در حالی دولت معتقد است حریف را در مذاکرات هسته‌ای با نتیجه 3 بر 2 شکست داده است، دیپلمات‌های آمریکایی رسیدن به توافق وین را در وزارت امورخارجه این کشور و با حضور باراک اوباما جشن گرفتند!

به گزارش مشرق، وبگاه آمریکایی «واشنگتن اگزمینر» نوشت: اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه گذشته با توقف کوتاه در وزارت خارجه در جشنی ویژه که از سوی «جان کری» وزیر خارجه این کشور به مناسبت موفقیت برجام برپا شده بود، شرکت کرد.
جان کری این جشن را با حضور کلیه همکاران حاضر در مذاکرات فشرده با ایران و دیگر قدرت‌های جهانی برپا داشت.
بر اساس این گزارش، توقف برای حضور در وزارت خارجه در برنامه‌های اوباما لحاظ نشده بود و به همین دلیل خبرنگاران مجوز ورود به وزارت خارجه را همراه با رئیس‌جمهور آمریکا نداشتند و به همین خاطر بیست دقیقه در خودروی ون منتظر رئیس‌جمهور ماندند تا او مجددا در معیت کاروان موتوری به آن‌ها پیوسته و عازم کاخ سفید شود.
این وبگاه آمریکایی نوشت: اوباما توقف برنامه‌ریزی نشده خود را در حالی انجام داد که بعد از حضور در جلسه کمیته سناتورهای دموکرات  که پشت درهای بسته انجام شد عازم کاخ سفید بود.
آمریکایی‌ها در حالی توافق وین را جشن گرفته‌اند که حسن روحانی اعلام کرده بود نتیجه مذاکرات 3 بر 2 به نفع ایران رقم خورده است! وی چند روز پس از اعلام توافق وین در جلسه هیئت دولت با تشبیه مذاکرات هسته‌ای به مسابقه فوتبال گفت: در یک مسابقه و بازی فوتبال وقتی می‌گوییم برنده یا موفق شدیم، معنایش این است که سه گل زده و دو گل خورده‌ایم، حالا عده‌ای بگویند که می شد از فلان فرصت هم استفاده کرد و گل‌های بیشتری زد. باید دید که در مقابل چه تیمی بازی کرده‌ایم.
چند ماه پیش نیز یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای از قول یک به اصطلاح تحلیلگر درباره پیش‌بینی نتیجه مذاکرات هسته‌ای نوشته بود: قرار نیست در این مسابقه در نهایت دست دوطرف را بالا ببرند و بگویند هردو طرف برنده شده‌اند. برد ما فقط در آن است که گل کمتری بخوریم و بس!
حفظ فشار تحریم‌ها
«آدام زوبین» معاون موقت وزارت خزانه‌داری آمریکا در جلسه کسب رأی‌ اعتماد از کمیته امور بانکی مجلس سنا گفت: با همکاری متحدان، فشار تحریم علیه ایران را حفظ می‌کنیم.
زوبین افزود: محدودیت‌های بازرگانی بین ایران و آمریکا، به قوت خود باقی خواهند ماند.
وی در ادامه گفت: واشنگتن به اجرای تحریم‌های ضد ایرانی در زمینه‌های تروریسم، اشاعه موشکی و حقوق بشر ادامه خواهد داد.
معاون موقت وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد: واشنگتن همکاری با اسرائیل، کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ادامه فشارهای تحریمی علیه ایران در زمینه‌های غیرهسته‌ای را ادامه خواهد داد.
زوبین افزود: تحریم‌های ایران تا اندازه زیادی پابرجا می‌مانند.
وی در اظهاراتی گستاخانه گفت: هر کدام از بانک‌های ایرانی که از تخفیف تحریمی وفق سند برجام برخوردار می‌شوند، در صورت کشف شواهدی از حمایت از حزب‌الله لبنان و یا نیروهای سپاه قدس، مجدداً تحریم خواهند شد.
«آدام‌ زوبین» همچنین در«اندیشکده مطالعات سیاست خاور نزدیک واشنگتن» گفت: تحریم‌های سازمان ملل می‌تواند به سرعت و در صورت درخواست هر کدام از اعضای گروه کشورهای 1+5 برقرار شود.
وی مدعی شد: آسیب‌پذیری ذخایر ارز خارجی ایران در برابر تحریم‌های آتی بیشتر خواهد شد، نه کمتر.

تاکید بر محدودیت‌های موشکی قطعنامه 2231

به گزارش خبرگزاری‌ها، وبگاه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» در گزارشی نوشت: «جان کری» اخیرا نامه‌ای محرمانه به «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه نوشته است.
در ادامه گزارش آمده است: از آنجایی که شورای امنیت از ایران درخواست کرده تا هیچ فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی‌شده برای آنکه قادر به حمله تسلیحات هسته‌ای باشند، انجام ندهد، بنابراین انجام چنین فعالیت‌هایی مغایر با قطعنامه شورای امنیت بوده و موضوع جدی برای بررسی در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.
کری تاکید کرده است که قطعنامه اجازه نمی‌دهد که برنامه موشک‌های بالستیک ایران در آسایش باشد.
 سنای آمریکا روز پنج‌شنبه در آخرین روز فرصت 60 روزه کنگره برای اعلام نظر در مورد توافق هسته‌ای، بار دیگر برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک تشکیل جلسه داد و در نهایت برای سومین بار نتوانست طرح کفایت بررسی و رد برجام را تصویب کند.
با این حساب باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا امکان اجرای توافق، بدون آنکه نیازی به استفاده از حق وتو را داشته باشد، یافته است.
در همین حال، «پت تومی» سناتور جمهوری‌خواه گفت: هرگونه توافق هسته‌ای دولت کنونی آمریکا با ایران بدون تأیید سنا غیرقانونی است و رئیس‌جمهور بعدی تعهدی در قبال آن ندارد. وی افزود: موضوع هنوز تمام نشده است. ما هنوز در این باره به نتیجه نرسیدیم.
نتانیاهو: تلاشم علیه برجام، به روابط آمریکا و اسرائیل صدمه نزده است
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: تلاشم علیه برجام، به روابط آمریکا و اسرائیل صدمه نزده است؛ آمریکا بهترین دوست اسرائیل است. در همین حال، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری گفت: نخست‌وزیر اسرائیل 9 نوامبر (18 آبان) برای بررسی نحوه اجرای برجام و چگونگی مقابله با اقدامات خاورمیانه‌ای ایران به واشنگتن می‌رود.
ارنست مدعی شد: اجرایی کردن توافق هسته‌ای که موضوع رایزنی طرفین است، راهی برای مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران خواهد بود.
همچنین المانیتور در گزارشی نوشت: دولت اوباما به زودی از تأسیس دفتری جدید برای هماهنگی‌ اجرای توافق هسته‌ای با ایران رونمایی می‌کند.
احتمال دیدار وزرای ایران و5+1در حاشیه اجلاس سازمان ملل
خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در گزارشی اعلام کرد: «میخائیل اولیانوف» رئیس اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد ممکن است وزرای خارجه ایران و گروه 1+5، بیست و هشتم سپتامبر (6 مهر) در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، درباره برنامه اقدام هسته‌ای ایران تبادل نظر کنند.
اولیانوف افزود: مسکو و تهران همه تلاش خود را می‌کنند تا به سرعت توافقنامه‌ای در زمینه خارج کردن اورانیوم غنی شده از ایران را امضا کنند.
وی در ادامه گفت: همکاری فشرده در زمینه (خارج کردن اورانیوم غنی شده از ایران) بین شرکت روس اتم روسیه و سازمان انرژی اتمی ایران ادامه دارد.
سومین شکست جمهوریخواهان در رد برجام
سنای آمریکا روز پنج‌شنبه در آخرین روز فرصت 60 روزه کنگره برای اعلام نظر در مورد توافق هسته‌ای، بار دیگر برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک تشکیل جلسه داد و در نهایت برای سومین بار نتوانست طرح کفایت بررسی و رد برجام را تصویب کند. با این حساب باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا امکان اجرای توافق، بدون آنکه نیازی به استفاده از حق وتو را داشته باشد، یافته است.
در این نشست ابتدا در مورد متمم پیشنهادی برای منوط شدن رفع تحریم‌های ایران به آزادی اتباع آمریکایی زندانی در ایران و همچنین به رسمیت شناختن اسرائیل، رأی‌گیری شد. این متمم را میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا ارائه کرده بود.
در حالی که جمهوری‌خواهان در دو مرحله نتوانسته‌اند به 60 رأی لازم برای پایان بحث و رأی‌گیری در مورد برجام دست یابند، امیدوارند که با افزودن متمم به برجام، در مسیر اجرای آن مانع ایجاد کنند.
با این حال، دموکرات‌ها از همان ابتدا اعلام کرده‌ بودند که با این طرح مخالفت می‌کنند. حتی بن کاردین از معدود سناتورهای دموکرات که با برجام مخالفت کرده نیز گفته بود که به این متمم رأی منفی می‌دهد.
در پایان اظهارات سناتورها، همانطور که انتظار می‌رفت، دموکرات‌ها از تصویب متمم جلوگیری کردند. در رأی‌گیری روز پنجشنبه 53 سناتور رأی مثبت و 45 نفر هم رأی منفی دادند. برای تصویب این متمم به دست کم 60 رأی نیاز بود.
پس از رد این متمم، سنا برای سومین بار در مورد پایان بحث و تصویب طرح رد برجام رأی‌گیری کرد. این رأی‌گیری هم نیاز به 60 رأی موافق داشت، که نهایتا باز هم با شکست جمهوری‌خواهان به پایان رسید. در این رأی‌گیری 42 سناتور رأی مخالف داده و 56 نفر رأی مثبت دادند.
میچ مک‌کانل رهبر اکثریت اعلام کرده است که این رأی‌گیری آخرین رأی در مورد برجام است.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    مثل ما که باختمون روبروی ارژانتین جشن گرفتیم
  • ناشناس ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    اشتباه نکنید امریکاییها وقتی می برند جشن می گیرند اونا مثل بعضی از ایرانی ها نیستند
  • aras ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    منظورتون همون باختیه که وزیر میخواست کیروش رو اخراج کنه؟
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    پس بهتره حالاهم جشن بگیریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس