گاهی رهبری به خاطر حفظ کردن مصلحت مردم مجبور است اقشاری را پیش خودش بنشاند ولی دلش از آنها پرخون است. ما هم باید مثل رهبرمان دل پرخون داشته باشیم. طوری باید عمل کنیم که در جامعه شکاف ایجاد نشود اما تمجید کردن از این افراد که خون به دل رهبر انقلاب می‌کنند، غلط است.

از نگرانی‌های آیت‌الله درباره انتخابات خبرگان تا توصیه به روحانی و ظریف/ خاک پای امام (ره) را در کفنم بگذارید +فیلم

به گزارش مشرق، در عالم خبر و رسانه هیچ شنیده‌ای با قطعیت به تایید نمی‌رسد اما شنیده‌ها درباره ایشان درصدی با واقعیت تفاوت نداشت این تاکید و تصدیق نتیجه دیداری بود که چند سال پیش در جریان تهیه ویژه‌نامه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برایمان محرز شد.

برخلاف موقعیت مکانی منزلش، با خانه‌ای ساده و دور از تکلف روبرو شدیم که با استقبال و مهمان نوازی خاکی اما ویژه‌‌ای همراه بود، استقبالی که بیانگر روح ساده و بی‌آلایش مردی بود که در راه ترویج شعائر اسلامی از هیچ کوششی دریغ نکردند و در گفتارشان برخی جنبه‌‌های ناپیدایشان برای ما هویدا شد.

البته بماند که خبرنگار به واسطه حرفه‌ای که دارد چیزهایی را می‌بیند و می‌شوند که گاهی به دلایلی از ذکر آنها معذور و به محرمانه ماندن آن جزئیات مصر است.

یاد و نام امام خمینی (ره) در تمام جملاتشان تکرار می‌شود و امام روح‌الله را نعمتی می‌دانستند که نصیب مردم شد و معتقد بودند که الحمدالله مردم نیز قدردان این نعمت بودند.

ایشان در آخرین اظهار نظر و گفت‌وگوی رسمی خود در خرداد سال‌جاری، بر مردود بودن کسانی که رنگ و بوی مخالفت با افکار امام (ره) و رهبر معظم انقلاب را دارند تاکید ویژه‌ای داشتند؛ موضوعی که در صدا و چهره این عالم بزرگوار بر کسی پوشیده نمانده است.

ایشان آیت‌الله خامنه‌ای را خلف صالح امام روح‌الله دانسته و گفتند بعد از امام (ره) بهترین فرد برای رهبری نصیب مردم شد؛ مقام معظم رهبری دشمنان داخلی و خارجی بسیاری دارند که الحمدالله با این وجود سرپا ایستاده‌اند.

از نگرانی‌های آیت‌الله درباره انتخابات خبرگان تا توصیه به روحانی و ظریف/ خاک پای امام (ره) را در کفنم بگذارید +فیلم

اظهاراتی که بیانگر عمق درک ایشان از جایگاه ولایت بود شاید به همین دلیل است که ابتکار نهادینه کردن بزرگداشت عید سعید غدیرخم و احیای امر ولایت توسط این عالم مجاهد با راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی غدیر در تاریخ ثبت شد.

این سیاستمدار صادق همواره نگران آینده انقلاب بودند و از عافیت طلبی برخی از انقلابیون که از مواضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند شکوه‌ها داشتند و آن‌ها و حامیانشان را از جمله افرادی می‌دانستند که خون به دل رهبری کرده‌اند.

* این افراد خون به دل رهبر انقلاب می‌کنند

«گاهی رهبری به خاطر حفظ کردن مصلحت مردم مجبور است اقشاری را پیش خودش بنشاند ولی دلش از آنها پرخون است. ما هم باید مثل رهبرمان دل پرخون داشته باشیم. طوری باید عمل کنیم که در جامعه شکاف ایجاد نشود اما تمجید کردن از این افراد که خون به دل رهبر انقلاب می‌کنند، غلط است.»

جایگاه این سیاستمدار صادق وانقلابی در ردیف بزرگانیست که همیشه با سربلندی از آزمون‌های الهی بیرون آمده‌اند. این مبارز انقلابی حتی در آزمون حب فرزند نیز سربلند شد آزمونی که مردود شدگان آن مروج «تبار سالاری و آقازاده پروری» شدند؛ پدیده ناصحیحی که احیاگر برخی روابط خاندان سلطنتیست.

این مجاهد صبور در خصوص مبانی انقلابی و رسیدن اهداف انقلاب به سرمنزل مقصود با هیچکس تعارف نداشته و مشی صراحت لهجه ایشان در این باره باید الگویی برای افرادی باشد که در مقابل فتنه انگیزی فرزندانشان در قبال نظام سکوت کرد‌ه‌اند.

شاید تفاوت برخورد قاطعانه ایشان با اقداماتی که برخی از پیشکسوتان نظام در توجیه اعمال نادرست فرزندانشان داشتند باعث شده که بر کسی پوشیده نباشد که آیت‌الله خزعلی انقلابی بود که انقلابی ماند و هرگز اجازه سوء استفاده از نام و جایگاهش را به فرزندش نداد و در جریان فتنه سال 88 با انتشار بیانیه‌ای رسمی صراحتاً برائت خود را از مواضع «مهدی» اعلام کردند.

«دیگر کاسه صبرم لبریز شده، دیگر با او صحبت نمی‌کنم و حرف‌های نامناسب او را بر نمی‌تابم. ملت انقلابی عزیز همیشه در صحنه ما بدانند او از ما جدا هست و هر چه از من نقل کند، نپذیرند. با من ارتباطی ندارد ولی الان هم دعا می‌کنم خداوند به او توفیق دهد که از راه انحرافی که پیش گرفته است برگردد و گرنه خداوند مقتدر، اسلام و انقلاب و امام و رهبر و رئیس جمهور و مسلمین عزیز را از شر او مصون و محفوظ بفرماید.»

ایشان یکی از استحاله شدگان نظام را که فرزندانش در فتنه و فساد مالی یدطولایی دارند را عامل اصلی انحراف فرزندش معرفی کرده و در این خصوص گفته بودند: «مهدی می‌گفت من می‌خواهم با مخالفین اسلام مبارزه کنم، من هم می گفتم یکی از مخالفین اسلام همان کسی است که از شما پشتیبانی می‌کند، چرا او را مذمت نمی‌کنید؟ در نهایت هم از او خواستم به منزل من نیاید. من حاضرم بدنم را قطعه قطعه کنند اما دین از دست نرود به همین دلیل هم به مهدی گفتم راهی به منزل ما ندارد...»

حقانیت مواضع آیت‌الله خزعلی درباره ادعاهای شاذ فرزندش تا حدی بود که این بصیرت به همسر ایشان نیز تسری یافته بود و ایشان نیز صحبت‌های مهدی را دروغ و توهمی بیش نمی‌دانست و بی دلیل و تنها به صرف مهر مادری با انتشار بیانیه و مصاحبه از اقدامات نادرست وی حمایت نکرد.

آیت‌الله خزعلی که از یاران دیرین امام روح الله در مقاطع حساس انقلاب بودند اقتدار را یکی از مهمترین صفات بینانگذار انقلاب اسلامی عنوان کردند.

«فرمایش امام مبنی بر اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند نمونه‌ ای از اقتدار امام بود که امروز نیز مقام معظم رهبری هم بر آن تکیه و تاکید دارند، این صحبت حرف‌ ساده‌ای نیست؛ دروغ است که امام به دنبال حذف شعار مرگ بر آمریکا بود»

 شیوه رفتار امام خمینی (ره) با مجموعه نهضت آزادی نمونه دیگری از این اقتدار است که در مواجهه با فتنه گران داشتند بنابر نظر امام (ره) همواره باید حال فعلی افراد را سنجید چراکه ممکن است فردی در طی زمان تغییر کند و فتنه‌گر شود.

 * از «یوم العمل» تا «یوم الحساب»

این یار صدیق نظام در مواضع صریحی که در قبال فتنه‌گران داشتند به صراحت عامل و بانی اصلی اقداماتی که در جریان فتنه 88 همچون موضوع پاره‌کردن عکس امام و توهین به ساحت مقدس امام حسین (ع) صورت گرفت را میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعلام کردند و در بررسی عملکرد خواص در دوران فتنه معتقد بودند: بعضی وقت‌ها دوستان ما فراموش می‌کنند یک عده‌ای در فتنه که آقا خون دل می‌خورد سکوت کردند من می‌گویم آن روز یوم العمل بود و امروز یوم الحساب است.

«آن موقعی که هیچ‌کس صحبت نمی‌کرد؛ برخی به من می‌گفتند چرا شما تنها صحبت می‌کنید،‌ چرا دیگران علیه این آقایان موضع نمی‌گیرند. بعد به فاصله مختصری وزیر اطلاعات آقای مصلحی آمد و در فیضیه گفت: آقای هاشمی با این فتنه‌گران همراه بوده، همه گفتند هاشمی؛ بصیرت، بصیرت

«موسوی از اول هم علاقمند به ولایت فقیه نبود و آقای دیالمه اشاره کرده که ایشان علاقمند به ولایت فقیه نیست و خودش را جا زده اما کروبی به این شکل نبود

«کروبی برای فوت امام (ره) ناراحتی بی‌نظیری از خود نشان داد اما چون فکرش مثل مرحوم منتظری کم است وی را گول می‌زنند مثل زمانی که با 300 میلیون شهرام جزایری گول خورد؛ موسوی، کروبی و خاتمی به تحریک یک نفر روی کار آمدند و دختر و پسر آن‌ یک نفر نیز در این راستا حرکت می‌کنند

صراحت لهجه ایشان تنها محصور به یک جریان نبود و همواره اظهار می کردند «برای ما فرقی ندارد که خاستگاه دولت‌ها کدام جناح باشد و معیار ما سیره امام راحل است»

* نظر این یار صدیق نظام درباره دولت‌های اصلاحات و احمدی‌نژاد

ایشان درباره دولت اصلاحات معتقد بودند که این مجموعه اشکالات زیادی داشت و تاکید داشتند از هر کسی که مورد حمایت آمریکا و انگلیس است پرهیز کنید.

«چندین سال قبل من به آقای مصباح می‌گفتم که خاتمی خوب کار نمی‌کند. ایشان گفت: «خاتمی سیئه من سیئات هاشمی». تعبیر درست همین است.»

از نگرانی‌های آیت‌الله درباره انتخابات خبرگان تا توصیه به روحانی و ظریف/ خاک پای امام (ره) را در کفنم بگذارید +فیلم

این مجاهد نستوه در خصوص دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد نیز این دولت را تا زمانی موجه می‌دانست که تابع نظر رهبری بودند و معتقد بود از زمانی که این دولت تحت تأثیر مشایی قرار گرفت، خراب شد. ایشان اعتقاد داشتند که هرگاه احمدی‌نژاد می‌گفت «آقا»، منظورش مشایی بود که این امر منجر به خراب شدن همه چیز شد.

آیت‌الله خزعلی همچنین در جریان 11 روز خانه نشینی رئیس دولت دهم، خطاب به وی گفته بودند: ما رئیس‌جمهور سال 84 را تایید کردیم؛ شما رئیس جمهور بودی اما اکنون شاه شدید و با نظام جمهوری اسلامی ارتباطی ندارید.

*توصیه به روحانی و ظریف

این سیاستمدار صادق درخصوص عملکرد دولت یازدهم نیز اظهار داشته بودند که: گفته می‌شود یک دست این دولت در دست هاشمی و دست دیگرش در دست خاتمی است اما می‌گویند روحانی تاکنون در مقابل این افراد ایستادگی کرده که اگر این امر صحت داشته باشد قابل تقدیر است و همواره تاکید داشتند اگر دولت به تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری بپردازد موفق می‌شود.

ایشان همچنین به رئیس جمهور و وزیر امور خارجه توصیه کرده بودند همانگونه که رهبری فرمودند که با صداقت وارد کار شوند و در کار خود صدیق و راستگو باشند عمل کنند.

وقتی از ایشان درخصوص تلاش برخی اصلاح‌طلبان برای پررنگ کردن نقش آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان پرسیدم، گفتند: نمی‌توانند، آقای هاشمی وضعش روشن است و من تعجب می‌کنم از شما که این سوال را می‌پرسید البته اگر قرار است در انتخابات اسفندماه هاشمی روی کار بیاید من بمیرم و زمان ایشان را نبینم، شما هنوز آقای هاشمی را نشناخته‌اید.

* نظارت استصوابی در کلام خدمتگزار بزرگ غدیر

این عضو سابق فقهای شورای نگهبان که 20 سال در این کسوت مشغول به خدمت بودند و در تدوین‌ قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش داشتند همچنین درباره برخی جوسازی‌هایی که علیه شورای نگهبان پیرامون موضوع نظارت استصوابی صورت می‌گیرد اظهار داشتند: وقتی تفسیر قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است مطرح شدن چنین صحبت‌هایی از اساس غلط است و هر کشوری قوانینی دارد. قانون ایران اسلامی هم چنین است اگر قانون کشور را کسی قبول نداشته باشد چطور نامزد انتخابات این کشور شده و یا می‌شود.

بی‌شک نام آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی و خدمات بی‌دریغ ایشان در راه اعتلای انقلاب ماندگار خواهد ماند عالمی که از سال‌های قبل از انقلاب مرید بنیانگذار انقلاب اسلامی بود و با امضای مرجعیت امام راحل روانه زندان شد و مرارت‌های بسیاری را به جان خرید.

مردی که بیش از نیمی از زندگی خود را وقف انقلاب کرد و تا آخرین روزهای حیاتش نیز به انقلاب و آرمان‌های امام روح‌الله وفادار بود؛ ارادتی که شدت آن را در سخنرانی سال  1371 ایشان می‌توان درک کرد.

«وصیت کرده‌ام تا خاک کوچه‌ای را که امام خمینی(ره) از آنجا به حرم حضرت معصومه می‌رفته در کفنم بگذارند»

علاقه زاید الوصفی که تا پایان عمر با برکت این عالم فقیه در وجود ایشان زنده بود و حتی اعلام داشتند من ترجیح می‌دهم به‌جای القاب متعددی که روی قبرها می‌نویسند، «روی قبر من بنویسید خزعلی دوستدار خمینی.»

او به حق شاگرد بزرگانی چون آیت‌الله طباطبایی بروجردی بحجت و امام خمینی (ره) بود و با روحیه انقلابی‌گری، ساده‌زیستی، حق‌گویی و گذر از حب دنیا، مقام و فرزند؛ مهر تاییدی براین دوران زد و خود الگوی بسیاری شد.

در یکی از گفت وگو هایی که در محضر این مفسر و حافظ قرآن بودیم ایشان بزرگترین آرزوی خود را عاقبت بخیری و نیفتادن در دام حب فرزندان عنوان کردند و در دعایی که در حقمان داشتند فرمودند «خدا شما را پایدار نگه دارد تا در راه انقلاب فعالیت کنید تا خدای نکرده اجنبی از شما تعریف نکند که اگر تعریف کرد منحرف می‌شوید؛ مواظب باشید منحرف نشوید. خداوند در سوره عصر خطر را برای مومنین شرح داده و گفته مومنین در خطرند مگر کسی که به عمل صالح روی آورد و به صبر و حق سفارش کند. سوره عصر می‌فرماید وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ؛ امیدوارم خداوند شما جوانان را در راه دین ثابت‌قدم و صاحب تشخیص صحیح قرار دهد

از نگرانی‌های آیت‌الله درباره انتخابات خبرگان تا توصیه به روحانی و ظریف/ خاک پای امام (ره) را در کفنم بگذارید +فیلم

امید است نفس حق این حافظ نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه همانگونه که درباره خودشان مستجاب شد در حق ما و انقلاب اسلامی نیز مستجاب شود.

آیت‌‌الله ابوالقاسم خزعلی عضو مجلس خبرگان و از تدوین‌کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی پس از یک دوره طولانی بیماری و به دلیل کهولت سن صبح روز چهارشنبه 25 شهریور 1394 در سن 90 سالگی به لقاءالله پیوست و پیکرشان در دارالزهد حرم مطهر رضوی آرام گرفت.

آخرین اثر این حافظ کل قرآن کریم و نهج‌البلاغه تحت عنوان کتاب «نگاهی به قطره‌ای از زلال جوشان حمد» اسفند سال گذشته رونمایی شد و آیت‌الله خزعلی درباره آن گفت: این کتاب عمرنامه و نتیجه دقت‌های من است. چیزهایی که در عمرم در آیات دقت کرده‌ام، در این کتاب ضبط شده است.



منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • کیا ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    هرکس فهمید که خداوند برای چه او را دراین دنیا آفریده رستگار خواهد شد
  • امجد ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    خودتون بهتر میدانید همه مردان خدایی ایران یکی یکی دارند میروند
  • لازمی ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    درود بر مرد خدا و یار امام و رهبری
  • حسین خرم آبادی ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    وفرمودندهاشمی زنده چون نهضت زنده است
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    حالا مشرق جان این بنده خدا نظر خودشه گفته شما چرا در سال همدلی اینو با این همه ذوق تاب اعلام میکنی
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    خدا رحمت کند که باعمل صالح واعتقادات درست تشخیص داد چه کسانی بااسلامند وچه کسانی امریکایی وشیطانی اند
  • ناشناس ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    مرحوم آیت الله خزعلی در این مصاحبه اش فرموده بود انشاءالله من بمیرم و ریاست هاشمی بر خبرگان را نبینم شما هنوز هاشمی رو نشناخته اید .
  • ناشناس ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    الحق و الانصاف که نظرات ایشان علی الخصوص در مورد هاشمی رو باید با آب طلا نوشت که غنیمتی بزرگ است برای بصیرت ملت .
  • ناشناس ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    پس حضرت آیت الله خزعلی هم به صراحت تاکید داشتن که فتنه 88 فتنه اکبر بود .
  • ناشناس ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    خداوند ایشانرا رحمت نماید که مثل بعضی ها اسیر حب فرزند و حب مال دنیا نشد و عاقبت بخیر شد .
  • ناشناس ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    ایکاش حجت الاسلام هاشمی هم از فرزندانش اعلام برائت میکرد و به آغوش اسلام و ملت برمیگشت اما بعید میدانم که چنین نماید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس