین تا چیکار باید بکنیم هر روز یه ساز میزنید بالاخره که چی چرا ما باید تحریم باشیم ؟؟؟؟؟؟
  • محمد ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    دولت روحانی و دولت اوباما هر دو مردم را ترغیب به حمایت از برجام می کنند .ولی موقعی که از بند بند این قرارداد ایراد گرفته می شود هیچ جواب مستدلی ارائه نمی شود . تنها خاصیت برجام تعطیلی انرژی هسته ای است .و ظاهرا قرار نیست هیچ تحریمی لغو شود . و این مطلب در بیانات جدید دولتی ها دیده می شود . اکنون دولت آشکار بهبودی وضعیت اقتصادی را از اجرای برجام جدا می داند. قبول ندارید ،همین یکی دوروزه کافی است به اظهارات روحانی و یارانش دقت کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس