کد خبر 468390
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱

مرکز مطالعات استراتژیک و سیاست خارجی بلاروس از ایجاد یک خط دفاعی مشترک توسط روسیه و کشورهای آسیای مرکزی در مرزهای جنوبی این منطقه خبر داد.

به گزارش مشرق، «آسیا پلوس» نوشت: مرکز مطالعات استراتژیک و سیاست خارجی بلاروس در گزارشی تحت عنوان «ژئواستراتژی جدید روسیه؛ عواقب و چالش‌ها در نظام امنیت بین‌الملل» نوشت: روسیه در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک خط دفاع استراتژیک از مرزهای خود تا مرز تاجیکستان برای 4 سال آینده است.

گزارش این نهاد مطالعاتی در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در دیدار با «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان ضمن ابراز نگرانی از نفوذ داعش به افغانستان گفت: داعش و طالبان بخش‌های بزرگی از افغانستان را تحت کنترل خود دارند.

وی افزود: طالبان پس از اتمام ماموریت نیروهای ناتو در افغانستان، فعالیت‌های خود را در این کشور تشدید کرده و بخشهای بزرگی از آن را تحت کنترل خود دارد.

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: اما آنچه نگران کننده‌تر است، اینکه گروه به اصطلاح داعش هر چه بیشتر در افغانستان فعال شده و اعتماد به نفس زیادی را کسب کرده است.

در همین حال، برخی کارشناسان تاکید می‌کنند روسیه با بزرگنمایی خطر داعش سعی دارد زمینه‌های نفوذ بیشتر در منطقه آسیای مرکزی را به دست آورده و کشورهای منطقه را همچنان محتاج خود نشان دهد.

همچنین برخی دیگر از تحلیلگران، با جدی دانستن خطر نفوذ جریانات افراطی در آسیای مرکزی یادآوری می‌کنند که با توجه به مساعد بودن زمینه‌های فعال شدگی تروریستها همچون حاکمیت اقتدارگرایی در منطقه، پیروی از اسلام سنتی و عالمان دولتی، خلا هویتی ناشی از سلطه 70 ساله کمونیسم و نبود الگوهای مناسب حکومت داری، این منطقه از جهان بیش از سایر مناطق، مستعد تبدیل به کانون آینده بحران جهان است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس