کد خبر 468823
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

دبیر کل فدراسیون بین‌المللی فوتبال تا اطلاع ثانوی از فعالیت‌های خود در این نهاد محروم شد.

به گزارش مشرق، ژروم والکه به اتهام دست داشتن در فساد مالی فیفا از فعالیت در پست دبیر کلی این نهاد فوتبالی به طور موقت محروم شد. اتهام او این است که در فروش بلیت‌های جام جهانی به قیمتی بالاتر از قمیت واقعی‌اش و درآمدزایی از این راه دست داشته است. ژروم والکه فرانسوی که از سال 2007 میلادی در سمت دبیر کلی فیفا فعالیتش را آغاز کرد، متهم به این شده که با موسسه بازاریابی «جی‌بی مارکتینگ» پشت پرده به توافقی رسیده که 50 درصد از سود فروش بلیت‌های جام جهانی 2010 به وی برسد که با این حساب رقمی بیش از 2 میلیون یورو به جیب وی می‌رفته است.

روزنامه برزیلی «استادائو» تعدادی ایمیل‌ که بین ژروم والکه و بنی آلون، مشارو  موسسه جی‌بی مارکتینگ رد و بدل شده بود را منتشر کرد که سعی داشته تا بلیت‌های جام کنفدراسیون‌ها و جام جهانی 2010 را چهار برابر قیمت واقعی‌اش به فروش بگذارد.

فدراسیون جهانی فوتبال هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: فیفا اعلام می‌کند که ژروم والکه، دبیرکل فیفا تا اطلاع ثانوی از کار مرخص شده است. علاوه بر این، فیفا از یک سری از اتهاماتی که به دبیر کل نسبت داده شده، اطلاع پیدا کرده و درخواست کرده که کمیته اخلاق این نهاد تحقیقات رسمی خود را در این زمینه انجام دهد.

پیش از این و پس از افشا شدن فسادهای 150 میلیون یورویی فیفا اعلام شد که مدرکی وجود دارد که نشان می‌دهد والکه هم در این فسادها نقشی پررنگ داشته است. این مدرک یک نامه بود که در آن که امضای رئیس وقت اتحادیه فوتبال آفریقای جنوبی پای آن دیده می‌شود که از ‏والکه خواسته شده تا 10 میلیون دلار از بودجه عملیاتی کمیته برگزاری جام جهانی 2010 را در اختیار ‏پروژه‌ای که جک وارنر ریاست آن را به‌عهده داشت، قرار دهد.‏ در آن زمان ادعا شد که این 10 میلیون به‌عنوان رشوه پرداخت شده و ژروم والکه فرانسوی مسئول جابه‌جایی این مبلغ به کنفدراسیون کونکاکاف (آمریکای مرکزی و شمالی و حوزه دریای کارئیب) بوده است، البته ژروم والکه اتهامات وارد شده را رد کرد.

اواخر ماه مِی 2015 پس از بر ملا شدن فسادهای اداری و مالی در فدراسیون جهانی فوتبال به درخواست مسئولان قضایی آمریکا شماری از مسئولان این نهاد و رابطان آنها توسط پلیس سوئیس دستگیر شدند تا تحقیقاتی در این زمینه صورت بگیرد. در پی این ماجرا، سپ بلاتر در تاریخ دوم ژوئن 2015 (12 خرداد) به فاصله چهار روز پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس فیفا برای پنجمین دوره متوالی، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

انتخابات ریاست فیفا در تاریخ 26 فوریه 2016 (هفتم اسفند 1394) برگزار خواهد شد تا جانشین سپ بلاتر مشخص شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس